Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Министърът на културата Найден Тодоров: Трябва да пазим хората на изкуството, за да не загине самото изкуство

МНЕНИЯ

Министърът на културата Найден Тодоров: Трябва да пазим хората на изкуството, за да не загине самото изкуство

На въпрос за финансирането на фестивалите в България, министърът отговори, че за тях се отделят малко средства

Снимка: БТА

Никога не е било особено лесно човек да е творец. Но идеята не е на творците да им е лесно. Хората, които се занимават с изкуство, трябва да влачат света на гърба си. Защото това са хората, които дават идеите, които инспирират другите, каза в интервю за БТА в Русе министърът на културата Найден Тодоров.

Той обясни, че, за съжаление, след сравнително възходящ период, за хората на изкуството през втората половина на миналия век, в момента вижда едно обратно отношение.

Още Найден Тодоров - музикалният магьосник с вълшебна пръчица

Найден Тодоров - музикалният магьосник с вълшебна пръчица

"Причините за това са много. Не оправдавам нито една от тях, но те са факт. И ние отново се явяваме в ситуация, в която трябва да пазим хората на изкуството, за да не загине самото изкуство. България в това отношение е щастлива да бъде част от Европейския съюз, където културата има своето прието място, и държавите от този съюз наистина пазят културата си. По тази причина съм сравнително спокоен за бъдещето на културата, но това не означава, че на хората на изкуството в момента им е лесно. И ние трябва да направим всичко възможно техният живот да стане една степен по-човешки", каза маестро Найден Тодоров.

Фестивалите в България са недофинансирани

На въпрос за финансирането на фестивалите в България, министърът отговори, че за тях се отделят малко средства.

Още Найден Тодоров: Нямам правни основания да освободя директора на Народния театър

Найден Тодоров: Нямам правни основания да освободя директора на Народния театър

"В момента, в който видях финансирането на различните фестивали в България, бях потресен, че е възможно с годините толкова много да е намаляло финансирането за тях. Причините са много и не искам да ги коментирам. Те са многостранни - обществени, икономически, политически. Но съм щастлив, че въпреки това в Русе се е запазил този дух на международния фестивал "Мартенски музикални дни", защото на много други места големи фестивали започнаха да залиняват. Русенският фестивал все още продължава да върви в една плоскост по-скоро нагоре", каза Тодоров.

Трябва да се работи с децата, за да открият класическата музика

"Децата трябва да откриват музиката. Ние трябва да сме наясно, работейки с тях, че когато станат тийнейджъри и после на по 20-30 години, те ще избягат от класическата музика. Но ние трябва да ги научим да я познават и когато мине този ранен период в техния живот - период на самодоказване, да се върнат отново към нея. Това е смисълът.

Но това липсваше през последните 30 години. Щастлив съм и благодарен на всичко, което се случваше с Детската опера в Русе и във Варна, с Детския филхармоничен хор в Софийска филхармония. Вече се появяват такива структури, които работят с децата, за да се заражда в тяхното сърце любовта към класическата музика", каза министърът.

Още Министър Найден Тодоров подари на Джон Малкович книга за богатото културно наследство на страната ни

Министър Найден Тодоров подари на Джон Малкович книга за богатото културно наследство на страната ни

По думите му това не трябва да бъде само на отделни места, а в национален план.

"Тогава ще бъдем щастливи, че младите хора отново и отново ще се завръщат към класическата музика. Това не е нещо ново. Това е правено през годините назад. Това се прави и в другите държави. Вярвам, че ръководителите на културните институции в България са достигнали до тази истина, че ако искаме класическата музика да има бъдеще, трябва да започнем с най-малките", каза Найден Тодоров.

Музиката помага за преодоляване на разделенията в обществото

Той коментира, че музиката помага за преодоляване на разделенията в обществото.

"Колкото е по-малко музиката в обществото, толкова по-голямо е разделението в обществото. Не знам дали хората го осъзнават, но дори в миналото е провеждан подобен социален експеримент - в Австралия, в Канада, в Нова Зеландия и той винаги е бил успешен.

Музиката подпомага хората да разсъждават заедно, да мислят заедно, да се изгражда емпатията в отделния човек. Тогава изчезва тази агресия, която е типична за днешното общество. Ако ние искаме нашето общество след някакъв период от време отново да се върне към нормално съществуване, това минава през изкуствата", заяви Найден Тодоров.

По думите му причината политиците да не работят за това е много проста.

"Причината е, че културата, изкуствата, музиката правят така, че хората едва след 10-15 години да се успокоят и да могат отново да съчувстват един на друг, да изпитват добронамереност един към друг. Но един мандат на политиците е четири години. Те не разсъждават толкова напред, защото това не е в тяхната логика в момента. Но когато политиците започнат да мислят отново като държавници, тогава и това ще се случи", каза министър Найден Тодоров.

Още Маестро Найден Тодоров: Необходима ни е здравословна глухота

Маестро Найден Тодоров: Необходима ни е здравословна глухота

Още Цигулковата звезда Даниел Хоуп и маестро Найден Тодоров в концерт със Софийската филхармония

Цигулковата звезда Даниел Хоуп и маестро Найден Тодоров в концерт със Софийската филхармония

Още Легендарният Иво Погорелич и маестро Найден Тодоров си партнират отново на 10 ноември

Легендарният Иво Погорелич и маестро Найден Тодоров си партнират отново на 10 ноември

Още Кралицата на пианото Елизабет Леонская свири Григ и Шуман под диригентството на маестро Найден Тодоров

Кралицата на пианото Елизабет Леонская свири Григ и Шуман под диригентството на маестро Найден Тодоров

ИЗБРАНО
Коментирай2

Календар

«Март 2025»
ПВСЧПСН
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Препоръчваме ви

Павел Г. Веснаков: Винаги можем да се справим по-добре, да премълчим, да се извиним

"Самотните хора ми се струват с много високо достойнство", споделя режисьорът за новия си филм "Безветрие", който вече е в кината

Правдолюб Иванов: Визуалният език не се стреми към истината, а се опитва да я създаде

"Изкуството размества нещата в света, преобръща ги, добавя нови и създава свои факти. Не случайно тези неща се наричат артефакти", казва един от най-значимите български художници с международна кариера

Иранският режисьор Мохамад Расулоф: Не искам да съм революционер, а да бъда себе си

Расулоф споделя пред Импресио, че много от творците в родния му Иран водят двойствен начин на живот - той е един навън според правилата, и друг вкъщи, свободен и универсален

Японският хореограф Кенджи Шинохе за тялото, емоциите и комуникацията през света на емоджи

"Интересно е, че с напредъка на технологиите, символите, които използваме, стават все по-абстрактни и същевременно многозначителни, като египетските йероглифи", смята Шинохе

Надя Дердерян: "Безветрие" e кино, което ровичка дълбоко и не те оставя равнодушен

"Идеята да се движиш на ръба между тъжното и смешното ми е много интересна в професионален план. Тъжният клоун е "вкусен" за изиграване", споделя актрисата

Юлиан Костов пред Dir.bg: "Триумф" отваря "портал към възможностите"

"Днес чрез интернет лесно можем да бъдем манипулирани, че вярваме в това, в което вярваме. Трябва да сме много по-нащрек от всякога", споделя актьорът, продуцент и музикант