МАЙСТОРИ НА МАЙСТОРИТЕ
Питер Брьогел Стари - един от най-големите художници на Ренесанса
Картините му са уникален космос, в който има всичко - истински портрет на обществото от 16 век
Автор: 15095 Прочита 0 Коментара
/ "Фламандски пословици", 1559 г. (Берлинска картинна галерия, Берлин)Картините му са умален космос, в който има всичко: съвършени пейзажи, библейски сюжети, социална сатира - те са истински портрет на обществото от 16 век. Питер Брьогел е един от големите майстори на фламандската живопис.
"Селски танц"
"Селски танц", 1568 г. (Музей на историята на изкуството, Виена)
Питер Брьогел Стари, наричан още Питер Брьогел Селски, е роден в Нидерландия между 1526 и 1530 година - точни данни няма.
Знае се само, че като млад художник е живял в Антверпен, а по-късно в Брюксел, където създава семейство и където умира през 1569 година. Брьогел Селски всъщност е бил истински гражданин, а прякора си дължи на това, че в картините си е пресъздавал селския живот.
"Вавилонската кула"
"Вавилонската кула", 1563 г. (Музей на историята на изкуството, Виена)
През 1563 г. Брьогел рисува известното предание от Стария завет - Вавилонската кула.
Доколкото може да се съди по околния пейзаж, художникът обаче е пренесъл библейския сюжет от земите край Тигър и Ефрат на нидерландска земя. Възможно е за прототип на кулата, рисувана от Брьогел и с масло, да е бил използван Римският Колизеум, от който той е бил особено впечатлен по време на пътуване в Италия.
"Борба на Сирница и Великия пост"
"Борба на Сирница и Великия пост", 1559 г. (Музей на историята на изкуството, Виена)
В тази богата фигурална картина от 1559 г. авторът противопоставя жадните за забавления карнавалисти на представителите на църквата.
Между двете групи тече символична схватка. Народът около тях е зает с обичайните си занимания. Някои от фигурите на платното символизират характерни недостатъци на тогавашното общество.
"Две маймуни"
"Две маймуни", 1562 г. (Държавни музеи на Берлин, Берлин)
Питер Брьогел рисува двете маймуни през 1562 година. Не е ясно какво е искал да каже авторът с тях, но експертите се надпреварват да интерпретират съдържанието на картината.
Дали двете маймуни не са символ за човешката посредственост, лакомия и първични инстинкти? А може би двете вериги символизират окупираната от испанците Нидерландия през 16-и век?
"Падането на метежните ангели"
"Падането на метежните ангели", 1562 г. (Кралски музеи на изящните изкуства на Белгия, Брюксел)
И до днес сцената на библейската последна решителна битка впечатлява със своето модерно и живо излъчване.
Хора, зверове, хибридни създания и изпратени от Господ на Земята ангели се сражават до кръв. И до днес не е известно каква вяра е изповядвал Брьогел.
"Пътят към Голгота"
"Пътят към Голгота", 1564 г. (Музей на историята на изкуството, Виена)
През 1564 година Брьогел отново избира един известен библейски сюжет - този път от Евангелието.
Неговата картина "Пътят към Голгота", посветена на страданията на Божия син, представлява монументално повествование със средствата на живописта, изпъстрено с множество фигури и отделни сцени - нещо като "картина в картината". Действието авторът също пренася в своята родна Нидерландия.
"Сенокос"
"Сенокос", 1565 г. (Дворец Лобкович в Пражки Град, Прага, Чехия)
Село с църква, манастир върху отвесна скала, вятърна мелница на хълм и свеж пейзаж в цветовете на ранното лято: "Сенокос" е една от общо шест картини, посветени на годишните времена, които Питер Брьогел рисува през 1565 г. по поръчка на известен търговец и колекционер на изкуството от Антверпен.
"Ловци в снега"
"Ловци в снега", 1565 г. (Музей на историята на изкуството, Виена)
От Питер Брьогел Стари са останали запазени общо 40 картини и около 90 гравюри. Тази негова картина се смята за един от шедьоврите на фламандската ренесансова живопис. "Ловци в снега" е рисувана през 1565 година.
Свен Тьонигес, Кристина Райман-Шнайдер/ Дойче Веле/DW