Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Касиел Ноа Ашер: 30 години културен геноцид, в НДК се правят дребни бакалски сметки

НА ФОКУС

Касиел Ноа Ашер: 30 години културен геноцид, в НДК се правят дребни бакалски сметки

По думите на актрисата театър "Азарян" се превръща от сцена на духовността в сцена за реалити формати и "търговски миш-маш"

Актрисата Касиел Ноа Ашер, една от инициаторките на подписката за спасяване на театър "Азарян" (Снимка: Личен архив)

Преди около седмица близо хиляда български артисти алармираха в подписка, че в НДК и театър "Азарян" се случват процеси, които могат да доведат до пълното затваряне на театралната сцена, носеща името на знаменития проф. Крикор Азарян. Както писахме тогава, сред подписалите декларацията са Цветана Манева, Мариус Куркински, Галин Стоев, Лилия Абаджиева, Александър Морфов, Яна Борисова, Койна Русева, Деян Донков, Снежина Петрова и др. 

Още

Над 800 артисти подкрепиха театър "Азарян", подозират умишленото му закриване

Над 800 артисти подкрепиха театър "Азарян", подозират умишленото му закриване

Според подписалите декларацията, "НДК взема под предлог тезата, че предприятието е в критична финансова задлъжнялост, която поставя на изпитание същестуването на театралната сцена". След като потърсихме позицията и на ръководството на НДК в лицето на Пени Раева, стана ясно, че според нея "внушението, че се прави опит да се закриват театри е напълно погрешно". По нейните думи дебатът трябва да бъде за статута на НДК и той в момента е крайно необходим. Също така тя обясни, че "критичното финансово състояние на едно търговско дружество не само не може да се квалифицира като предлог, а е обективна даденост, която изисква налагане на дисциплина по отношение на всички разходи". 

Една от инициаторките на подписката за спасяване на театър "Азарян" е актрисата Касиел Ноа Ашер, която споделя в интервю за Impressio, че в НДК се правят "бакалски сметки", както и в цялата култура в България. По думите ѝ вече 30 години културата в страната е оставена на последни издихания.

"Бездействие, мързел, лобизъм, безхаберие от страна на държавата и сменящи се министерства на културата. Кризисен, партиен пиар във формата на подаятелни финнсови инжекции, които кратковременно да потушат скандали и скандалчета. Да запушат устата на българските творци. НДК и прилежащите му Театър "Азарян" и ДНК са само символ на този арогантен културен геноцид.

- Какво ви накара да алармирате обществото, че трябва да се вземе под внимание опасността от затваряне на театър "Азарян"?
- Бакалските сметки, които се превърнаха в традиция, когато говорим в България за култура!

От една страна има едни хора, наречени артисти, които вече 30 години работят на мускули, влагат в творчеството си огън, интелигентност и талант, за да осъществят мечтите си за качествено изкуство. За културата като основно най-мощно и въздействащо оръжие пред останалия цивилизован свят.

От другата страна са именно дребните "бакалски сметки" - чалга концерти и учредяването на нова партия като тук визирам случая с Мая Манолова.

Още

Изпълнителният директор на НДК Пени Раева: Погрешно е внушението, че ще се закриват театри

Изпълнителният директор на НДК Пени Раева: Погрешно е внушението, че ще се закриват театри

Това събитие не се осъществява в подходящата зала 3 на НДК например, а точно в откритата рана театър "Азарян". Това е изриване до основи на една изключителна театрална сцена, и превръщането ѝ в телевизионно студио за реалити формат тип "Ергенът", "Момата". Защо направо не се отдаде под наем като клон на ресторант "Чевермето" например?

И всички тези "търговски, бакалски сделки" ще бъдат супер печеливши. И в такъв случай не разбирам защо на Националният дворец на културата не си смени заглавието на "Дворец на Националния полуфабрикатен, търговски миш-маш".

"Нощта на покера" на Касиел Ноа Ашер (Снимка: НДК)

И трябва да е ясно - след театър "Азарян" и ДНК ще последват и други културни, спасителни острови за духовността. Не виждам вече причина да не се закрие зала "България" например и да се възроди във формата на бинго зала, защото е печелившо. Културата в България е оставена на последни издихания, изкопан е гробът ѝ.

И тази агония не е от сега, тя е от 30 години!

Бездействие, мързел, лобизъм, безхаберие от страна на държавата и сменящи се министерства на културата. Кризисен, партиен пиар във формата на подаятелни финнсови инжекции, които кратковременно да потушат скандали и скандалчета. Да запушат устата на българските творци. НДК и прилежащите му Театър "Азарян" и ДНК са само символ на този арогантен културен геноцид.

Още

Касиел Ноа Ашер: Колкото въздухът не стига, толкова се съвкупляваш с вълшебството

Касиел Ноа Ашер: Колкото въздухът не стига, толкова се съвкупляваш с вълшебството

- Като човек, който близко е следил процесите в политиката за развитие на театър "Азарян" като пространство, принадлеждащо към НДК, какво се промени в отношението към него от създаването му до сега?
- Театър "Азарян", както и останалите две културни пространства в НДК Литературен клуб "Перото" и ДНК са плод на една много мощна, смислена, бих казала дори революционна идея - предвид дребноидейната територия в която живеем.

След години продажба на гащи и китайски стоки из НДК, да се възвърне храбро предназначението си за основен, свещен център за култура.

И ентусиазма, горенето на шепа хора-идеалисти е направило възможно осъществяването на тази мисия. Театър "Азарян" е действал и действаше до преди месец, въпреки трудностите и невъзможността за нормална работа като висш избор, предлагащ на обществеността висока проба изкуство.

"Нощта на покера" на Касиел Ноа Ашер (Снимка: НДК)

Спектакли създадени, без компромис в качеството. Разнородни като стил, но и уповани на силна образователна, естетическа, новаторска концепция. В Театър Азарян и ДНК са работили и работят едни от най - ярките представители на българското изкуство.

Театър "Азарян" предлага неочакван фокус към към важни социални, политически, етични теми вълнуващи всички нас. 

Още

Касиел Ноа Ашер на 50: Аз съм на 17 – глупава, бясна и имам още много хубави неща да свърша

Касиел Ноа Ашер на 50: Аз съм на 17глупава, бясна и имам още много хубави неща да свърша

- Виждате ли нещо целенасочено и тенденциозно в отношението към театър "Азарян"?
- Знаете ли, не мога да ви отговоря на този въпрос. Но чета напоследък изявленията на поредния временен директор на НДК г- жа Раева и намирам огромна прилика с изявления на други предишни директори на НДК.

Когато артистите или обществеността надигнат глас, че явно нещо напълно изкривено върви като политика на управление в НДК, те употребяват винаги думата "манипулация". Те винаги са "обидени".

Изкарват се някакви грандиозни цифри, някакви отчети, които остават в медийното пространство като бомбастични думи. Виждали ли сте публично публикуваните им отчети от последните години? Аз ги разгледах. Не знам дали и кварталният "Плод и зеленчук" може да си позволи подобна обща, ама прекалено обща отчетност.

В поредно свое интервю г-жа Раева заявява: "Едно представление излиза на НДК от порядъка на 6000-8000 лева" и също: "Отоплението е проблем за цялото НДК, за "Азарян" проблемът е доста голям, защото за да има отопление в зала 2 , театър "Азарян" трябва да се отоплява целият дворец, а отоплението за вечер струва между 5 и 10 хил. лева.

Аз пък питам: С какво спектаклите на театър "Азарян" ощетиха НДК като сметки що се отнася до парното? Защото никой от нас никога, в последните две години не е играл на парно. То никога не е било пускано! И ние, и нашата публика студуваме на всяко представление!

Още

Подалият оставка зам. министър на културата арх. Кадинов: С миши стъпки не може да се работи

Подалият оставка зам. министър на културата арх. Кадинов: С миши стъпки не може да се работи

Нима театър "Азарян" дължи нещо, което не е ползвал? Самият Театър "Азарян" няма свои собствени електромери. Ръководството на НДК изкарва нещо като сводки за посещаемостта на театъра.

Сводки от последните две години. Какви бяха те? Ковид пандемия. Локдауни. Запълняемост на 30 %. И дори в такова критично време за свободните професии, към които принадлежат и повечето от артистите в Театър "Азарян", ние чинно сме продължавали да делим приходите си с НДК.

Да, понякога за тях е имало недостатъчните 350 лв. Понякога 1200лв. от общо брутен приход около 2000 лв. Което се равнява на 120-130 продадени билета. Всеки един спектакъл е имал поне 2 такива представления. Това обаче се случва на 30 % запълняемост. Някой пита ли ни как сме продавали тези билети? Ами по улиците, по баровете, с резервации по личните ни телефони. Когато публиката беше стресирана, много хора останаха без работа.

Постановката "Серотонин" по романа на Мишел Уелбек, режисьор Крис Шарков (Снимка: НДК)

Още

Академици, професори и знакови личности от 7 съюза към премиера: Уволнете министър Атанасов

Академици, професори и знакови личности от 7 съюза към премиера: Уволнете министър Атанасов

Всички държавни софийски театри преминаха през тази криза тежко. Колеги играеха спектаклите си и на по 15 души публика. Но държавните театри са подкрепяни от държавата, а независимите ни проекти спечелени по държавни и общински програми не разчитаха на тази подкрепа.

За съжаление сега кошмарът продължава. Битовите сметки скочиха, народът още повече обедня. Мисля, че някъде в Закона за закрила на културата има клауза, че в подобни критични моменти творците, които работят на свободна практика са освободени от наеми. Нито веднъж ние не сме се позовали на такова условие.

Бойка Велкова, "Федра", който донесе награда "Икар" 22 за най-добър поддържащ актьор на Севар Иванов (Снимка: Театър "Азарян")

Плащахме си достойно , дори за сметка на хонорарите, които би трябвало да получим. Артистите ни играеха безплатно в името на това да сме стриктни финансово според договорите ни към НДК. И ако ръковдството на НДК не знае, то нашите проекти са субсидирани от МК, НФК, СО не на пълна сума, а на 60% и 70% от реалната им стойност.

Още

Арх. Бойко Кадинов хвърли оставка като зам.-министър на културата

Арх. Бойко Кадинов хвърли оставка като зам.-министър на културата

От ръководството на НДК се твърди, че диалог липсва. Ние дълги месеци молихме за такъв диалог, но научавахме постфактум по коридори, телефонни разговори с неупълномощени лица за анекси, противоречащи условията заложени в двустранните ни копродуцентски договори.

И като сложим чертата, какво се получава? Иска се непосилен наем за комплект от услуги, повечето от, които съорганизаторът не ни осигурява: нормално работеща платформа за продажба на онлайн билети, топла зала, гардероб и реквизит , разпространител на билети, адекватна реклама.

Скици за продажба на билети се пускат броени дни преди програмираната дата за представление, когато вече шансовете за продажба и реклама са минимални.

Артистичният директор на ДНК Мира Тодорова написа статус, който описва много добре ситуацията. 

- Как мислите, че може и трябва да бъде решен този проблем чисто административно?
- Най-основната ни задача в момента е изграждането на специален статут и превръщането на "зала" театър "Азарян", както я нарича г-жа Пени Раева. в театър, който е подкрепен и субсидиран от държавата и Министерство на културата.

И този спасителен ход е напълно възможен юридически според независими прависти и финансисти, с които ние работим през последния месец.

Нужна е воля за работа, опит и знания - първо от членовете на парламентарната Комисия по култура и медии. След това от самото Министерство на културата, лично от министъра и накрая от Министерски съвет. Осъществи ли се тази задължителна стъпка, е нужно да се избере креативен, финансово образован мениджър и директор на театър "Азарян", който да сформира малък екип от специалисти по маркетинг и реклама, художествен ръководител или художествен съвет на определен мандат, които да консултират репертоарната политика на театъра, както и добър счетоводител и собствен технически екип.

Снежина Петрова като "Медея" на Десислава Шпатова в театър "Азарян" (Снимка: НДК)

Нужно е техническото обезпечаване на залата и извоюване на относителна, високопроцентна автономност от настоящи и бъдещи решения на Ръководството на НДК, което и да е то. Нужно е ежегодно субсидиране от МК за театър "Азарян" със статут независима сцена, допускаща определени, разумни квоти за гостуване на извънстолични държавни театри, които да представят най-добрите си спектакли пред Софийска публика.

Важно е и осигуряването на самостоятелни и автономни, професионални климатици в театър "Азарян".

Нужно е изработването на собствен сайт и платформа за продажба на билети. Нужно е спешно оживяване с уъркшопове водени от известни световни и български имена, културни събития в пространствата - прилежащи на територията на театър "Азарян" - репетиционни, бекстейдж, фоайета.

Такива събития биха могли да носят съществени приходи в касата на бъдещия театър.

Още

Как видяхме ИКАРИ-те (видео и снимки)

Как видяхме ИКАРИ-те (видео и снимки)

- И не на последно място по важност, какъв е приносът на Театър "Азарян" за театралната среда и театралното изкуство в страната ни и защо е важно това място да продължи да съществува и да се развива?
- Ще оставя фактите да говорят.  

- Номинация поддържаща мъжка роля: ВЛАДИМИР ПЕНЕВ за Д-р Дорн в "Чайка" от Антон П. Чехов, реж. Явор Гърдев, Театър "Азарян"

- Награда "Икар" 2016 за режисура на Явор Гърдев за "Чайка" и "Квартет"

Номинации за награди "Аскеер": 

- номинация за Милица Гладнишка за музиката на "Бягства" от Веселка Кунчева, постановка Веселка Кунчева, Театър "Азарян"-НДК

- номинация за водеща женска роля за Меглена Караламбова за ролята на Сесили Робсън в "Четири" по "Квартет" на Роналд Харвуд, постановка Ивайло Христов, Театър "Азарян" - НДК

- номинация за поддържаща мъжка роля на Боян Арсов в "Кралят Елен" по Карло Гоци, реж. Анастасия Събева, Театър "Азарян"

- номинация за дебют на Дина Маркова за режисурата на "Животът е сън" по Педро Калдерон де ла Барка, Театър, Театър "Азарян"

- номинация за водеща мъжка роля за БОЯН АРСОВ за Сехизмундов "Животът е сън" по Педро Калдерон де ла Барка, реж. Дина Маркова, Театър "Азарян"

- изгряваща звезда за Веселин Петров за ролите на Труфалдино и Панталоне в "Кралят Елен" по Карло Гоци, постановка Анастасия Събева, Театър "Азарян", Национален дворец на културата

Награди "Икар" за дебют:

- Анна-Валерия Гостанян, Анелия Мангърова, Владинела Кацарска, Елена Иванова/ Дайяна Димитрова, Катерина Стоянова и Никол Султанова за изпълнението им в "Косвени щети" по книгата "Войната не е с лице на жена" от Светлана Алексиевич, реж. Максима Боева, Театър "Азарян"

Номинации за "Икар":

- номинация за дебют на Боряна Маноилова за Юзу в "Серотонин" по романа на Мишел Уелбек, реж. Крис Шарков- Театър Азарян.

- номинация за режисура за Василена Радева за "Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта" от Петя Накова, Театър Азарян.

- номинация за сценография на Илияна Кънчева за "Серотонин" по романа на Мишел Уелбек, реж. Крис Шарков, Театър Азарян.

Награди"Икар" 2022: 

- Николай Иванов за музиката за "Шахнаме" на Николай Иванов, реж. Елена Панайотова,Театър Азарян

- Илияна Кънчева за сценографията на "Галерия Стриндберг" от Аугуст Стриндберг, реж. Крис Шарков, "Театър Азарян"

- Севар Иванов за поддържаща мъжка роля във "Федра", реж. Бойка Велкова, Театър "Азарян"

Още

Дългоочакваните награди ИКАР 2022 вече са факт: Вижте победителите!

Дългоочакваните награди ИКАР 2022 вече са факт: Вижте победителите!

Проектът "Медея" на актрисата Снежина Петрова и сдружение "Легал Арт център получи награда Европейски гражданин на Европейския парламент. Награди за спектакли на Община Пловдив, Софийска Община и т.н.

Ще обясня какво означава това. От 2016 до началто на 2022г. с изключение на годината, в която беше Председателството на България и Театър Азарян не работеше по обективни причини - Спектаклите реализирани на тази сцена обират неизменно по няколко награди!

- Как виждате неговото развитие оттук нататък?
- Ще цитирам едно от джедайските правила на моя любим професор и учител Крикор Азарян, на чието име е кръстен театър "Азарян".

"Научих се, че няма да играя за равен резултат. Боря се за победа!"

Каузата театър "Азарян" заслужава победа! Чиста и неомърсена победа!

Impressio е отворено пространство за публикуване на различни мкоментари по темата около дебата с НДК и театър "Азарян". 

Още

"Духът на Гогол" завладява сцената на Театър "Азарян"

"Духът на Гогол" завладява сцената на Театър "Азарян"

Още

Шекспировата "Мяра за мяра" и историята за "Духът на Гогол" оживяват в театър "Азарян"

Шекспировата "Мяра за мяра" и историята за "Духът на Гогол" оживяват в театър "Азарян"

Още

Женски страсти и копнежи във "Федра" на Бойка Велкова

Женски страсти и копнежи във "Федра" на Бойка Велкова

Още

Между отвращението и бунта: Крис Шарков поставя "Серотонин" по Мишел Уелбек

Между отвращението и бунта: Крис Шарков поставя "Серотонин" по Мишел Уелбек

Още

Войната не е с лице на жена - "Косвени щети" в Театър Азарян

Войната не е с лице на жена - "Косвени щети" в Театър Азарян

Още

Театър "Азарян" поставя пиеса на един от най-известните съвременни шведски писатели

Театър "Азарян" поставя пиеса на един от най-известните съвременни шведски писатели

 

 

 

 

Коментирай 21

Календар

Препоръчваме ви

Две актриси и един режисьор разкриват "Мечтата на идиотката"

Стефка Янорова, Василена Винченцо и Явор Намлиев представят "Мечтата на идиотката" от Анатолий Дяченко на сцената на театър "Българска армия"

Боби Косатката: Косьо Марков е винаги с нас и така ще бъде до края!

"На 19 май в Joy Station ще изсвирим част от най-големите хитове на "Тангра", плюс материал, по който работихме през последните 2-3 години, преди да загубим нашия непрежалим колега и приятел", казва вокалистът на култовата група

ANTIstatic - ANTIwar: Танцът срещу статичността в мисленето

"Иновативността и авторството, което предлага съвременният танц е нещото, от което съвременният човек има нужда, казват тримата създатели на фестивала "Антистатик" Ива Свещарова, Вили Прагер и Стефан А. Щерев

Актьорът Христо Петков: "Бягство" е филм за свободата

"Аз много си обичам професията именно заради моментите на тотален контрол. Това да знаеш, че всичко зависи от теб и ти решаваш как и кога да продължиш", споделя той

Григор Паликаров: Всеки концерт би следвало да е идеален...

"Предпочитам партитури, които приличат повече на красиви панорамни пътища с много завои, с много изкачвания и слизания", споделя маестрото, който ще води Софийската филхармония в два концерта през май

Номинираният за "Грами" Константин Добройков, който избра България

"Върнах се заради любовта и семейството, и защото исках да започна "нов живот" в Европа“, споделя диригентът