Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Мартина Вачева - авторът, който срещна сатира и поп култура

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Мартина Вачева - авторът, който срещна сатира и поп култура

Сатирата винаги е била устойчиво средство в съвременното изкуство, със свойството да коментира или критикува най-често в социален или политически план, казва младият творец

Мартина Вачева (Снимка: Jens Nober, Museum Folkwang)

Мартина Вачева (31 г.) живее и работи в Пловдив и в областта Бретан, Западна Франция. Завършила е Национална художествена академия, специалност "Илюстрация", катедра "Книга и печатна графика" и Университет за дизайн и изящни изкуства Бург Гибихенщайн, Хале (Германия), илюстраторски клас Георг Барбър (ATAK).

Още Нова вълна в изкуството представя млади автори

Нова вълна в изкуството представя млади автори

Носител на наградата БАЗА 2017 за млад художник, тази година Мартина участва и е носител на наградата на 33-то Биенале на графиката в Любляна с куратори Slavs and Tartars. Нейни творби са част от колекциите Art Collection Telekom, Metropolitan museum library collection, Ню Йорк и колекция Gaudenz B. Ruf, Цюрих и Виена.

Влиятелният куратор Крис Шарп пише за нея: "Основавайки се косвено на поп традицията, привидно наивните и очарователни творби на Мартина Вачева съдържат подценена изтънченост, която може да се открие в начина ѝ на използването на цвета, композицията и хумора."

Мартина Вачева (Снимка: Jens Nober, Museum Folkwang)

Представяме ви Мартина Вачева, която е единият от 9-имата съвременни творци, обединени в изложбата "ФОН: Млади автори от Пловдив", представящи новата вълна в изкуството:

- Здравейте, Мартина. Срещаме се в контекста на "ФОН: Млади автори от Пловдив". Какво избрахте да представите в изложбата?
- Здравейте! За "ФОН: Млади автори от Пловдив" реших да направя творби специално за изложбата и пространството на Данчовата къща в Старият град, което е много специфично като пространство и дава много информация само по себе си, със своята възрожденска архитектура и специфики. Избрах да покажа една основна инсталация, вдъхновена от образа на Хитър Петър и друга като акцент на интериорната арка в същата стая на пространството.

"Hitar Petar scores again", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Как образът на Хитър Петър започна да Ви вълнува? Каква провокация отправя този персонаж на съвременната публика?
- След тазгодишното ми участие в 33-ото издание на графиката в Любляна с куратори Slavs and Tatas, които поставиха темата за хумора и сатирата в миналото и в съвремието, участвах с работи вдъхновени от популярния сатиричен образ на Алеко Константинов - Бай Ганьо. След което, естествено продължение си дойде и образът на Хитър Петър в изложбата "ФОН: Млади автори от Пловдив", организирана от галерия Sariev.

Хитър Петър е лукав, хитър, самодоволен, той ведро се справя във всяка трудна ситуация, благодарение на собствената си фантазия и креативност. Дори и най-безскрупулните се хващат на въдицата му от хитри номера. Днес образът му все още се използва, за да представя национални черти.

Твоите любими заглавия в /market.dir.bg

slide 1 to 3 of 50

Мартина Вачева (Снимка: Личен архив)

- Променено ли е присъствието на сатирата в съвременното изкуство?
- Не е променено според мен.

Сатирата винаги е била устойчиво средство в съвременното изкуство, със свойството да коментира или критикува най-често в социален или политически план, с помощта на различни комични стратегии, символи и визуален език.

"Hitar Petar scores again", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Кои са най-силните акценти в народното творчество и фолклор, които генерират идеи за Вашата работа?
- Нямам конкретни акценти. Всичко е част от едно цяло, което разглеждам в творчеството ми, като вертикална линия, която обхваща образи от фолклора и народното творчество, от миналото и традициите, забравените истории, митология, архетипи, за да се върна към настоящето с неговите си специфики и образи на времето.

Колекционирам стари книжни издания с приказки. Интересни са ми и легендите, преданията, песните, селата.... тези старите, вече загубили се и ставащи все по-непознати и далечни, но където се крият ключове за различни врати, някои отворени към настоящето.

Смесвам различни образи популярни или забравени във фолклора ни, мотиви и сюжети. Връщам се в 90-те с новите популярни образи и стереотипи, всичко това образуващо единна еклектична визия между традиции и поп култура, понякога и лутане - кои сме били и кои искаме да бъдем.

"No one is bigger than bread", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Сред хилядите възможности на съвременния артист, за изображението Вие избирате природни материали. Защо се спряхте на тях?
- Всеки материал или текстура и третиране дава информация сама по себе си. Това е във всеки проект, който правя. Както се знае Хитър Петър е бил беден със селско потекло, но изключително креативен, каквито са и материалите. Изобразен върху съдран конопен чувал опънат с пирони върху две дървета, служещи за подрамка. Отгоре съм го грундирала с кирпич за основа на рисунката, с подбрани земни тонове.

Общо взето от нищо да направиш нещо, с това което имаш - "живопис върху платно".

Кирпичът и чувалът асоциативно ни връщат към селото. Кирпичът като материал, с които са се изграждали къщи или са измазвали стени, като алтернативен материал, с който са разполагали. Материал на бедните, но в същото време се усеща и човешкото. И в контраст, на неговата въдица се хващат крокодили, изработени от лъскави зелени керамични глазури с тела от златен искрящ синтетичен плат /богатите и охранените/.

"Hitar Petar scores again", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Прекарвате голяма част от времето си във Франция. Има ли нещо, което заимствахте от средата за проектите Ви?
- По-скоро по-голямата си част от времето прекарвам в България, по-конкретно в Пловдив. През последната година-две съм общо по 2 месеца в областта Бретан. Точно там е много специфично и различно от останалите части на Франция. Средновековни каменни къщи, сраснали се с горите - мистични и криещи много живот и легенди. Такова място няма как да не те вдъхнови... и може би се усеща стилистично в някои керамики, които са като каменни руинни образи.

Другото, което ме грабва моментално там е чувството за хумор, което директно смачква всякакъв вид драматизъм.

Също така имам до някаква степен влияние от приятелят ми Мич, който е французин, но вече пловдивчанин, художник също участващ в изложбата "ФОН: Млади автори от Пловдив". Покрай него преди 6 години се запалих по фензин културата, все още не толкова популярна тук. В сегашния момент няма как да се разбере кой има или няма влияние, живеейки заедно, и изкуството ни живее заедно.

"Hitar Petar scores again", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Участвате за поредна година във ФОН: "Млади автори от Пловдив". Коя е най-откроената тема за Вас в новото издание?
- Силно откроена тема не забелязвам, може би това, което ни обединява с една част от художниците в изложбата, е изявената ирония.

Мартина Вачева (Снимка: Личен архив)

- Какво предстои за Мартина Вачева?
- След активната година с всякакви изложби и подготовка към тях, наближава дългоочакваното плаване с приятели, море и студена бира, но малко преди това на 28 август имам участие по покана на немската кураторка Мари Химерих в изложбата "Свързани със земята" в Гьоте Институт, София. След което на 14 септември ми предстои участие в групова изложба, организирана от виенската колекция EVN в Тютюневи складове, Пловдив, част от Нощта на музеите и галериите в Пловдив. В средата на януари - самостоятелна изложба в Института за съвременно изкуство в София /по повод наградите на BAZA Award като по-миналогодишен победител/. Септември 2020 година имам покана за самостоятелна изложба в Музея на Керамиката в Холандия. За сега е това, останалото е вдъхновение и работа. (Усмихва се)

Интервю на Александра Иванчева/8pm

Изложбата "ФОН: Млади автори от Пловдив", може да бъде посетена до 30 август в галерия SARIEV, галерия Cu29 и Даночвата къща в Стария град на Пловдив.

Още Ани Петрова: Оставям душата си в картините

Ани Петрова: Оставям душата си в картините

Още Антон-Константин: Хаосът е символът на пълната свобода

Антон-Константин: Хаосът е символът на пълната свобода

Още Чаплин в чудните акварели на Калина Тонева

Чаплин в чудните акварели на Калина Тонева

Още Анри Кулев: Свободата е територия за безхаберковците

Анри Кулев: Свободата е територия за безхаберковците

Още Иван Яхнаджиев: Картината е диалог на художника с онзи, който я гледа

Иван Яхнаджиев: Картината е диалог на художника с онзи, който я гледа

Още Художникът Павел Митков:  У нас си постоянно под такова напрежение, че все едно те удря ток

Художникът Павел Митков: У нас си постоянно под такова напрежение, че все едно те удря ток

Още Ставри Калинов: Леонардо, Пикасо, Ставри Калинов - всичко е митология...

Ставри Калинов: Леонардо, Пикасо, Ставри Калинов - всичко е митология...

Още Радосвета Желязкова: Арт феновете нямат нужда просто от едно произведение на изкуството - те желаят целия артист

Радосвета Желязкова: Арт феновете нямат нужда просто от едно произведение на изкуството - те желаят целия артист

ИЗБРАНО
Коментирай0

Календар

«Април 2025»
ПВСЧПСН
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Препоръчваме ви

Марио Хосен: Оркестърът на Баварското радио е институция в класическата музика

Интервю с цигуларя Марио Хосен, солист за предстоящия концерт на оркестъра в Европейски музикален фестивал

Тимофей Кулябин: В Новосибирск още играят две мои пиеси, но без името ми

"Страшно много артисти, хора от културата, дори политици трябваше да напуснат Русия", казва известният режисьор Тимофей Кулябин, който през май ще постави своя пиеса в Народния театър в София

Елена Димитрова: Независимата сцена още седи в някаква глуха линия и в неравностойна битка

"Иска да виждам по-сложни неща от сюжета на драматургията, по-разнообразен театрален език, други средства, повече свобода и радикалност, повече провокация към мисленето за театър, силна авторска позиция, повече смелост на изразяване", казва актрисата

Спектакълът Candlelit Dinner обединява публика и артисти в сюрреалистична вечеря

"Използваме песни, които разказват за определени спомени от социализма и живота на село - контексти, в които сме израснали. Взели сме нещичко и от вас, ще видите...", казват създателите на театралното представление

Ива Свещарова: Тялото може да се противопостави, да се разбунтува, да се освободи

"Използвам гротеската, за да освободя тялото от неговата "нормативна" красота и да му позволя да бъде необуздано, чудовищно и експлозивно", казва хореографката и артист за най-новата си продукция "Ако Афродита е чудовище"

В Болоня представяме над 40 български илюстратори

"Панаирът на книгата в Болоня е форум, който представя световните тенденции в илюстрацията за деца, чрез наградите и поощренията, които раздава, диктува модата в тази сфера, открива нови таланти, демонстрира работата на доайените в това изкуство", казва организаторът на българското участие Елена Георгиева