МУЗИКАЛНИЯТ БИЗНЕС
Легендарният продуцент на U2 и Rolling Stones: Българската музика трябва да предложи нещо свое, автентично, за да се отличи навън
Стив Лилиуайт беше специален гост в "Светът е бизнес" с Ивайло Лаков на Bloomberg TV Bulgaria
Автор: 4131 Прочита 1 Коментара
/ Стив Лилиуайт пред Bloomberg TV BulgariaКак се раждат световните хитовете, какви са глобалните тенденции и явления в музикалния бизнес, как може българската музика да се наложи на международната сцена и каква е разликата между "музика за главата" и "музика за бедрата" - на тези и още много любопитни въпроси отговори в студиото на "Светът е бизнес" по Bloomberg TV Bulgaria легендарният продуцент Стивън Лилиуайт, който стои зад легенди като U2, Rolling Stones, Крис Корнел, Питър Гейбриъл и много други звезди.
"Имам големия късмет цял живот да работя с групи, чиято музика обичам. Обичам да избирам музикантите, с които работя на базата на това каква музика харесвам аз самият и никога не мисля за това дали групата ще е успешна. За сега, през последните 40 години, вкусът ми не ме е подвеждал", сподели звездният продуцент пред водещия Ивайло Лаков.
Лилиуайт е носител на Ордена на Британската Империя за заслуги към музиката и 6 награди "Grammy". Продуцирал е едни от най-успешните музикални групи, между които Siouxsie And The Banshees, Dave Matthews Band, Peter Gabriel, 30 Seconds to Mars, Morissey, The Killers, Crowded House, и др.
На въпрос как се променил музикалният бизнес днес, Лилиуайт отговори:
"Днес живеем в един различен свят. Преди се правиха записи, а след това се отиваше на турне, за да се продават записите. В момента записът е като рекламната фланелка, която си купуваш. Обличаш фланелката веднъж или два пъти, купуваш новият албум на любимата си група и го слушаш веднъж или два пъти. Но всъщност продължаваш да си слушаш старите песни. Така правят парите си утвърдените музиканти. А за новите артисти има много други начини - Spotify, YouTube, TikTok - те всички са монетизирани".
Музикалният експерт обясни, че преди времето на интернет и мобилните телефони е имало хора, които са държали в ръцете си ключа към славата на музикантите.
"Сега вече няма такива хора. Музикалните лейбъли първо трябваше да те изберат. Първо минаваш през това. Подписваш договор, но когато направиш записа има само едно място, където хората можеха да те чуят - радиото. Чак когато преминеш през тези стъпки, ставаш известен", припомни Лилиуайт и допълни:
"Сега вече няма "пазач на ключовете". Никой не пази вратите на славата и популярността и всеки може да пусне своята музика - в Spotify, в YouTube - и това не струва нищо. Има много повече музика и вече няма експерти, които да посредничат и да стоят между вас, като музикант и публиката. Това генерално променя правилата на бизнеса и на играта".
Прочетете и още интересни акценти от интервюто на Ивайло Лаков със Стив Лилиуайт за "Светът е бизнес" по Bloomberg TV Bulgaria:
- Каква беше ролята на музикалния продуцент през онези години и каква е днес?
- Описвам работата си като това да съм капитана на кораба. Моята работа е да навигирам кораба и да го управлявам, така че да стигне от точка А до точка Б и да акостира успешно.
Има много добри кораби, но някои от тях - като Титаник, никога не стигат до крайната си дестинация. Така че ви е нужен добър капитан. Моята работа е да направя качеството на записа възможно най-добро. Дали понякога седиш, не правиш нищо и то просто се случва, или когато влизаш вътре и казваш: "Не, не, промени това, добави онова", просто трябва да го направиш да звучи добре за твоя вкус. Бил съм в звукозаписни студия, откакто съм 17-годишен.
Днес музикантите не разчитат на студийни записи по начина, по който това ставаше преди, обясни гостът. "Много повече пари се правят от концерти и турнета, но без записите няма как да има и турнета и доходи от там. За това трябва да има добри записи. Защото, когато музиката вече я има, има много начини да се правят пари, въпреки че днес светът е различен".
- Що за човек беше Сузи Сю? (бел. ред. вокалист на известната рок група Siouxsie And The Banshees)
- О, тя беше с много категорична позиция, имаше силно мнение за всичко и знаеше какво иска. Аз просто трябваше да направлявам процеса. Да виждам целия образ на бандата и да идентифицирам техните слаби звена и да направя така, че да работят заедно, да направя най-слабото звено по-силно, и да се получи най-добрият продукт, защото вярвам, че хората, когато са заедно, могат да работят. Един човек никога сам не прави нищо.
Дори да е Стив Джобс.
- Продължава ли британската музикална сцена да бъде онзи фундамент, който диктува генерално посоката на рок музиката? Много британски групи отиват в САЩ.
- Има върхове и спадове (...). В момента бих казал, че британската музикална сцена е в плато, на едно равно ниво, но пък за сметка на това Швеция се справя много добре в това отношение.
- А Германия?
- Те имат само една група, Рамщайн. Никога не е имало друга немска група - защото немският език не е романтичен. Рамщайн звучат добре, но само в един стил музика. Обичам Германия и германците, но езикът им не е хубав за романтично пеене.
Ако искате да се разгърне музикалния потенциал на цялата държава, трябва да сте добри в много стилове музика. За романтичното например идват испанците - те пеят песни за любов, испанският е просто по-романтичен език.
- Българска музика слушали ли сте?
- Разбира се! Слушах чалга, защото ми казаха, че трябва да си пусна чалга. И на мен всъщност ми хареса. Като някой, който идва отвън, не разбирам защо вие не я харесвате. Тя е характерна за целия регион, мелодична е, енергична, ритмична (...)
- Как един български музикант може да бъде чут във Великобритания. Каква е стъпката, каква е инвестицията, ако е наистина добър, но не се е родил в Лондон, а в София?
- Разбирам, разбирам и със сигурност ще видя много добри български таланти. Преди да дойда тук, бях в Индонезия, и ме попитаха същия въпрос. Истинският отговор се корени в това кои са държавите, които продават музиката си на Запад. И това най-често е Испания.
Испанската музика, латиноамериканската музика има много голямо влияние върху целия Запад. За да се справи добре българската музика в международен план, трябва да предложите нещо свое, автентично. Може да бъде чалга, или не, но то трябва да се отличи.
Цялото интервю на Лилиуайт за "Светът е бизнес" може да гледате на bloombergtv.bg