Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Истината е в квадрата

ИЗКУСТВО И ПОП КУЛТУРА

Истината е в квадрата

През 2022 г. се навършат 150 години от рождението на един от най-революционните артисти на XX век Пийт Мондриан, променил завинаги поп културата

Композиция с жълто, червено, черно, синьо и сиво, 1920 г. (Източник: Stedelijk Museum Collection, Amsterdam)

"Позицията на артиста е скромна. По същество той е просто проводник" - Пийт Мондриан

Kunstmuseum Den Haag, който притежава най-голямата колекция на Мондриан в света с над 300 негови произведения, обръща специално внимание на създателя на движението "De Stijl".

Още Най-голямата изложба на Мондриан започна в Хага

Най-голямата изложба на Мондриан започна в Хага

Изложбата "Mondrian Moves" се открива на 2 април и може да бъде видяна до 25 септември в Хага.

През 2017 г. Kunstmuseum Den Haag показа всички произведения на Мондриан от богатата си колекция в огромна ретроспективна изложба. За да отбележат годишнината тази година, Бено Темпел и кураторът Каро Вербек създават изложба, изследваща вдъхновяващите взаимоотношения между Мондриан и негови приятели и колеги от артистичните кръгове на епохата, както и голямото му влияние за много художници, появили се на небосклона на изкуството по-късно.

Embed from Getty Images

По време на Първата световна война Холандия остава неутрална, в същото време Европа гори в пламъци. Изглеждало, че няма много признаци на надежда за каквото и да било хуманистично бъдеще. И все пак, точно по времето на военните действия, именно в неутрална Холандия се ражда едно от най-важните нови художествени движения на модернизма в изкуството - De Stijl.

Изложбата "Mondrian Moves" може да бъде видяна в Kunstmuseum Den Haag от 2 април до 23 септември

Колекцията Мондриан на Kunstmuseum Den Haag обхваща цялото му развитие като художник, което ни позволява да проследим в детайли пътя му към абстрактното изкуство. Мондриан често променя стила си драстично, разменяйки ранните си тъмни пейзажи с бурните композиции на De Stijl. Victory Boogie Woogie - последната картина на Мондриан и връхна точка в неговото творчество също е представена в тази изложба като грандиозен нейн финал, но също и като отправна точка за следвоенното изкуство.

"Емоцията от красивото винаги е помрачена в присъствието на обект. Затова той трябва да бъде елиминиран от картината" - Пийт Мондриан

Embed from Getty Images

Музика и движение

Изложбата, посветена на един от основоположниците на абстрактната живопис, наред с Кандински и Малевич, също така ще разгледа отблизо някои уникални аспекти и истории от изкуството и живота на Мондриан. Той например е бил откровен по отношение на възгледите си за джаз музиката (включително електронната музика) и движенията в танца.

Музикантите Стивън Брунсман и Марко Спавенти са композирали специално техно парче за музея, базирано на идеите на Мондриан. Посетителите ще могат да го чуят докато разглеждат изложбата. В нея ще бъдат представени и творби на артисти като Айрис Кенсмил и Патриша Каерсенхаут, които показват известно художествено сходство с Мондриан, въпреки че нямат пряка връзка с него. Разглежда се и връзката му с артистите Якоба ван Хемскерк, Тео ван Доесбург, Александър Калдър и Жозефин Бейкър.

Изложбата "Mondrian Moves" разглежда творчеството на Мондриан без ограничение само до визуалното, но и като обхващащо музиката, движенията и дори сетивните моменти от живота му като миризмите в ателиетата му.

По покана на музея в Хага, Биргит Сийбрандс и Ан Нго от Института за изкуства и аромати създадават нещо възхитително и любопитно, но нещо, което можем да усетим единствено, ако посетим изложбата. Вдъхновени от ритъма и динамиката на Victory Boogie Woogie, те са създали аромат, на който посетителите могат да се насладят в различните пространства. Изложбата ще включва и миризмите на студиата на Мондриан в Амстердам, Париж и Ню Йорк.

Embed from Getty Images

Fondation Beyeler в Швейцария също отделя внимание на влиянието на Мондриан със специална изложба, която ще се открие на 5 юни и ще продължи до 9 октомври 2022 г. Фондацията разглежда Мондриан като пионер в еволюцията от фигуративното към абстракното изкуство. Ранните му творби са повлияни не само от холандската живопис от края на XIX век, но и от похватите на символизма и кубизма.

Едва в началото на 20-те години на ХХ век той започва да се концентрира върху изцяло различен и непредставен досега живописен речник, състоящ се единствено от праволинейни черни линии на бял фон и трите основни цветове: синьо, червено и жълто.

Пийт Мондриан, "Дюна I", 1909 г.

Още "Г-н Мондриан, бихте ли ми заели една права линия?"

"Г-н Мондриан, бихте ли ми заели една права линия?"

Ранни години

Мондриан е роден в семейството на Питер Корнелиус Мондриан-старши, който бил директор на калвинистко училище в Амерсфорт и също така любител художник. Малкият Питер израства в творческа среда. Баща ми бил част от протестантския ортодоксален кръг, формиран около консервативния калвинистки политик Ейбрахам Кайпер, а чичо му Фриц Мондриан принадлежал към хагската школа на художниците пейзажисти. Пийт започва да учи рисуване на около 14 годишна възраст под напътствията на своя баща и чичо.

Мондриан е твърдо решен да стане художник, минава през професията на учител по рисуване, докато в същото време взема уроци от вече добре наложени холандски художници. През 1893 г. се мести в Амстердам, където става член на няколко важни артистични общества. През този период усилено посещава вечерни курсове по рисуване в Академията по изкуствата, където впечатлява преподавателите си с дисциплината и огромните усилия, които влага.

"Не искам обикновени картини. Искам да разбера нещата в сърцевина" - Пийт Мондриан

Embed from Getty Images

Между 1892 и 1897 г. учи в Rijksakademie van Beeldende Kunsten в Амстердам. До 1908 г., когато започва да пътува до Домбург в Зееланд, работата на Мондриан е предимно натуралистична - включваща последователно влиянието на академичния пейзаж и натюрморта, холандската живопис, импресионизъм и символизъм.

През 1909 г. се открива голяма изложба с негови произведения в музея Stedelijk и същата година той се присъединява към Теософското общество.

През 1909 и 1910 г. започва да експериментира и да работи в по-скоро кубистичен стил. След като вижда оригинални произведения на кубизма на Жорж Брак и Пабло Пикасо на първата такава изложба в Moderne Kunstkring през 1911 г. в Амстердам, Мондриан решава да се премести в Париж. Там от 1912 до 1914 г. той започва да развива самостоятелния си абстрактен стил.

Embed from Getty Images

"Искам да достигна възможно най-близо до истината, затова следвам пътя на абстракното. Само така намирам сърцевината на нещата" - Пийт Мондриан

Кубистичен период в Париж

Едновременно с духовното влияние на теософията, новите визуални идеи заливат Мондриан. Холандските художници все повече осъзнават радикалното творчество на Пол Сезан и художниците кубисти. Холандският авангард също започва да призовава за необходимостта от нови революционни идеи в националното изкуство, които да включват подобни тенденции и да излизат отвъд традиционната пейзажна живопис.

Изключително активен в авангардните кръгове, Мондриан всъщност е силно повлиян от тези идеи. Най-вече от творчеството на Жорж Брак и Пабло Пикасо.

Почти веднага започва да адаптира правилата на кубизма към собствената си работа. Кубистичният период на Мондриан продължава от 1912 до 1917 г. Неговите композиции от дървета, архитектурни фасади и скелета през този период са доказателство за стремежа му да сведе отделните форми до обща формула.

Пийт Мондриан, Evoluite, 1911

Мондриан наистина се задържа донякъде в границите на кубизма, като използва ограничена цветова палитра, за да не отвлича прекалено вниманието от формата. В опит да намали още повече елементите в своите композиции, Мондриан все повече избягва извитите линии и диагоналните акценти и все повече използва само вертикални и хоризонтални линии.

Още Гръцката полиция откри откраднати картини на Пикасо и Мондриан

Гръцката полиция откри откраднати картини на Пикасо и Мондриан

С това той надхвърля тенденциите на кубизма и от 1913 г. нататък неговият стил започва да еволюира към пълна абстракция.

Когато избухва Първата световна война, Мондриан се е завърнал в родната Холандия. По време на войната той допълнително ограничава цветовете и геометричните форми и формулира своя без-обективен неопластичен стил.

През 1917 г. Мондриан става един от основателите на движението De Stijl. Тази артистична група включва Тео ван Досбург, Барт ван дер Лек и Жорж Вантонгерлоо и цели да разшири принципите на абстракцията отвъд живопистта, като те достигнат до скулптурата, архитектурата, графичния и индустриалния дизайн.

Есетата на Мондриан за абстрактното изкуство са публикувани в периодичното издание De Stijl.

"Всеки истински артист трябва да е вдъхновен повече от красотата на линиите и цветовете, както и от взаимоотношенията между тях, отколкото от конкретния обект в картината" - Пийт Мондриан

Embed from Getty Images

Още Как Ив Сен Лоран промени завинаги света на модата

Как Ив Сен Лоран промени завинаги света на модата

Раждането на De Stijl

Продължавайки радикалните си творчески развития, през 1917 г. Мондриан и художниците Тео ван Досбург, Барт ван дер Лек и Вилмос Хусар - основават периодичното издание за изкуство и движение в изкуството, наречено на De Stijl.

Групата се застъпва за пълно отхвърляне на визуално възприеманата реалност като предметна и ограничаването на художествения език до неговите най-основни елементи като права линия и три основни цвята. В манифеста на движението, Мондриан излага всичките си визуални теории.

"Изкуството не е направено за никого и в същото време е за всеки" - Пийт Мондриан

Целта на този нов стил на хармония между линия и цвят, за който Мондриан измисля името неопластицизъм, е да освободи произведението от материята на предмета и буквалното представяне на визуалното възприятие. Според теориите на De Stijl, то трябва да се ръководи от личната интуиция на художника.

Така природата вече може да бъде родена от геометрията и цвета като най-ефективен език, чрез който се предава духовното и емоционалното.

Втората световна война принуждава Мондриан да се премести в Лондон през 1938 г. и след това, през октомври 1940 да се установи в Ню Йорк. В Ню Йорк се присъединява към American Abstract Artists и продължава да публикува теоретични текстове за неопластичното изкуство.

Късният му стил еволюира значително в отговор на предизвикателствата на града. През 1942 г. се провежда първата му самостоятелна изложба в галерия Valentine Dudensing в Ню Йорк.

"Broadway Boogie Woogie", вдъхновена от вибрациите на Ню Йорк и буги-уги музиката, в които Мондриан се влюбва. 1942-1943 (Източник: Moma.org)

Мондриан веднага се влюбва в Ню Йорк и в буги-уги музиката, с която се запознава още в първата си вечер. Скоро той започва, както сам споделя, да влага по малко буги-уги и в картините си.

Още Най-впечатляващите изложби, които да очакваме през 2022 г.

Най-впечатляващите изложби, които да очакваме през 2022 г.

Естетическата доктрина на Мондриан за неопластицизма го ограничава до най-основните линии - прави хоризонтали и вертикали и до толкова ограничена цветова гама, основната триада от червено, жълто и синьо, бяло, черно и сиво между тях.

Но картината Broadway Boogie Woogie пропуска черното и разминава някога еднородните цветни линии на Мондриан в различни многоцветни сегменти. Подскачащи и извиращи един от друг, тези малки мигащи цветни блокчета създават жизнен и пулсиращ ритъм, оптична вибрация, която наподобява кръстовище по време на трафика из улиците на Ню Йорк и в същото време пулсиращия ритъм на джаза. 

Мондриан обичал да изследва нощния живот на градовете, в които живее. Най-вече на Париж, Лондон и Ню Йорк. Среща се с джаза в Париж, когато чернокожите американски войници, останали в града след Първата световна война, я разпространяват из нощните заведения.

За Мондриан тази музика олицетворявала чистотата на детайла, на ритъма и пулса. Тази музика дала на Мондриан "декоративна празнота", за която говори в статията си от 1927 г. "Джаз и неопластицизъм". 

"Джазът преди всичко създава отворен ритъм, който унищожава формата. Това освобождава ритъма и формата може изобщо да не бъде призната."

Последната му незавършена картина "Victory Boogie Woogie" от 1944 г. е почит към тази обсесия към джаз музиката. Мондриан се сближава с джаз музиканта Телониъс Монк и когато Монк говори за музиката си, той често се позовава на прецизността, с която Мондриан рисува своите линии. 

Мондриан умира на 1 февруари 1944 г. в Ню Йорк.

Последната незавършена картина "Victory Boogie Woogie" от 1944 г., която също е вдъхновена от близостта, която Мондриан чувствал с джаз музиката

В поп културата по-късно ще видим много музиканти, които използват квадратния ритъм на Мондриан. Американската R&B група Force MDs танцува и пее в белите правоъгълници в парчето "Love is a House" от 1987 г. 

Цветните композиции също така вдъхновяват доста обложки на албуми като например тази на албума на The White Stripes "De Stijl" (2000).

Мондриан, Ив Сен Лоран и революцията в модата

Модел, облечен в рокля от колекцията на френския моден дизайнер Ив Сен Лоран, вдъхновена от творчеството на Пийт Мондриан, 23 август, 1965 г. (Снимка: Getty Images)

През 1965 г. Ив Сен Лоран отдава почит на Мондриан, като скицира коктейлни рокли, които се водят по абстрактните платна на художника.

Техните кройки са семпли, а геометричните линии и смелите цветове придават на колекцията модерно и оригинално усещане. Тези рокли впоследствие ще променят връзката между модата и изкуството, като трансформират картините в анимирано произведение на изкуството като един вид "манифест".

Френският дизайнер Ив Сен Лоран продължава по свой начин работата на Мондриан като трансформира двуизмерното произведение в триизмерно - като рокля, което е толкова въздействащо, колкото и оригиналите.

"Модата не само отразява точно дадена епоха, но е и една от по-преките форми на визуално изразяване в човешката култура."
Пийт Мондриан

Модел, облечен в рокля от култовата колекция на френския моден дизайнер Ив Сен Лоран, вдъхновена от геометричните движения на Пийт Мондриан (Снимка: Getty Images)

Дизайн, архитектура и Мондриан

Метростанция "Румянцево" в Москва, проектирана от Studio Lebedev (@Studio Lebedev)

Още Василий Кандински: Юристът, който чу цветовете на душата

Василий Кандински: Юристът, който чу цветовете на душата

Елементи от движението, което революционно започва Пийт Мондриан могат да бъдат открити в много архитектурни и дизайнерски обекти и предмети. Холандският архитект Герит Риетфелд, който е бил част от De Stijl проектира къщата Rietveld Schroder House в Утрехт през 1924 г. The Eames House, известна още и като Case Study House No. 8 в Калифорния също е проектирана по този начин през 1949 г.

Московското метро също така е вдъхновено от творчеството на Мондриан. Архитектурното студио "Лебедев" проектира две метростанции, които отпращат към познатите ни квадрати и правоъгълници в познатите ни цветове. 

Метростанция "Салариево", проектирана от Studio Lebedev, вдъхновена от Пийт Мондриан (@Studio Lebedev)

Дизайни на сноуборд, вдъхновени от творчеството на Пийт Мондриан и De Stijl

Пийт Мондриан вдъхновява поп културата и в храната - можем да намерим торти и сладкиши, които ни напомнят за неговите прочути квадрати

"Абстрактното изкуство не е създаване на друга реалност, а истинската реалност" - Пийт Мондриан

Юлия Владимирова | Instagram

Още Пикасо: Изкуството е лъжа, която ни кара да осъзнаем истината

Пикасо: Изкуството е лъжа, която ни кара да осъзнаем истината

Още Благодарение на Фройд, Дали превръща призраците си във вдъхновение

Благодарение на Фройд, Дали превръща призраците си във вдъхновение

Още Мистериозната муза на Салвадор Дали - Аманда Лиър

Мистериозната муза на Салвадор Дали - Аманда Лиър

Още Невъобразимо гмуркане с Густав Климт в най-големия дигитален културен център в света

Невъобразимо гмуркане с Густав Климт в най-големия дигитален културен център в света

Още Първата потапяща изложба в Мексико почита творчеството на Фрида Кало

Първата потапяща изложба в Мексико почита творчеството на Фрида Кало

Още 50 години от смъртта на Коко Шанел: Ако си роден без криле, не им пречи да израснат

50 години от смъртта на Коко Шанел: Ако си роден без криле, не им пречи да израснат

 

 

Коментирай0

Календар

Препоръчваме ви

Смятат го за пътешественика, изобретил спалния чувал

130 години от смъртта на автора на "Островът на съкровищата" Робърт Луис Стивънсън

Метаморфозите на развратника-революционер маркиз дьо Сад

210 години от смъртта на писателя-философ и деец на Просвещението

Поискал да изтрият името му от филм по негов роман

95 години от рождението на автора на "Момо" и "Приказка без край" - Михаел Енде

Едит Пиаф изгонила три пъти създателя на най-големия си хит

Композиторът Шарл Дюмон е автор на легендарната песен "Не, за нищо не съжалявам"

100 години от рождението на Цветан Цеков-Карандаш – един от създателите на вестник "Стършел"

Карандаш е и изследовател на златното сечение и картинната геометрия в творчеството на Леонардо да Винчи

Версиите за смъртта на Шкляров - от наркозависимост до политическо убийство

Премиер балетистът на Мариинския театър загина при падане от петия етаж едва на 39 години