ЗВЕЗДИ НА СВЕТОВНОТО КИНО
Той връчва първия "Оскар" в историята на киното
140 години от рождението на филмовата легенда Дъглас Феърбанкс
Автор : / 4191 Прочита 0 Коментара

За него казват, че е най-голямата звезда на нямото кино. Дъглас Феърбанкс-старши е американски актьор от ранга на Чарли Чаплин, без преувеличение. Всъщност, съдбите им се преплитат - те са приятели и съмишленици, които реализират прогресивни идеи в полза на актьорското съсловие.
Феърбанкс е бизнесмен, който бързо разбира, че киното не е само изкуство, а печеливша инвестиция, и че много скоро ще се превърне в индустрия, но това не го превръща в бездушен търговец. Той е човек, който печели, но и влага пари за изкуството.
Феърбанкс в ролята на легендарния английски герой Робин Худ, 1922 г.
Основател е на филмовото студио United Artists, а след това и академията "The Motion Picture". Феърбанкс е първият водещ на церемонията "Оскар" през далечната 1929-а година. Първите награди са раздадени на банкет в Блосъм рум в холивудския Рузвелт Хотел на 16-и май 1929-та година. Първите наградени филми са заснети между август 1927-а и юли 1928-а година.
Съпруга на Фейърбанкс е една от най-известните киноактриси на времето - партньорката на Чаплин в много филми - Мери Пикфорд. Двойката Пикфорд и Феърбанкс става най-известната брачна двойка в Холивуд, а самият Феърбанкс наричали Краля на Холивуд.
Навършват се 140 години от рождението на легендата на нямото кино Дъглас Фейърбанкс.
Как стига до тези висоти Дъглас Елтън Улман, както е истинското му име? - Роден е на 23-ти май 1883-та година в Денвър, щата Колорадо, в семейството на успешен адвокат. Детството му преминава сред богати хора с печеливш бизнес, които знаят как се печелят пари, познават лукса, както и забавленията. Младият Дъглас тренира езда и фехтовка. В дома му идват на гости известни хора от висшето общество, които водят се разговори на високи теми. Така че младият Дъглас Феърбанкс отрано научава много за бизнеса и етикета във висшето общество.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Записва се да следва в Харвардския университет, и както може да се предполага, баща му вече е предначертал добре устроено бъдеще за своя син.
Но не става така. Един ден Дъглас обявява на баща си, че напуска университета и мечтае за кариера в киното.
Спират му финансовата издръжка, но Дъглас не се отказва. Заминава за Европа, където си намира работа като копач в строителството на парижкото метро. Никой от останалите черноработници не подозира, че до него копае аристократ с богати родители и луксозен дом. Дъглас не споделя нищо лично. Следващата му работа е на лондонското пристанище. Известно време работи и като матрос на товарен кораб.
След като събира достатъчно пари, се връща в Америка и започва работа като обикновен продавач на борсата. Заделя пари от заплатата си, за да посещава курсове по актьорско майсторство.
Дебютира като театрален актьор на Бродуей с псевдонима Дъглас Феърбанкс. Това е началото на неговата кариера като актьор. Свъсем сам си пробива път в попрището, към което го тегли сърцето му.
Красивата му външност и обноски правят впечатление на младите дами и макар в началото да изглежда непрестижен, успява да се ожени за богато момиче - дъщеря на крупен бизнесмен. Двамата с Анна Бет Съли се женят през 1907-а година. След две години се сдобиват и с момченце, което кръщават Дъглас Феърбанкс-младши. Всичко се очертава да бъде прекрасно, когато компанията на съпругата му фалира. Дъглас се връща към актьорската професия, за да издържа семейството си. Получава покана от компанията "Triangle Pictures", да работи за нея.
Първият му филм е "Агнето", по сценарий на Дейвид Грифит. Това е и първата му главна роля в киното.
На зрителите им правят силно впечатление атлетичната му фигура, както и спортните му умения.
Феърбанкс, обаче, не разчита само на тях. непрекъснато се усъвършенства като актьор и мисли като бизнесмен. Създава своя собствена кинокомпания - "Дъглас Феърбанкс Филм Корпорейшън", която скоро след това започва работа за студиото Paramount Pictures. Само в рамките на две години - от 1916-а до 1918-а година, самият Фейърбанкс става най-популярния актьор в Холивуд. Договаря едни от най-високите актьорски хонорари за времето и непрекъснато получава покани - прави роля след роля.
По време на работата на снимачната площадка среща известната вече Мери Пикфорд и между двамата припламват искри. Свързват ги не само страсти, но и общи идеи. През 1917-а Дъглас и Мери започват съвместен бизнес с приятеля си Чарли Чаплин - продават военни облигации, като обикалят Америка с влак.
Тримата правят това, за да предотвратят опитите да бъде монополизирана киноиндустрията.
Междувременно за връзката на Дъглас и Мери се разчува и се стига до бракоразводно дело на Феърбанкс със съпругата му Анна Съли. Разводът бил финализиран през 1919-а. Годината е паметна и с едно много важно друго събитие - Дейвид Грифит, Мери Пикфорд, Чарли Чаплин и Дъглас Феърбанкс подписват договор за създаването на кино студиото United Artists.
За да запазят независимостта на студиото от "хиените" в бранша, четиримата приятели създават своя дистрибуция с пълен контрол върху печалбата. Успехите на Феърбанкс като актьор и неговият бизнес нюх оказват влияние. Двамата с Мери Пикфорд обмислят да сключат брак, веднага след като актрисата се разведе с актьора Оуен Мур.
Мери се развежда със съпруга си в Невада. Двамата с Феърбанкс се женят на 28-и март 1920-а година, но бракът не е признат до 2022-ра година. Причината е, че в Калифорния оспорват развода на Мери. Тази формалност не попречва на двамата влюбени да заминат на меден в Париж и Лондон.
Огромни тълпи почитатели ги посрещат навсякъде в Европа. Те са изключителна двойка не само поради своята популярност, но и като първата холивудска брачна двойка. Пресата ги преследва навсякъде. Феърбанкс е на върха на славата си след ролята му във филма "Знакът на Зоро".
По онова време той вече имал зад гърба си 29 филма, но този филм го превръща в звезда номер едно.
Отличната му физика и красивите костюми във филма му спечелват милиони фенове, особено сред жените.
Феърбанкс е играл в емблематични филми на старото кино: "Тримата мускетари" (1921), "Робин Худ" (1922), "Крадецът от Багдад" (1924), "Черният пират" (1926 г., първият пълнометражен филм, заснет на Technicolor), "Гаучо" (1927) и др. Приключенската тематика е водеща във филмите на Феърбанкс - като бизнесмен той добре се ориентира в зрителския вкус.
Приятелството на Дъглас, Мери и Чарли Чаплин ражда още една прогресивна идея - тримата създават фонд към Motion Picture, за подпомагане на безработни от киноиндустрията, както и на свои колеги, изпаднали в затруднение.
Фондът покрива сметките на изпаднали в неплатежоспособност актьори и режисьори.
Ето че възниква и идеята за отпечатъците на известните в киното. Дъглас Феърбанкс и Мери Пикфорд потапят крака и ръце в мокрия цимент, за да увековечат следите си в Холивуд. Събитието е отбелязано при откриването на "Китайски театър на Груман" на 30-и април 1927-а година.
Смело може да се каже, че Фейърбанкс е първопроходец на много интересни идеи, които се превръщат в традиции за киното и до днес.
Неслучайно е избран за първия президент на Академията за филмово изкуство и връчва първите награди на академията. Естествено му се полага звезда в Холивудската Алея на славата.
Последният му ням филм е "Желязната маска" (1929), замислен като продължение на "Тримата мускетари".
Странно, но този напредничав човек - талантлив и предприемчив, не възприема звуковото кино - най-голямото постижение на седмото изкуство в началния му период. След като се пробват с Мери да "опитат звука" като Петручио и Кейт във филма "Укротяване на опърничавата" (1929) по Шекспир, Феърбанкс останал разочарован.
Снима се в още един звуков филм - "Дон Жуан" (1934) и сам решава да приключи кариерата си. Според някои негови биографи усеща, че вече не е в онази форма, в която е бил преди. Има, разбира се и други, обективни причини да се откаже - в Америка настъпва времето на Великата депресия.
Но пък Феърбанкс оставя свой наследник в киното - своя син. Дъглас-Феърбанкс-младши е красив като баща си и често се движи в компания, която светските таблоиди следят с интерес. Като например компанията на Нанси Рейгън и принцесата на Монако Грейс Кели. Младши играе с Катрин Хепбърн в отличения с "Оскар" филм "Morning Glory" (1933). Има връзка с актрисата Джоан Крофорд и се жени за нея.
Бракът им не просъществува дълго. Феърбанкс-младши води активен живот в обществото и политиката, а в това време г-жа Крофорд започнала връзка с изкусителя Кларк Гейбъл.
С Дъглас се развеждат, след което той се пробва в брака още два пъти.
Дъглас Феърбанкс-младши не достига популярността на баща си на екрана, но пък остава в историята на Америка като заслужил ветеран от Втората световна война.
Бащата - легендарният Дъглас Феърбанкс-старши умира през 1939-а година от сърдечен удар. Той остава една от най-големите легенди на Холивуд. Според някои е най-голямата звезда от епохата на нямото кино. Ако не равен, съизмерим с Чаплин.
Наред с актьорските си постижения, този знаменит човек ще остане запомнен като автор и участник в едни от най-прогресивните идеи в зората на световната филмова индустрия.
Фейрбанкс е истинска легенда на киното.
Дъглас Феърбанкс - мисли
"Истинският смях е спонтанен."
"Има едно нещо в този огромен свят, което е сигурно - щастието е за тези, които се опитват да бъдат щастливи. Можем да бъдем аз, вие, всеки друг. Щастието е нагласа на ума, а не на тялото."
"Хората се делят на два вида - такива, които извличат полза от опита си и такива, които не го правят. Лошото е, че броя на тези от втория вид е много по-голям."
"Думата "ако" пробива яма в смелостта."
"Човекът, който влага живота си в идея, е признат гений, защото прави правилното нещо в правилното време. Ето тук е разликата между гения и обикновения човек."
"Страхът е умствена недостатъчност, която подлежи на корекция, стига да не позволим хватката й да ни обгърне съвсем. Страхът идва с мисълта за провал."
"Самоамортизацията е болест. Веднъж хване ли ни - край!"
Еми МАРИЯНСКА