Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Трамвай без релси: "Ура" за първия тролей в България

РАСТЕ, НО НЕ СТАРЕЕ

Трамвай без релси: "Ура" за първия тролей в България

Преди 80 години горнобанчани виждат най-крупната придобивка от присъединението си към Голяма София

Снимки: "Изгубената България"/Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg

40 години след пускането на първия трамвай в София и само 6 след началото на автобусния обществен транспорт, по столичните улици се появява нов вид превозно средство - тролейбусът.

Снимки: "Изгубената България"

Първата тролейбусна линия е открита официално на 8 февруари 1941 г. от столичния кмет инж. Иван Иванов. Дължината ѝ е едва 3,3 км и свързва Горна баня с трамвайната спирка "Горнобански път". Първоначално се обслужва само от две коли. Събитието е описано в сп. "Сердика" - издание на Софийската община.

Още Вече 119 години трамваен звън оглася софийските улици

Вече 119 години трамваен звън оглася софийските улици

След присъединяването на няколкото околни селища, Столицата ни нарастна, но нарастнаха и грижите на общинската управа. Много нещо имаше и има да се прави, за да могат присъединените селища да се приравнят в благоустройствено и културно отношение към стария град.

Едно от присъединените селища е Горна баня. Хубавото му местоположение върху южния склон на един от Люлинските хълмове, прочутите му минерални бани и предприемчивото му население и, най-после, мощната подкрепа на Голяма София, са предостатъчни условия, за да се превърне това селище в един от най-хубавите кътове на родината ни.

Още За родните курорти в минало несвършено време: Алчни сме, ненаситни сме!

За родните курорти в минало несвършено време: Алчни сме, ненаситни сме!

Но както във всички летовни селища и животът на Горна баня е подложен на резки колебания: докато през лятото там се струпват хиляди летовници, които търсят лек и здраве от топлите минерални води, през зимата селото замира.

Построените за посрещането и настаняването на много хиляди гости хотели и вили пустеят, благодатната вода се използува частично само за наливане на бутилките, а населението по неволя трябва търпеливо да чака следващото лято. Една от главните спънки, които откъсваха Горна баня от "света" през зимата, бе липсата на удобна и евтина връзка със средищния град.

Обществената минерална чешма при банята в Горна Баня, 30-те години на ХХ век

Още В Деня на народните будители: Откриват паметника на Патриарх Евтимий в София

В Деня на народните будители: Откриват паметника на Патриарх Евтимий в София

Много пъти са се застъпвали горнобанчани за приравняване поне към Княжево и Надежда чрез прокарването на трамвай или автобус, но едва през 1940 г. Дирекцията на трамваите и осветлението при Столичната голяма община пристъпва към строежа на първата в България тролейбусна мрежа от спирката "Горна баня" на трамвайната линия София-Княжево до селото.

На 8 февруарий т. г. със скромно тържество стана и официалното пускане на тролейбусите. Цялата общинска управа на Столицата, начело с кмета г-н инж. Иванов, много други официални лица и граждани пристигнаха първи с двете коли на площада сред Горна баня.

Кметът инж. Иван Иванов (вляво) с общински съветници пристигат в Горна баня за официалното откриване на първата тролейбусна линия в България, 8 февруари 1941 г.

През време на това първо пътуване, сред веселите разговори на първите пътници, се разнася внушителен и самоуверен кондукторски глас. Сам Директорът на трамваите и осветлението, г-н инж. Пешев, с кондукторска чанта през рамо, събира първия приход от таксата за возенето...

Директорът на трамваите и одветлението инж. Пешев като кондуктор

Още Минало несвършено: Мъгли и мръсен въздух мъчат софиянци и преди 80 години

Минало несвършено: Мъгли и мръсен въздух мъчат софиянци и преди 80 години

Голяма е радостта на горнобанчани. Това не е вече лъжа! С очите си виждат най-крупната придобивка от присъединението си към Голяма София. Едва сега тяхното село наистина се "присъединява" към Столицата на България чрез тая постоянна, евтина и удобна превозна линия.

Цялото горнобанско население, събрало се в празнично облекло и настроение на средселския площад, както и големият красноречив надпис на арката: "Да пребъде Столичната голяма община!" - са най-непосредственият и внушителен израз на голямата радост и благодарност на Горна баня. Множеството посреща с шумна радост и нестихващо "Ура!" първия "трамвай без релси", както сам народът го нарича.

Горнобанчани тържествено посрещат кмета на София и първия тролейбус

След обичайния водосвет, г-н инж. Иванов застава с ножица в ръка пред трицветната лента и с пожелание, новата тролейбусна линия да помогне всестранното преуспяване на Горна баня, прерязва тая символична преграда, като обявява тържествено тролейбусната линия за пусната в движение.

Извършва се водосвет на линията, а столичният кмет прерязва трицветната лента

Още 140 години столица на България - история в снимки

140 години столица на България - история в снимки

Говорят след това местните представители. С възторжени речи те изказват "официално" голямата радост, благодарност и признателност на населението.

А ето как отразява народната радост и малкият поет, още ученик от местната прогимназия. Стихотворението му, написано по случай това велико събитие за селото му, бе четено на тържеството. След като описва с детска наивност хубостите на Горна баня, той заявява много вярно...

"Ала тук едно недостиг беше...
То бе тролейбусът нужден напоследък,
от който зависеше нейният напредък.
Но най-после и той дойде!
Слънце пресветло с него ни огре!"

Но самото местно население дава много по-непосредствен и искрен израз на благодарността си: млади девойки, по стар народен обичай, даряват с домотъкани кърпи и ризи управниците на Голяма София. А въодушевените горнобански младежи грабват кмета г-н инж. Иванов и го понасят на ръце сред общото и нестихващо "Ура!" на народа.

По стар народен обичай млада девойка дарява с домотъкани кърпи и ризи кмета инж. Иванов

През време на скромната закуска, вместо обичайния голям банкет, г-н кметът, трогнат от хубавия прием, съобщава още една радостна новина за Горна баня: наскоро ще се прокара и водопровод в селото.

А събраните от първия - "почетния" рейс на тролейбуса 1800 лева, заедно със спестените от несъстоялия се голям банкет пари, или всичко около 6000 лв., отиват за подпомагане семействата на повиканите на временно обучение бедни горнобанчани.

За да се увери населението веднага в удобствата, сигурността и другите предимства на возенето с тролейбусните коли, разрешава му се през целия ден да се вози на тях безплатно.

Още Минало несвършено: Мъгли и мръсен въздух мъчат софиянци и преди 80 години

Минало несвършено: Мъгли и мръсен въздух мъчат софиянци и преди 80 години

Зарадваните горнобанчани разглеждат и разпитват за всичко. Ватманите и кондукторите им обясняват с готовност: моторите имат по 85 киловата мощност, което се равнявало на 115 конски сили, и работят с три спирачки: ръчна, крачна и електрическа. С обикновен товар колите развиват 45 километра в час. Сигурно нещо е това! Макар и да не могат да се откъсват от двете електропроводни въжета, от които черпят чудната сила да се движат, колите могат свободно и ловко да маневрират по на четири метра вляво и толкова вдясно по шосето, според нуждата, така че пътят им в никой случай не остава по-тесен от 8 метра.

И няма опасност от катастрофа, или пожар. При това, в сравнение с автобусите, тролейбусните коли, освен че не хабят толкова много гумите си, винаги са готови за лесно и бързо пускане в движение. Няма наливане и изливане водата от радиаторите за охладяване, няма страх да не замръзне водата през зимата. Само натисни ръчката и готово! Карай ватмане!

Един от първите тролейбуси МАН по линията София - Горна баня, 1941 г.

Още Минало несвършено: "Оти на софийския герб има изографисано женско?"

Минало несвършено: "Оти на софийския герб има изографисано женско?"

Още в първите дни на използуването, двете мощни коли се оказват съвсем недостатъчни за извънредно претоварения "трафик" по тая линия. Веднага се забелязало чувствително увеличение и на притока от приходящи и къпещи се в местните минерални бани. Затова Дирекцията на трамваите и осветлението е влезла навреме в преговори за доставката на още три тролейбусни коли.

И всеки път, когато изящните коли се изкачват безшумно по стръмния горнобански път или слизат стремително и сигурно надолу, както очарованите от прекрасните гледки на околността пътници, така и хилядите местни жители и летовници в това рядко лечебно и климатично място, спасени и облекчени най-после от страшния шум и прах, ще си спомнят, може би, кому най-вече дължат това и ще шептят с гореща благодарност:

"- Да пребъде Столичната голяма община!"

сп. "Сердика", кн. 2/3, 1941 г.

Тролейбус по улица “Георги С.Раковски” при пресечката с улица “Граф Игнатиев”, края на 50-те години на ХХ век

Още Улпия Сардика, Сердика, Триадица, Средец - откъде произхождат наименованията на днешна София

Улпия Сардика, Сердика, Триадица, Средец - откъде произхождат наименованията на днешна София

Функционирането на тролейбусния транспорт до края на Втората световна война е затруднено от различни причини, като основните са войната и невъзможността да се доставят части от чужбина за поддържане на подвижния състав, нови тролейбуси за неговото увеличаване, електрическата мрежа. Така откритата тролейбусна линия се запазва в този си вид до 1947 г., когато от СССР са внесени 10 тролейбуса.

През 1951 г. започва и родното производство на тролейбуси.

В следващите десетилетия този вид транспорт се развива интензивно, откриват се линии в много градове, внасят се тролейбусни коли от Чехия, Австрия и др.

Кръстовището на булевард “Патриарх Евтимий” и булевард “Витоша”, 50-те години на ХХ век

Тролейбус по линия № 1 на бул. “Толбухин“ (днес “Васил Левски“) при паметника на Левски, 60-те години на ХХ век

На кръстовището при Софийския университет, 60-те години на ХХ век

Снимки: "Изгубената България"

Още Първият полет над България трае само пет минути

Първият полет над България трае само пет минути

Още В Деня на народните будители: Откриват паметника на Патриарх Евтимий в София

В Деня на народните будители: Откриват паметника на Патриарх Евтимий в София

Още Първата експозиция на Археологическия музей е открита 12 г. след основаването му

Първата експозиция на Археологическия музей е открита 12 г. след основаването му

Още Минало несвършено: Метаморфозите на софийския храм "Свети Седмочисленици"

Минало несвършено: Метаморфозите на софийския храм "Свети Седмочисленици"

Още Власт и мъст в минало несвършено време

Власт и мъст в минало несвършено време

Още Минало несвършено: Къси роклички и тънки чорапчета в студовете

Минало несвършено: Къси роклички и тънки чорапчета в студовете

Коментирай14

Календар

Препоръчваме ви

22 септември 1908 г. - последното славно и трайно успешно българско действие

Навършват се 116 години от обявяването на България за независимо царство

Васил Априлов: Вий млади чада Български… Вий молете бащите ви, да ви не оставят неучени!

"Имайте за свята длъжност да обичате отечеството си, помагайте му всякак", завещава възрожденецът на бъдещите поколения

Светилище на седем хиляди години в Ловешко разкрива тайните си

Археологическият паметник датира от прехода на неолита към халколита, което е повече от 2000 години преди началото на Египетската цивилизация

1 май - манифест от отминала епоха или гонг за закътани проблеми

Разходка в снимки през "Изгубената България" и напомняне защо и днес отбелязваме Деня на труда и международната работническа солидарност