МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Певецът на мрамора и женското изящество - Лорънс Алма-Тадема
Дори домът на художника бил истинско олицетворение на Античността
Редактор : / 3914 Прочита 0 Коментара
"В сауната", 1881 г.Лорънс Алма-Тадема е художник, когото много хора познават чрез картините му.
Техни копия може да видите на невероятни места, като например - фоайетата на скъпи хотели по света.
Ако попитате, обаче, чии са тези картини, малко хора ще могат да ви отговорят.
Художникът е роден през 1836 г. в село Дронрейп, Холандия - в семейството на нотариус.
Баща му, обаче - Питер Тадема, умира когато Лорънс е едва на 4.
Майка му е втора съпруга на баща му и се налага да поеме юздите на голямо семейство.
Лорънс Алма-Тадема, Автопортрет, 1896 г.
В рода всички се надяват Лорънс да наследи професията на баща си и да изкарва добри пари, но той от ранна възраст се увлича от живописта.
През 1852 г. отива да учи изобразително изкуство в Антверпен. През 1861 г. бележи първия си голям успех, с картината "Обучението на децата на Хлодвиг".
Ориентира се към рисуването на живописни платна с исторически сюжети, които отвеждат въображението в Древен Египет, Древна Гърция и Древен Рим.
През 1863 г. сключва брак с французойка и се мести да живее в Белгия - по-точно в Брюксел.
Шест години по-късно остава вдовец с две дъщери.
Заедно с децата си се мести да живее в Лондон.
През 1873 г. получава британско гражданство, и именно там придобива голяма популярност като художник.
Затова и до днес е цитиран като "британски" художник.
Тадема е приет за пълноправен член на английската Кралска академия, а за големите си заслуги за изобразителното изкуство, през 1899 г. е удостоен с рицарско звание.
"Розите на Хелиогабал", 1888 г.
Лорънс Алма-Тадема е считан за един от най-известните живописци на XIX век, на исторически и митологични сюжети.
Критиците го наричат "певецът на мрамора и женското изящество", въпреки че приживе са се изказвали, че той "пренебрегва всички канони на класическата живопис".
Днес изкуствоведите го класират сред елита на художниците от стила Академизъм.
Особено влияние в творчеството му оказва едно негово пътуване из Италия.
Художникът бил възхитен от живописта и архитектурата, от развалините на Помпей и други италиански забележителности.
Това пътуване го обръща към задълбочено изучаване на античното културно наследство.
"Басейните на Каракал", 1899 г.
Прави впечатление до какви тънкости на детайла, живописецът рисува, например, одеждите на древните римляни, или други детайли от древния бит.
В това отношение Тадема остава буквално ненадминат сред художниците на своето време.
"Антоний и Клеопатра", 1883 г.
Дори дома си в Англия, когато се установява да живее там през 70-те години на по-миналия век, художникът превръща в малък оазис на древногръцката естетика.
Гостите на художника оставали възхитени от колоните и скамейките от мрамор, басейните и декорациите, картините и предметите в дома му.
В платната на Лорънс Алма-Тадема няма социален контекст, и някои го упрекват за това, че той не показва грозната страна на живота в древните цивилизации - подтисничеството, упражнявано от властимащите върху простолюдието.
Приживе, на подобни нападки Тадема отвръщал така:
"Изкуството трябва да бъде красиво, защото трябва да възпитава и да учи!"
Простичка формула на един художник, който наистина респектира със своя естетизъм.
Лорънс Алма-Тадема умира на 25 юни 1912 г. във Висбаден, Германия.
Еми МАРИЯНСКА