СПЕЦИАЛЕН ГОСТ
Любомир Денев-син: Музиката на Бийтълс е вечна, хармонията в нея е толкова оригинална, колкото са Мусоргски и Шопен за тяхното време
Бийтълс, Гершуин и Елгар звучат в зала "България" на 22 януари във вълнуващия концерт "Рамо до рамо"
Автор: 3402 Прочита 18 Коментара
/ Диригентът и композитор Любомир Денев-син (Източник: Софийска филхармония)На 22 януари Софийската филхармония застава "Рамо до рамо" на една сцена с младата смяна класически музиканти от филхармония "Пионер" с диригент Любомир Денев-син и солист пианистът Емануил Иванов.
Програмата ще предизвика интерес както сред почитателите на класиката, така и сред тези, които предпочитат джаза и Бийтълс. Произведенията, които ще чуе публиката са Едуард Елгар - Тържествен и церемониален марш №1, Джордж Гершуин - "Рапсодия в синьо" и Бийтълс сюита за детски хор и симфоничен оркестър /аранжимент - Любомир Денев-баща/.
Диригентът и композитор Любомир Денев-син (р. 1988) е първият носител на наградата за млад диригент на името на Стефан Линев, връчена от Международен музикален фестивал "Софийски музикални седмици" и фондация "Евро Атлантик Арт" (2021). През същата година е един от 20-те избрани диригенти и полуфиналист на конкурс на Университета за изкуства в Берлин (Universität der Künste), където дирижира Berliner Symphoniker.
През 2019 г. печели трета награда на диригентски конкурс в Лос Анжелис и първа награда на конкурса за ново произведение "7/8" в София с "Балканска сюита". От 2010 г. Денев е главен диригент на Филхармония "Пионер". Гостува на повечето български оркестри, сред които Софийска филхармония, оркестрите към Националното радио, Нов симфоничен оркестър, Държавна опера Русе, оркестрите на Пазарджик, Враца, Видин и др.
Диригентът и композитор Любомир Денев-син (Източник: Софийска филхармония)
- Кои са най-важните неща, които научихте от вашия баща?
- Със сигурност не е лесно да се отговори на този въпрос. Много неща научих от баща ми, но може би най-важните са добрият вкус за музика и аналитичното/критичното мислене.
Много хора ме питат за баща ми и аз искам да използвам случая, да кажа, че майка ми също е огромна фигура в моя живот и че повечето неща извън музиката съм научил от нея, защото тя е космополитен човек.
- Завършили сте НМУ с пиано, после Консерваторията с докторска степен и дирижиране и от няколко години композирате успешно. В кое от трите се чувствате най-уверен и най-добре. Кое ви доставя най-голямо удоволствие?
- Като ученик имах изключителния късмет да уча пиано с проф. Иван Дреников. Пианото ми даде страшно много в музиката - вертикалното и хоризонталното мислене, което много помага в диригентската работа. Пианистите минаваме през тежката школа на Бах, Моцарт и Бетовен, а по-късно на Лист, Шопен и Рахманинов. Това в голяма степен е оформило мисленето ми. Дирижирането и композицията се допълват.
В последното си интервю, Джон Уилямс каза, че препоръчва на всички диригенти да учат композиция поне няколко години и обратното. Това е страхотен съвет и го виждам през собствените си очи. Трудно е да кажа, кое предпочитам, може би все пак това, че учих дирижиране и го практикувам в по-голямата част от времето си, спрямо композицията ме кара да се свързвам повече с дирижирането, но на шега казано, в идеалния случай дирижирам собствена музика.
- Бихте ли разказали малко повече за концерта "Рамо до рамо" на 22 януари в зала "България", в който на една сцена ще излязат Софийска филхармония и Филхармония "Пионер" със солист Емануил Иванов. Работили ли сте друг път с него? Кои са другите участници?
- Изключително съм щастлив и признателен, че Софийската филхармония вече няколко години подкрепя Филхармония "Пионер" като партнира в концертите "Рамо до рамо".
Това е прекрасна възможност за младежите от оркестъра, които да почерпят от опита и професионализма на националния ни оркестър.
Предстоящият концерт ще бъде наистина много специален по няколко причини. С Емануил Иванов открихме сезона на Симфониета Шумен през октомври 2022 с втория клавирен концерт на Брамс. От репертоарните пиано концерти вторият на Брамс и третият на Рахманинов са може би най-сложните технически, но брамсовият концерт е 50 минути, това е една симфония за пиано и оркестър.
С удивление открих, че 23 годишният Емануил има не просто техническите умения да покрие концерта с лекота, а той го изпълнява с дълбочината и сериозността на философ. Така че имаме изключително специален солист.
Виртуозният пианист Емануил Иванов (Източник: Софийска филхармония)
Във втората част на концерта ще изпълним Бийтълс сюита за детски хор и симфоничен оркестър, написана от един от най-големите фенове на групата, а именно моя баща - Любо Денев.
На сцената ще се срещнат два детски хора - Детски филхармоничен хор към Софийска филхармония с ръководител Милена Яцино, и "Сладки пуканки" от Национален дворец на децата с ръководители Светлана Струнджева и Емил Струнджев. Над 60 детски гласчета ще пеят някои от най-популярните песни на Бийтълс, пресъздадени в ярка симфонична сюита.
- Защо подбрахте точно тази програма? Споделете малко за произведенията.
- Във Филхармония "Пионер" един млад музикант се задържа средно около 3-4 години.
Стремя се в това време да изпълняваме най-разнообразна програма, която от една страна да е образователна, а от друга - приятна.
На 70 годишнината на оркестъра, например, изпълнявахме предимно руска музика, задължително имаме Бетовен, Моцарт или друга европейска класика в програмите си. Във Виена изпълнявахме Дворжак, в програмите ни почти винаги има българска музика. Сега се спрях на американска и английска програма.
Така всеки музикант от оркестъра се среща с различна проблематика и развива усет към различните стилове, което е изключително важно за модерните музиканти.
Маршът на Елгар е тържествено откриване на концерта, който и кореспондира с английската група във втората част на концерта. "Рапсодия в синьо" е любимо произведение на оркестъра и на публиката, а със солист като Емануил, мисля че удоволствието е гарантирано.
- В програмата е включена и Бийтълс-сюита за детски хор и симфоничен оркестър, аранжимент на вашия баща. Какви послания днес носи музиката на Бийтълс и актуална ли е въобще за новото поколение?
- Музиката на Бийтълс е вечна, текстовете на песните им са общовалидни, а хармонията в музиката е толкова оригинална, колкото са оригинални Мусоргски и Шопен за тяхното време.
С изненада откривам, че младежите от "Пионер" знаят песните на Бийтълс по-добре от мен. Сещам се за музиката и текстът на "Мишел"... нямам какво да кажа, освен - красота!
Диригентът и композитор Любомир Денев-син (Източник: Софийска филхармония)
- Вие сте един от създателите на една от най-успешните у нас звукозаписни компании Four For Music още през 2012. Какви са предизвикателствата и как въобще един млад човек решава да създаде подобен бизнес? Разкажете повече за това как се роди и разви през годините компанията.
- Правя малко уточнение, че оркестърът София сешън оркестър беше създаден през 2012, но първоначално към компанията Стрезов Семплинг, която тъкмо навърши 10 години. Хората, които създадохме Four For Music две години по-късно бяхме същите, които работихме от самото начало с Георги Стрезов, това са Борис Радилов и Георги Еленков.
Все пак Георги Стрезов беше двигателят на цялото начинение и той инициира създаването на компанията. По това време ми беше изключително интересно как се правят записи, особено за филми. Трудностите идваха от непознатата територия, в която навлязохме, от високите изисквания на индустрията и от всичките рискове, които всеки нов бизнес крие.
И така в процеса на работа аз завърших още една академия - академията на Four For Music. Може би вече са стотици проектите, които сме записвали.
Сега много повече се интересувам от това да правя живи концерти, но до такава степен навлязох в студийната работа, която е изключително специфична, че вероятно никога няма да се разделя с нея, в което разбира се няма нищо лошо, просто работата в студиото и на сцената са два свята, които нямат много общо.
Някои от най-известните проекти, за които сме записвали в компанията, са филми като сериала "Короната", "Междузведни войни", игрите Лего. В студиото съм имал шанса да се докосна до партитури на Алън Силвестри, Майкъл Джакино, Хари Грегсън Уилиямс, Томас Бергерсен, Пенка Кунева и много други.
Диригентът и композитор Любомир Денев-син (Източник: Софийска филхармония)
- От 2010 г. сте главен диригент на Филхармония "Пионер", с които изнасяте концерти по цял свят. Как виждате развитието ѝ в следващите 5 години?
- Филхармония "Пионер" в момента има много добро развитие и предизвикателството към нас е да задържим добрата посока. Филхармония "Пионер" трябва да остане работилница за оркестрово свирене.
Ние винаги се стремим към най-високите стандарти, които може да достигнем, опитваме се да надминем себе си. Другата ни мисия е представянето на българска музика по света и в следващите 5 години ще работим именно за това.
- А какви са плановете и проектите ви с тях за 2023 г.?
- Много сме благодарни на Национален фонд "Култура", които ни подкрепят с едногодишен гранд и благодарение, на които ще може да закупим нови музикални инструменти и да направим отново концерт в Миноритенкирхе във Виена, където ще изпълним музика от Никола Атанасов, Димитър Ненов, Георги Стрезов, Леонард Лееб и ще изпълним Реквием от Форе, съвместно с хора на Консорциум музик Виен и с прекрасните солисти Мария Павлова - сопран и Атанас Младенов - баритон.
Концертът е отново в копродуцентство със сдружение "Лилавият лебед". Зад нас плътно и неотлъчно стоят Национален дворец на децата и Фондация "Проф. Влади Симеонов" без чиято подкрепа оркестърът не би могъл да съществува и ние от Филхармония "Пионер" сме им безкрайно благодарни!
Интервю на Мина ТАКОВА
Билети за концерта "Рамо до рамо" са налични на касата на зала "България" и в мрежата на Ивентим.
Пълната програма на Софийската филхармония може да намерите на: https://sofiaphilharmonic.com/
Следете страницата на филхармонията във:
Facebook | Twitter | Instagram | YouTube