Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Стоян Руменин: Изхвърляйте си редовно мозъчните боклуци, за да не се задръстите

МЛАДИ ТВОРЦИ

Стоян Руменин: Изхвърляйте си редовно мозъчните боклуци, за да не се задръстите

Няколко дни преди дебюта му на независимата сцена като режисьор, той споделя специално за Impressio повече за професията, уроците и работата по спектакъла "Мозъчен боклук". Представлението ще се изиграе за първи път пред публика на 5 март от 19.30 ч. в Yalta Art Room

Стоян Руменин (Снимка: Драгомир Димчев)

Още

Танцьори с премиера на сцената на Yalta Art Room

Танцьори с премиера на сцената на Yalta Art Room

- Учили сте за художник, после се насочвате към актьорското майсторство, също така записвате музика за спектакли, играете на сцената на Габровския театър. Защо сега се насочихте към режисурата?
- Защото мисля, че режисурата обединява всичко, което съм правил и правя.

Всички отделни компоненти в едно театрално представление са отделни изкуства и съчетаването им в една хомогенна смес всъщност е доста трудно. Намирам това за изключително интересен и полезен процес. Вдъхновяващо е.

- Кои са най-важните уроци, които ви остави общуването с вашия преподавател Иван Налбантов?
- Когато ме прие в класа си, той се изправи пред нас и каза: "Деца, аз не създавам актьори, аз създавам гладиатори". С годините осъзнах, че той е направил именно това. Освен, че ме научи да съм дисциплиниран, да подържам актьорска хигиена и стерилност на работа, той ме направи издръжлив, за да мога години след като завърших, да изградя себе си като актьор.

Сцена от репетиция на "Мозъчен боклук", реж. Стоян Руменин (Източник: Архив Yalta Art Room)

- Защо Бекет? Кои текстове от него сте използвали в "Мозъчен боклук"?
- Мисля, че защото Бекет е сложен и труден. Гледам на целия процес като на експеримент, това ми помага да се отдалеча от предварителните решения, които често са ограничаващи. Така гледам на изкуството, като цяло, а като се замисля, май че и на живота.

Мисля, че подхождайки интуитивно към тази драматургия, задно с актьорите успяхме да достигнем до вярна, смислена и интересна интерпретация. Надявам се да е такава и за зрителите.

"Мозъчен боклук" е представление създадено по текстовете "Театрален фрагмент 1", "Театрален фрагмент 2", "Действие без думи 1" и "Действие без думи 2".

Yalta Art Room

- Какво искате да кажете на младите хора с това представление?
- Изхвърляйте си редовно мозъчните боклуци, за да не се задръстите. Но то не е само към младите, към всички е. Всички нас.

- Какво мислите за развитието на независимия сектор в България? Липсва ли държавна политика в тази сфера и какъв съвет бихте дали, за да се говори повече за него?
- Независимият сектор разчита най-вече на съмишленици и когато те се намерят, нещата се получават. Радвам се, че има пространства като "Yalta Art Room", които дават тази възможност.

Още

"Леонс и Лена" от Бюхнер открива новата година в Yalta Art Room

"Леонс и Лена" от Бюхнер открива новата година в Yalta Art Room

От политика не разбирам, но мисля, че всеки творец трябва да има възможност да живее нормално от това, което обича да прави/работи. Естествено, звучи като клише, но това е истината. Това е истината за много хора в тази сфера. Вероятно разликата между творците и другите работници (защото ние всички сме работници) е в това, че ние вероятно обичаме малко повече професията си.

Съвет... хм... "да разгледаме сега положителните явления" (Бертран, "Театрален фрагмент 2").

- Разкаже малко повече за процеса на работа по представлението. Как премина той? Какво научихте вие от екипа и той от вас?
- Работата по "Мозъчен боклук" започна още в края на втори семестър 2022г., когато аз, Марио, Боян и Йордан направихме "Театрален фрагмент 2", като това беше за изпита ми по режисура за семестъра.

Получи се доста интересно, странно и различно. Стана ми любопитно какво ще се роди, ако по някакъв начин се доразвие. Искаше ми се да се поразровим повече в главата на главния герой Крокър (Марио), който по текст във "Театрален фрагмент 2" няма реплики. И така бяха добавени другите текстове, а към екипа се присъединиха актьорите Даниел и Борче (все още студенти в Натфиз). Написахме проект, кандидатствахме по програма "Дебюти" и НФК прие и одобри идеята ни, за което сме безрайно благодарни!

Откриването на "правилния" път за интерпретация на тази драматургия беше сложното в този процес. Откриването на смисъла или по-точно прокарването на смисъла, който ние искаме да вложим, откриването на изразните средства, механизма ...

Актьорите - Боян Петров, Йордан Върбанов, Марио Василев, Даниел Кукушев и Борче Манев, на които съм благодарен за себеотдаването в този експеримент, се впуснаха, предлагайки какви ли не идеи. Изключителни актьори! От тях научих много за взаимоотношенията актьор/режисьор и тепърва ще има да уча. Мисля, че се получи добър екип, което за мен е най-важното.

- Кой е следващият текст, който бихте поставили и защо?
- Следващият текст, който бих и се очаква да поставя все още се пише, така че не мога да кажа много за него. Определено е вдъхновяваща и любопитна история, която ако се материализира на сцена, ще бъде голям празник за мен.

Още

Yalta Art Room започва своя втори сезон с премиерата на спектакъла „Аутсайдер“

Yalta Art Room започва своя втори сезон с премиерата на спектакъла „Аутсайдер“

Стоян Руменин (1985) е роден в Пловдив. Завършва Актьорско майсторство в ПУ "Паисий Хилендарски" в класа на доц. Иван Налбантов. От 2018 работи като щатен актьор в трупата на ДТ "Рачо Стоянов", Габрово. Участва в представления на режисьорите Ана Батева, Васил Дуев - Тайг, Петринел Гочев и др. В момента учи магистратура в класа на проф. Пламен Марков, специалност "Режисура в сценичните изкуства" в НАТФИЗ. Представлението "Мозъчен Боклук" е неговият дипломен спектакъл.

Стоян Руменин (Снимка: Драгомир Димчев)

Бил е част от трупата и на Драматичния театър в Казанлък. Завършва и курс по класическа анимация (2D) и компютърна анимация (3D) в студио R-Production. Хобито му е да пише музика, което е и негова професия. Композирал е музиката за над 20 спектакъла. През октомври 2012 пиесата му "Пустиня" (Desert) печели второ място в конкурса за оригинално музикално произведение, организиран от Sonic B.A.N.G. (музикална социална мрежа). Година по-късно друга негова пиеса "Човешки свят" (Human"s world) печели трето място в същата надпревара.

"Мозъчен боклук" е театрален експеримент по текстове на Самюъл Бекет. Темата му разказва за съвременната болест на човека - премислянето и смисъла на съществуването. Участват актьорите Боян Петров, Йордан Върбанов, Марио Василев, Даниел Кукушев и Борче Манев. Режисьор е Стоян Руменин. Музиката е дело на Явор Намлиев, костюмите на Лиляна Петрова, сценографията на Павел Илиев, а пластиката на Йордан Върбанов. Преводът е на Мария Коева. Плакат - Цветелина Атанасова. Представлението ще се състои на 5 март от 19.30 ч. в Yalta Art Room.

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Национален Фонд "Култура" по програма "Дебюти".

Още

Най-младият театър Yalta Art Room с три премиери през април

Най-младият театър Yalta Art Room с три премиери през април

Още

Yalta Art Room започва своя втори сезон с премиерата на спектакъла „Аутсайдер“

Yalta Art Room започва своя втори сезон с премиерата на спектакъла „Аутсайдер“

Още

Режисьорът Пламен Марков: Нашата работа е свързана с доста егоцентризъм

Режисьорът Пламен Марков: Нашата работа е свързана с доста егоцентризъм

Още

Състуденти от класа на проф. Пламен Марков в спектакъла "Разбиване" от Нийл Лабют

Състуденти от класа на проф. Пламен Марков в спектакъла "Разбиване" от Нийл Лабют

 

 

 

Коментирай 5

Календар

Препоръчваме ви

Здравка Евтимова на 65: Пишещият човек може да живее 1000 години

Според писателката, талантът е да умееш да правиш нещо, защото така си се родил

Писателят Тодор П. Тодоров: Живеем в епоха, в която мислещият човек е застрашен вид

"Свободата на словото и правото на другия станаха нещо съмнително, нароиха се нови цензори, налагат се забрани, изключвания, черни списъци" споделя още писателят

Клара Фюри: Харесва ми, когато драматургията възниква случайно

"Понякога когато думите не достигат, аз танцувам с изпълнителите и те танцуват за мен и така намираме думите, с които да облечем нещата, които правим!", разкрива известната хореографка

Десислава Терзиева: Целта ми е да отпразнувам необикновеното!

"Приемам факта, че докато някои неща се губят в превода, други се появяват от пукнатините", споделя българо-американската художничка, която представя своята нова изложба "между другото" в Sarieva/Gallery

Столина Добрева: Фестивал АЛЕГРА се превърна в семейство за нас

Директорът на Националното музикално училище Любомир Пипков за предизвикателствата на музикалното образование, успехите на децата и силата на приемствеността в музиката

Васил Василев: Театърът е изкуство, което трябва да следва пулса на живота

Печелим световни режисьори с професионализъм, страхотни актьори и добра атмосфера, конкуренцията между творците повишава качеството на продукта