СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Рада Езекиева: 7Arts.bg е домакин на световната култура
"Публиката на изкуство в България преминава отвъд ограниченията чрез националната стрийминг платформа 7Arts.bg ", коментира културният и социален експерт
Автор: 2789 Прочита 0 Коментара
/ Рада Езекиева (Снимка: Яна Лозева)Повече време със 7Arts.bg - повече мисъл за утре!
#ОтКликниНаИзкуството - защо подкастът на 7Arts.bg е крачка пред другите, когато говорим за култура
С това послание първата национална стрийминг платформа, която приюти на едно място всички жанрове на изкуствата, заяви амбиции не просто да привлече цялото семейство пред екрана вкъщи и да срещне потребителите с артистите от първо лицe, но и да възпитава вкус. Да селектира само най-доброто и да предлага ексклузивно съдържание от театъра, киното, операта, балета, анимацията, кукления театър, фолклора, както от България, така и от света. За големи и за малки зрители.
Рада Езекиева от години работи в областта на културния мениджмънт и социалните инициативи. Има опит в медиите, като репортер и редактор. Участва в организацията на различни артистични събития и фестивали. Пише критически текстове за театър и кино.
Рада е сред основателите на Националната Стрийминг Платформа 7Arts.bg, а дейността й е основно свързана със съдържанието, партньорствата и реализацията на подкаста ОтКликниНаИзкуството.
Рада Езекиева пред Impressio за мисията, трудностите, вдъхновението да се организира онлайн трибуна и сцена ведно на сценичните и екранните изкуства, за онлайн пространството като благодатна почва за модерни умове:
Рада Езекиева (Снимка: Яна Лозева)
- Как се роди дигиталната платформа за стрийминг на видео съдържание 7Arts.bg?
- Силата на 7Arts.bg е в това, че е идея в духа на времето, на което всички сме свидетели и участници едновременно. COVID-19 неминуемо пренареди организацията на живота ни, нагласата ни за общуване, хоризонта пред погледа, (не)възможните алтернативи...
Културните процеси в цял свят съвсем естествено също се пренаредиха. Достъпът до изкуство се възпрепятства, ограничи или стана направо невъзможен. Това вече е най-притеснителното, но пък ражда креативни решения.
В тази ситуация, от началото на пандемията, през пролетта на 2020 г., 7Arts.bg се превърна в двигател за обновяване на целия артистичен контекст, като даде онлайн трибуна и сцена ведно на сценичните и екранните изкуства.
- Какво я прави уникална?
- Мащабът. Бизнес моделът, също. За първи път в България се представя изкуство с такава заявка, с такава концепция.
7Arts.bg вдига завесата от екрана пред домашния ти компютър или телевизор, към продукции от цял свят и това е колкото естествено в технологичното време, в което живеем, толкова и ексклузивно.
- Кое е основното вдъхновение за платформата 7Arts.bg?
- Вдъхновението и най-голямото предизвикателство за 7Arts.bg са двете страни на една монета: проправянето на една съвсем нова траектория, чрез която, за първи път, да се представят международни онлайн театрални, оперни, балетни или филмови продукции.
Всичко това е свързано с нови традиции за гледане у публиката - бавен процес, който иска създаване на доверие и навици.
- Кое е онова, до което най-вече искате да докоснете зрителите, читателите и почитателите на изкуствата?
- Преди всичко - чрез 7Arts.bg, публиката на изкуство в България преминава отвъд ограниченията.
Надскача географските дистанции, невъзможността да си пряк зрител в залата на театъра в Талин или Лондон, например. Това вече е преодолимо, щом можеш да гледаш онлайн театър вкъщи без компромис в качеството.
Икономически също, чрез 7Arts.bg достъпът е по-свободен за хора, които срещат финансови трудности да следят културния живот. Цената на месечния абонамент на платформата е с повече от 50% по-малък от билета за театър в София.
Театрални продукции от САЩ и Русия ще се представят ексклузивно в България на платформата 7Arts.bg
- Мислите ли, че дигитална инфраструктура на културните продукции като 7Arts.bg е бъдещето в сферата на изкуствата, предвид сложната ситуация заради пандемията?
- Не бих се ангажирала да коментирам бъдещето пред изкуството - до голяма степен световните събития от последните дни ни показват, че сме безсилни пред историята.
Със сигурност обаче не само дигиталната инфраструктура, но и публиката, както и самите артисти търсят нова, осъвременена форма на изразност, а онлайн пространството е благодатна почва за модерни, експериментаторски сценични или екранни формати.
- Какви са трудностите, пред които се изправяте при поддържането й и подбора на проектите и заглавията?
- Отговорът тук мога да разделя основно в две категории - трудности пред селекцията, която правим за българското театрално съдържание и тези, които срещаме, когато става дума за международни сценични продукции.
В първия случай - за съжаление, регистрираме твърде компромисни в техническо отношение записи на спектакли, които само биха компрометирали творческия екип при евентуално излъчване. А нашата първоначална амбиция е именно фокусът върху "създаденото в България", партньорството с институции и артисти от София и извън нея, с които заедно да представим в пълнота какво се случва на сцената в страната.
На този етап обаче работим само с тези, които предоставят заглавия в изправност за показ в платформа с национален характер.
При международните постановки, проблемът е свързан с авторските права. Там също обстоятелствата са процес на промяна, която обаче е свързана с дългосрочна работа.
- Срещате ли нормативни и технически затруднения при представянето на различните продукции и трябва ли нещо да се промени в българската културна среда за улесняването им?
- Отговорът на предишния въпрос дава яснота и в този.
Надявам се, че както институциите в страната, така и театралните мениджъри ще намерят прекия и бърз път, за да подобрят видео архивирането на своите продукции, както и финансовите ресурси за това, които държавата би инвестирала.
Само по този начин българските продукции ще стоят напълно равнопоставени на международните.
- Как се отговаря на скептиците и по-консервативните зрители и артисти, които не харесват дигиталното представяне, особено на сценични продукции и спектакли?
- По наблюдения на екипа на 7Arts.bg скептиците и по-консервативните зрители стават все по-възприемчиви, все по-любопитни към актуалните процеси.
Крайната позиция никога не може да е докрай обективна.
Все повече ще се засилва желанието да гледаш арт събитие на живо, да го съпреживееш в един, конкретен момент с актьорите от сцената, същевременно с това технологиите ще тласкат експериментателните умове да пробват нови форми в дигитална среда.
- Какви са хората, които се възползват от съдържанието на платформата?
- От - до в широки граници. И именно в това е големият ни стимул за работа.
Публиката на 7Arts.bg е много разнолика, широкоспектърното ни съдържание, до голяма степен благоприятства това.
От една страна, това са, както активните, градски хора с добре отгледано любопитство към изкуството, така и непредубедените, които по и все по-рядко намират възможност да гледат каквото и да е на сцена или от екран - било заради липсата на кино или театър на мястото, в което живеят или заради финансова трудност да платят билет от 15 лева нагоре.
- Кои заглавия досега в различните изкуства предизвикаха най-голям интерес?
- Малко преди Коледа, 7Arts.bg качи на платформата международния мюзикъл "Анна Каренина", както и камерния американски моноспектакъл Call me Elizabeth - за съвсем кратко време предизвикаха голямо зрителско внимание.
Разбира се, интересът към продукции като "Унизените.Беларус" на Явор Гърдев и последната роля на тенора Камен Чанев - "Отело" в Старозагорската опера са без съмнение сред другите големи предпочитания сред публиката.
- Разкажете ни за любимите си спектакли и произведения, които можем да видим на 7Arts.bg?
- Моите лични фаворити са българските филми в категория Документално кино, сред които заглавия като "Момчето, което беше цар", "Балканска мелодия" и "Късен дом", продукции на AgitProp, също и продуцираните от Ars Digital - "Балканска хармония" и Silent movie, посветени на световните музиканти Теодосий Спасов и Милчо Левиев.
В допълнение са всички заглавия в категорията За деца, където за първи път, благодарение на 7Arts.bg и съвместната работа с Куклените театри в Стара Загора и Силистра, най-малките зрители могат да гледат у дома адаптации на приказки като "Храбрият оловен войник" и "Хензел и Гретел".
- Какво ново като продукции и заглавия да очакваме през 2022 г.?
- 16 шекспирови постановки от Кралската опера в Лондон, близо 50 световни оперни продукции, сред които заглавия с участието на Соня Йончева и тенори от най-високата класа на това изкуство.
В допълнение е селекцията на премиерни филми от международните фестивали, както и българско кино, създадено през последните години.
Накратко: през 2022 г. 7Arts.bg ще е домакин на световната култура.