Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Маестро Емил Табаков: "Кармина Бурана" ще се хареса на хора с най-различни разбирания за музиката

МУЗИКАЛНИ ПРАЗНИЦИ

Маестро Емил Табаков: "Кармина Бурана" ще се хареса на хора с най-различни разбирания за музиката

Държавна опера Варна открива сезона с изключителното произведение на Карл Орф под палката на именития диригент. Мащабният спектакъл е на 7 октомври в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център

Маестро Емил Табаков (Снимка: Държавна опера Варна)

На 7 октомври Държавна опера Варна ще изведе на сцената на Зала 1 на Фестивалния и конгресен център своя Симфоничен оркестър и хор, заедно с хористи от смесения хор на БНР с диригент Любомира Александрова и хора на Варненската детско-юношеска опера с диригент Ганчо Ганчев. Солисти са Ирина Жекова, Димитър Арнаудов и Иво Йорданов. 

Маестро Емил Табаков отива във Варна за официалното начало на сезона на Държавната опера в града, на 7 октомври в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център.

Един от най-уважаваните български диригенти ще ръководи мащабен концертен спектакъл на "Кармина Бурана" от Карл Орф:

- "Кармина Бурана" с нейната сложна партитура е изпитание за всеки диригент, който трябва да овладее оркестъра и хоровете. Как тръгнаха репетициите Ви с оркестъра и хоровете във Варна?
- Добре тръгнаха репетициите - в събота имах репетиция най-напред с оркестъра, следобед с хора, в неделя с детския хор и със солистите Ирина Жекова, Димитър Арнаудов и Иво Йорданов. Доволен съм - всички, и музикантите от оркестъра, и солистите, и хористите, и децата - всички с много внимание и с желание работят, което е много важно. Радвам се , че имаме възможността да изпълним едно такова произведение точно сега, когато покрай тази пандемия всичко е ограничено. Намаляват се състави, орязват се, правят се хиляди компромиси при изпълнение на познати неща - например, като се скъси времетраенето или се намалят съставите, което е в ущърб на самото музикално произведение. Така че аз лично се радвам, че във Варна ще успеем да направим "Кармина Бурана" с един в общи линии точен състав.

Купи билет- Успяхте ли да съберете 80 хористи, както изисква творбата на Карл Орф?
- Чак 80 може да не успеем да съберем, но във вторник идва попълнение от Радио хора на БНР от София и това е много важно. "Кармина Бурана" е произведение, което не може да са прави с малък хор, то иска голям хор. С попълнението от София, мисля, че ще успеем. Съобразяваме се и с новото положение, когато изискванията за свирене са по един човек на пулт, това е много повече пространство за музикантите на сцената. Но мисля, че сме във възможност да представим в максимален вид произведението.

Маестро Емил Табаков (Снимка: Софийска филхармония)

- Сигурна съм, особено като знам, че вие няма да направите компромис. Докъде имаме право да правим компромиси в сложна обстановка и къде трябва да се спрем? Докъде имаме право да правим компромиси в сложна обстановка и къде трябва да се спрем?

- За мен лично компромиси не трябва да се правят и аз смятам, че по-добре е да се отложи нещо и да се направи тогава, когато има възможности. Има и друго схващане и аз го разбирам в разговори с различни ръководители на институти. Те казват - по-добре е да се прави нещо, защото иначе хората ще ни забравят, ще помислят, че могат накрая и без нас - без изкуство.

Като няма една година нищо, което да се гледа и да се слуша, постепенно се свиква с това положение. Освен това държавниците ще кажат - я, то значи може и без изкуство - без опери, без театри... Много културни институти се опасяват да спрат продукцията си и са принудени да правят някакви компромиси, на което аз лично не съм много склонен. В подобна ситуация може би трябва да се представят такива произведения, които не изискват много големи мащаби, много сложна предварителна работа. Компромиси трябва да се правят дотам, докъдето не се пречи на текста, написан от композитора, от драматурга - от автора.

Има някакви възможности отнякъде нещо да се направи, без да се наруши целостта на едно произведение. Дотам. Да не се пристъпва това, защото иначе няма да бъде в интерес на авторите и на изкуството, което ние обслужваме.

Купи билет- Оркестърът на Държавна опера Варна е познат за Вас оркестър, как работите с оркестрантите, на какво им обръщате специално внимание сега?
- На първо място обръщам внимание на произведението, което свирим в момента. Там се вижда и върху кои моменти по принцип трябва да се работи - не само свързани с произведението - това са основни неща, които важат и за много други произведения.

Да, познавам се с Варненския оркестър и мисля, че се получава много хубава атмосфера - творческа. И се работи с отговорност - всеки един да има отговорност за това, което се прави, а не да се възлага всичко на диригента. Защото всеки музикант - всеки солист, хорист, има отговорност в изграждането на продукта. Мисля, че в това отношение намираме много общ език с Варненския оркестър. Аз съм много доволен и затова идвам вече няколко пъти във Варна, защото виждам резултата от нашата работа. А това означава, че музикантите са отговорни към това, което правят, имат желание да постигнат нещата, които се изискват от тях от автора.

Маестро Емил Табаков (Снимка: Софийска филхармония)

- Ще търсите ли някакви съвременни моменти във вашата интерпретации на "Кармина Бурана"?
- Аз съм един изпълнител - като всеки оркестрант, солисти, хорист - ние трябва да изпълним това, което авторът е заложил в партитурите си - не само нотите, но и всички знаци, които авторът е заложил. Моето желание е максимално да осъществя това, което авторът е искал. Избягвам много-много от себе си да давам - ние сме само втората част - изпълнителската. Не знам какво значи по-съвременно - всеки изпълнител има свое чувство как трябва да изпълни едно произведение.

Но най-напред трябва да се запознае с това, което авторът е казал - което не е просто - трябва да се зарови в една партитура, във всички гласове - те за 30-40 реда, всеки свири различни неща... И когато се запознае подробно, тогава да надгради нещо от себе си, от своето чувство за произведението, от своята чувствителност. Според мен това е основната задача на всеки изпълнител, а не да направи нещо и да каже - това е моят Бетховен, или моят Карл Орф. Няма "моят", има творбата на Карл Орф, която ние интерпретираме по някакъв начин, колкото е възможно по-близко до това, което авторът е искал.

Купи билет- Колелото на Фортуна или радостта от живота - какво да очакваме на 7 октомври във Варна?
- От всичко има, но като звук това е едно радостно произведение, то винаги доставя радост на публиката. Впрочем за първи път в България чухме това произведение в Русе, където беше изпълнено от румънски оркестър с румънски хор. Бях в Музикалното училище тогава, беше голямо събитие за нас. Това произведение е написано така, че какъвто и различен вкус да има част от публиката, то се възприема много емоционално от всички.

Така че - хубаво е - много сериозно, и много приятно произведение. И когато го слагам в програмата, никога не мисля дали ще се хареса на публиката. Защото има автори, много големи, световни величини, но знам, че няма да се възприемат в даден град, защото не е слушана такава музика. Или друг автор, който не е много голям, в някои места се възприема като гениален, другаде - не.

Докато "Кармина Бурана" съм сигурен, че ще се хареса на хора с най-различни разбирания и схващания за музиката. Изключително важно е как ще се изпълни. Това произведение, ако не е представено по подходящия професионален начин, може да предизвика обратен ефект на концерт.

- Със сигурност пишете нещо ново, Маестро. Можахте ли да превърнете пандемията в творчески отпуск за Вас?
- Пиша, и то непрекъснато. Скоро завърших две произведение - гледам да съчетавам концертите с писането - едното да не пречи на другото. В началото на септември завърших Симфония №11, а след това и една камерна творба - проект за два контрабаса, помоли ме много известен контрабасист от Холандия - за да могат да я запишат на компактдиск. Благодарение на пандемията успях да напиша тези произведения. Всички мои концерти и в България, и в чужбина паднаха, затова успях.

Интервю на Нина Локмаджиева

Билети за 7 октомври от 15, 20, 30 и 40 лв. Eventim и ФКЦ
Билетни каси: ТМПЦ - Варна, пл. "Независимост" 1: понеделник-петък 9:30-13:30 и 14:30-20.00; събота 10:00-13:30 и 14:30-20:00 ч.; неделя, 11:00-16:00, тел. 052 665 022; Заявки: тел. 052 665 020.

Фестивален и конгресен център: всеки ден от 10 до 21 ч. /почивка 14-14,30 ч. и 16,30-17 ч./, тел. 052 685 214. www.facebook.com/OperaVarna, www.operavarna.com

Още

Грандиозната Миса Солемнис под палката на Емил Табаков в София и Русе

Грандиозната Миса Солемнис под палката на Емил Табаков в София и Русе

Още

Маестро Емил Табаков ще дирижира премиерата на Десетата си симфония в зала"България"

Маестро Емил Табаков ще дирижира премиерата на Десетата си симфония в зала"България"

Още

Маестро Емил Табаков на 70

Маестро Емил Табаков на 70

Още

Маестро Емил Табаков и виртуозните солисти Минчо Минчев и Николай Минчев - в концерт за ценители

Маестро Емил Табаков и виртуозните солисти Минчо Минчев и Николай Минчев - в концерт за ценители

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев