КУЛТУРНИ ПЕРСПЕКТИВИ
Клавирно дуо "Атмосфери" и Венелин Шурелов с общ музикално-визуален пърформанс
"Маргинали" е първото събитие от фестивал CULTURAMA 2023
Редактор : / 573 Прочита 1 Коментара
Зад поетичното име "Атмосфери" стоят личностите на две млади пианистки - Мила Михова и Александра Дичева (Източник: Фестивал CULTURAMA)Съвместен музикално-визуален пърформанс на клавирно дуо "Атмосфери" и визуалния артист Венелин Шурелов ще се проведе на 18 януари в софийския център за съвременни изкуства Топлоцентрала. Проектът с интригуващото име "МАРГИНАЛИ" е първото събитие от фестивал CULTURAMA за 2023 година.
Творческата идея на проекта е на двете млади пианистки Мила Михова и Александра Дичева, които спечелиха Национална стипендия "С усилия към звездите" в област "Музика" за 2021/2022 г. "МАРГИНАЛИ" е резултат от работата на двете стипендиантки през обучителната година и е израз на техните музикални и творчески търсения и вдъхновения.
В тази първа изява пред публика с проект, подкрепен от Стипендията, те избраха да представят съвместен пърформанс с визуалния артист, сценограф и автор на интерактивни инсталации Венелин Шурелов.
Концертът на дуо "Атмосфери" ще представи естонския композитор Яан Раатс с 24 маргиналии за две пиана op.68 (1982) и соната за две пиана op.82 (1990). В контекста на музикалната програма, маргиналиите са 24 кратки пиеси без общо драматургично развитие и наратив.
Всеки маргиналий въплъщава различно гранично състояние - първична агресия, медитативна съзерцателност, непоклатима решителност, остър сарказъм и др. В маргиналиите липсва кулминационна точка, те са като своеобразен прелюд към сонатата.
Нейната по-крупна форма, бидейки една от най-устойчивите музикални форми въобще, контрастира на минималистичните кратки маргиналии. В сонатната форма музиката на Яан Раатс има пространството да претърпи развитие и да акумулира енергия, за да достигне до своя катарзис в последната част, която е и връхната точка в програмата.
"Естонският композитор Яан Раатс култивира свой ярък музикален език, който следва импулсите на неговата интуиция. Самият той казва, че не обича да ограничава композициите си в контекста на конкретна композиционна техника, а да използва средствата на музиката в помощ на своето въображение. Музиката на Раатс е като мозайка от тонална хармония и модернистични клъстери, полифоничен релеф и фолклорна мелодика, непоклатима монотонност и хумористична игривост и самоирония.
Абстрактната природа на музиката на Яан Раатс е стимул за асоциативната мисъл. Това позволява широка художествена и мисловна свобода за изпълнителя и слушателя. Така и двамата влизат в ролята на интерпретатор.", разказват момичетата от клавирно дуо "Атмосфери".
Венелин Шурелов (Източник: Фестивал CULTURAMA)
"Чуя ли "маргинал", откликвам. Привлича ме страничното, граничното, периферното. Мила Михова и Александра Дичева предлагат да се разходим в сложната и асоциативна музика на Яан Раатс. Не очаквайте от мен попътни абстрактни визуализации.
Ще ви покажа две тела. Съвсем случайно Таня Неделчева и Ралица Георгиева откриха своите в почти танц. По стечение на обстоятелствата хореографски ги моделира Теодора Попова.
А между другото постоянно ми се върти фраза от финалния монолог на бащата във филма "Призови ме с твоето име" - "А що се отнася до тялото ви, идва момент, когато никой не го гледа, още по-малко иска да се доближи до него.", споделя Венелин Шурелов.
Маргинал - периферен, изхвърлен, на границата. Маргинален човек - който се намира на границата на различни социални групи, системи, култури, намиращ се под влиянието на противоречащи си норми и ценности. Терминът идва от латинското marginalis и означава страничен текст, написан в полето на книгата, който съпътства основния текст (бележка под линия).
"МАРГИНАЛИ" е първото събитие от богатия календар на тазгодишното издание на фестивал CULTURAMA 2023. Програмата на петото издание на фестивала ще срещне публиката с изключителни български и международни артисти от всички сфери на културата и изкуствата.
Билети могат да бъдат закупени на epaygo.bg, на касите на EasyPay и на място преди събитието.
Събитията се осъществяват от фондация "Културни перспективи" в партньорство с регионален център за съвременни изкуства Топлоцентрала и с подкрепата на Столична Община, Аксенчър България, Огилви, Портал "Култура", БНР и ArtLive.
Проектът "МАРГИНАЛИ" ще бъде заснет от екип на ArtLive и включен в програмата на изцяло обновената платформа - онлайн видео медия, отразяваща артистичния живот в България.
ЗА CULTURAMA
CULTURAMA e платформа за идеи и сценична изява, посветена на изкуствата в областта на театъра, музиката, визуалните изкуства, танца и литературата. ФЕСТИВАЛ за сценични изкуства на фондация "Културни перспективи". Една възможност за млади артисти да представят гледната си точка пред публика и да оставят следа като автори. В основата на това петото издание на фестивала отново стои проектa Национална стипендия "С усилия към звездите", чиито стипендианти ще са част от артистите, представяйки себе си и своите проекти, след получената подкрепа като носители на идеята за свободните артисти, търсещи нови посоки.
ЗА КЛАВИРНО ДУО "АТМОСФЕРИ"
Зад поетичното име "Атмосфери" стоят личностите на две млади пианистки - Мила Михова и Александра Дичева. Различни като темперамент и натюрел, те успяват да създадат едно хармонично музикално цяло на сцената. Пътят им към музиката е различен. Мила Михова минава през всички обичайни етапи в изграждането на един музикант - учи в Националното музикално училище "Любомир Пипков" в класа на Емилия Канева и след това прави естествената стъпка да продължи образованието си в Националната музикална академия "проф. Панчо Владигеров".
Александра Дичева завършва Езиковата гимназия "Васил Карагьозов" в родния си град Ямбол с отличието на Министерството на образованието и науката "Национална диплома", но след това вместо университет избира да кандидатства в Националната музикална академия "проф. Панчо Владигеров". Точно там, в класа на проф. д-р Борислава Танева, е първата среща на Мила и Александра.
Дуо "Атмосфери" прави своя дебют през 2017 г. на юбилейното издание на Международния фестивал за съвременна клавирна музика "ppIANISSIMO" с премиерни творби на Пенка Кунева и Константин Илиевски. Следват поредица от значими творчески срещи с музиканти като Пламена Мангова, проф. Томислав Байнов, проф. Мая Райкович, проф. Аведис Куюмджан и проф. Алън Фрейзър, които шлифоват таланта на двете млади пианистки и разширяват професионалните им хоризонти.
От ключово значение за творческото развитие на клавирно дуо "Атмосфери" е тяхното участие през 2019 г. в Международната лятна академия "isa" към Университета за музика и изобразително изкуство "mdw" във Виена, където имат шанса да работят с берлинското клавирно дуо Силвър-Гарбург. През 2020 г. взимат участие и в първото по рода си дигитално издание "isa-digital". През август 2021 г. е третото им участие в Международната лятна академия "isa", подпомогнато от Национален фонд "Култура".
Носители са на първи награди от конкурсите JSFest Internatioinal Music Competition (Финландия) и Danubia Talents International Music Competition (Унгария). През май 2021 г. клавирно дуо "Атмосфери" става носител на приза "Олга Камбурова".
Мила Михова и Александра Дичева са стипендианти на Национална стипендия "С усилия към звездите" в област "Музика" за 2021/2022 г.
ЗА ВЕНЕЛИН ШУРЕЛОВ
Венелин Шурéлов е роден през 1977, в Бургас, България. Живее и работи в София. Завършил е "Сценография" в Национална художествена академия, България - PhD (2009). Съосновател и преподавател в магистърска програма "Дигитални изкуства", НХА (2008). Съосновател, част от кураторския екип и технически организатор на DA Fest - Международен фестивал за Дигитално изкуство (2009-). Основател на "SubHuman Theatre" (2004) и Арт група "Виа Понтика" (2002-2005).
Венелин Шурéлов е автор на различни интерактивни инсталации и пърформанси, някои от които са "Машина за рисунки" (2005), "Fantomat" (2008), "Orthoman" (2009) "Tabula Rasa" (2010), "Стрелбище" (2012), "Ротор" (2016) - представен в Арс Електроника център, Линц. През 2011 г. реализира кибер-лекцията "Man Ex Machina", а през 2016 г. поставя пърформанс-инсталацията "Post-Everything", като гост-лектор в университета Таусън, САЩ.
Неговите проекти са многообразни и включват рисунка, интерактивна инсталация и пърформанс, дигитални технологии, видео и арт теория. Той има редица сценографски проекти, самостоятелни изложби и общи изложби, както и участия във фестивали в България, Европа и САЩ. Награждаван е многократно за работата си в областта на театъра и съвременното изкуство.
В творбите на Венелин Шурелов са обвързани теоретични търсения, различни дигитални технологии, интерактивни пърформанси и интерактивни инсталации, кибернетична лекция, театрални практики, улични акции, видео арт и видео инсталация, скулптура, електроника и рисунка.
Тази комплексна художествена дейност той подписва под името "SubHuman Theatre".
"SubHuman Theatre" се проявява като субпродукт на социалната, политическа, икономическа и културна ситуация. В тази концептуална рамка изследвам междинни състояния на човешкото тяло, фокусирайки се върху неговото маргинализиране. Тя се отнася до декодиране на езика на съвременните митове и кодирането им в нови създания в пресечната точка между човека и технологията.