КУЛТУРНА ПОЛИТИКА
Подалият оставка зам. министър на културата арх. Кадинов: С миши стъпки не може да се работи
"Културата изисква един висок цивилизационен стандарт, който е и професионален, и поведенчески, и етичен" казва той пред БТА по повод последните видео изяви на министъра на културата
Автор: 7181 Прочита 14 Коментара
/ Със заповед на министър-председателя Кирил Петков от длъжността заместник-министър на културата е освободен архитект Бойко Кадинов (Снимка: BulFoto)Със заповед на министър-председателя Кирил Петков от длъжността заместник-министър на културата е освободен архитект Бойко Кадинов. Той напуска поста по негово искане, съгласувано с министъра на културата Атанас Атанасов.
"България е на трето или четвърто място в Европа по паметници на културата и архитектурата. И почти не минава ден, в който някой от тях да не е съборен, някоя фадрома да не се появи и да прегази поредния остатък от културно минало, или да не действаме като пожарникари. Всичко това ме кара да мисля, че с такива миши стъпки не може да се работи напред", казва Кадинов пред БТА.
Културата изисква един висок цивилизационен стандарт, който е и професионален, и поведенчески, и етичен, казва той по повод последните видео изяви на министъра на културата.
- Проф. Кадинов, защо подавате оставка като заместник-министър на културата?
- Подадох молба да бъда освободен като заместник-министър на културата на 7 април, четвъртък, миналата седмица. Това е, както виждате, далеч преди много популярното мемо селфи на министъра на културата.
И е просто илюстрация на липсата на подкрепа за реформи в областта на закона за културното наследство, в опазването на Несебър като световен град на културното наследство и невъзможността да развием идеята, която беше подкрепена от френското председателство и е свързана с превръщането на остров Свети Кирик до Созопол в музей на черноморските цивилизации.
Темата получи изключителна подкрепа и успяхме да създадем дори програма, с която да се продължат диалозите с музея на Лувъра. Цяла серия от неща, които явно в дневния ред на ръководството на Министерството на културата останаха встрани.
Онова, което беше важно, за да бъда тук и да поема този пост, беше изключителната подкрепа, валидна и до ден днешен - от Камарата на архитектите в България, от Съюза на архитектите, строителите, БАН... Списъкът може да бъде безкраен. Защото никой не може да успява лично, тази подкрепа е цивилизационна.
- Министърът прие ли Вашата оставка?
- Да, оставката ми е приета с днешна дата.
- В какви отношения сте с министъра на културата?
- Няма драматургия, ако трябва да кажем. Но аз практически не съм го виждал в последните две седмици. Изключвам деня преди депозирането на оставката.
Това отсъствие на диалог и йерархизиране на задачите в министерството всъщност не отваря пространство за тези важни важни цели. Защото законът за културното наследство и идеята за неговата трансформация беше подкрепена от комисията по култура в Народното събрание. Беше разбрано, че това не е поглед към нафталина на миналото, а е поглед напред.
България е на трето или четвърто място е Европа по паметници на културата и архитектурата. И почти не минава ден, в който някой от тях да не е съборен, някоя фадрома да не се появи и да прегази поредния остатък от културно минало, или да не действаме като пожарникари. Всичко това ме кара да мисля, че с такива миши стъпки не може да се работи напред.
- Не мога да не Ви попитам дали бихте се наел да коментирате последните видео изяви не министъра втората, които развълнуваха много хора, предизвикаха смут и искания за оставка?
- Не бих влизал в тези нива на анализи. Но убедено твърдя, и такова е било поведението ми от първия ден в Министерството на културата - културата изисква един висок цивилизационен стандарт, който е и професионален, и поведенчески, и етичен.
- Какви са плановете Ви след напускане на министерството?
- Най-важното, което имам да направя, е, разбира се, да се върна към своите студенти. Аз не съм и прекъсвал тази си дейност. Защото мисля, че след почти 40 години преподаване това е особено важна мисия.
Разбира се, тази завладяваща професия, която имам, мисля че ще продължава да ми носим на мен и на хората вдъхновението, което съм усещал тогава, когато съм виждал направените от мен Музей за съвременно изкуство, плувен комплекс "Бургас", театрите в София и така нататък... Спирам дотук, за да не звучи със степен на излишна пунктуалност.
Смисълът на моето идване в Министерство на културата беше да да отворим нови възможности пред нашата страна. Силно се надявам, че някой ден може би ще повярваме в самите себе си и ще направим тези толкова необходими стъпки.