МУЗИКА НА ФОКУС
Маестро Емил Табаков: Свиренето на концерт без публика е служебно действие
Маестро Емил Табаков гостува в Impressio – разговор за музиката на двете Америки, музиката в пандемия, диктатори ли са диригентите и как някога е бил изхвърлен от училище, защото свири поп и рок
Автор : Юлия Владимирова / 19 декември 2020 / 18:00 3829 Прочита 6 Коментара
Традиционният празничен новогодишен концерт на Национален дворец на културата тази година ще бъде под надслов "Севера и Юга" и ще се проведе в партньорство със Софийска филхармония. Негов диригент ще е маестро Емил Табаков, който във времето назад е бил и артистичен директор на фестивала, основан от именития български диригент Емил Чакъров, ученик на Херберт фон Караян и Мишел Глоц - един от най-известните продуценти на класическа музика в света.
Всички почитатели пък на Новогодишния музикален фестивал могат да му се насладят със специално онлайн издание от 26 декември до 1 януари с едни от най-добрите новогодишни концерти през годините /1986 г. - 2020 г./, дирижирани от Херберт фон Караян, Емил Чакъров, Найден Тодоров и Емил Табаков.
Маестро Емил Табаков, една от най-централните фигури за българската симфонична и камерна музика. Всепризнат не само в България, победител е на конкурс по дирижиране в Копенхаген през 1977 г., бил е главен диригент на Софийската и Белгардската филхармония, на Симфоничния оркестър в "Билкент - Анкара" и Симфоничния оркестър на Българското национално радио.
Бил е също така министър на културата през 1997 г.
В интервюто за Impressio маестро Табаков споделя, че темата за Севера и Юга е дошла много преди да се озовем в ситуацията на епидемия.
"В традиционния Новогодишен фестивал, основан през 1986 г. от големия български диригент Емил Чакъров, досега такава тематика от изцяло американска музика не е имало. Винаги досега музиката се е движела около европейските автори, тъй като за новогодишен концерт е било най-популярно да се свири Щраус. Затова тази година решихме да направим нещо по-различно и да посветим целия концерт изцяло на американската музика."
"Голяма част от произведенията не са свирени никога досега в България" казва още маестро Табаков. Ще имаме възможността да чуем празнична музика - известните много и в България Гершуин и Бърнстейн, разбира се. Арън Копланд обаче почти не се свири тук, а маестро Табаков е подбрал специални произведения, които наподобяват кънтрито. Специално маестрото е подбрал специалния марш Stars and Stripes Forever (от Джон Филип Суза), който според него е нещо като национален химн на Америка - свирен е в България, но е много подходящ за празничния случай. Оскар Питерсен, който е канадец пък ни насочва към джазовата музика - той също е включен в програмата от Северна Америка. От Южна Америка пък ще видим автори от Мексико, Аржентина, Бразилия, между които Карлос Гардел, Артуро Маркес, Ейтор Вила-Лобос, Алберто Хинастера.
На въпроса какво е да се свири в зала без публика, маестро Табаков каза, че публиката е участник в един концерт.
"Навремето като ни учиха музика ни казваха, че музиката се състои от три компонента - изпълнител, композитор и публика. Те взаимно се влияят. Много е важно как те посреща публиката. Тя е различна в различните държави."
"Свиренето на концерт без публика е доста служебно"
Маестро Табаков цитира голямата ни певица Гена Димитрова, която казвала:
"Да пееш и свириш в зала без публика е все едно да плуваш в басейн без вода."

Маестро Емил Табаков: "Кармина Бурана" ще се хареса на хора с най-различни разбирания за музиката
Диктатори ли са диригентите?
"Като погледнем към историята на диригентското изкуство, най-големите диригенти са били диктатори. Когато е имало такива диригенти-диктатори, е имало оркестри на много високо ниво. Това са Тосканини, Караян. Ако видим снимка от това време, ще видим, че лъковете се движат на милиметри еднакво, подредбата на оркестъра е като в казарма. Тогава разбираш защо диригентът е диктатор."
Според маестро Табаков с развитието на времето, днес музикантите повече се бунтуват на тези изисквания, които наричат "диктатура". Лично той смята, че в тази професия тази тактика повече помага.
"В наше време музикантите са много по-образовани, а навремето е имало музиканти, които не са били с висше музикално образование. При сегашното положение, тези професионални музиканати смятат, че те знаят как да се свири и затова няма нужда диригентът да е диктатор."
Според него днес музикантите искат да се работи по-леко и диригентът да не изисква толкова много от тях. Но ако е било така някога, е нямало да можем да видим такива велики оркестри и това изкуство е нямало да се развие по този начин.
В младежките му години заради свирене на поп и рок музика, е бил изключен от Музикалното училище.
"Свирех на пиано, на китара, на тромпет"
А защо Ви изключиха?
"Защото ходех да свиря по кръчмите"
На въпроса каква е музиката, която слуша извън симфоничната, маестро Табаков споделя, че това много зависи от настроението му. Предимно слуша симфонична музика и споделя, че има много качествена музика, до която не е стигнал. Обича да слуша и поп музика.
"Музиката е хубава или лоша, независимо от жанра"
Като се ровех в интернет попаднах на един много интересен музикант. Димаш Кудайберген от Казахстан. Той е голяма звезда по музикалните реалити предавания.
"Той е изключителен певец. Това е поп музика, но направена с вкус. Стана ми толкова интересен, че почнах да следя. Това е художествена музика."
Емил Табаков не би имал нищо против да има съвместен концерт в Димаш Кудайберген, макар да отчита факта, че сумата за хонорара му ще бъде непосилна за българските организатори. Софийската филхармония обаче пък успява да кани имена от световна класа.
"Найден успява да намери възможности, за да покани тези артисти. Важното е, че успява да намери тези пари."
За големите артисти и хонорарите.
"Преди време в Рио де Жанейро докато стоях в офиса на моята импресарка, на нея ѝ звъннаха от Америка. Обадиха ѝ се, за да ѝ кажат, че искат при тях да дойде Лучано Павароти, който в момента е Сан Франциско, но искали много да пее в Бразилия. Импресарката попита колко ще струва да го поканим. Онези отговарят: 400 000 долара за един концерт. Тя моментално каза, че в Рио де Жанейро толкова пари нямат да дадат. Обажда се тя като посредник в по-богатия център Сао Паоло, където пита дали искат да гостува Павароти, но срещу цена един милион, тя като посредник. Аз докато бях там няколко дни, те намериха един милион долара, за да платят на един концерт на Павароти. За нас в България е немислимо да мислим за такива неща. Къде ще ги намерим тези пари?"
Маестро Табаков сподели, че в България е трудно дори музикантът да получи някакви пари, защото за мнозина важи максимата, че музиката е едва ли не вид забавление, което се прави даром, то не е професия.
"В музиката също има категории, както и в производството на коли, има скъпи коли, има евтини."
Цялото интервю на Юлия Владимирова с маестро Емил Табаков можете да гледате тук: