Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Първият полет над България трае само пет минути

ПАМЕТ БЪЛГАРСКА

Първият полет над България трае само пет минути

Мястото е полето в местността "Лагера" край София, където днес е едноименният квартал

Снимки: "Изгубената България"/Колаж: Петя Александрова/Dir.bg

На 15 ноември се навършват 110 години от първия полет със самолет над България. Извършен е от руския летец Борис Маслеников, поканен по настояване на капитан Васил Златаров - по това време командир на Въздухоплавателното (балонното) отделение. Проведени са няколко полета в продължение на десет дни. Те са краткотрайни - около 10-15 минути, и са на височина до 100 м.

Руският авиатор Борис Маслеников на своя „Фарман“, заснет около 1911 г.

Маслеников пристига в София с аероплан тип "Фарман". Машината е описана от един столичен вестник така:

"Няколко платна добре обтегнати със стоманени жици върху скелет от бамбукова тръстика, подкарвани от много бързо движещите се крила на един мотор."

Ден преди полета, на 14 ноември, се основава софийски аероклуб, избира се временен комитет, който съвместно с назначената от Военното министерство комисия, да работи по организирането на предстоящето летателно тържество. Изчаква се най-подходящото време за извършване на полета.

Най-после датата е определена - 15 ноември. Мястото е полето в местността "Лагера" край София, където днес е едноименният квартал. Публиката е известена и поканена на това невиждано събитие чрез вестниците и специални афиши. В следващите дни Маслеников извършва още няколко демонстрационни полета, на които присъстват както обикновени хора, така и военни, народни представители, министри, дори Цар Фердинанд с князете Борис и Кирил. Ежедневно столичната преса осведомява подробно читателите си за събитието:

"Вчера (15 ноември) за пръв път се състояха публичните полети на руския въздухоплавател Маслеников на лагера до пионерната дружина. След пладне от два часът спирката на княжевския трамвай до черквата "Св. Крал", беше окупирана от маса любопитен свят, който чакаше трамвая, за да отиде да види летящия апарат. Към 4 часа се започнаха приготовленията за първия полет. Летящата машина, като същинска птица, се движи из въздуха по волята на своя господар. Гледката е красива. Маслеников се издигна четири пъти подред със своя аероплан на една височина до 50 метра.Издигането му във въздуха биваше последвано от хиляди възторжени викове "Ура!" Първият полет трая 5 минути и през това време измина едно значително разстояние по направление към Княжево. При последното си издигане заедно с Маслеников се качи в аероплана и заведующият въздухоплавателната част при инженерните войски г-н кап. Васил Златаров."

„В този излет Маслеников се придружава от нашия въздухоплавател капитан Златаров“

Има и интересни предупреждения към публиката:

"Днес (17 ноември) на 4 часа след обед г-н Маслеников ще направи излет на аеродрума, на лагерното поле. Входа за учащите се, водени от учителите, е 50 стотинки на лице. Като съобщаваме това, считаме се за длъжни да предупредим публиката, че не трябва да върви след аероплана, понеже той не е тъй безопасен. Вън от обграденото място не трябва да се минава."

За втория полет в самолета с Маслеников се качва и г-н Груев - дипломат и началник на бюрото на пресата. Статия във в. "Реч" разказва подробно за полета и впечатленията на г-н Груев:

"Младия и симпатичен руски въздухоплавател г. Маслеников вчера направи втория си излет с аероплана. Сега имаше много повече свят, отколкото първия път. Цялото пространство около лагера беше почерняло от народ. Г-н Маслениковнаправи няколко издигания, които излязоха твърде сполучливи. При последното си издигане той взема със себе си един от младите и симпатични наши дипломати, г-н Груев, началник на бюрото на пресата сега. Г-н Груев се приготви добре за пътуването. Той си покри главата с две шапки и завърза с един башмак, облече един дебел и топъл кожух. Г-н Маслеников му обърна вниманието, че той трябва да хвърли яката си, защото в случай на нещастие тя можела да се забие под врата му. Той му каза също да бъде спокоен и не се движи. Голямото спокойствие, с което г. Груев се готвеше за пътуването правеше впечатление. След няколко минутно летене г. Груев се завърна жив и здрав и ние го разпитахме за впечатлението му.

"Аз се качих и настаних добре, захвана г. Груев, и насочих погледа си направо, като отначало нищо не виждах и чувствувах само силното бучение из мотора.Момента, когато ние напуснахме земята и отлетяхме във въздуха, беше най-приятния, най-тържествения. Вдигането ставаше много леко и приличаше на плаване. Ние се издигнахме около 30-35 м. високо. По едно време аз насочих поглед долу към земята и пред мен се настилаше следната картина: една голяма градина, наредена и разпределена хубаво и планомерно. На движещите се хорадолу се виждаха само главите. Щом стигнахме до градината пред Павлово, почнахме да се спускаме на земята, за да може да се обърне аероплана и върнем назад. По същия начин ние отлетяхме назад. През летенето аз не изпитвах нито страх, нито болки, а само голям студ. И когато слязох долу ръцете ми и краката бяха замръзнали буквално.

Аз съм много доволен от летенето, но трябва да призная и дебело подчертая, че г. Маслеников управлява аероплана си с рядка вещина и изкуство. Той просто си играеше с него при летенето като го направляваше накъдето си ще и както си ще."

„Настоящата картина представлява момента кога аероплана се пуска в движение. С Маслеников заедно лети Ст. Чапрашиков, частният секретар на Царя“

В един от последните дни, на 20 ноември, в полетите участва и царското семейство:

"В неделя после обяд, при напълно благоприятно време, авиаторът Маслеников направи още няколко излети. На излетите присъствуваха Техни Величества Царят и Царицата, престолонаследникът княз Борис и княз Кирил, членовете от свитата на Царя и Царицата, министрите Малинов, Ляпчев, Николаев, руският пълномощен министър г-н Сементовски Курило, членове от генералитета и голямо стечение от граждани, любопитни да видят един от удивителните успехи на науката и техниката, успех, който отваря нова област за културни завоевания.

Още

Ако авиаторите нямаха криле, щяха да бъдат джазмени - една история за първия саксофон в България

Ако авиаторите нямаха криле, щяха да бъдат джазмени - една история за първия саксофон в България

Първият и вторият излети авиаторът направи сам, третият с престолонаследника Борис, четвъртият с княз Кирил и петият с Негово Величество Царя. Негово Величество Царят, престолонаследникът и княз Кирил бяха издигнати високо във въздуха и направиха една обиколка до Павлово и обратно. Издигането на Царя и князете се посрещна с шумни ръкопляскания от всички страни. Излетите траяха цели два часа."

Цар Фердинанд и князете Борис и Кирил (вляво) наблюдават подготовката на самолета за полет

И накрая нещо куриозно, за което научаваме от последното съобщение в пресата, преди заминаването на руския авиатор:

"Маслеников днес (27 ноември) заминава за Белград, където ще направи няколко излети със своя аероплан. Снощи офицерите подполковник Добревски и майор Иванов му дадоха вечеря във Военния клуб. Инженерът на г-н Маслеников казва, че те си заминават от България с приятни впечатления, но с дефицит, защото ..... при продажбата на билетите имало нещо като фалшификация и кражба. И тук ли трябваше!"

Карикатура от сп. "Барабан", ноември 1910 г. (Стамболовистите са бившите министри от Народнолибералната партия, управлявала от 1903 до 1908 г. По същото време, когато е извършен полетът, парламентарна анкетна комисия излиза с доклад за злоупотреби, извършени от тези министри. Имало е и предложение да бъдат съдени. Това обяснява защо толкова завиждат на отлитащия надалеч Маслеников)

Демонстрационните полети на Борис Маслеников, продължили няколко дни, предизвикват небивал интерес. Успехът им активизира действията за създаването на родните военновъздушни сили. Скоро след събитието българското правителство взема решение  да се обучат в чужбина летци и авиомеханици и да се снабди българската армия със самолети.

Снимки: "Изгубената България"/Колаж: Петя Александрова/Dir.bg

Снимки: "Изгубената България"

Още

Спомен за Донка Комитката - единствената българка, сражавала се в три войни

Спомен за Донка Комитката - единствената българка, сражавала се в три войни

Още

Храбър и достоен, тънещ в забрава: Генерал Алекси Попов - героят от Каймакчалан

Храбър и достоен, тънещ в забрава: Генерал Алекси Попов - героят от Каймакчалан

Още

Екзарх Йосиф I - великан, дълбок философ, строг аскет и тънък юрист

Екзарх Йосиф I - великан, дълбок философ, строг аскет и тънък юрист

Още

Гробът на генерал-майор Георги Тановски, убит жестоко, остава загадка

Гробът на генерал-майор Георги Тановски, убит жестоко, остава загадка

Още

Гробно мълчание: 95 години от атентата в "Света Неделя"

Гробно мълчание: 95 години от атентата в "Света Неделя"

Още

Полковник Борис Дрангов: Винаги горди юнаци и никога бити негодници!

Полковник Борис Дрангов: Винаги горди юнаци и никога бити негодници!

 

Коментирай 1

1/1

Снимки: "Изгубената България"/Колаж: Петя Александрова/Dir.bg

Руският авиатор Борис Маслеников на своя „Фарман“, заснет около 1911 г.

Карикатура от сп. "Барабан", ноември 1910 г. (Стамболовистите са бившите министри от Народнолибералната партия, управлявала от 1903 до 1908 г. По същото време, когато е извършен полетът, парламентарна анкетна комисия излиза с доклад за злоупотреби, извършени от тези министри. Имало е и предложение да бъдат съдени. Това обяснява защо толкова завиждат на отлитащия надалеч Маслеников)

Цар Фердинанд и князете Борис и Кирил (вляво) наблюдават подготовката на самолета за полет

„Настоящата картина представлява момента кога аероплана се пуска в движение. С Маслеников заедно лети Ст. Чапрашиков, частният секретар на Царя“

„В този излет Маслеников се придружава от нашия въздухоплавател капитан Златаров“

Снимки: "Изгубената България"/Колаж: Петя Александрова/Dir.bg

Календар

Препоръчваме ви

Владимир Мусаков - един от погубените таланти на България

За писателя, за който Вазов пише: "Жалко за такъв хубав талант", се знае твърде малко, защото той загива на фронта по време на Първата световна война, ненавършил още 29 години. На 28 септември се навършват 104 години от неговата смърт.

Александър Малинов: Оставка ли, или независима България?

112 години независима Трета българска държава

Улпия Сардика, Сердика, Триадица, Средец - откъде произхождат наименованията на днешна София

Петото, последно и днешно название на столицата София има голяма история, разказва д-р Никола Радев

Първият учебен ден - пчели или пеперуди? (галерия)

Нека всички, които почват новата година, да повторят заедно с Данте: Младежо, изгони от себе си мързела и твоята съдба ще бъде такава, каквато си я направиш

Ах, морето! Мисли и недомислия отпреди 130 лета (галерия)

Екзотични наставления за къпане от (не)далечното минало

Невероятно наистина, но факт: 300 души на Черния връх

125 години от първото организирано изкачване на Черни връх