Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Рада Москова: Детството - градините на рая, откъдето познанието ни отмества

ВЕЧЕРИ НА БЪЛГАРСКОТО КИНО

Рада Москова: Детството - градините на рая, откъдето познанието ни отмества

"Възприемам правото на автора, не толкова във финансови измерения, колкото като правото да съществува във времето", казва именитата ни писателка и сценаристка

Този петък, 29 септември, от 18:00 часа в кино "Одеон" ви каним на прожекцията на филма "Горе на черешата". Една вълнуваща ретроспекция към безгрижните игри от детството, сладкия вкус на черешите и приключенията.

Още

Христо Шопов: Добре е да се познават филмите, които носят отпечатъка на времето

Христо Шопов: Добре е да се познават филмите, които носят отпечатъка на времето

Всеки петък до 15 декември в рамките на фестивала за класическо българско кино "30 вечери с 30 български класики" гледаме по един емблематичен филм. Фестивалът е по идея на дружеството за колективно управление на авторски права Филмаутор по случай неговата 30-годишнина.

Всички филми се излъчват в техния оригинален формат - на лента. Входът е свободен.

След всяка прожекция зрителите имат възможност да се срещнат с авторите, актьорите или творческият екип на филма, както и да се включат в дискусия с тях.

Програмата можете да следите на https://www.filmautor.org/30

Премиерата на филма "Горе на черешата" е на 2 април 1984 г.:

Седемгодишният Лин е интелигентен, чувствителен, дете с дълбока душевност. Заедно с приятелите си Тони, Ина и Емил той възприема света чрез игрите и детските представи.

На тавана на запустяла къща, в съседство със стаята на цигуларя, те създават своя свят от мечти и любими занимания, скришом от погледите на строгия пазител на реда и черешата - Пешев, добродушната баба Чечка и благоприличните, но не винаги справедливи родители.

Сценарият е на Рада Москова под режисурата на Мариана Евстатиева-Биолчева. Оператор е Атанас Тасев, а художник Владимир Лекарски. Във филма участват: Веселин Прахов, Тодор Трънкаров, Цветана Узунова, Минчо Минчев, Люба Алексиева, Константин Коцев, Добринка Станкова, Елена Райнова.

Разговаряме с писателката и сценаристката Рада Москова преди прожекцията на "Горе на черешата" днес: 

Рада Москова (Източник: Съюз на артистите в България)

- "Горе на черешата" е един от най-обичаните български филми. Кое прави актуален филмът и днес?
- Темата за човешките взаимоотношения на хората от крайните квартали, които са от друго време, но си остават и днес.

- Днес почти не се правят български филми за деца. Каква е причината според вас?
- Финансовите затруднения пред българското кино, в което подкрепата отива при по-сигурните филми за възрастна публика. Както и намаленият интерес в самите творци.

Малкият Веселин Прахов във филма "Горе на черешата" (1984) на режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева, по сценарий на Рада Москова

- Казвате, че двусмислието на реалността ви вдъхновява да пишете. Има ли двусмислие в детските ви филми?
- Да. Те засягат и възрастните.

- Как ви хрумна да включите персонажа на Минчо Минчев в историята? Каква е ролята на неговата цигулка, на музиката му?
- Бих искала децата да бъдат подмамени от изкуството. Минчо е голям артист. Освен това, ние сме съграждани от Габрово.

- А на къщата, която събарят накрая?
- Новото строителство отнема, не само от душата на хората, но и от душата на града.

Още

"Децата не обичат да се вдетиняват!", казваше режисьорът Димитър Петров

"Децата не обичат да се вдетиняват!", казваше режисьорът Димитър Петров

- Създавате филма във времена, когато не може да се говори направо. Обиколен път ли беше да пишете сценарии за детски филми?
- Да.

- Днес, когато имаме свобода на словото, бихте ли правили пак филми за децата?
- Не зависи само от мен. Един мой предишен сценарий "Сладко от джанки" беше отхвърлен на скорошна сесия. Кандидатства и сега.

- Какво искате да кажете на днешните деца?
- "Детството - градините на рая, откъдето познанието ни отмества". Това съм го казвала в един от стиховете си.

Кадър от филма "Горе на черешата" (1984) на режисьорката Мариана Евстатиева-Биолчева, по сценарий на Рада Москова

- Една от книгите Ви се казва "Почти живот", липсва ли Ви нещо? Може ли да бъде наваксано?
- На 90 години станах. Изпитвам всички ограничения на възрастта. И сега животът ми е "почти".

- Вие сте творец, автор на книги, пиеси, сценарии. Колко важно за един творец е да бъде уважавано неговото авторско право?
- Възприемам правото на автора, не толкова във финансови измерения, колкото като правото да съществува във времето.

- В ЕС авторското право и интелектуалната собственост са основна ценост. У нас те са на заден план - как да говориш за тях, когато хората нямат дърва или се чудят как да си платят парното. Какъв лек трябва, за да започнат тези правила да се уважават и прилагат и у нас?
- Не виждам необходимостта да се обяснява нещо естествено.

Интервю на ФИЛМАУТОР

Писателката и сценаристка Рада Москова е родена през 1933 г. в Габрово. През 1960 г. завършва Медицинския институт и започва трудовия си стаж като лекар в родния си град. От 1962 г. до 1980 г. е драматург в Централния куклен театър и в Народния театър за младежта. Майка е на режисьора Стефан (Теди) Москов.

Автор е на куклените пиеси "Разсърдените букви", "Бръмчилото". Сред най-известните ѝ книги са "Пеперудка" (стихове за деца) (1968); "Хей, конче!" (приказки) (1982); "Парчета от време" (стихове) (1995).

Тя е сценарист и на филмите "Куче в чекмедже" (1982), "Горе на черешата" (1984), "Здравей, бабо!" (1992), "Разговор с птици" (1997), "Госпожа Динозавър" и др. 

Филмът "Куче в чекмедже" получава Награда на СБФД (1982) и Първа награда на фестивала във Варна (1983), а "Разговор с птици" - наградата Лив Улман (Чикаго, САЩ, 1998).

Още

Кино вечер в памет на голямата документалистка Малина Петрова

Кино вечер в памет на голямата документалистка Малина Петрова

Още

Сценаристът Нели Димитрова: На управляващите са им много лоши сценаристите

Сценаристът Нели Димитрова: На управляващите са им много лоши сценаристите

Още

Владо Даверов на 75: България е великолепна страна, от нас зависи да я направим и обитаема

Владо Даверов на 75: България е великолепна страна, от нас зависи да я направим и обитаема

Още

Филмаутор изпрати отворено писмо до народните представители в знак на несъгласие със ЗИД на ЗАПСП

Филмаутор изпрати отворено писмо до народните представители в знак на несъгласие със ЗИД на ЗАПСП

Още

Сценаристите на протест: Спазвайте европейските директиви!

Сценаристите на протест: Спазвайте европейските директиви!

Още

Иван Павлов: Най-значимите моменти в моята кариера са срещите с Константин Павлов, Валери Петров и Красимир Крумов – Грец

Иван Павлов: Най-значимите моменти в моята кариера са срещите с Константин Павлов, Валери Петров и Красимир Крумов – Грец

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"