Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

"Призраците" на Гоя

СВЕТОВНИТЕ МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА

"Призраците" на Гоя

"Черните картини" рисувал направо по стените на дома си

"Черната серия" на Франсиско Гоя

Когато чуем името на бележития испански художник Франсиско Гоя, всеки първо се сеща за неговата картина "Голата маха". Изписани са хиляди текстове с версии за нейното "обличане". Така или иначе, Инквизицията конфискувала и двете картини - и с голата, и с облечената маха.

Гоя живее в мрачно време за човечеството и в един от най-интересните периоди за изкуството - на границата между Просвещението - времето на старите майстори на четката, и модернизма. Изкуството му е предшественик на съвременната живопис и на авангардното изобразително изкуство на XX век.

Фр. Гоя, Автопортрет / Източник: Museo Nacional del Prado

Роден е на 30 март през 1746 г., в малко селце край Сарагоса. Баща му бил майстор златар, а майка му - художник.

Първите картини на Гоя са изпълнени с типичните за барока религиозни сюжети. През 1770-а година той най-накрая успява да събере пари за пътуване до Италия, където е впечатлен от произведенията на т.нар. неокласици. През 1786 г. става кралски художник и известно време рисува предимно портрети на кралското семейство и испанската аристокрация.

Фр. Гоя, Автопортрет / Източник: The Metropolitan Museum of Art

През 1793-та година се разболява сериозно от мистериозно заболяване, придружавано от парализа и халюцинации. И до днес не е изяснена диагнозата на болестта му. Съществуват различни версии - от сифилис, до вероятно натравяне от бои, но официално не е потвърдена нито една от хипотезите. 

Още

Най-ужасяващите шедьоври на световната живопис

Най-ужасяващите шедьоври на световната живопис

Главното е, че болестта дава тежък отпечатък върху картините на Гоя. Те стават все по-мрачни и песимистични. Платната му се изпълват с ужасяващи "призраци" на злото - бедствия, стълкновения и жестокости. Позитивното в тях е героизмът на човека, да воюва със злото. Картините от този черен период в живота на художника, сякаш говорят за грандиозна битка в собствената му душа. Гоя е изпитвал страданието на болестта по мъчителен начин. Опитвал се е да прогони демоните на злото навън - върху платното, за да се отърве от тях.

Още

Музеят "Прадо" празнува 200 години

Музеят "Прадо" празнува 200 години

"Черните картини" - така наричат критиците 14-те картини на художника, рисувани между 1819-а и 1823-та година. Особеното на тези картини е, че те са рисувани по стените на провинциалната къща, в която живеел тогава художникът. Години след смъртта му, тези изображения са пренесени в музея "Прадо". Темите на картините от "черната" серия са угнетяващи, но в същото време свидетелстват за уникалното майсторство на своя автор да пресъздава чувствата си по един необикновено въздействащ начин. Една от най-загадъчните картини е "Кучето". То сякаш е заровено в пясък и на пръв поглед изглежда, че търси спасение, вгледано в Нищото. В същото време личи отчаяната му съпротива да се измъкне от пясъчната клопка...

"Кучето" на Франсиско Гоя

На страданието на Гоя дължим и 80 графични творби, създадени в периода между 1797-а и 1798-а година, които той сам описва като "слабости и безумия, които могат да бъдат открити във всяко цивилизовано общество". Гоя поставя и себе си в едно от платната - като заспал, нищо неподозиращ човек, с надвиснали над него чудовища - израз на състоянието, в което е рисувал и живял в онзи период художникът.

Още

Ангелът на демоните - Михаил Врубел

Ангелът на демоните - Михаил Врубел

На фона на всички тези картини, в периода между 1800-ната и 1805-а година, се появява една излегната в цял ръст бяла гола жена. Тя е маха, т.е. жена от простолюдието на Испания. Красотата й е ослепителна, но голотата й предизвиква възмущението на пуританите. "Голата маха" е известна като първата живописна творба в западноевропейското изкуство, изобразяваща голо женско тяло в естествен ръст. По времето, когато е била нарисувана, Църквата е цензор със строги правила - забранявала като скандално изображението на голото човешко тяло.

"Голата маха", худ. Франсиско Гоя, ок. 1797—1800

"Голата маха" е една от най-коментираните картини в света, след "Мона Лиза" на Леонардо. Все още се водят спорове коя е жената, позирала като модел? Според някои на картината е легендарната херцогиня Алба - муза на художника.

Портрет на херцогиня Алба, худ. Франсиско Гоя, 1797 г.

Многократно през годините, поколения роднини на херцогинята се стараят да опровергаят тези слухове, които според тях снижавали ранга на славната им прабаба. Дори поръчаха ексхумация на тялото й, но се оказа, че времето не е оставило нищо от тленните останки на някога красивото тяло!...И до днес се търси някаква мистификация в образа на жената от платното, макар това да няма никакво значение за качеството на шедьовъра.

Пенелопе Крус във филма "Голата маха", 1999 г. , продукция на Испания и Франция

Картината е обект на интерес и от много филмови режисьори, които също търсят зад картината скритата човешка история. Но от гледна точка на естетите, платното се смята за революционно произведение, което разширява хоризонтите на западното изкуство, и нищо друго не е по-важно от това, което виждаме - майсторската четка на Гоя.

  Облечената маха,ок. 1800—1805

Още

Министър поръчал на Гоя да "облече" "Голата маха"

Министър поръчал на Гоя да "облече" "Голата маха"

И все пак, за по-любопитните, има една много популярна версия, според която картината била нарисувана по поръчка на един испански министър, на име Мануел Годой. Заради цензурата, той поръчал на Гоя да нарисува неговата любовница - Пепита Тудо в два варианта - гола и облечена. Двете "махи" поставил в кабинета си една върху друга, като облечената покривала голата. Така, с помощта на механизъм, министърът можел тайно да се любува на голата си любима в уединение, без който и да било, допуснат до кабинета му, да подозира съществуването й.

Тази версия звучи житейски правдоподобно. Същият министър бил изправен пред съд. Дали затова, или по друга причина - неизвестно, но затова пък се знае, че Гоя е бил обвинен в безнравственост, а картината му "Голата маха" - обявена за "крайно неприлична творба, застрашаваща обществения интерес".

Облечената маха и Автопортрет на Гоя с очила / Източник: Musée Goya, Castres

Историята с "Голата маха" е голямо изпитание за художника. Гоя за пореден път е трябвало да се пребори не само с демоните в себе си, но и с маскираното лицемерие на общесдтвеното мнение. През 1813-а година Инквизицията конфискува и двете му картини - и "голата", и "облечената".

Embed from Getty Images

През 1930 година, за 100-годишнината от смъртта на Франсиско Гоя, избухнал нов скандал - пусната била серия от пощенски марки с "неприличната творба" на художника. При това, не само в Испания, но и в други страни по света. Век след мракобесното време на Инквизицията, отново се намерили лицемерни пуритани, които да обругаят "махата", като "неприличен опит да се разврати младежта".

Пощенска марка "Голата маха", 1930 г.

Няколко "вещерски" картини на художника, рисувани в периода между 1821-1823-та година, са ярък израз на вътрешната съпротива на художника срещу мракобесието на църквата и фалша на обществото. В една от тях той изобразява Сатаната като козел, облечен в църковни дрехи, изнасяйки слово пред... вещици.

Картина от серията "Сборище на вещици" на Франсиско Гоя

Сред "черните картини" на художника има и цяла серия под общото наименование "Ужасите на войната". Тя включва 82 гравюри на Франсиско Гоя, изобразяващи героични сцени от Испанската война от началото на XIX век.

Серията е разделена символично на три части. Първите 47 изобразяват жестокостта на войната, средната рисува глада, който удря Мадрид през 1811-а година, а последните са посветени на разочарованието на обикновените хора от възстановяването на Бурбонската монархия през 1814-а година.

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Картината, известна като "Разстрел на въстаници в нощта на 3 май 1808 година", е запечатала разстрела на испански въстаници от френски войници в злокобната нощ. Силите са неравностойни - на платното няколкото мадридски бунтовници са нарисувани без оръжие, а френските войници са с оръжия, вдигнати за стрелба.

Това красноречиво показва силното вълнение на художника - смесените му чувства на мъка, гняв и разочарование от този жесток финал на кървавите събития.

"Разстрел на въстаници в нощта на 3 май 1808 година" на Франсиско Гоя, 1814 г.

Една от най-известните картини на Гоя от онзи период носи страховитото заглавие "Сатурн изяжда един от синовете си". Тя е истински шедьовър, основан на древноримската легенда за бог Сатурн, който изяждал децата си, тъй като му било предречено, че един от синовете му ще го предаде?!? Пророчеството, всъщност, според легендата, се оказва вярно. Жената на Сатурн успява да скрие едно от децата.

Гоя нарисувал тази картина направо на стената на трапезарията си... Защо човек ще иска подобен сюжет да преследва погледа му, днес е трудно да предположим, но според един критик, зад това вероятно е стояло някакво непреодолимо желание в подсъзнанието на твореца, "да изяде няколко човешки порока едновременно" - лъжата, предателството, жестокостта и егоцентризма в човешката природа. 

"Сатурн изяжда един от синовете си" на Франсиско Гоя

Още

В Сикстинската капела излагат за пръв път всички гоблени на Рафаело от "Деянията на апостолите"

В Сикстинската капела излагат за пръв път всички гоблени на Рафаело от "Деянията на апостолите"

Но ако си мислите, че цялото творчество на Гоя е било мрачно, грешите. Гоя е нарисувал 63 платна върху ленено платно, известна като Серията "Слънчобран", които приличат на гоблени. Те са изработени по поръчка на испанската корона. Тази поредица е високо ценена от експертите по изобразително изкуство, макар да не е съвсем "Гоевска", защото самият й автор изразявал съжаление, че е "изгубил" твърде много време с нея.

Всъщност, художникът считал за "изгубено време" и уникалните портрети и мащабни композиции, изобразяващи кралското семейство, макар в тях да се оглежда с пълна сила майсторството му - те са истински шедьоври на живописта. Картината с пищно облечения испански крал Карл IV и неговото семейство е сред най-известните творби на Гоя.

"Семейството на Карл IV", Франсиско Гоя

Но самият той сякаш изпитвал скука, да рисува кралската свита. Според някои анализи на творчеството му, Гоя нарисувал тази картина с определен контекст - с "втори план" на изображението. Разположението на персонажите, смятат експертите, е красноречив намек за корупцията в двора, а позиционирането на Луиза, съпругата на краля, в центъра на платното - нарочен акцент, който трябвало да ни подскаже, че именно тя е играела главна роля в кралския двор.

Дали това е така, днес е трудно да се каже от името на Гоя, но едно е факт - че тази картина е шедьовър. Вероятно ще забележите, че в нея присъства и един непознат човек в дъното на композицията. Кой е той? - Това е самият Франсиско Гоя.

Фр. Гоя, Автопортрет, 1815 г. / Източник: Museo Nacional del Prado

Още

Едвард Мунк сам е написал "Може да бъде нарисувано само от луд" върху картината си "Викът"

Едвард Мунк сам е написал "Може да бъде нарисувано само от луд" върху картината си "Викът"

Гоя е един от малкото художници, които са оставили толкова много свои автопортрети. Учудващо е майсторството, с което превъплъщава себе си в картините, сякаш за да извади и най-малкия детайл на настроенията си. В някои от тях личи някакво мазохистично желание, да визуализира външните промени на душевния си катарзис.

Творчеството на Гоя може да се раздели на няколко периода, като този с "призраците" е след 50-ата му годишнина, когато той вече е болен, има видения, губи и слуха си. От 1819-а година художникът живее като отшелник в една къща близо до Мадрид, наричана от местните "Къщата на глухия", което не е свързано с глухотата на Гоя.

Къщата на глухия, където Гоя прекарва последните години от живота си

Още

Бетовен не бил напълно глух към края на живота си, твърди американски учен

Бетовен не бил напълно глух към края на живота си, твърди американски учен

Парадоксално, но хората наричали къщата така, защото предишният й собственик бил глух. Дали пък заради това не я е купил Гоя?...Депресиран и много самотен, художникът се затворил вътре в тишината на глухотата си и започнал да рисува направо върху стените на дома си.

Две от тези "черни" картини красноречиво говорят за състоянието на своя автор - те са "Двама старци ядат супа" и "Вещерски Сабат". Черно чувство за хумор, или саморазрушителна депресия? - Израз на какво може да бъде желанието да рисуваш подобни тягостни сюжети по стените на дома си, като тези две картини, както и "Сатурн изяжда един от синовете си"?

"Старци ядат супа" на Франсиско Гоя

Съществува версия, че Гоя нарисувал първоначално Сатурн с еректирал член - израз на егоцентрична и животинска лудост. Според някои, по някаква причина впоследствие замазал от стената тази част от стенописа?... 

Още

Романтиците обичат концептуализма

Романтиците обичат концептуализма

Според критиците, Гоя е представител на романтизма? Някои биха възразили, предвид мрачния и "неромантичен" сюжет на гореспоменатите картини. Но истината е, че дори в тях личи романтикът по природа. Вероятно някаква вътрешна съпротива към грозното и злото са измъчвали отвътре цялото му същество до такава степен, че Гоя е усещал нуждата да ги изобрази, за да ги извади на показ и да отврати публиката до степен на пълното им отрицание?!?

Експертите са категорични, че във всички художествени аспекти, Гоя разработва стил, който дава началото на романтизма. Изкуството му е предшественик на съвременната живопис и на авангардното изобразително изкуство на XX век.

Автопортрет с д-р Ариет, Фр. Гоя на 72 / Източник: Minneapolis Institute of Arts

Още

Атон е земя на Божията майка, друга жена не стъпва там

Атон е земя на Божията майка, друга жена не стъпва там

Работата му включва стативни картини, стенописи, гравюри и рисунки.

Франсиско Хосе де Гоя и Лусиентес умира на 16 април 1828 г. на 82 години, като последните 30 години от живота му са изпълнени с виденията на една непосилна самота - с "призраците" в душата му.

Парадоксите на живота му? - Баща му позлатявал икони. Самият той е нарисувал десетки стенописи и фрески за манастири и църкви, въпреки че именно Църквата се оказва най-големият му враг. Франсиско Гоя е автор на 11 големи композиции от живота на Света Богородица, от които само седем оцеляват след нискокачествена реставрация.

Портрет на Джоузеф Байе /Хозефа/ - съпругата на Франсиско Гоя

Още

Кой посегна на Божията майка и Сина с чук?

Кой посегна на Божията майка и Сина с чук?

Почитта към Божията майка, обаче, по никакъв начин не кореспондира с отношението му към собствената му съпруга, която му ражда пет деца и преживява жестока болка от смъртта на четири от тях. Гоя остава във формален брак със съпругата си до смъртта й през 1812-а година, но двамата живеят отчуждени един от друг. Гоя е нарисувал Хозефа в един-единствен неин портрет.

По време на най-благополучния си период - като кралски художник, Гоя се движел сред аристокрацията като равен, но след като се разболява, буквално обърнал гръб на всички. В живота му нахлуват две основни теми - Смъртта и Лудостта.

Embed from Getty Images

Отношението на художника към Франция на Наполеон I също било сложно и противоречиво. Идеите на Френската революция не му били чужди, но като свидетел на унищожаването суверенитета на Испания и зверствата на френските войски над сънародниците му, Гоя не можел да остане равнодушен. Въпреки, че имал толкова противоречиво чувство към Франция, Краят му настъпва именно там - погребан е в Бордо.

Embed from Getty Images

В края на дните си оставя една великолепна "френска" картина - "Млекарката от Бордо", считана за предвестник на импресионизма. Тази картина сякаш разкрива носталгията на Гоя по младостта. Някои я определят като "лебедовата песен" на художника.

"Млекарката от Бордо" на Франсиско Гоя

Гоя умира на 16 април 1828-а година.

През 1869-а година са предприети различни стъпки от страна на Испания, да бъдат прехвърлени тленните останки на художника от Бордо, в Сарагоса или Мадрид, което по закон е възможно едва след петдесет години от смъртта му. През 1888-а година е извършена първата ексхумация, при която се установява, че главата на Гоя... е изчезнала.

През 1899-а година се извършва повторна ексхумация, и най-накрая - чак през 1919-а година останките на художника са върнати в Мадрид и са погребани в църквата "Сан Антонио де ла Флорида", в подножието на купола, който Гоя изрисувал век преди това!...

Гробът на художника в Мадрид

Творчеството на Гоя и неговият драматичен живот са вдъхновили много художници, поети, писатели и изследователи, и са станали причина за множество произведения на литературата и киното. Великият Шарл Бодлер е автор на стихове, посветени на Гоя. През 1999-а големият режисьор Карлос Саура прави филма "Гоя в Бордо", а през 2006-а се появява филмът на Милош Форман "Призраците на Гоя".

"Те са онези невидими чудовища, които сякаш са излезли от дълбините на Ада, но Гоя ги извади на бял свят, за да ги видим, да се отвратим от тях и да потърсим Красотата без задръжки - да се преборим със страховете си!", казва в едно интервю режисьорът, по повод заглавието на филма. И всъщност, това е едно от най-проникновените тълкувания на "черната" серия картини на художника. "Гоя извади на бял свят Мрака, за да го убие със Светлината на таланта си!", обобщава думите на Форман един изкуствовед. И да, това звучи убедително. Шедьоврите на Гоя са трогателен изказ на неговата мъчителна душевна борба със Злото.

Еми МАРИЯНСКА

Още

Невъзможните любови на Ван Гог

Невъзможните любови на Ван Гог

Още

Ново изследване свързва делириума на Ван Гог с отказа му от алкохола

Ново изследване свързва делириума на Ван Гог с отказа му от алкохола

Още

Страх и страст раздвоявали душата на Едвард Мунк

Страх и страст раздвоявали душата на Едвард Мунк

Още

Физици намериха начин да спасят картината "Викът" на Едвард Мунк от обезцветяване

Физици намериха начин да спасят картината "Викът" на Едвард Мунк от обезцветяване

Още

Неизвестен портрет от Веласкес показа музеят "Прадо"

Неизвестен портрет от Веласкес показа музеят "Прадо"

Още

Как да разберете дали сте наследили емоционална травма?

Как да разберете дали сте наследили емоционална травма?

Още

Жорж Сьора умира от пневмония на 32

Жорж Сьора умира от пневмония на 32

Още

Питер Брьогел Стари - един от най-големите художници на Ренесанса

Питер Брьогел Стари - един от най-големите художници на Ренесанса

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Отиде си певицата от "Мистерията на българските гласове" Олга Борисова

Тя е носителка на "Грами" с "Мистерията на българските гласове"

С изложба и прожекция на филм в Пловдив започва "Седмица на Димитър Димов"

От днес в продължение на 14 дни може да бъде разгледана изложба, озаглавена "Литературната аптека на Д. Димов"

Изложбата "Вазов в София" се открива пред Народния театър

На 22 септември за втори път ще бъде връчена награда за духовен принос на името на народния поет

Италия се прекланя пред Данте в деня на смъртта му

Честванията на 700-годишнината от смъртта на поета (1265-1321) започнаха в Италия още през март

Фредерик Бегбеде: Вдигам чаша за Белмондо и за неприемливата смърт

"Подобно на Дийн Мартин, Белмондо винаги е знаел как да сложи двата пола в джоба си: жените искаха да спят с него, а мъжете им да го почерпят питие - понякога беше обратното" пише Бегбеде във "Фигаро"

5 незабравими превъплъщения на Жан-Пол Белмондо

Големият френски актьор ни напусна на 88 години, но ролите му остават