СВЕТОВНИ МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Преди 200 години умира един от най-добрите живописци на исторически картини
Бенджамин Уест - летописецът на Американската революция
Редактор : / 5146 Прочита 1 Коментара

На 11 март през 1820 година - точно преди два века, в Лондон умира един от най-добрите живописци на исторически картини - летописец на Американската революция - Бенджамин Уест.
Роденият в Америка Бенджамин Уест е един от най-известните художници от края на 18-и век. Признанието му, за разлика от много други художници, идва приживе - Уест оглавява като президент Кралската академия от 1792 г. до смъртта си.
Художникът се радва и на щедри меценати като самия крал на Великобритания и Ирландия - Джордж III и на други английски благородници.
Бенджамин Уест спечелва уважението на обществото с това, че щедро раздава съвети като учител на три поколения американски художници, живеещи в Лондон.
Уест работи предимно като художник на исторически и религиозни теми, и като портретист. За пръв път излага свои творби публично през 1764 година. Това са картини, белязани от ренесансовия почерк и същите стават причина за няколко поръчки, които отварят вратите на художника към високопоставени почитатели на творчеството му.
Крал Джордж III му поръчва портрет на кралица Елизабет II и остава очарован. Така се слага началото на кралското покровителство над художника, плод на което са 60 творби на Уест в периода от 1769-а до 1801-ва година.
Omnia Vincit Amor, 1809, худ. Бенджамин Уест
Художникът е роден на 10 октомври 1738 година в Спрингфийлд, Пенсилвания, САЩ. Работи в няколко стила: Неокласицизъм, Рококо, Романтизъм, American Renaissance.
Твоите любими заглавия в /market.dir.bg
Една от най-известните картини на художника е "Смъртта на генерал Улф (1770), която днес е притежание на Националната галерия на Канада, Отава). Първоначално - през 1771-ва година, картината е била изложена в Кралската академия.
Творбата се счита за основополагаща в английското и американското изобразително изкуство, тъй като персонажите са изобразени в модерно за времето си облекло.
Темата на картината е героичната смърт на английски генерал в битка срещу французите в Канада. Две по-късни картини с подобни исторически теми са творбите "Договорът на Пен с индианците" (1771-1772 - собственост на Пенсилванската академия за изящни изкуства, Филаделфия) и "Незавършеното подписване на предварителния мирен договор от 1782 г.", притежание на музея на Хенри Франсис Дьо Понт Винтертур, Делауеър.
Двама офицери и конярят им, 1777, худ. Бенджамин Уест
От 1746-а до 1759-а година художникът рисува портрети в родната си Пенсилвания. През 1763-та отива да живее в Англия, където и умира. Именно в Англия Уест създава най-добрите си платна на историческа тематика.
През 1770-а година Бенджамин Уест започва да рисува и на религиозна тематика и тя доминира в творчеството му в периода 70-те - 80-те години на 18-и век. Най-забележителни от този период са картините му за Кралската капела и дизайнерски проекти за витражи за един от параклисите в замъка Уиндзор. По същото време художникът рисува и семейни портрети на високопоставени фамилии, както и осем картини от английската история.
През 90-те години на 18-и век Джордж III оттегля подкрепата си от художника, но пък Уест се сдобива с друг богат покровител - Уилям Бекфорд, почитател на религиозни картини и портрети. Бекфорд му поръчва няколко готически пейзажа на селската си къща в абатство Fonthill.
Пилад и Орест посочени като жертви пред Ифигения, 1766, худ. Бенджамин Уест
Творчеството на Бенджамин Уест се отличава със сложни многофигурни композиции и техники, които изкуствоведите считат за етап в изобразителното изкуство на века, в който твори.
Познавачите правят разлика между стилистичните и композиционните похвати в творбите на художника от американския и английския му периоди. Същевременно отдават голямо значение на 3-годишното обучение на художника в родината на Ренесанса - Италия, където Уест усвоява живописните стилове и композиции на италиански възрожденски и барокови художници, както и тези на своите съвременници.
Крал Лир и Корделия, 1793, худ. Бенджамин Уест
По-късно художникът предава своя опит и на своите ученици, голяма част от които също стават знаменитости, като Матю Прат, Чарлз Уилсън Пийл и Гилбърт Стюарт. Сред учениците му през 80-те години на 18-и век са също Ралф Ърл и Джон Трумбул. Тези и по-късни американци, включително Вашингтон Олстън и Томас Съли, поставят основите на развитието на изобразителното изкуство в Америка от края на 18-и и началото на 19-и век.
Картините на Уест са забележителни произведения на изкуството, с които се гордеят световни музеи и най-добрите частни колекции.