Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Венелин Шурелов пред Impressio: Красивото не трябва да e знаме на рафинирано превъзходство

ТВОРЧЕСКИЯТ ПРОЦЕС

Венелин Шурелов пред Impressio: Красивото не трябва да e знаме на рафинирано превъзходство

И "подреденият" свят е застрашителен

Пърформанс на Венелин Шурелов

Венелин Шурелов е творец, който трудно може да определиш само като сценограф, или автор на интерактивни инсталации. Може би думата, която най-точно му приляга, е неординерна личност. Няма как да го сбъркаш с друг, защото във всяка негова творба има нещо, което "подсказва" неговия почерк.

Шурелов е оригинален, креативен и много съвременен, ако можем да се изразим така. Той е възприеман преди всичко като творец на бъдещето.

В творбите си художникът използва всички възможности на съвременните технологии, като ги подчинява на философията на перспективното мислене. Прозира и идеята, че човекът е това, което е неговото минало и настояще, и че човешката цивилизация е изминала толкова дълъг път в своето развитие, че не може да бъде пожертвана от науката и технологиите, защото притежава душа.

В тази връзка, в контекста на неговото творчество съзираме една силна воля да бъде запазена хуманността, че духовността не може да бъде "роботизирана".

Всичко това предстои да видят посетителите на "Порт Прим Арт Фест" тази вечер - 13 октомври от 18:30 часа, на представителната изложба в "Прим Арт Център" - Бургас. Шурелов ще представи три свои творби, които покриват различни посоки, в които работи: серия рисунки "Неваляшка", двумерна дървена фигура от серията "Homo Volans" и своя "Subhuman театър" - една от емблематичните му работи, пътувала по света. Изложбата ще продължи до 28 октомври т.г.

Венелин Шурелов успя да привлече вниманието на публиката с участието си в много самостоятелни и общи изложби и фестивали. Успоредно с това той има докторска степен по изкуствознание и изобразителни изкуства и е преподавател в Националната художествена академия - специалист по видео и арт теория, автор е на много дигитална проекти. В тях реализира цялата свобода на фантазията си.

Пресечна точка на тези негови проекти е връзката между човека и технологиите. Спокойно можем да наречем тези негови авторски визии футуристични проекти, които са наистина на световно ниво. В тях Шурелов дава воля на цялата свобода на мисленето си.

Пърформанс на Венелин Шурелов

Венелин Шурелов е автор на впечатляващите интерактивни инсталации на остров "Света Анастасия" и на Авиомузея на летище "Сарафово".

Вътре в стария самолет, Авиомузеят на летището в Сарафово

Автор е и на филм за Владимир Димитров-Майстора и на интерактивния "буквар" от 30 кутии с букви - "Abecedarium Bulgaricum", представени в Съвета на Европейския съюз в Брюксел. Проектът, благодарение на който българската азбука звучи в Белгия, бе реализиран по повод първото родно европредседателство.

За разлика от интерактивните му проекти, като сценограф в театъра Шурелов е много по-овладян - отличава се с много точна преценка за знаците на епохата, времето и присъщите им духовни измерения в съответната драматургична творба. С една много точно преценена пестеливост на средствата, сценографските му идеи "изпълват" сцената, без излишества - придържайки се към умереност на мизансцена.

Сцена от постановката "Палачи" на театър "София", Сценограф: Венелин Шурелов

Съвсем очевидно зад всичко това стои личното кредо на автора - да не бъде потиснат човека. Венелин Шурелов е носител на "Икар" през 2013 г. за сценографията на "Хамлет" на Явор Гърдев.

Художникът е родом от Бургас, учил е дърворезба в Трявна и завършва "Сценография" в Националната художествена академия през 2009 г. Към днешна дата, той е преподавател в магистърска програма "Дигитални изкуства" на НХА и част от кураторския екип на DA Fest. Основател е на "Subhuman театър" (2004 ). Заедно със сестра си - Надежда Шурелова организира Международния симпозиум за пластични и изпълнителски изкуства "Via Pontica" (2002).

Съкровищницата в музея на остров "Св. Анастасия"

Сред най-добрите му работи са интерактивните му инсталации /пърформанси/ като: "Машина за рисунки" (2005), "Fantomat" (2008), "Orthoman" (2009) "Tabula Rasa" (2010), "Стрелбище" (2012), "Ротор" (2016).

Пърформанс на Венелин Шурелов

През 2011 г. реализира кибер лекцията "Man Ex Machina", а през 2016 г. постави пърформанс инсталацията "Post-Everything", като гост-лектор в университета Таусън, САЩ.

Лектор и преподавател

Ето какво каза в навечерието на изложбата си в родния Бургас на 13 октомври т.г. самият Венелин Шурелов, за Impressio.dir:

- Г-н Шурелов, вие вече сте признат за оригинален творец с широк диапазон креативни идеи. Като сценограф в театъра и майстор на интерактивните инсталации, мислили ли сте върху това, как би изглеждал един "подреден" и красив свят, за какъвто хората в днешно време все повече жадуват? Как би изглеждал този различен свят в един ваш пърформанс - как бихте го "подредили"?

- Външният свят винаги е притежавал нотка на враждебност в цялата културна доктрина на човечеството. В не малко сценарии "подреденият" и красив свят също се оказва застрашителен, кух, нестабилен, несъстоятелен.

Хората жадуват за какво ли не. Всеки човек притежава мощен инстинкт за "жадуване", обратно пропорционално на наличното.

Постигне ли го, автоматично го напуска.

Като наблюдател намирам това за по-любопитен процес, отколкото установяването на догма на красивото. Всъщност, изпитвам големи съпротиви към развяването на "красивото" като знаме на едно рафинирано превъзходство.

Красивото е свещена територия и почти интимно преживяване. Не мога да си позволя да го натрапвам, афиширам, изисквам. В противен случай "красивото" се превръща в идеологически манипулативен инструмент или нездрава показност.

Парадоксално, колкото повече адвокатстваме на красивото, толкова повече храним неговата противоположност и култивираме враждебност.

Така, както по-добрият начин на живот, обещан от технологиите, е кух рекламен лозунг, водещ до не винаги невинни последствия.

Homo Volans – Летящият човек, Авиомузей

В повечето случаи нововъведенията, като прахосмукачката например, добавят нови задължения, ново натоварване, нови стандарти, нови очаквания. Ще ви дам и още един пример - за цената, която плащаме за един "подреден и красив свят".

Съкровищницата в музея на остров "Св. Анастасия"

На последното издание на ДА Фест, представихме работата "Тъмно съдържание" (Darknet) на Ева и Франко Матес - едни от пионерите в Нет арт. Видеото представи интервюта с модератори на съдържание в интернет пространството. Стотици хиляди хора работят в тази област, като денонощно преглеждат и цензурират всичко вулгарно, обидно, насилствено. Дотук добре. Кои са обаче тези хора, които прочистват виртуалните обществени площадки от боклука? Най-мръсната работа, поддържаща нашият подреден и красив цифров свят, се възлага на най-бедните хора във Филипините и Индия, получаващи несправедливо ниско заплащане за труд, който има тежки последствия за тях - както физически така и ментално.

WATER - contemporary art festival

- Смятате ли, че чрез постановъчни /т.е. подчинени на някаква идея/ интерактивни инсталации, може да се проникне дълбоко до подсъзнанието на хората? С този въпрос, доколкото знам, се занимава когнитивната медицина. Внушението може да играе и манипулативна роля...

- Ние постоянно подсилваме илюзията, че машините са по-умни, отколкото са всъщност. Вдействителност зад всяка технология стои алгоритъм, появил се в нечие въображение, и това не го обезценява. Телевизионните предавания са постановка, интернет е постановка, всеки един уред, инструмент или устройство ни въвлича в собствен постановъчен замисъл,

ние самите сме постановка на собствените си очаквания.

Развитието на подобни възможности стои по различен начин когато говорим за изкуство, медицина или корпоративен интерес. Лично на мен ми е по-любопитно как да стигна до съзнанието на хората, а подсъзнанието го оставям на изкушените от шарлатанство.

- Според един бивш кандидат-президент на САЩ, 11-и септември бил... холограма, преследваща политически цели??? Според вас, има ли опасност този синкретизъм между науката и изкуството, каквито са съвременните средства за аудиовизия, вкл. електрониката и интерактивните модели, да бъде подчинен на антихуманни цели и да доведе до гибел човечеството?

- Твърдението, че 11-ти септември е "холограма, преследваща политически цели", е твърдение, преследващо единствено политически цели. В интернет съществуват твърдения и че вселената е холограма. Цялото това противоречиво допускане по всяка тема, без изключение,

е отражение на способността на човек да спекулира успешно, както с миналото и с бъдещето, така и с очевидното настояще.

Пърформанс на Венелин Шурелов

Интернет пространството е гигантски рупор на безотговорността, и същевременно мобилизира съответните съпротивителни енергии. Обществото се саморегулира, подчинено на природните закони.

Изкуството регулира науката, като я хуманизира. Науката регулира изкуството като му дава нови средства за влияние, достъп и преживяване.

"Законът на Архимед", постановка на МГТ "Зад канала", сценография: В. Шурелов

В същността на технологичната интерактивност стои способността за размяна на съобщения между човек и машина, машина и човек, и машина и машина. На този етап разбирането е чудесно, но каквото и да последва, не е отговорност на някакъв наш екстериоризиран технологичен двойник, а дълбоко заложена в нас самите възможност.

Автор: Еми МАРИЯНСКА

Снимки: Личен архив на художника

Коментирай 0

1/1

Пърформанс на Венелин Шурелов

Съкровищницата в музея на остров "Св. Анастасия"

Съкровищницата в музея на остров "Св. Анастасия"

Сцена от постановката "Палачи" на театър "София", Сценограф: Венелин Шурелов

Вътре в стария самолет, Авиомузеят на летището в Сарафово

Авиомузей на летището в Сарафово

Пърформанс на Венелин Шурелов

Пърформанс на Венелин Шурелов

Пърформанс на Венелин Шурелов

Лектор и преподавател

Homo Volans – Летящият човек, Авиомузей

"Законът на Архимед", постановка на МГТ "Зад канала", сценография: В. Шурелов

WATER - contemporary art festival

Авиомузей

Календар

Препоръчваме ви

Маестро Пламен Карталов: Сбъдвам мечта от 1987-а, защото ще направим мюзикъла „Клетниците“

В момента режисьорът работи върху "Фантомът на операта", чиято премиера е през януари 2019-а в Музикалния театър

Създателят на ансамбъл "Чинари" Асен Павлов: Българинът не е единак. Правят ни такива!

"Мъжкото присъствие, женското танцуване - неща, които в днешно време някои размиха, във фолклора са бетон", казва душата и двигателят на първия частен ансамбъл в България

Георги Андреев: На една сцена съм бил с Жан Люк Понти и с Робърт Плант, но мечтата ми е да свиря с Йо-Йо Ма

"Последният път, когато ансамбъл "Филип Кутев" съпровожда Президента, беше преди 6 години", споделя главният му диригент пред Dir.bg

"Цигуларката на Бога" - театралният пясъчник на Доротея Тончева и Стефан Цанев

"Изкуството нито се яде, нито се пие, нито се обува, нито се облича", казва режисьорът Мартин Киселов или защо последната пиеса на творческата двойка не може да бъде разказана в един "кръстосан разговор"

Диригентът на Болшой театър Павел Клиничев: Музиката се дели на гениална и по-посредствена

"Възхитен съм от компетентната реакция на българския зрител", подчерта почетният гост на класическия музикален шедьовър "Баядерка", представен в Софийската опера и балет

Режисьорът на филма "Времето е наше" Петър Попзлатев: Апел за покаяние!

Руши Видинлиев е с дисциплина и интелигентност на американски актьор, споделя авторът на дълго чаканата творба, която ще открие Киномания - 2018 на 15 ноември.