Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Чавдар Гюзелев: Хората започват да изглеждат като мравчици...

ОСОБЕНО МНЕНИЕ

Чавдар Гюзелев: Хората започват да изглеждат като мравчици...

"Вирусите на изкушенията ще бъдат винаги силни и нелечими, а и дълбоко се съмнявам, дали хората искат да намерят антидот срещу тях. По-скоро са развили необратима и доброволно приета зависимост", смята художникът и сценограф

Чавдар Гюзелев (Снимка: BulFoto)

- Ще бъде ли друг светът след Ковид-19 или постепенно ще възстанови предишния си облик?
- Светът не е компактен. Кой свят? По всяка вероятност този въпрос се отнася за западния, цивилизован свят, от който ние сме част, макар и периферна. Защото за Сирия или Йемен, светът отдавна е друг, може би дори свършил...

А и обликът на света е различен, през очите на християните, мюсюлманите или будистите, независимо от какви екстремни събития се разтърсва.

Със сигурност, погледнат през очите на трупващите капитал, ще бъде много различен, но те по всяка вероятност ще успеят да извлекат дивиденти и от разрухата. Защото е ясно, че кризата ще направи бедните още по-бедни.

В политическите пластове също неминуемо ще има разтърсвания и песимистичните очаквания са за залитания в крайните "ляво" и "дясно".

По-интересно е дали това, което преживяваме, ще промени ценностите ни, доколкото ги имаме, потребителските ни нагони, кариеристичните ни амбиции, забързаното ни и повърхностно съществувание? Струва ми се, че това няма да бъде изкоренено, независимо от призивите, които чуваме от вси страни.

Хората разбират, че имаме нужда от драстична промяна, че нещо в досегашните модели е сгрешено и може би пречупено. Чуват се възвания, философите разсъждават, социалните мрежи кипят от нагорещени емоции, пишат се манифести. Разбира се, когато те идват от неприлично богати и известни хора, докато си правят поредните процедури в джакузито или галят домашните си любимци на някоя грижливо подстригана поляна в гигантското си имение, предизвикват обратен ефект и може би дори погнуса.

Но вирусите на изкушенията ще бъдат винаги силни и нелечими, а и дълбоко се съмнявам, дали хората искат да намерят антидот срещу тях. По-скоро са развили необратима и доброволно приета зависимост.

27 март 2011 г. Чавдар Гюзелев получи "Икар" за сценографията на спектакъла "Сирано дьо Бержерак" на режисьора Теди Москов и Народния театър (Снимка: BulFoto)

- Можете ли да предвидите конкретни (политически, социални, икономически, културни, комуникационни) промени в глобален и национален план? Пък и личен.
- Всичко зависи от продължителността на пандемията, дали скоро ще приключи или пък ще трябва дълго време да нагласяме животите си спрямо повтарящи се периоди на принудителна изолация. Със сигурност се разбра, че много голяма част от дейностите ни, биха могли да се извършват онлайн, без да има нужда от офис пространства и плащане на наеми. Ще се ускори процесът към дистанционно обучение.

Много вълнуващо ще е да наблюдаваме промяната, която би могла да настъпи в сценичните изкуства. Дали ще бъдат принудени да се трансформират в изцяло нови форми или ще намерят по-скромни и интимни ниши? Не мога да си представя, какво може да сполети театралните и оперните спектакли, концертите. Може би ще се роди някакъв неочакван и вълнуващ хибрид.

Много би ми се искало повече хора да осъзнаят, че е напълно възможно да живеем добре и без натрупване на ненужни вещи. Но това според мен ще си остане само мечта. За мен лично, изолацията беше много позитивен и градивен период.

Дори и за миг не изпитах носталгия по социалния и публичен живот. Оказва се, че лесно свиквам и мога да живея по напълно различен начин, без да изпитвам кой знае какво неудобство. Но за колко дълго, не знам.

Художниците Чавдар и Ясен Гюзелеви (Снимка: BulFoto)

- Каква е метафората на болестта Ковид-19 и трябва ли да се търсят в нея морални поуки за човечеството?
- Напоследък често се сещам за това, което виждаме, когато се издигаме със самолет нанякъде. Всичко става мъничко, хората изглеждат като мравчици, докато накрая бързо изчезват под облаците.

Би ми се искало да осъзнаем тленността и крехкостта си, колко кратко сме на този свят, за да можем да не губим времето си в дребнотемия и безсмислени битки...

Но още докато го изписвам, то се превръща в банално клише и потъва в океана от други такива, полюшквайки се между пластмасови отпадъци, коментира в интервю за БТА художникът.

Още

Любен Дилов: Veni, vidi... Cowidi

Любен Дилов: Veni, vidi... Cowidi

Още

Владимир Пенев: Вече не знаем в какъв свят живеем

Владимир Пенев: Вече не знаем в какъв свят живеем

Още

Мила Искренова: Добрият край е единственият възможен

Мила Искренова: Добрият край е единственият възможен

Още

Стефан Вълдобрев: Озоновата дупка, казват, се е затворила...

Стефан Вълдобрев: Озоновата дупка, казват, се е затворила...

Още

Проф. Георги Арнаудов: Уморихме се от шамански пророчества

Проф. Георги Арнаудов: Уморихме се от шамански пророчества

Още

Поетът Стефан Иванов: Дано не се продължи без памет и без поука

Поетът Стефан Иванов: Дано не се продължи без памет и без поука

Още

Георги Константинов: Невидимият враг е стимул за върховно усилие

Георги Константинов: Невидимият враг е стимул за върховно усилие

Още

Деян Енев: Писателите са разузнавачите на обществото, които първи проникват в дълбокия тил на бъдещето

Деян Енев: Писателите са разузнавачите на обществото, които първи проникват в дълбокия тил на бъдещето

Още

Стефан Командарев: Не очаквах такъв бум на конспирации, псевдотеории за ваксини и чипиране...

Стефан Командарев: Не очаквах такъв бум на псевдотеории за ваксини и чипиране...

Още

Владимир Зарев: Дано страхът от смъртта вразуми човечеството. Пред нея всички сме равни

Владимир Зарев: Дано страхът от смъртта вразуми човечеството. Пред нея всички сме равни

Коментирай 4

1/1

Чавдар Гюзелев (Снимка: BulFoto)

27 март 2011 г. Чавдар Гюзелев получи "Икар" за сценографията на спектакъла "Сирано дьо Бержерак" на режисьора Теди Москов и Народния театър (Снимка: BulFoto)

Художниците Чавдар и Ясен Гюзелеви (Снимка: BulFoto)

Календар

Препоръчваме ви

Между отвращението и бунта: Крис Шарков поставя "Серотонин" по Мишел Уелбек

Премиерата на спектакъла е на 25 септември в театър "Азарян"

Проф. Атанас Атанасов: Поставям пиеси, в които бих искал да изиграя всички роли

"Занзибар е една неосъществена мечта - един човек, който си измисля живота, един човек, който си измисля своето минало, своето настояще...", разкрива режисьорът на постановката "Любовникът от ZanziБар", с която ще бъде открит 100-тният юбилеен сезон на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" във Варна

Гидон Кремер: Животът ми никога не е бил и никога няма да се превърне в "лов" на награди"

Големият цигулар и един от най-оригиналните и завладяващи музиканти на своето поколение пристига в София с две програми, които ще представи на 1 и 4 октомври със Софийската филхармония

Ода Жон: Изкуството няма пол

„Границите и забраните убиват изкуството“, споделя художничката

Маестро Павел Балев: Не съм срещал досега публика, която да може да бъде излъгана и Слава Богу, че е така!

"Честност към автора и произведението и респект към труда на музикантите", е енигмата на диригентската професия според изтъкнатия ни Маестро, който очакваме съвсем скоро в забележителен концерт с Диана Дамрау и Софийска Филхармония

Вим Вендерс: Като режисьор съм повече занаятчия, отколкото артист

Големият германски режисьор споделя за своята любов към фотографията, възгледите си за усамотението и идеята за "общото благо"