МАЙСТОРИ НА ЧЕТКАТА
Жорж Сьора умира от пневмония на 32
Основателят на неоимпресионизма не дочаква раждането на второто си дете
Редактор : / 15580 Прочита 10 Коментара
Музеят на модерното изкуство в Чикаго, където е изложена картината на Жорж Сьора "Неделен следобед на остров Гран Жат" (Снимка: Getty Images/Guliver PhotosЖорж Сьора (Georges Pierre Seurat) е френски художник и теоретик, един от основателите на неоимпресионизма (заедно с Пол Синяк).
Умира на 29-и март 1891 г. на ненавършени 32, като най-популярната версия за причината на смъртта му е тежка пневмония.
За пръв и последен път е представен на официалния Салон на изкуствата с рисунката "Портрет на Едмон-Арман Жан" - портрет на неговия най-добър приятел.
Какво е характерно за неоимпресионизма, за чиито основатели са смятани Сьорa и Синяк.
Те напълно се отдалечават от академичните канони и скъсват както с идеалите от античността така и с идеите на реализма и импресионизма.
За разлика от спонтанността и романтизма на импресионистите, двамата използват техника, близка до оптиката и отдават особено значение на цветовете. През 1886 г. Феликс Фенеон казва за изкуството на Сьора:
"Работата на Сьора създава впечатление за музикална симфония. Оценявайки пълния синтез на общия ефект, същевременно разбирате стойността на всеки отделен музикален елемент, като усещате различната сила на звука."
Сьора израства в странно семейство. Баща му Антоан Сьора, е бивш юридически служител, забогатял от спекула. Майка му, Ернестин родила три деца - Жорж, по-големия му брат Емил Августин, и по-голямата му сестра Мари-Берт. Бащата живеел отделно от семейството си и го посещавал веднъж седмично. Момчетата растяли повече с вуйчо си. Именно той запалва Жорж по изкуството. Важна роля изиграва и приятелството на Жорж с художника Едмон-Арман Жан.
За неоимпресионистичната си теория Сьора се опира на теоретичните изследвания в книгата на Шарл Блан "Histoire де peintres де toutes ле écoles" и теорията за цвета на Мишел Йожен Шеврьол - "Принципите на хармонията и контраста на цветовете и тяхното приложениe в изкуството".
"Къпещи се в Аниер", худ. Жорж Сьора
Любимото му занимание в свободното време било да разучава старите майстори в Лувъра. Особен интерес проявява към техниката "флоштаж" на Дьолакроа. Признава за свой учител Анри Леман.
Как се ражда неоимпресионизма: През 1884 г. Сьора се среща с Пол Синяк и двамата се откриват взаимно - изповядват общи възгледи за изкуството. През същата година Сьора рисува "Къпещи се в Аниер" - първата си голяма картина. Същата, която Парижкия салон отхвърля. Сьора е дълбоко огорчен, защото за картината си е направил 14 скици и 10 подготвителни рисунки. Всъщност, именно разочарованието му от отношението на "канониците" от Салона към различните в живописта, го подтиква към основаването на "Салонът на независимите художници" през м. юли същата година.
Фрагмент от "Парадът", худ. Жорж Сьора
Oт 15 май до 15 юли 1884-та "Салонът на независимите художници" показва повече от 5000 творби на повече от 400 художници. Сьора и Синяк стават близки приятели и съратници.
През декември същата година Феликс Фенеон, тогава само на 22, основава "Независимо Ревю" (Revue indépendante), за да подкрепи неоимпресионистите.
Следващата - 1885-а се оказва много важна за Сьора: Пол Синяк го запознава с Камий Писаро, Сьора е запален по картината "Неделен следобед на Гранд Жад", която ще го направи известен. Рисува почти денонощно и прави подготвително 34 живописни платна и 28 рисунки. Платното е плод на 2-годишен труд.
Жорж Сьора, "Неделен следобед на остров Гран Жат"
"Неделен следобед на Гранд Жад" е показана на последната изложба на импресионистите в Париж, състояла се в периода 15 май - 15 юни 1885 г. Сьора получава покани за изложба в Ню Йорк и Брюксел, където показва седем свои картини, включително "Неделен следобед на Гранд Жад"
Неоимпресионизмът е термин, въведен от френския критик Феликс Фенеон през 1887 г., за да характеризира движенията в изкуството през късния XIX век. Шедьовърът на Сьора "Неделен следобед на остров Гран Жат" се смята за начало на движението.
В личния си живот Сьора дупаска ограничен кръг приятели. Живее уединено. През 1889-а година, на изложба в Брюксел, среща модела Мадлен Кноблох и между тях пламва любов. Мадлен се премествада живее в студиото на художника в сграда на 7-ия етаж на булевард де Клиши в Париж. На другата година се ражда първото им дете- Пиер-Жорж. Второто Мадлен ражда след смъртта на баща му - Жорж Сьора, на 29-и март 1891-ва.
Последната картина на Сьора - "Циркът", остава незавършена.
"Айфеловата кула", худ. Жорж Сьора
През 1900-та, 9 години след смъртта на Сьора, Пол Синяк организирa търг на "Неделен следобед на Гранд Жад". Картината е продадена за 800 франка. Предложена е на Музея Метрополитън в Ню Йорк, но те отказват.
През 1924-та Фредерик Клеър Бартлет, Чикаго, купува "Неделен следобед на Гранд Жад" за 20 000 щ.д.
През 1931-ва френски консорциум предлага за картината 300 000 щ.д., но оим е отказано да я откупят.
"Сена от остров Гран Жат", худ. Жорж Сьора
Причината за смъртта му не е категорично установена, но най-популярната версия е, че се разболява тежко от пневмония.