НА ФОКУС
Джон Малкович: За първи път ме молят да цензурирам текст. Като артист не мога да си позволя да го направя!
"Не мога да направя нищо друго, освен да се забавлявам от твърдението, че бих дошъл тук да поставя пиеса, с която да се присмивам на България", категоричен е световноизвестният актьор, режисьор и продуцент
Редактор : / 13812 Прочита 100 Коментара
29 октомври 2024 г. Джон Малкович, директорът на Народния театър Васил Василев (вдясно) и преводачката Анастасия Димитрова на среща с журналисти по повод премиерата на постановката "Оръжията и човекът" в Народния театър (Снимка: Евгени Димитров/BulFoto)"Разликата между американския актьор и българския се изразява в това че навън актьорите репетират само един спектакъл в определен период от време и след известно време започват нов.
Тук има актьори, които играят в 15 представления наведнъж, преминават през различни жанрове и това им помага да поддържат изкуството си живо.
Това е едно от основните доказателства колко са талантливи българските актьори", каза Джон Малкович вчера на среща с журналисти по повод предстоящата премиера на спектакъла "Оръжията и човекът" от Бърнард Шоу в Народния театър "Иван Вазов", която е под негова режисура.
В срещата се включиха още директорът на Народния театър Васил Василев и актьорският състав на спектакъла - Ева Тепавичарова, Кремена Славчева, Ирина Митева, Христо Петков, Стоян Пепеланов, Ненчо Костов, Пламен Димов и Константин Еленков.
Припомняме, че поставянето на драматургичната творба на Джордж Бърнард Шоу "Оръжията и човекът" в Народния театър "Иван Вазов" предизвика широки обществени реакции и дебати, а Управителният съвет на съюза на българските писатели излязоха със специално изявление до медиите, определяйки поставянето на пиесата като "срамен и оскърбителен за народа ни акт".
Ето и пълния текст на писмото на СБП:
"Въпреки протестите, предупрежденията и възмущението, което хора от различни възрасти и слоеве на нашето общество отправиха към упълномощените власти, представителите на отговорната държавна администрация с типичното си за такива случаи бездействие, с недомлъвки и конспиративни ходове допуснаха на сцената на Народния театър "Иван Вазов" да бъде поставена антибългарската пиеса на Бърнард Шоу "Оръжията и човекът" под режисурата на Джон Малкович.
Режисьорът Джон Малкович и сценографът Пиер-Франсоа Лимбош проведоха кастинг с трупата на Народния театър
В официалните отговори на заявеното от Управителния съвет на Съюза на българските писатели становище съответните държавни органи си измиват ръцете с лицемерното обяснение, че законната им намеса щяла да се изтълкува като "цензура" и накърняване на "творческата свобода". С подобни дежурни увъртания управленците си затвориха очите за този срамен и оскърбителен за народа ни акт. Друг въпрос е коя е причината за такова поведение - нечия външна воля, политиката на отродителство или традиционната корупция, която тресе напоследък българския театър?
Този път рекламната прелюдия на упражненията на Малкович не предизвика звън на литаври и небесни дитирамби - конфузно помълчават и иначе невъздържаните ни медии. В такива случаи Радой Ралин казваше, че се прави всичко хем вълкът да е сит, хем овцете да не се разлаят. Напомня ли ви това поговорката за лудия и баницата?
Ние, българските писатели, сме наясно, че изборът точно на тази пиеса от пъстрото драматургично творчество на Б. Шоу не е случаен. Това е открита инсинуация срещу страната и народа ни, зъл цинизъм и гавра с хилядите жертви, паднали по фронтовете за свободата и съединението на родината. Позорът, който се излива върху народа ни, е с ваше съгласие и съучастие, господа управляващи!
Ваша е и отговорността пред паметта на героите и пред историята. Тя няма да отмине нито услужливците, довели в Народния театър Дж. Малкович и осигурили му сочен хонорар за ругатнята, която се готви да ни отправи от неговата сцена, нито онези, които пресътворяват "с талант и вдъхновение" това "позорище". Мераклиите да се "посмеят" по този недопустим начин с търпението ни не са добре дошли тук. Мястото на такива "творби" не е в България."
"Поради огромния интерес, решихме да направим тази импровизирана среща. Предизвикахме отново невероятен интерес в българското културно пространство. Изключително съм щастлив, че това е третата по ред пиеса, за която цяла България говори. Няма по-голяма награда за един директор на театър, когато обществото говори за пиеси, които поставяме", с тези думи директорът на Народния театър Васил Василев откри срещата.
"Освен режисьорът на постановката Джон Малкович, тук са и нашите актьори, които ще се превъплатят в невероятни роли, за да пресъздадат една епоха, която е съществувала преди 130 години. Ще се опитат да ни разкажат и да ни провокират, дали за 130 години сме израсли на ниво, за което можем да кажем, че бъдещето пред нас предстои. Защото ние променяме бъдещето и сме част от света.
И в нашия свят, който ние провокираме, това е един по-миролюбив, по-човечен свят, свят в който всички ние можем да бъдем заедно и можем свободно като творци да се изразим на пространството, което сме си извоювали.
От висотата на тази сцена да разкажем и покажем на вас публиката, какво значи творчество и какво значи слово писано преди 130 години.", допълни Васил Василев.
"Аз съм тук, защото съм имал невероятния късмет да работя с актьори през своята кариера, които са израснали в България. Те са невероятни и фантастични. Когато дойдох да играя тук преди година и половина, бях попитан дали имам интерес да режисирам в София. Разбира се, бях наистина поласкан и това е заради страхотните ви актьори.
Не мога да направя нищо друго, освен да се забавлявам от твърдението, че бих дошъл тук да поставя пиеса, с която да се присмивам на България. Това не е особено интелигентна идея", спокойно и категорично започна Джон Малкович.
"Нямам представа какво е това Съюзът на българските писатели. Това не е ли съюзът, който е изключил Георги Марков навремето? Не съм привърженик на цензурата при писателите. Писателите също не би трябвало да я подкрепят. Във всяка държава има организация, която се опитва да ограничи свободата", каза Джон Малкович.
"Въпросът тук обаче е за цензурата. Знаете ли кой е измислил думата "дезинформация"? Сталин. И знаете ли защо? Защото мислел, че звучи френски. Аз не знам кои са тези хора, какво казват, не е моя работа какво казват. Моя работа е да поставям пиеси", допълни режисьорът.
"Интересувам се от това да правя добър театър и мисля, че "Оръжията и човекът" е една много хубава пиеса. Харесвам пиесата, защото сатиризира идеализираната любов. Има силни твърдения за безсмислицата на войната. Затова аз се интересувам от този текст.
Режисирал съм я на "Бродуей" през 1985 година и спомените ми оттогава са, че това е един много забавен и докосващ текст. Тази пиеса наистина е сатирична, забавна и в крайна сметка - доста романтична", добави Малкович.
Припомни, че преди две години игра във Варна, където бе в ролята на известен австрийски сериен убиец, който по случайност е и журналист: "Когато играя тази пиеса, не означава, че вярвам, че всички журналисти са серийни убийци или че всички австрийци са такива. Хората могат да казват най-различни неща."
"Аз играя в една пиеса "Музикалния критик", която се състои от най-отвратителните неща, писани някога за най-чудесните класически шедьоври. Абсолютно ужасяващи. А музиката е райска, велика. Така че оставям хората да говорят каквото пожелаят. Това е тяхно право".
"Аз не съм голям почитател на Бърнард Шоу, но изключително много харесвам тази пиеса, защото осмива идеализираната любов и има много силни твърдения за безсмислието на войната. Действието се развива в България, защото, както самият автор е казвал, той е търсил държава, за която не много хора знаят тогава.
Той самият не е имал никакъв интерес към България, нито е знаел някакви конкретни факти за войната. Той никога не е казвал, че това е истинска история, и че всичко в нея е вярно", каза Джон Малкович.
По думите му има много текстове, срещу които много хора биха имали възражения: "Жана д'Арк би могла за възрази срещу много текстове, писани по неин адрес, както и Великият инквизитор. Аз самият нямам право да цензурирам Бърнард Шоу по никакъв начин. Играл съм, режисирала съм и съм поставял в 47 държави, и за първи път ме молят да цензурирам текст. Като артист не мога да си позволя да го направя".
Според Малкович персонажите в "Оръжията и човекът" са "доста интелигентни, доста комични и доста изразителни". Моята природа и моят начин на работа са такива, че не мога да бъда снизходителен към който и да е персонаж, независимо дали е българин или от друга националност. Големият американски писател Уилям Фокнър е казал нещо изключително за войната: "Нито една война не е спечелена. Тя дори не е водена. Всичко се случва на полето на човешката глупост и отчаяние.", каза той.
"Ако не бях работил преди с български актьори, сигурно щях да бъде шокиран от огромното количество талант, което срещнах тук. Невероятно добре обучени са в това, което правят, и дават на един режисьор възможността да избира от голям диапазон от умения, които те притежават. Много се забавни, правят изключително провокативни избори и работата с тях е удоволствие", каза Джон Малкович.
Допълни, че винаги избира артистите, които смята, че са най-подходящи за конкретната роля, в този смисъл за него кастингът е много прост механизъм.
Пиесата на Бърнард Шоу е написана през 1894 г., а преводът, който ще се използва за постановката в Народния театър, е направен от Стоян Чапразов и Райко Чапразов. "Оръжията и човекът" е издадена на български език през 2018 г. от Университетско издателство "Св. Климент Охридски".
Действието на комедията "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу се развива в България, като по-голямата част от героите са българи. В основата на сюжета е битката при Сливница по време на Сръбско-българската война през 1885 г. "Оръжията и човекът" се играе за първи път през април 1894 година в Лондон.
Премиерата на "Оръжията и човекът" от Бърнард Шоу на режисьора Джон Малкович е на 7, 8 и 9 ноември на сцената на Народния театър.
Билети и повече информация ще откриете ТУК.