ВЕЛИКИТЕ ХУДОЖНИЦИ НА РЕНЕСАНСА
Картината "Вавилонската кула" - дръзка сатира срещу католическата църква
Холандецът Питер Брьогел Старши, е считан за последния от великите художници на Ренесанса
Редактор : / 11544 Прочита 1 Коментара
"Вавилонската кула", худ. Питер Брьогел Старши, 1563 г. (Илюстрация: Shutterstock)Сред всички произведения на световното изобразително изкуство, картината на Питер Брьогел Старши - "Вавилонската кула", заема специално място. Тя е истинска политическа сатира срещу католицизма.
Холандският художник, считан за последния от великите творци от епохата на Ренесанса, е зашифровал в творението си много символи, които днес будят възторг с дълбочината на философията си.
"Вавилонската кула", худ. Питер Брьогел Старши, 1563 г.
Питер Брьогел Старши / ориг. Pieter Bruegel de Oude/ е ученик на Питер Кук ван Алст, придворният художник на Карл V.
Художникът е известен със своите пейзажи и жанрови сцени. Роден е в периода между 1525 и 1530 г. в град Бреда /стар. Брьогел/, на територията на съвременната нидерландска провинция Северен Брабант.
Знаменитата си картина "Вавилонската кула" създава през 1563 г.
Известно е, че платното има още едно копие, в по-тъмни краски и по-малко по размери от оригинала.
Вторият вариант, по-малкото по размери копие на оригинала
В основата на картината стои библейският сюжет за произхода на езиците и народите.
Според легендата, след Великия потоп, потомците на Ной се заселили на земята Сенар. Решават да построят там кула, която да бъде толкова висока, че да стига до Бог.
На Всевишния, обаче, не му харесало хората да се считат за равни Нему, и затова направил така, че да говорят на различни езици.
По този начин никой от сторителите на кулата не разбирал какво му приказва другия, и строежът бил осуетен.
Фрагмент от оригинала на картината
И днес много хора и народи са в състоянието на "изгубени в превода", а ако се върнем назад в историята, ще видим че много от войните са били плод на безумните амбиции на пълководци и държавници да се "съизмерят с Бог".
В картината "Вавилонската кула" има много детайли, които носят послания за дълбок философски размисъл.
Фрагмент от картината в лявата част на мащабното платно
В левия ъгъл се вижда как неголяма група хора приближава цар Нимрод и свитата му.
Съгласно преданието, именно той оглавил строежа на кулата.
Според изкуствоведи, образът на Нимрод в картината, олицетворява деспота Карл V от династията на Хабсбургите.
Представители на тази династия са управлявали Австрия, Чехия, Германия, Италия, Испания и др.
Но когато Карл V се отказва от короната, цялата империя бавно и невъзвратимо започва да се разпада. Също като Вавилонската кула.
Фонът, върху който е кулата в картината на Питер Брьогел Старши, изобщо не напомня за Месопотамия, където се развива библейският сюжет, а по-скоро прилича на родната му Нидерландия.
Приживе, художникът станал свидетел на стремителната урбанизация на Антверпен, която довежда до това, че градът се напълнил с хора от различни вероизповедания - католици, протестанти, лутерани и пр. Те вече не изглеждали обединени от вярата.
Много изкуствоведи намират картината "Вавилонската кула" за алегорична насмешка над католическата църква, която не съумяла да контролира това разединение.
Портрет на Питер Брьогел Старши. худ. Доминик Лампсоний, 1572 г. Фото: 900igr.net
За времето си, мащабното платно, което е истински шедьовър на изобразителното изкуство, по съдържанието си е дързък протест на ренесансовия художник срещу църковното лицемерие и опит да се повлияе на мисленето на хората.
Еми МАРИЯНСКА