Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Благодарение на Фройд, Дали превръща призраците си във вдъхновение

ПСИХОАНАЛИЗА И СЮРРЕАЛИЗЪМ

Благодарение на Фройд, Дали превръща призраците си във вдъхновение

"Дали открива в текстовете на Фройд оправдание за своите мании, разочарования, комплекси и незадоволени желания" споделя кураторът на изложбата "Дали-Фройд. Обсесия" проф. Хайме Бриуега

Салвадор Дали, "Композиция с три фигури", Академия на неокубистите, 1926, Музей Мунсерат, Барселона

Изложбата "Дали-Фройд. Обсесия", подредена във виенския дворец Белведере, разкрива изключително силното влияние, което бащата на психоанализата Зигмунд Фройд е оказал върху испанския художник Салвадор Дали. Кураторът на експозицията Хайме Бриуега даде интервю специално за БТА.

Световете на Дали и Фройд са едно неразделно цяло, без чието разбиране не е възможно да се долови смисъла на творчеството на художника, казва Бриуега. Според него благодарение на трудовете на Фройд, Дали не само опознава себе си по-добре, но и успява да превърне призраците, които го преследват, в приятелски същества, от които черпи вдъхновение. Художникът открива в текстовете на Фройд оправдание за своите мании, разочарования, комплекси и незадоволени желания. Експозицията във Виена може да бъде разгледана до 29 май.

Още

Бил ли е обсебен Дали от Фройд?

Бил ли е обсебен Дали от Фройд?

Хайме Бриуега Сиера е почетен професор по история на изкуството в мадридския университет "Комплутенсе", а също така преподава в множество други висши учебни институти в Испания и чужбина. Той често е канен за лектор на международни конференции. От 1985 г. до 1988 г. е директор на испанския Институт за консервация и реставрация на произведения на изкуството и заместник-директор на Института за консервация и реставрация на културните ценности, които са под егидата на Министерство на културата и спорта. От 1988 г. до 1991 г. е генерален директор на звеното, отговарящо за изящните изкуства и архивите в Министерството на културата и спорта на Испания. Ангажиран е за повече от сто изложби, представящи съвременно изкуство в Европа и Америка, като на над четиридесет от тях е бил куратор.

- Как се роди идеята творчеството на Салвадор Дали да бъде представено в контекста на работата на Зигмунд Фройд? Защо решихте да преплетете световете на Дали и Фройд?
- Идеята за изложба, която за първи път анализира комплексната връзка между Дали и Фройд като личности, всъщност е на Стела Ролиг, бивша директорка на музея Лентос Кунстмузеум в Линц. Тя се роди преди осем години.

Тогава с проекта се зае Йоханес Рамхартер, ръководител на Организацията за културен мениджмънт "Понте", а управлението му бе възложено на Хуан Мануел Бонет, който обаче трябваше се откаже, след като беше назначен за директор на Института Сервантес с ранг на държавен секретар. И тогава аз с голям ентусиазъм се съгласих да бъда куратор на експозицията.

Още

Пабло Пикасо, Салвадор Дали и Анди Уорхол в месеца на любовта  в галерия "Оборище" 5

Пабло Пикасо, Салвадор Дали и Анди Уорхол в месеца на любовта в галерия "Оборище" 5

Музеят в Линц обаче имаше затруднения да се справи с изложба от този калибър, тъй като трябваше да се организира сложно заемане на произведения от цял ​​свят. Наложи се проектът да бъде временно замразен. Когато Стела Ролиг пое управлението на "Белведере", го рестартирахме.

След още едно прекъсване поради пандемията от Ковид-19 и след преодоляване на трудностите, свързани с изложбата, изискваща много специфични произведения на Салвадор Дали, тя вече е факт. Експозицията стана благодарение на прекрасния мениджърски екип, както в "Белведере, така и в дизайнерското студио на "Понте", а също и на Итаи Маргула (б.а. архитект, дизайнер и куратор на свободна практика с офис във Виена) .

Идеята беше очевидна - не се налагаше да се обединяват световете на Дали и Фройд, тъй като те просто са едно неразделно цяло, без чието разбиране не е възможно да се долови смисъла на творчеството на художника.

- В ранния етап творчеството на Дали е силно повлияно от теориите и книгите на Фройд. Как испанският художник се запознава с тях? С какво му въздействат толкова силно, че Дали определя работата на Фройд като движещата сила за сюреалистичното си вдъхновение?
- Салвадор Дали започва да чете испанските преводи на произведенията на Зигмунд Фройд още в средата на 20-те години на ХХ век, когато живее в Мадрид и вече се е сприятелил с поета Федерико Гарсия Лорка и с бъдещия режисьор Луис Бунюел. В същото време тримата се запознават с идеите на сюрреализма благодарение на лекция на Луи Арагон през 1925 г., както и на френски списания, които попадат в ръцете им.

Тогава Дали и Лорка започват да рисуват картини, които наподобяват произведенията на сюрреалиста Ив Танги. Те обаче приличат най-вече на скиците на структурата на нервната система, направени още в края на ХІХ век от Нобеловия лауреат за медицина Сантяго Рамон и Кахал, с когото се запознават в Мадрид.

8 януари 1980 - Салвадор Дали пристигна в Центъра Помпиду в Париж за своята последна изложба (Снимка: Getty Images)

По този начин се преплитат психоанализата, сюрреализмът и неврологията, което се превръща в първото проявление на испанския сюрреализъм. По-късно Дали експериментира и с други форми на изобразителното изкуство и през 1929 г. стига до утвърждаването на тези идеи в изкуството. В настоящата изложба най-яркият пример за това е картината "Тъмната игра".

Дали открива в текстовете на Фройд оправдание за своите мании, разочарования, комплекси и незадоволени желания. Страховете му от импотентност и неопределеност на неговата сексуалната идентичност, халюцинациите и депресивните чувства, произтичащи от авторитета на баща му и сложните отношения с него, го напускат.

Те обаче се превръщат във вдъхновение за Дали и, осъзнавайки ги, той успява визуално да пресъздаде емоционалните си светове. Точно умението да визуализира някои от въпросите, повдигнати от сюрреализма, го води в обкръжението на Андре Бретон в Париж.

- По какъв начин испанският творец използва концепциите на Фройд, за да покаже своя вътрешен свят? Успява ли художникът да опознае себе си чрез психоанализата и да се разкрие върху платната си?
- Може би от най-голямо значение за Дали е книгата на Фройд "Тълкуване на сънищата". В нея той открива, че човешката психика може да придаде други значения на състояния, предмети и ситуации, различни от тези, които са видими на пръв поглед, и най-вече, че те се генерират от подсъзнанието.

След това Дали си спомня преживявания от детството си, в които се смесват чувства на привличане и отхвърляне, наслада и болка, страст и в същото време страх от нея. По този начин художникът създава визуален речник, който може да покаже човешката психика, скрита в подсъзнанието.

Благодарение на трудовете на Фройд, Дали не само опознава себе си по-добре, но и успява да превърне призраците, които го преследват, в приятелски същества, вдъхновяващи въображението му. Двойните изображения, при които едно и също нещо има различно визуално значение, се превръщат в основен елемент на този период от творчеството му.

Салвадор Дали през 1976 г. в Ню Йорк (Снимка: Getty Images)

Още

Откраднаха повече от 10 скулптури на Салвадор Дали в Стокхолм

Откраднаха повече от 10 скулптури на Салвадор Дали в Стокхолм

С какво се характеризира "параноидно-критичния метод", използван от Салвадор Дали под влиянието на психоанализата?
- В художественото си творчество, а и в текстовете, които публикува в книги и списания, Дали се опитва да формулира теоретичната база на своето виждане за сюрреализма. Именно това разбиране той нарича "параноидно-критичен метод". Тази теория има огромно значение и за ранното творчество на френския философ и психиатър Жак Лакан.

Най-общо казано, методът означава отделянето на мисловната дейност от контрола на разума, като по този начин се правят асоциации с подсъзнанието. Впоследствие тези асоциации се формират контролирано. Двойните изображения, за които вече споменах, илюстрират много добре този метод.

Така например в известната картина на Жан-Франсоа Миле "Ангел", Дали смята, че преди благочестивата молитва вижда погребението на сина на молещото се семейство. В позата на жената той разпознава заплашителната фигура на богомолката, която традиционно се свързва с оксиморона Ерос и Танатос, т.е. любов и смърт.

- Изложбата, представена във Виена, е озаглавена "Дали-Фройд. Обсесия". До каква степен Салвадор Дали е бил обсебен от трудовете на Зигмунд Фройд? Може ли да се определи като преломен момент за художника личната му среща с Фройд през 1938 г. в Лондон?
- От момента, когато Дали се запознава с трудовете на Фройд, той се чувства обсебен от идеите на психоаналитика.

С нарастващата международна слава, се увеличава и желанието на Дали за лична среща с Фройд. След неуспешен опит да се запознае с него във Виена през април 1937 г., художникът все пак успява да се срещне с него. Това става с помощта на неговия меценат Едуард Джеймс и на писателя Стефан Цвайг. Двамата гении се срещат през юли 1938 г. в Лондон, където Фройд се мести, бягайки от нацистите.

Дали е в еуфория от предстоящата среща и иска да покаже на Фройд картината си "Метаморфозата на Нарцис" и най-вече да го запознае с текстовете си, посветени на "параноидно-критичния метод". Фройд, който се отнася с леко подозрение към сюрреалистите, не обръща особено внимание на текстовете, но се заинтересува от рисунката, в която явно открива допирни точки с психоанализата. Най-силно обаче е впечатлен от Дали като пример за фанатичен испанец. За съжаление, година по-късно Фройд умира и не успява да се запознае по-добре с произведенията на сюрреализма.

Още

Любимката на Салвадор Дали била във война с Коко Шанел

Любимката на Салвадор Дали била във война с Коко Шанел

- В изложбата в "Белведере" във Виена са показани десетки произведения на Дали, като повечето от тях много рядко са излагани. Лично на Вас кои от тях Ви въздействаха най-силно, докато работихте върху подготовката на експозицията?
- Много от картините, показани в Белведере, са просто шедьоври на Салвадор Дали. Пример за това, че той е бил обсебен от Фройд, е безспорно "Тъмната игра". Тази творба е може би най-емблематичната за разбирането на идеите на Фройд в творчеството на художника. "Неокубистка академия" е създадена през 1926 г. и вдъхновена от творчеството на Пикасо.

В нея можем да видим за първи път някои от фройдистките елементи, които по-късно ще играят важна роля в творчеството му. Картината "Woman Sleeping in a Landscape" пък е истинска препратка към тълкуването на сънищата. "Лебеди, отразени в слонове" изразяват особено красноречиво идеите на "параноидно-критичния метод".

Накратко, всяка една от изложените творби ме убеждава колко важна е връзката с Фройд за разбирането на произведенията на Дали, особено за създадените в периода между 1926 г. и 1940 г.

Още

"Каузата на юношите" - фундаментален труд на последователка на Фройд (откъс)

"Каузата на юношите" - фундаментален труд на последователка на Фройд (откъс)

Още

"История с призраци" от авторката на "Кралицата мълчи" Лаура Фройденталер (ОТКЪС)

"История с призраци" от авторката на "Кралицата мълчи" Лаура Фройденталер (ОТКЪС)

Още

"Тълкуване на сънищата" - от Зигмунд Фройд

"Тълкуване на сънищата" - от Зигмунд Фройд

Още

"Кръв във Виена" - нов минисериал в епохата на Фройд по Epic Drama

"Кръв във Виена" - нов минисериал в епохата на Фройд по Epic Drama

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Вижте "Светлината на брега" от Огнян Георгиев

Изложбата е от 16 май до 30 май 2022 г. в Галерия "Арт Маркони"

Поетесата Маргарита Петкова бе звездният гост в Европейската нощ на музеите и галериите в Плевен

Двамата с поета Добромир Банев представиха пред многобройна аудитория в залата на галерия "Арт център Плевен" своята съвместна поетична творба "Абсурдни времена" - нецензурирана версия

"(Не)Нормалност" в новата изложба на Венцислав Диков

В 15 нови живописни платна в галерия ArtVibes художникът за пореден път преосмисля творческата реалност: стабилизатор на хаоса, скривалище или просто бягство от реалността

"Пряко допълнение" в Галерия "Ракурси"

Изложбата е от 13 май до 7 юни 2022

"Мерилин" от Анди Уорхол беше продадена за рекордните 195 милиона долара

Картината "Shot Sage Blue Marilyn" от 1964 г., която е с размери 101,6 на 101,6 см, се основава на рекламна снимка на актрисата за филма "Ниагара". Създадена е със ситопечат и акрил върху ленено платно