Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Театърът, в който вярва Габор Томпа

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Театърът, в който вярва Габор Томпа

Събеседник на Виолета Тончева е режисьор с над 100 постановки в различни страни, директор от 32 години на Унгарския театър в Клуж-Напока в Румъния, университетски преподавател, фестивален директор и президент от 2018 г. на Съюза на театрите в Европа

Габор Томпа (Снимка: Драматичен театър "Стоян Бъчваров" - Варна)

Още

Атанас Атанасов режисира втората постановка у нас по хитовата френска комедия "Клетка за луди"

Атанас Атанасов режисира втората постановка у нас по хитовата френска комедия "Клетка за луди"

Радваме се да посрещнем във Варна господин Габор Томпа, едно от големите имена на световния театър, режисьор с над 100 постановки в различни страни, директор от 32 години на Унгарския театър в Клуж-Напока в Румъния, университетски преподавател, фестивален директор и президент от 2018 г. на Съюза на театрите в Европа.

- Какви цели обединяват театрите в този съюз?
- Театрите, които членуват в Съюза на театрите в Европа, си партнират в общия стремеж да бъдат адекватни на социалните и политически реалности. В продукцията си, независимо дали интерпретират класически или съвременни теми, те се опитват, използвайки съвременни изразни средства, да провокират публиката с актуални екзистенциални и етични въпроси.

Театърът не бива да забравя, че в него се оглеждат обществото и епохата - в Шекспировите пиеси това е особено видно. Както преди, така и сега, театърът съществува заради публиката, той е призван да бъде нейният обществен форум за отстояване на правото на глас, правото на избор, на всички човешки права.

- Вие в какъв театър вярвате?
- Вярвам в утвърдените ценности, които не могат да ни противопоставят един срещу друг, нито да ни разочароват. Като основа на класическите творби, те образоват и изграждат добър вкус у младите хора. Съвременната култура като цяло страда от недостатъчно доброто състояние на образователната система и за съжаление това явление се наблюдава в цял свят.

Наред с класическите драматургични текстове, съвременният театър се обръща и към силни модерни пиеси, които се занимават с нови светове и биха могли да направят по-добър контакт с младите хора.

На срещата с Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна, бе постигната договореност за постановка на Томпа в ДТ "Стоян Бъчваров" Варна (Снимка: Драматичен театър "Стоян Бъчваров" - Варна)

Но, според мен, новите творби не издържат съревнованието с театралната класика, която остава ненадмината във времето. Класическите прозведения са непреходни, нужно е само да открием техните съвременни послания.

Още

Поставят "Тютюн" на Димитър Димов за 100 годишния юбилей на Варненския театър

Поставят "Тютюн" на Димитър Димов за 100 годишния юбилей на Варненския театър

- Модните тенденции оказват ли съществено влияние?
- Съществуват, разбира се, и модни тенденции, които по правило бързо изчезват, но това не ги прави безопасни. Независимо дали се появяват в областта на режисурата, актьорското майсторство или театралното обучение, те си приличат по това, че са малко или повече изкуствено привнесени.

Театралното обучение в Болонския университет, фокусирано върху I-Art (Аз-Изкуство), е пример за подобна тенденциозна крайност.

- Опитът Ви като режисьор и университетски преподавател какво показва?
- Мисля, че в момента ни липсва една истинска театрална школа, която убедително да свързва двете страни в образователния процес - ментора и студента. Студентът трябва да види как неговият ментор практикува това, което преподава и в този смисъл не може да се очаква много от преподаватели, които не упражняват професията.

Не може някой, който никога не е играл на сцена, да преподава актьорско майсторство - то е като да учиш някого да свири на пиано, без самият ти да владееш инструмента.

Примерът е заразителен, само когато идва от майстор в професията и този прастар педагогически метод винаги дава добри резултати и в театралното образование.

- Как изкуството променя света?
- Изкуството не може да промени света, както би го направила една революция, но ако хората виждат себе си в изкуството като в огледало, те биха станали по-човечни, може би дори по-добри и биха се научили да поемат отговорността винаги да казват истината.

Последното е особено важно, защото в съвременния информационен свят става все по-трудно да избегнеш манипулацията и да откриеш истината. Театърът учи как да бъдем по-обективни и по-толерантни във взаимоотношенията си с другите, как в крайна сметка да защитаваме свободата си и мира на планетата.

Като гост на Театрално-музикален продуцентски център Варна, присъствахте на премиерата на ДТ "Стоян Бъчваров" "Клетка за пеперуди" от Жан Поаре, реж. Атанас Атанасов. Какви са впечатленията Ви?

Още

Теодора Димова идва за премиерата на "Поразените" днес във Варна

Теодора Димова идва за премиерата на "Поразените" днес във Варна

Допадна ми енергията на представлението и ангажимента, с който аристите предадоха посланията на торбата и това, което самите те искат да кажат. Наистина изглеждаха като едно голямо семейство и им личеше, че изпитват удоволствие и се раздават изцяло на сцената. В известна степен "Клетка за пеперуди" е шоу спектакъл, но постановката е много добра и намери заслужен отзвук сред аудиторията.

- Ще гледаме ли Ваши постановки във Варна?
- С госпожа Даниела Димова, директор на ТМПЦ Варна, се споразумяхме да поставя на сцената на ДТ "Стоян Бъчваров" едно от трите, предложени от мен, заглавия. Съобразявайки се с препълнения ми календар, предвиждам премиерата за есента на 2024 г. Водихме разговори и за постановка на двете опери на Морис Равел "Испански час" и "Детето и вълшебствата".

Още

Режисьорът Стоян Радев Ге. К.: "Поразените" вълнува и разтърсва. А всеки иска емоциите му да бъдат разбушувани

Режисьорът Стоян Радев Ге. К.: Всеки иска емоциите му да бъдат разбушувани, "Поразените" го прави

ГАБОР ТОМПА (1957, Търгу Муреш) е театрален режисьор и педагог. Повече от 30 години е директор на Унгарския държавен театър в Клуж-Напока Румъния и артистичен директор на фестивала Interferences. Завършва режисура в Букурещ през 1981 г., негови учители са Ливиу Чулей, Михай Димиу, Каталина Бузояну, основоположници на известната румънска режисьорска школа. От 1989 г. преподава в Театралната академия в град Търгу-Муреш. Основател е на Театралния факултет в Клуж-Напока и ръководи катедрата по режисура от 1991 г. Автор е на над 100 театрални постановки в Румъния, Унгария, Канада, Франция, Австрия, САЩ, Словения, Чехия, Сърбия, Англия. От 2007 г. преподава режисура в Калифорнийския университет, Сан Диего.

От 2018 г. Габор Томпа е президент на Съюза на театрите в Европа (UTE). По този повод той изтъкна, че като президент на най-престижната театрална организация в Европа ще работи за изграждането на мостове между старите и новите ценности, укрепване на репутацията на организацията и културния обмен между театрите, които членуват в UTE.

СЪЮЗЪТ НА ТЕАТРИТЕ В ЕВРОПА е основан през 1990 г. от Жак Ланг (френски министър на културата по онова време) и известния режисьор Джорджо Стрелер (директор на Пиколо театро в Милано) в подкрепа на културното и езиково разнообразие и инициирането на дългосрочни форми за международно сътрудничество. В момента Съюзът на театрите в Европа има над 40 членове, обединени от принципите на иновативното сътрудничество и международения обмен.

Още

Прочутият бас Юлиан Константинов: Такава опера харeсвам

Прочутият бас Юлиан Константинов: Такава опера харeсвам

Още

В навечерието на рождения си ден световната оперна прима Красимира Стоянова репетира за "Отело" във Варна

В навечерието на рождения си ден световната оперна прима Красимира Стоянова репетира за "Отело" във Варна

Още

Солисти на Държавна опера Варна в Световния ден на музиката

Солисти на Държавна опера Варна в Световния ден на музиката

Още

Най-обичаните арии от шедьоври на Верди, Пучини, Белини, Бородин ще открият фестивала Опера в Летния театър

Най-обичаните арии от шедьоври на Верди, Пучини, Белини, Бородин ще открият фестивала Опера в Летния театър

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Георги Господинов: Разказването на истории прогонва страховете

"Писането е самотно занимание, писателят стои сам, ден след ден, намираш се в убежището на една книга. Когато излезеш от това убежище след това, чувството е много особено, то е странно приятно, защото ти е липсвало през дните, в които си писал"

Маестро Емил Табаков на 75: Има много произведения, които харесвам и още не съм издирижирал

Виолета Тончева разговаря с големия музикант за варненската премиера на неговия Концерт за цигулка и оркестър със солист Светлин Русев на 25 ноември 2022, 19.00, ФКЦ, зала 1, за виртуозността на солиста и оркестъра, за формулата за добър оркестър и за творческите му намерения

Маестро Найден Тодоров: Необходима ни е здравословна глухота

"Това, което човек вижда, това го спохожда. Свикнал съм да виждам хубавото по света, в повечето случаи и в хората. Понякога ми се натрапват и другите неща. Онова, нехубавото, е много по-малко, но е много по-шумно...", сподели пред гостите на He's the Man директорът на Софийската филхармония

Владимир Зарев: Свободата е форма на различие

Владимир Зарев за романа "Объркани в свободата" пред БТА

Ариел Брингес: Липсва ми най вече спонтанността на кубинския живот

Кубинският саксофонист ще представи своя проект Nostalgia Cubana на 1 декември в София Лайв Клуб

"Нашата професия не се работи, а се живее": Той е Човекът - Малин Кръстев

"Защо бедуините правят чести почивки в пустинята? Не само, за да си починат камилите , а и за да позволят на душата им да ги настигне... От време на време искам да седна в себе си и да изчакам моята душица да ме настигне...", разкри актьорът