Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Мартина Вачева - авторът, който срещна сатира и поп култура

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Мартина Вачева - авторът, който срещна сатира и поп култура

Сатирата винаги е била устойчиво средство в съвременното изкуство, със свойството да коментира или критикува най-често в социален или политически план, казва младият творец

Мартина Вачева (Снимка: Jens Nober, Museum Folkwang)

Мартина Вачева (31 г.) живее и работи в Пловдив и в областта Бретан, Западна Франция. Завършила е Национална художествена академия, специалност "Илюстрация", катедра "Книга и печатна графика" и Университет за дизайн и изящни изкуства Бург Гибихенщайн, Хале (Германия), илюстраторски клас Георг Барбър (ATAK).

Още

Нова вълна в изкуството представя млади автори

Нова вълна в изкуството представя млади автори

Носител на наградата БАЗА 2017 за млад художник, тази година Мартина участва и е носител на наградата на 33-то Биенале на графиката в Любляна с куратори Slavs and Tartars. Нейни творби са част от колекциите Art Collection Telekom, Metropolitan museum library collection, Ню Йорк и колекция Gaudenz B. Ruf, Цюрих и Виена.

Влиятелният куратор Крис Шарп пише за нея: "Основавайки се косвено на поп традицията, привидно наивните и очарователни творби на Мартина Вачева съдържат подценена изтънченост, която може да се открие в начина ѝ на използването на цвета, композицията и хумора."

Мартина Вачева (Снимка: Jens Nober, Museum Folkwang)

Представяме ви Мартина Вачева, която е единият от 9-имата съвременни творци, обединени в изложбата "ФОН: Млади автори от Пловдив", представящи новата вълна в изкуството:

- Здравейте, Мартина. Срещаме се в контекста на "ФОН: Млади автори от Пловдив". Какво избрахте да представите в изложбата?
- Здравейте! За "ФОН: Млади автори от Пловдив" реших да направя творби специално за изложбата и пространството на Данчовата къща в Старият град, което е много специфично като пространство и дава много информация само по себе си, със своята възрожденска архитектура и специфики. Избрах да покажа една основна инсталация, вдъхновена от образа на Хитър Петър и друга като акцент на интериорната арка в същата стая на пространството.

"Hitar Petar scores again", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Как образът на Хитър Петър започна да Ви вълнува? Каква провокация отправя този персонаж на съвременната публика?
- След тазгодишното ми участие в 33-ото издание на графиката в Любляна с куратори Slavs and Tatas, които поставиха темата за хумора и сатирата в миналото и в съвремието, участвах с работи вдъхновени от популярния сатиричен образ на Алеко Константинов - Бай Ганьо. След което, естествено продължение си дойде и образът на Хитър Петър в изложбата "ФОН: Млади автори от Пловдив", организирана от галерия Sariev.

Хитър Петър е лукав, хитър, самодоволен, той ведро се справя във всяка трудна ситуация, благодарение на собствената си фантазия и креативност. Дори и най-безскрупулните се хващат на въдицата му от хитри номера. Днес образът му все още се използва, за да представя национални черти.

Мартина Вачева (Снимка: Личен архив)

- Променено ли е присъствието на сатирата в съвременното изкуство?
- Не е променено според мен.

Сатирата винаги е била устойчиво средство в съвременното изкуство, със свойството да коментира или критикува най-често в социален или политически план, с помощта на различни комични стратегии, символи и визуален език.

"Hitar Petar scores again", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Кои са най-силните акценти в народното творчество и фолклор, които генерират идеи за Вашата работа?
- Нямам конкретни акценти. Всичко е част от едно цяло, което разглеждам в творчеството ми, като вертикална линия, която обхваща образи от фолклора и народното творчество, от миналото и традициите, забравените истории, митология, архетипи, за да се върна към настоящето с неговите си специфики и образи на времето.

Колекционирам стари книжни издания с приказки. Интересни са ми и легендите, преданията, песните, селата.... тези старите, вече загубили се и ставащи все по-непознати и далечни, но където се крият ключове за различни врати, някои отворени към настоящето.

Смесвам различни образи популярни или забравени във фолклора ни, мотиви и сюжети. Връщам се в 90-те с новите популярни образи и стереотипи, всичко това образуващо единна еклектична визия между традиции и поп култура, понякога и лутане - кои сме били и кои искаме да бъдем.

"No one is bigger than bread", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Сред хилядите възможности на съвременния артист, за изображението Вие избирате природни материали. Защо се спряхте на тях?
- Всеки материал или текстура и третиране дава информация сама по себе си. Това е във всеки проект, който правя. Както се знае Хитър Петър е бил беден със селско потекло, но изключително креативен, каквито са и материалите. Изобразен върху съдран конопен чувал опънат с пирони върху две дървета, служещи за подрамка. Отгоре съм го грундирала с кирпич за основа на рисунката, с подбрани земни тонове.

Общо взето от нищо да направиш нещо, с това което имаш - "живопис върху платно".

Кирпичът и чувалът асоциативно ни връщат към селото. Кирпичът като материал, с които са се изграждали къщи или са измазвали стени, като алтернативен материал, с който са разполагали. Материал на бедните, но в същото време се усеща и човешкото. И в контраст, на неговата въдица се хващат крокодили, изработени от лъскави зелени керамични глазури с тела от златен искрящ синтетичен плат /богатите и охранените/.

"Hitar Petar scores again", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Прекарвате голяма част от времето си във Франция. Има ли нещо, което заимствахте от средата за проектите Ви?
- По-скоро по-голямата си част от времето прекарвам в България, по-конкретно в Пловдив. През последната година-две съм общо по 2 месеца в областта Бретан. Точно там е много специфично и различно от останалите части на Франция. Средновековни каменни къщи, сраснали се с горите - мистични и криещи много живот и легенди. Такова място няма как да не те вдъхнови... и може би се усеща стилистично в някои керамики, които са като каменни руинни образи.

Другото, което ме грабва моментално там е чувството за хумор, което директно смачква всякакъв вид драматизъм.

Също така имам до някаква степен влияние от приятелят ми Мич, който е французин, но вече пловдивчанин, художник също участващ в изложбата "ФОН: Млади автори от Пловдив". Покрай него преди 6 години се запалих по фензин културата, все още не толкова популярна тук. В сегашния момент няма как да се разбере кой има или няма влияние, живеейки заедно, и изкуството ни живее заедно.

"Hitar Petar scores again", 2019 (Снимка: Личен архив)

- Участвате за поредна година във ФОН: "Млади автори от Пловдив". Коя е най-откроената тема за Вас в новото издание?
- Силно откроена тема не забелязвам, може би това, което ни обединява с една част от художниците в изложбата, е изявената ирония.

Мартина Вачева (Снимка: Личен архив)

- Какво предстои за Мартина Вачева?
- След активната година с всякакви изложби и подготовка към тях, наближава дългоочакваното плаване с приятели, море и студена бира, но малко преди това на 28 август имам участие по покана на немската кураторка Мари Химерих в изложбата "Свързани със земята" в Гьоте Институт, София. След което на 14 септември ми предстои участие в групова изложба, организирана от виенската колекция EVN в Тютюневи складове, Пловдив, част от Нощта на музеите и галериите в Пловдив. В средата на януари - самостоятелна изложба в Института за съвременно изкуство в София /по повод наградите на BAZA Award като по-миналогодишен победител/. Септември 2020 година имам покана за самостоятелна изложба в Музея на Керамиката в Холандия. За сега е това, останалото е вдъхновение и работа. (Усмихва се)

Интервю на Александра Иванчева/8pm

Изложбата "ФОН: Млади автори от Пловдив", може да бъде посетена до 30 август в галерия SARIEV, галерия Cu29 и Даночвата къща в Стария град на Пловдив.

Още

Ани Петрова: Оставям душата си в картините

Ани Петрова: Оставям душата си в картините

Още

Антон-Константин: Хаосът е символът на пълната свобода

Антон-Константин: Хаосът е символът на пълната свобода

Още

Чаплин в чудните акварели на Калина Тонева

Чаплин в чудните акварели на Калина Тонева

Още

Анри Кулев: Свободата е територия за безхаберковците

Анри Кулев: Свободата е територия за безхаберковците

Още

Иван Яхнаджиев: Картината е диалог на художника с онзи, който я гледа

Иван Яхнаджиев: Картината е диалог на художника с онзи, който я гледа

Още

Художникът Павел Митков:  У нас си постоянно под такова напрежение, че все едно те удря ток

Художникът Павел Митков: У нас си постоянно под такова напрежение, че все едно те удря ток

Още

Ставри Калинов: Леонардо, Пикасо, Ставри Калинов - всичко е митология...

Ставри Калинов: Леонардо, Пикасо, Ставри Калинов - всичко е митология...

Още

Радосвета Желязкова: Арт феновете нямат нужда просто от едно произведение на изкуството - те желаят целия артист

Радосвета Желязкова: Арт феновете нямат нужда просто от едно произведение на изкуството - те желаят целия артист

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас