Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Мариана Евстатиева-Биолчева: Ценностите са неуправляеми, те се пораждат от културния пласт на националното мислене

ВЕЧЕРИ НА БЪЛГАРСКОТО КИНО

Мариана Евстатиева-Биолчева: Ценностите са неуправляеми, те се пораждат от културния пласт на националното мислене

"Не изпращам послания, а споделям мисли и надежди за филма, който трябва да говори на всички. А посланията се раждат, когато си успял с първото. Иначе изкуството рискува да наподобява урок", категорична е режисьорката

Малкият Веселин Прахов във филма "Горе на черешата" (1984) на режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева, по сценарий на Рада Москова

Всеки петък до 15 декември в рамките на фестивала за класическо българско кино "30 вечери с 30 български класики" гледаме по един емблематичен филм. Фестивалът е по идея на дружеството за колективно управление на авторски права Филмаутор по случай неговата 30-годишнина.

Още

Рада Москова: Детството - градините на рая, откъдето познанието ни отмества

Рада Москова: Детството - градините на рая, откъдето познанието ни отмества

Всички филми се излъчват в техния оригинален формат - на лента, а входът е свободен.

След всяка прожекция зрителите имат възможност да се срещнат с авторите, актьорите или творческият екип на филма, както и да се включат в дискусия с тях. Пълната програма можете да следите на https://www.filmautor.org/30

Днес в кино "Одеон" е прожекцията на обичания филм "Горе на черешата" по сценарий на Рада Москова и под режисурата на Мариана Евстатиева-Биолчева, което е и поводът да разговаряме с нея:

Мариана Евстатиева със съпруга си Боян Биолчев на премиерата на филма "Цахес” през 2012 г. (Снимка: BulFoto)

- Какви са Ви спомените от снимките на "Горе на черешата"?
- Сантиментално и трогателно. За мен бе удоволствие да работя със сценаристката Рада Москова. А от всичките ми филми сам добавяла нови приятелства.

Киното е колективен процес и сприятеляването е допинг за режисьорската работа.

- Какви послания изпращате чрез филма?
- Не изпращам послания, а споделям мисли и надежди за филма, който трябва да говори на всички. А посланията се раждат, когато си успял с първото.

Иначе изкуството рискува да наподобява урок.

Още

Жените-режисьори в мъжкия свят на българското кино

Жените-режисьори в мъжкия свят на българското кино

- Връщането към детството е вид терапия и спасение, но и какво друго е за Вас?
- Връщане към детството е илюзия. Единствено възможно е, ако възрастният човек е съхранил детето в себе си.

Не завръщане, е продължена обща пътека.

- Защо е толкова трудно за възрастните да запазят връзката с детето, което са били?
- Същият отговор като на предишния въпрос.

Не става по програма - а е трудно на хората, които са били възрастни и като деца.

Кадър от филма "Горе на черешата" (1984) на режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева, по сценарий на Рада Москова

- Голяма част от Вашите филми са за деца. В тях обаче откриваме много послания за възрастните. Те ли са адресатите на Вашите творби всъщност?
- Адресатът е към всички. Аз не отделям детето от многовъзрастовата среда, в което то израства.

Филмите за деца, които не са наслаждение на очарователната инфантилност не приключват с детската възраст.

Трудно се постига, но пък другото, макар и по-лесно, е присъда за художественото послание.

- Мислите ли, че класическите български филми за деца са интересни на днешните хлапета? Как да направим така, че да привлечем децата към тях?
- Художественото откровение е единственото, което дава шанс на филма да прескача дори епохи. Мисля, че много от старите филми за деца и днес имат своята публика. Но е важно, да няма педагогически натиск.

Днешните деца имат съвсем автономно съзнание за личностно пространство.

Кадър от филма "Горе на черешата" (1984) на режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева, по сценарий на Рада Москова

Още

"Децата не обичат да се вдетиняват!", казваше режисьорът Димитър Петров

"Децата не обичат да се вдетиняват!", казваше режисьорът Димитър Петров

- Как се срещнахте с актьора Веселин Прахов, чие откритие е той? Той участва в три Ваши филма, трудно ли се снима с деца?
- Откритието Веселин Прахов за киното е на Димитър Петров във филма "Куче н чекмедже? Детето беше природно завършен актьор. Сприятели се и с мене.

Понякога по-трудно се снима с възрастни.

- Доколкото зная той живее в Испания, чувате ли се, срещате ли се той като е в България?
- Той се обажда не само на мен, но и на познатите, с които е работил.

Кадър от филма "Горе на черешата" (1984) на режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева, по сценарий на Рада Москова

- Какъв е процесът на заучаване на текстовете от деца, налагаха ли се много дубли? Имаше ли възможност за импровизация или следвахте строго диалога?
- Децата помнят много добре текста си, но в това има риск, говорът им да наподобява рецитация на стихотворение.

Строгост на диалога вреди и на големите актьори и те с годините овладяват конструктивната импровизация. А импровизиращото по усет и вътрешен повик дете стои понякога по естествено от възрастните си партньори.

- Наричате киното приключение и своя съдба.... съдбата ни връхлита или ние сме творци на съдбата си? А какво е животът?
- Ако ни връхлита не е толкова страшно. Важното е да не ни прескочи.

Един мислител е казал най-точно - животът е това, което се случва, докато ние кроим планове.

Веселин Прахов и Павел Поппандов във филма "Търси съпруг за мама" (1985), режисьор Мариана Евстатиева-Биолчева по сценарий на Калина Ковачева

- За съжаление в кино индустрията се приоритизират комерсиалните детски продукции, а такива като Вашите - социални и възпитателни, все по-рядко се правят, да не кажем изобщо. Но все пак времената се променят, можем ли да вярваме, че вкусовете и ценностите ще се подменят?
- Времената се променят, но не се връщат назад.

И в общи линии винаги са изненада, но пък неочакваното е гъделът на живота. А ценностите са неуправляеми, те се пораждат от културния пласт на националното мислене и не могат да се регулират на управленско ниво.

Още

12-те нощи на Стефан Командарев

12-те нощи на Стефан Командарев

- Дълго време бяхте член на УС на ФИЛМАУТОР. Защо у нас е толкова сложно да се приложи закона за авторските права? Следите ли проблемите на кинотворците у нас във връзка с промените, които сега се обсъждат в Парламента и са свързани с авторските права и възнагражденията им?
- Законът на авторските права е огледало на представата на държавното управление, какво означава той за реномето на една държава.

Когато се пресмята само с пари, означава че държавата декларира, че е извън културата. Но при нас това е вече традиция.

Интервю на Нели Жекова/ФИЛМАУТОР

Мариана Евтимова Евстатиева-Биолчева е българска режисьорка, преподавател по кино и тв режисура в Нов български университет. Почетен професор на Нов български университет (2007), директор на магистърска програма по кино и ТВ.

Завършила е кино и телевизионна режисура в Полша. Работи в киноцентъра Бояна от 1971 до 1992 г. От 1996 г. преподава в Нов български университет, а от 2002 г. е председател на Художествения съвет на БНТ. Съпруга на проф. Боян Биолчев.

Автор е на над 30 документални и научнопопулярни и около 20 игрални и телевизионни филма.

Филмографията й е пълна с любов и признание: "Похищение в жълто"(1981), по мотиви от повестта на Павел Вежинов "Произшествие на тихата улица", със "Сребърен Лачено" на МКФ Авелино'83, Италия и Наградата на публиката на ХІV фестивал в Хихон, Испания'81; "Дяволското оръжие"(1982), по сценарий на Боян Биолчев, със "Сребърен Лачено" в Авелино, Италия '83, "Горе на черешата"(1984), "Търси се съпруг за мама"(1985) със Сребърен медал от МКФ Москва'85 и награда от МКФ Алансон'87, Франция, "Амиго Ернесто"(1986), "Племенникът чужденец"(1989) по мотиви от приказката "Младият англичанин" на Вилхелм Хауф.

Още

Христо Шопов: Добре е да се познават филмите, които носят отпечатъка на времето

Христо Шопов: Добре е да се познават филмите, които носят отпечатъка на времето

Още

Сценаристът Нели Димитрова: На управляващите са им много лоши сценаристите

Сценаристът Нели Димитрова: На управляващите са им много лоши сценаристите

Още

Владо Даверов на 75: България е великолепна страна, от нас зависи да я направим и обитаема

Владо Даверов на 75: България е великолепна страна, от нас зависи да я направим и обитаема

Още

Филмаутор изпрати отворено писмо до народните представители в знак на несъгласие със ЗИД на ЗАПСП

Филмаутор изпрати отворено писмо до народните представители в знак на несъгласие със ЗИД на ЗАПСП

Още

Гледайте първи официалния тийзър на филма "Чума"

Гледайте първи официалния тийзър на филма "Чума"

Още

Новият филм "Чума" тръгва от 19-ти януари 2024 в кината в цялата страна

Новият филм "Чума" тръгва от 19-ти януари 2024 в кината в цялата страна

Още

С гала премиера новият български филм "След сезона" тръгва по кината

С гала премиера новият български филм "След сезона" тръгва по кината

Още

"Добрият шофьор" на Тонислав Христов покори сърцата на младата публика на фестивала "Златна роза"

"Добрият шофьор" на Тонислав Христов покори сърцата на младата публика на фестивала "Златна роза"

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"