Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Димитър Узунов за "Театър на чудесата": Следвайте любопитството и страстта си и вижте къде ще ви отведат

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Димитър Узунов за "Театър на чудесата": Следвайте любопитството и страстта си и вижте къде ще ви отведат

"За пръв път в България ще има фестивал, посветен изцяло на сценични колаборации между учени и артисти", казва съоснователят и ръководител на най-вълнуващия фестивал между наука, технологии, изкуство и общество в Европа

Димитър Узунов (Снимка: Цвета Арнаутска)

От 10 до 12 септември 2021 г. в клуб Терминал 1 и сцена Дерида в София, ще се проведе първото у нас издание на международния мултижанров фестивал "Театър на чудесата" (Theatre of Wonder).

Дебютният за България формат, със съорганизатори "Арте Урбана Колектив" и RATIO, е част от европейска мрежа от фестивали посветени на сътрудничеството между хора на изкуството и науката, стартирала през 2017 г. в Тренто, Италия.

Още

"Театър на чудесата" идва с черни дупки, безсмъртни хора и праисторически зверове

"Театър на чудесата" идва с черни дупки, безсмъртни хора и праисторически зверове

Първото българско издание на "Театър на чудесата" ще зарадва всички родни фенове на науката и изпълнителските изкуства с 3 премиерни интердисциплинарни лекционни пърформънси, представени на сцената на популярния столичен клуб Терминал 1 (ул. Ангел Кънчев 1), както и три представления на научна тема в пространството за съвременно изкуство "Сцена Дерида" (ул. "Цар Самуил" 32), които ще потопят зрителите в необятните вселени на науката и изкуството и техните пресечни точки.

Димитър Узунов е съосновател и ръководител на фестивала. Той има магистърска степен по геология от СУ и магистърска по приложни театрални науки от университета Париж 8. Учил е актьорско майсторство и режисура в Бруклин Колидж в Ню Йорк. Създател и артистичен директор на театралната компания Famille Mundi в Париж. Съосновател на Арте Урбана Колектив - София, които са съорганизатори на "Театър на чудесата" у нас.

Разговаряме с Димитър Узунов малко преди началото на един от най-вълнуващите фестивали в Европа за предизвикателството и уникалността да колаборираш с изкуството и науката, "Как да се превърнеш в Айнщайн за един час?" и "Синтетичният човек - мечта, кошмар, реалност?" ли е:

Снимка: Краси Стоичков

- Фестивалът "Театър на чудесата" има своята европейска история от 2017 г., но настоящото в България ще бъде първото му издание, не само у нас, но и първото, което напуска границите на Италия. Ще ни разкажете ли повече за това що е то "Театър на Чудесата"?
- Действително, между 10 и 12 септември в София ще се проведе първото за България издание на фестивала за наука и изкуство "Театър на чудесата".

Изданието е и първото извън Италия като до края на годината "Театър на чудесата" ще има и в Белград и в Антверпен, Белгия.

Фестивалът ще представи сценични продукции, родени от колаборацията между хора на науката и хора на изкуството.

По-голямата част от тези продукции ще са премиерни за България!

- Изкуство, съчетано с астрофизика, квантова механика, био и компютърни технологии, палеозоология и археология - колко е трудно да се случи това?
- Това е и много лесно, но и много трудно.

Трудността идва от това, че част от хората на науката, с които работим, нямат все още опит в творчески колаборатори с артисти, както и обратното - хората на изкуството рядко имат шанс да си партнират с учени.

Лесно е, защото един път преодолели първоначалното разчупване на ледовете и намерили общ език помежду си, работата е вдъхновяваща и за двете групи. С нетърпение очаквам да видя резултата от 6-7 месеца работа.

Димитър Узунов (Снимка: Цвета Арнаутска)

- Кои са основните теми и въпроси, които развивате и загатвате в предстоящите мултижанрови пърформанси?
- Вие вече споменахте някои от тях.

Фестивалът открива с пътешествие из нашата галактика - Млечния път, с астрофизика д-р Владимир Божилов, музиканта Анна Бочева и импро-режисьора Живко Джуранов.

Ще се отправим и на приключение в търсене на тайните на креативността на Алберт Айнщайн, чието име се е превърнало в синоним на творчески гений. Амбициозната задача на екипа на представлението е да превърне в експерт по креативност всеки зрител в залата.

Още

Изявени творци и именити учени от най-интересните сфери на науката се включат в "Театър на чудесата"

Изявени творци и именити учени от най-интересните сфери на науката се включат в "Театър на чудесата"

Зрителите на фестивала ще научат и колко далеч сме от създаването на синтетични хора. Биологът и предприемач Спас Керимов в колаборация с видео-артистът Никола Налбантов ще разкаже за това докъде са стигнали технологиите в принтирането на 3D тъкани и органи.

Палеозоологът д-р Надежда Карастоянова пък ще ни върне 13000 години назад във времето, когато човек за пръв път започва да опитомява животни. Нейната лекция е озаглавена "Звярът" и е в сътрудничество с актрисата Деница Зафирова и режисьора Стефан Прохоров.

Гостуват ни и две италиански продукции: в "Принципът на неопределеността" Андреа Брунело ще разкрие на сцена едни от най-интересните и мистериозни постижения на квантовата механика.

В последния спектакъл от програмата на фестивала професорът по компютърни и информационни науки Алберто Монтрезор и музикантът Карло Ла Манна ще ни разкрият математичните кодове, които могат да бъдат открити в природата. Тяхното представление е озаглавено "Изчислителната красота на природата".

- Интересна среща и провокация на фестивала си дават международни творци и именити учени. Как се намират съмишленици?
- С една дума: лесно.

Идеята за творчески сътрудничества между хора на науката и хора на изкуството е достатъчно изкушаваща за участниците.

Когато някой започне да работи в тази сфера, хората, които имат интерес сами го намират.

- Създател сте на платформата "Театър и наука", откъде идва търсенето и нуждата да се свържат сценичното изкуство и науката?
- В моя случай съм улеснен от факта, че преди да започна да уча и да се занимавам професионално с театър, завърших магистратура по геология. Научната материя не ми е непозната и страшна. Изпитах нужда да потърся по-тесни връзки между театъра и науката след като няколко години отразявах медийно фестивала "Арс електроника" в австрийския град Линц.

Това е може би най-вълнуващия фестивал в Европа за връзката между наука, технологии, изкуство и общество. На този фестивал обаче конкретно театъра не е силно застъпен. Тогава обстоятелствата ме срещнаха с Андреа Брунело, който развива именно такива сценични продукции в Италия.

Започнахме да си сътрудничим и, ето, четири години по-късно дойде ред и на първото издание в България на "Театър на чудесата".

- Вие сте геолог, магистър по приложни театрални науки, актьор и режисьор... На коя страна накланяте повече - научната или художествената? Кое е най-голямото предизвикателство за вас между двете?
- Определено се смятам много повече човек на изкуството, отколкото човек на науката. Освен научните знания обаче, науката изгради у мен и усещането за структура, което е изключително важно за изкуството. За това винаги ще съм ѝ благодарен.

Най-голямото предизвикателство между двете е да се намерят мостовете, връзките между тези два клона на човешкото знание и умения. Тези мостове впрочем винаги са съществували.

- Повече учен или повече творец се чувства Димитър Узунов?
- Определено творец. Двете впрочем не са взаимозключващи се.

Айнщайн е най-яркият пример за учен-творец. Аз по-скоро се определям като човек на изкуството с интерес към науката.

- Новите технологии, изкуственият интелект и въобще техническата ера, в която живеем ще измести и промени ли класическото ни разбиране за изкуство?
- Със сигурност. Произведенията на изкуството, създадени от изкуствен интелект са поразяващо добри. Бих казал даже смущаващо добри.

Бих препоръчал на хората, които се интересуват от това книгата на Маркъс Дю Соутой "Креативният код".

Димитър Узунов (Снимка: Цвета Арнаутска)

- Експериментът винаги е наразривно свързан с науката, с изкуството. Как се отговаря на консервативно несъгласните с него?
- Науката, изкуството, бизнеса и обществото като цяло се водят от хора, които не се примиряват с наложените норми. В човешкото общество винаги се срещат по-консервативни и по-конформистко настоени хора, но също така и лидери и оригинални хора, които обичат да експериментират.

Всеки човек сам решава къде да се позиционира.

- Освен колаборация и взаимосвързаност, мислите ли, че има непреминуема граница между изкуство и наука, такава, която не бива да прекрачваме?
- Едно от основните изисквания да говорим за наука е да имаме приложен научния метод. В изкуството обаче той изглежда неприложим. Поне за момента.

Граница, която не бива да се прекрачва обаче не виждам.

- Ще ни загатнете ли за тайната "Как да се превърнеш в Айнщайн за един час?"
- В спектакъла ни отнема час, за да разкрием на публиката какви са тайните на креативността, на творческата мисъл на Айнщайн. Ако трябва само загатна, ще кажа:

Не се страхувайте да правите грешки, опитвайте нови неща. Поставяйте света около вас на съмнения и не се страхувайте да се изправите срещу страховете си. Следвайте любопитството и страстта си и вижте къде ще ви отведат те.

За пълното разгадаване на тайната, заповядайте на спектакъла!

- Режисьор сте и на "Синтетичният човек - мечта, кошмар, реалност?" Какво е синтетичен човек и човек ли е?
- Синтетичен човек е идеята за човек, който е отчасти или изцяло създаден. Един от методите за това е чрез 3D принтиране на тъкани и органи. Това съвсем не е в сферата на чистата научна фантастика.

А дали той ще е човек? Най-вероятно да, но няма да е Homo Sapiens, а някакъв друг, еволюирал Homo. Отново бих поканил зрителите, ако искат да научат повече да дойдат да гледат лекцията.

- Симбиозата между културата, изкуството, технологиите, науката - това ли е бъдещето?
- Да, с условието, че трябва да включим в тази комбинация и обществото.

- Живеем в интересни времена, а последната година и половина бе болезнена и трудна във всички сфери. Променихме ли се и научихме ли си урока?
- Пандемията ни показа, колко крехки сме хората всъщност.

Със сигурност се променихме, а дали сме си научили урока - бъдещето ще покаже.

- След фестивала, какво е следващото предизвикателство пред Димитър Узунов?
- Разбира се второ издание на фестивала!

Който е направил крачка, трябва да направи и втора, която често е и по-трудна, но "Пътуване от хиляда мили започва с първата крачка".

- И като за финал, защо ще ни изненада "Театър на чудесата"?

- Защото за пръв път в България ще има фестивал посветен изцяло на сценични колаборации между учени и артисти! Заповядайте!

Интервю на Тина Философова

Фестивалът "Театър на чудесата" се организира в България от Арте Урбана Колектив и RATIO, в партньорство с Френски Институт в България, Сцена Дерида, Си Ви Ес България и с подкрепата на програма "Творческа Европа", Национален Фонд "Култура" и Столична програма "Култура". "Театър на чудесата" е част от европейския проект CURIOUS.

Събитието ще се осъществи при спазени всички актуални противоепидемични мерки.

Билети за фестивала може да откриете на цени: Пълен фестивален пропуск - 69 лв; Представления клуб Терминал 1 - 39 лв; Представления сцена Дерида - 39 лв; Единичен билет - 15 лв. Билетите могат да бъдат закупени онлайн на адрес: https://www.arteurbanacollectif.com/theatre-of-wonder.html

Както и на касите на Терминал 1 и Сцена Дерида преди началото на всяко представление.

Присъединете се и следете всички подробности за "Театър на чудесата" - София на:

https://www.arteurbanacollectif.com/theatre-of-wonder.html

https://ratio.bg/wonder/

Официално Фейсбук събитие: ТУК

Още

Режисьорът Стоян Радев: В търсенето на истината има жестокост и болка

Режисьорът Стоян Радев: В търсенето на истината има жестокост и болка

Още

Режисьорът на "Порталът" Илиян Джевелеков: Пътувам във времето, на сън или в мислите си

Режисьорът на "Порталът" Илиян Джевелеков: Пътувам във времето, на сън или в мислите си

Още

Явор Гърдев: Недостигът на витамин D в организма ще бъде политически фактор

Явор Гърдев: Недостигът на витамин D в организма ще бъде политически фактор

Още

Режисьорът Никола Бозаджиев: "Шибил" е смелостта да бъдем сетивни, истински и живи

Режисьорът Никола Бозаджиев: "Шибил" е смелостта да бъдем сетивни, истински и живи

Още

Между отвращението и бунта: Крис Шарков поставя "Серотонин" по Мишел Уелбек

Между отвращението и бунта: Крис Шарков поставя "Серотонин" по Мишел Уелбек

Още

Режисьорът Стайко Мурджев: Добрият театър се ражда, защото не може да не бъде роден

Режисьорът Стайко Мурджев: Добрият театър се ражда, защото не може да не бъде роден

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Веселин Димов: Какво е обратното на бърнаут-а или от какво "прегаря" артистът?

"Чрез IETM - най-старата и най-голяма мрежа за изпълнителските изкуства, един умален модел на света ни гостува за четири дни", категоричен е директорът на РЦСИ "Топлоцентрала"

Примата на Шведския кралски балет Десислава Стоева-Вълев: Почувствайте надеждата за балет чрез нашия танц

20 години след медала си от Балетния конкурс примата ще танцува отново на варненска сцена в камерния спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев в Градската художествена галерия днес

Примата Марта Петкова преди премиерата на "Надежда за балет": За мен Варна е най-балетният град в България

На 21 април в Градската художествена галерия на Варна ще бъде варненската премиера на "Надежда за балет" - камерен спектакъл по музика на акад. Васил Казанджиев

Защо Владимир Михайлов обича лошото време?

"Не трябва да легитимираме чрез работата си неправдите, трябва да се грижим за това, какво казваме на хората", категоричен е актьорът и музикант