Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Лиза Боева пред Dir.bg за Шекспир и кой стои зад най-известния човек в света

СРЕЩИ

Лиза Боева пред Dir.bg за Шекспир и кой стои зад най-известния човек в света

Филмът и книгата са обединени от една и съща тема - човекът, скрит зад маската на великия Бард, е Роджър Манърс, пети граф Рътланд, убедена е тя

Снимка: Личен архив/Колаж: Юлиян Илиев

Лиза Боева изследва изкуството отвъд клишетата.  Завършила е Италианския лицей в София, "История на изкуствата" в Санкт Петербургския държавен университет и "Филмова и телевизионна режисура" в НАТФИЗ. 

Работила е като лектор по "История на изобразителното изкуство", с фокус - Рубенс и Рембранд в Санкт Петербург, режисьор на документални филми в САЩ и Европа, преподавател в НБУ (департамент "Кино, реклама и шоубизнес"), с авторски курсове: "Филмов анализ", "Тайните на великите шедьоври", "Американска литература и кино", "История на една картина", "Световната класическа литература и киното".

Защитава дисертация на тема "Битници и хипита. Америка, 1947 -1972" и получава университетска степен доцент.

През 2012 г. заедно с актьора Ицхак Финци създават творческото обединение "Филизи 33" и оттогава заедно реализират редица филмови и театрални проекти, сред които филмите -  "Лятото на Мона Лиза", "Аз бях Джек Керуак", "Магарешка опашка" и др. Работят по детски кино проекти.

От 2015 г. полагат началото на темата "Шекспир" с игралния филм за деца от курса по кино - "Уилям Шекспир. Откъси от пиеси." Следва моноспектакъла на Ицко Финци "Кой написа Уилям Шекспир?" и "Уилям Шекспир: най-известният човек, който никога не е съществувал" - филм, конструиран като приключение и пътешествие по местата, споменати в пиесите на английския бард.

На 1-ви октомври, от 18ч. в кино "Одеон" Лиза Боева ще представи премиерно своята книга "Проектът Уилям Шекспир".

Представяме Ви Лиза Боева ексклузивно пред Dir.bg:

Още

Лиза Боева, Ицко Финци и тяхната Чеховска компания

Лиза Боева, Ицко Финци и тяхната Чеховска компания

- Лиза, Вашите творчески търсения не спират. Поводът за този разговор е премиерата на новата Ви книга "Проектът Уилям Шекспир". Заедно с нея ще бъде показан и филмът Ви за Шекспир, който разбуни духовете миналата година. Кога и къде е събитието?

- Премиерата на книгата и излъчването на филма ще бъдат на 1-ви октомври в кино "Одеон" от 18 ч.

Книгата ще бъде представена от нейния редактор - гл. ас. д-р Калина Захова, аз също ще кажа няколко думи. Преди всичко - извинителни, защото на място книгата няма да се продава. Книгата излезе от печат в средата на лятото, тогава и уговорихме с директора на "Одеон" Владо Трифонов представянето и прожекцията за есента. Ала междувременно книгата се разлетя и трябва да се подготви нов тираж. За мен това бе наистина неочаквано: все пак става дума за академичен труд.

Но се случи така, че през пролетта и лятото аз участвах в няколко научни семинари по света, посветени на така наречения "Шекспиров въпрос". Е, моята книга се оказа някак интересна сред тези среди, теорията за Роджър Манърс - особено след книгата на Иля Гилилов - крайно увлекателна. Закупиха бройки за университети дори в Азия, макар книгата все още да не е преведена на чужд език.

Така че на 1-ви ще представя книга без книга.

А сетне - след краткото ни говорене с д-р Захова - ще бъде излъчен филмът, който познавате от миналата година - "Уилям Шекспир: най-известният човек, който никога не е съществувал".

Филмът и книгата са обединени от една и съща тема - човекът, скрит зад маската на великия Бард, е Роджър Манърс, пети граф Рътланд. Филмът защитава тази теза с художествени средства, книгата - с научни.

Страници от книгата "Проектът Уилям Шекспир", автор Лиза Боева (Снимка: Личен архив)

- Разкажете малко повече за книгата?

- Книгата е конструирана от две части. В първата са представени архивни материали, свързани с личността на Уилям Шекспир от Стратфорд и документи, свързани с писателя, наречен "Уилям Шекспир". Втората част е разказна и на места може да бъде четена като художествена литература: проследявам творческия и биографичен път на Роджър Манърс.

Книгата е наречена "Проектът Шекспир" не защото сега е модна думата "проект", а защото именно нея използва Шекспир/Манърс в един от последните монолози на героя в последната си пиеса. В "Бурята" Просперо се обръща към зрителите и се сбогува с тях (това е духовното завещание на Роджър Манърс - той е тежко болен и умира няколко месеца по-късно).

Просперо казва: захвърлям вълшебната си мантия и книгите за магии, "моят проект е завършен".

Тези думи са ключът към цялостния замисъл на Роджър Манърс, към измисления от него проект "Уилям Шекспир". Ето защо именно с пиесата "Бурята" започва "Великото фолио" - тези думи на героя са камертон.

Още

Ицко Финци: В киното първата ми роля траеше 1-2 екранни минути

Ицко Финци: В киното първата ми роля траеше 1-2 екранни минути

- Защо е любопитно да се види филмът?

- Филмът е приключение: конструиран е като приключение и е осъществен като приключение. Ние пътувахме в продължение на месеци из Европа по така наречените "Шекспирови места".

Но не следвахме туристическите маршрути разбира се - имахме наши начертани предварително пътища. За да успеем да снимаме на нужни за нас места, Ицко се наемаше на работа. Да речем: във Верона работеше в прословутия "Дом на Жулиета", в имението на граф Рътланд в Белвоар бе градинар...

Ицко Финци в кадър от филма до паметника на Джеймс Джойс (Снимка: Личен архив)

Всичко това бе сложно и дълго за предварително организиране - имаше срещи, интервюта, документации. Ала щом тръгнахме на път, забравихме тия бюрократщини и се понесохме - както дойде. Бе весело и безгрижно време. Тази лекота, надявам се, се е запечатала и на екрана.

Ицко Финци и Лиза Боева в Падуа - работен момент от филма "Уилям Шекспир: най-известният човек, който никога не е съществувал"(Снимка: Личен архив)

Подготовката ни траеше дълго - около половин година. Самият снимачен период - около 3 месеца. През зимата на 2018 г. ние напуснахме София и заживяхме във Варна в дома на наши близки над морето. Аз монтирах два месеца филма в една отдалечена стая. Бе много самотно и приказно време: по цели дни виждах или стелещата се бяла пелена на мъглите, обкръжили къщата ни, или шаренията на екрана (ще видите колко пъстър е този филм!). А сетне Камен Атанасов около месец и половина работи по звука. Трябваше филмът да е готов за юбилея на Ицко - 25-ти април, ала ние се забавихме чак до есента. Ето затова премиерата бе точно преди година - на 11 октомври в зала "България".

Лиза Боева по време на снимките на филма за Шекспир (Снимка: Личен архив)

- Вие защитавате тезата, че истинският автор на Шекспировото творчество е Роджър Манърс, пети граф Рътланд. Имаше ли реакции в академичните среди по повод оспорената самоличност на Шекспир?

- Ако питате за реакция на академичните среди у нас - да, има остра реакция след като бе публикувана книгата на Иля Гилилов. Професор Людмил Димитров от СУ е преводач на тази книга (всъщност това е първият превод на книгата на "Играта Уилям Шекспир или Тайната на Великия Феникс" на чужд език). Ние сме приятели с Людмил, той много и силно ни окуражи - и за филма, и за книгата. От него знам, че остро се възприема не само тази версия, а и всяка анти-стратфордианска хипотеза.

Относно Европа - участвах в няколко академични семинара, изнесох няколко лекции в различни университети и не видях остри реакции на изложената от мен теза. Разбира се, това не означава, че такива реакции няма.

"Проектът Уилям Шекспир", автор Лиза Боева, корица (Снимка: Личен архив)

Слушателите предварително знаеха за какво ще говоря и нямаше такива, които след представянето ми да ме засипят с нападки. Имаше интерес, понякога дори - огромен интерес.

В света сред анти-стратфордианските теории най-мощна е тази за Едуар де Вер, 17-ти граф Оксфорд. Много известни учени подкрепят тази теория, съществува дори такова общество - The De Vere Society; те издават свое списание, уреждат световни конференции...

Но пукнатините в тази теория са много и учените търсят по-устойчиви теории. Такава, оказва се, е тази за Роджър Манърс.

Още

Ицко Финци с юбилеен спектакъл "Светът е сцена"

Ицко Финци с юбилеен спектакъл "Светът е сцена"

- Филмовата премиера беше на юбилейния концерт на Ицко Финци в зала "България". Каква ще бъде неговата роля в тази Ваша Шекспирова вечер?

- Предполагам, че ще има въпроси от залата след края на прожекцията. Ицко ще е там, за да отговори.

- Какво Ви предстои след Шекспир?

- Разработвам методики за обучение по изкуства за деца и възрастни. Създавам онлайн курсове по изкуства и това сега изцяло ще погълне вниманието ми. Екипът на нашата платформа "Филизи 33" се разрасна силно, но генераторът на материали (т.е. самите курсове) създавам единствено аз - те са авторски, макар четец зад кадър най-често да е Ицко.

Обучението при нас е построено по следния модел: в един урок в една определена година (според календара на МОН) ученикът изучава един автор (или творба). Да речем "Хамлет" Шекспир или "Нощна стража" на Рембранд. Това са големи творби, които - поради измислената схема - трябва да се "вмъкнат" в един учебен час, в няколко общи изречения, в някакво клише.

Снимка: Личен архив

А може да се постъпи по друг начин: "Хамлет" да се представи веднъж като приказка, а "Нощна стража" - като увлекателна мрачна история (за по-малки деца), сетне след година или две да се поставят на сцена (да се изберат места от пиесата и да се представят герои от картината - така, че децата да усетят епохата, костюмите), след още една година да се направи анализ на един персонаж (само на един - защо и как постъпва, що за личност е и т.н.). И когато се заговори един ден за смисли и цялостна представа, детето/младият човек ще има изградено свое мнение, ще борави с лекота с този материал...

Ей с такива неща се занимавам - произведение по произведение, разработвайки материали за определени възрасти.

Откъс от книгата:

Най-удивителното в проекта "Уилям Шекспир" е това, че Роджър Манърс съумява да създаде съвършено нов вид изкуство. Такова изкуство, каквото дори и някога да се е появявало в историята на човечеството, е било мимолетно и не е оставило трайна следа. Той създава такова изкуство, в което главният герой е... публиката. При това: всеки читател или театрален зрител, от всяко време. И дори нещо повече: случва се така, че публиката като главен герой на проекта "Уилям Шекспир" може никога да не е разгръщала Шекспиров текст и да не е гледала нито филм, нито театрална постановка по Шекспирова пиеса. Но несъмнено разпознава клишираните цитати "Целият свят е сцена и ние всички сме актьори на нея" или "Да бъдеш или да не бъдеш!"; несъмнено свързва Верона с прословутия (несъществуващ в Шекспировия текст) балкон на Жулиета; несъмнено е чувал за бележития английски град Стратфорд-на-Ейвън.

По силите ли е на един човек да изгради подобен многовековен работещ проект? Оказва се, че да. Няма значение дали Роджър Манърс е замислил своя план, поглеждайки толкова надалеч в бъдещето: проектът се развива лавинообразно, увеличавайки непрестанно академичните или популярни трудове, посветени на Шекспир.

Тази книга е също част от проекта "Уилям Шекспир", разбира се.

Интервю на Мая Филипова

Още

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Оперният бас Орлин Анастасов: Николай Гяуров беше непосредствен, с чувство за хумор и огромна класа

Още

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

Елина Гаранча пред Dir.bg: Сякаш стоиш пред Бог, когато слушаш Реквием-а на Верди

Коментирай 5

Календар

Препоръчваме ви

Спенс: Какво като няма ДС, да не би да не сме всички агенти на системата?

Новият рап стана новата чалга, "задухаха комерсиалните вятъри, не мога да се размина от рапери" споделя рапърът

Ива и Елена Тодорови в страната на една "красива лудост"

Двете сестри - накратко IVA, ни пренасят в различните измерения на едно музикално пътешествие с прелюбопитния им дебютен албум "Beautiful Madness"

Касиел Ноа Ашер: Колкото въздухът не стига, толкова се съвкупляваш с вълшебството

"Коко Азарян - моят професор - винаги ни е казвал, че на репетиция идваш като за любовна среща" споделя актрисата

За българското кино, думите и хората

Интервю с Йордан Георгиев и Таня Димова - авторите на подкаста "Кино с думи"

Младият руски пианист Сергей Редкин: Вдъхновението идва само, когато то реши

"Дори цялата тази история със социалната изолация да продължи още дълго време, бих искал душите ни да не отиват в самоизолация", споделя музикантът

Документалистът Николай Василев: Имаме нужда от сакрална революция

"В моите филми се опитвам да търся и утвърждавам нещо повече от вяра, търся знание за духовното. Интересни са ми хора, които не са победени от баналното или от традициите, които са конфекция за улеснение на непробудените", споделя режисьорът