Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Не знаят къде е гробът на ирландката, която изкуши с креслото си модния елит на Лондон и Париж

ПРОЧУТИ ДИЗАЙНЕРИ

Не знаят къде е гробът на ирландката, която изкуши с креслото си модния елит на Лондон и Париж

Айлийн Грей е призната за един от най-големите дизайнери на 20-и век

Айлийн Грей / Снимка: eileengray.co.uk

Нейното име е Катлийн Айлийн Морай Смит. Ражда се с това име на 9 август 1878-а година в Енискорти, графство Уексфорд, Ирландия. Ще дойде ден, в който ирландското момиче ще диктува световната мода в мебелите и интериора с името Айлийн Грей и ще бъде световно призната като архитект и дизайнер.

Автор е на сгради, на креслото "Дракони", Bibendum стола и други нововъведения, които се считат за авангардни и се произвеждат и до днес. Грей умира на 98-годишна възраст на 31 октомври 1976-а година, но творбите й са харесвани и предпочитани и днес.

Съвременен дизайн в стил Айлийн Грей

Айлийн Грей / Eileen Gray / е завършила Школата за изящни изкуства "Слейд" и академиите "Джулиан" и "Колароси". Считат я за един от пионерите на модерното движение в архитектурата.

По време на кариерата си, си сътрудничи със забележителни европейски художници от своята епоха, като Катлийн Скот, Льо Корбюзие, Жан Бадовичи и др. Най-известната й творба е къщата /б.а. вилата/, известна като Е-1027 в Рокбрюн-Кап-Мартин, Франция.

Рисунки на Айлин Грей

Още

Дизайн на мебели, вдъхновен от "Междузвездни войни"

Дизайн на мебели, вдъхновен от "Междузвездни войни"

Грей е родена в многодетно протестантско англо-ирландско семейство, като най-малкото от пет деца. Баща й Джеймс Макларън Смит бил шотландски пейзажист. Именно той насърчил интереса й към рисуването.

Бракът на родителите й се разпаднал, когато Айлийн е на 11 и баща й напуска Ирландия, за да живее и да рисува из Европа.

Майката на Грей, Евелин Паундън, е графска внучка, макар и доста назад в потеклото си. Благороднически е и родът на баща й. Айлин става 19-ата баронеса Грей през 1895-а година, след като баща й приема тази фамилия по линия на брат си. Новото фамилно име е променено с кралски лиценз и четирите деца на Джеймс Смит стават Грей.

Айлийн Грей в дома си

Още

Джио Понти - чудото на 360-градусовата архитектура, опростените мебели и светлинните пана

Джио Понти - чудото на 360-градусовата архитектура, опростените мебели и светлинните пана

Айлийн Грей се образова като съвместява обучението си между Brownswood House в Ирландия и дома на семейството в Kensington, London. За кратко посещава училище в Дрезден, Германия. Сериозното й художествено образование започва през 1900 г. в школата на Slade в Лондон, където учи до 1902-ра.

Именно там се среща с реставратора на мебели Дийн Чарлз и е заинтригувана от работата му. Взима уроци по техника на лакирането в неговата компания в Сохо.

Удобно кресло за почивка, автор: Айлийн Грей

Още

Как да превърнем старите мебели и любими вещи в уникати

Как да превърнем старите мебели и любими вещи в уникати

През 1902-ра годиина Айлийн Грей се премества в Париж заедно с приятелите си Катлийн Брус и Джеси Гавин. Заедно с тях се записва да учи в Académie Colarossi - художествено училище, популярно сред чуждестранните студенти. По-късно се премества в Académie Julian.

През 1905-а година се завръща в Лондон, за да се грижи за болната си майка и след време се връща отново в Париж. Във френската столица учи при японеца Seizo Sugawara и получава шофьорска книжка - Айлийн Грей е една от първите жени в Париж с шофьорска книжка.

Кресло в стил "Мишлен"

Още

Дизайнери превръщат в райски кът едностайно жилище в мегаполис

Дизайнери превръщат в райски кът едностайно жилище в мегаполис

От усърдие в изучаването на лаковите покрития получава болезнен обрив по ръцете, но продължава да работи - двамата със Сугавара се готвят за участие в изложението в Париж.

През 1910-а година Айлийн Грей отваря лак работилница със Sugawara. Двамата работят по поръчки на най-богатите клиенти в Париж. По време на Първата световна война Айлийн кара линейка. Тя е истинска фурия във всичко, което прави.

През 1917-а година е наета да препроектира апартамента на ул. "Rue de Lota" на мадам Матьо Леви, собственичка на модна къща и на мелница.

Салон, проектиран от Пол Руо с мебели от Айлийн Грей , за мадам Мадам Матьо-Леви (Жулиета Леви), на „Rue de Lota“, Париж, 1922 г.

Още

Дизайнери превърнаха стара японска баня в магическа атракция

Дизайнери превърнаха стара японска баня в магическа атракция

Жилището на "Rue de Lota" е наречено от пресата "олицетворение на стила арт деко". От Harper's Bazaar от 1920-а година описват апартамента като "напълно съвременен, въпреки че има много усещане за антика".

Мебелите включват някои от най-известните дизайни на Айлийн Грей, като Бибенданския стол. Столът наподобява човека на "Мишлен" с формите си гуми, "седнали" върху хромирана стоманена рамка.

Кресло в стил "Мишлен"

Още

Париж и светът през 50-те и 60-те, през фотообектива на Пол Алмаси

Париж и светът през 50-те и 60-те, през фотообектива на Пол Алмаси

Финансовият успех на този проект, подтиква Айлийн да отвори собствен магазин през 1922-ра година. Магазинът "Jean Désert " е кръстен на въображаем мъж, на име Жан.

Айлийн сама проектира фасадата на магазина, а вътре продава килими с абстрактни геометрични форми, проектирани от нея и изтъкани в работилниците на Евелин Уилд.

Магазинът на Айлийн Грей „Jean Désert“

Айлийн Грей първоначално използва за мебелите си луксозни материали като дървесина от екзотични дървета, слонова кост и кожи.

В средата на 20-те години, обаче, опростява материалите и самите форми на мебелите си, като ги прави "по-индустриални", т.е. по-лесно изпълними фабрично.

Интериор с мебели на Айлийн Грей

Още

Венелин Шурелов с изложба в Париж

Венелин Шурелов с изложба в Париж

До 1921-ва година Айлийн Грей е романтично обвързана с румънския архитект и писател Жан Бадовичи, който е с 15 години по-млад от нея. Той насърчава нарастващия й интерес към архитектурата.

Тя изучава теоретични и технически книги, взима уроци по архитектура и обикаля строителни площадки. Пътува с Бадовичи, за да изучава ключови сгради и да се обучава с негова помощ.

Кушетка на Айлийн Грей

Още

Първосъздателите на съвременния дизайн умират в нищета

Първосъздателите на съвременния дизайн умират в нищета

През 1926-а година започва работа по ваканционен дом близо до Монако, който да споделя с Бадовичи. Тъй като Айлийн е чужденец във Франция и според закона не може изцяло да притежава имот, тя купува земята и я записва на името на Бадовичи, превръщайки го в свой клиент на хартия.

Строителството на къщата отнема три години, през които Айлийн е почти постоянно на обекта, за разлика от приятеля си. Къщата е кръстена с енигматичното име Е-1027 - код към имената на двамата влюбени.

Вилата на Айлийн Грей - E-1027

Още

Изоставена селска къща в Албания заприлича на дворец

Изоставена селска къща в Албания заприлича на дворец

E-1027 е бял кубоид, изграден върху скалиста земя с издигнати върху нея стълбове. Сградата има хоризонтални прозорци, отворена фасада и достъп до покрива по стълбище.

Критиката не приема еднозначно тази архитектура. Излизат подигравателни статии, в които характеризират сградата като "нещо, което прераства от мебели в сграда". По този начин архитекттите се опитват да омаловажат работата на Грей, изтъквайки факта, че тя е дизайнер на мебели.

Нейните оръдия на труда

Още

Архитектура, представена с акварелна живопис

Архитектура, представена с акварелна живопис

Към онзи момент Айлийн наистина е известна повече като моден мебелист. Тя създава леки, многофункционални мебели, които шеговито нарича "къмпинг стил".

Създава причудливи нововъведения като количка за чай с коркова повърхност, за да намали тракането на чаши, целулоидна ниша за шапки с мрежести рафтове, за да се избегне запрашаването им и други подобни "странни" неща.

Оригинален шкаф с чекмеджета на Айлийн Грей

Още

Модерно архитектурно пространство под земята, разположено на 70 кв. м

Модерно архитектурно пространство под земята, разположено на 70 кв. м

Когато вилата E-1027 е завършена, Бадовичи й посвещава цял брой на списанието си и се обявява за неин архитект? Това, разбира се не е вярно и бива опровергано от Дженифър Гоф, уредник в Националния музей на Ирландия.

Според него всички съществуващи планове на къщата са били само на Грей и "ролята на Бадовичи е била само на консултант", пише той. Всъщност, Айлийн и приятелят й се разделят, но за разлика от него, тя никога не подценява влиянието му в работата си.

Модерен интериор, в стил Айлийн Грей

Още

Почина немският дизайнер и архитект-футурист Луиджи Колани

Почина немският дизайнер и архитект-футурист Луиджи Колани

В 6-годишното си сътрудничество с Бадовичи, Грей създава 9 сгради, 4 от които са били кредитирани от Бадовичи, и тя му признава тези заслуги.

През 1931-ва година, когато се разделят, Айлийн започва работа върху нова къща без Бадовичи. Кръстена "Tempe à Pailla" / прев. "Време и сено", заглавието на провансалска поговорка/, това е малка къща с две спални и голяма тераса.

Голяма част от мебелите вътре в къщата били пригодени за трансформация чрез механизми за разширяване и сгъване. Грей залага и на новости в интериорния дизайн, като обръща особено внимание на потока от естествена светлина. Тя създава кухня на три нива при затворен прозорец, в стил Маргарете Schütte-Lihotzky.

Параван на Айлийн Грей

Още

Изключителната колекция на архитекта Яу Мин Пей отива на търг

Изключителната колекция на архитекта Яу Мин Пей отива на търг

През 1919-а година Десетият салон на изкуството Artistes Decorateurs предлага евтини следвоенни мебели. Целта на Salon des Artistes е бързо да заличи белезите от войната. По време на тази следвоенна реконструкция тласъкът към модернизация става все по-очевиден. Грей участва в изложбата, но творбите й не са записани.

По време на Втората световна война, дизайнерката е интернирана като чужда гражданка, къщите й са разграбени и много от рисунките и моделите й са унищожени от бомбардировките. Германски войници използват вилата й Е-1027 - "любовната къща" на спомените й.

Още

Архитект създава концепция за бутиков хотел, вдъхновена от снимка

Архитект създава концепция за бутиков хотел, вдъхновена от снимка

Възраждане на интереса към работите на Айлийн Грей започва през 1967-а година, когато историкът Джоузеф Рикверт публикува есе за нея в италианското дизайнерско списание "Domus". След публикуването на статията много "студенти започнаха да звънят на нейната врата", пише биограф на модната дизайнерка.

Първата ретроспективна изложба на Грей, озаглавена "Айлийн Грей: Пионер на дизайна", се провежда в Лондон през 1972-ра година. Следващата година творби на Грей се появяват на изложението в Дъблин, на което вече 95-годишната дизайнерка е наградена от Кралския институт на ирландските архитекти.

Автор: Айлийн Грей / Снимка: eileengray.co.uk

Още

Италиански архитект ще озеленява Кайро

Италиански архитект ще озеленява Кайро

През 1973-та година Грей подписва договор за възпроизвеждане на стола Bibendum и други нейни творби. Те остават в производството на мебели и до ден-днешен.

Айлийн Грей умира на Хелоуин 1976-а година и е погребана в гробището Père Lachaise в Париж, но тъй като семейството й пропуска да плати таксата на гробното място, мястото му днес не може да бъде идентифицирано.

Параван на Айлийн Грей / Снимка: eileengray.co.uk

Интересен е не само творческият път, но и личният живот на Айлийн Грей. Според биографите й тя била бисексуална.

Пресата обсъждала връзката й с певицата Дамия през 40-те години на миналия век. След като се разделят, двете никога повече не се потърсват една друга.

Килим "Море" на Айлийн Грей / Снимка: eileengray.co.uk

Животът на Айлийн минава като космополит и законодател на световната мода в интериора, но в едно от последните си интервюта тя казва с носталгия: "Аз съм без корени, но ако имам такива, те са в Ирландия".

Националният музей на Ирландия има постоянна експозиция на нейната работа в сайта на Collins Barracks

Бар столове, модели на Айлийн Грей / Снимка: eileengray.co.uk

През февруари 2009 г. креслото на Грей "Дракони", направено от нея между 1917-а и 1919-а година, което е придобито от ранния й покровител Сюзан Талбот и по-късно става част от колекцията на Ив Сен Лоран и Пиер Берге, бе продадено на търг в Париж за 21,9 милиона евро, поставяйки рекорд за продажба на декоративно изкуство от 20-и век.

Креслото "Дракони"

През 2016-а година излезе книга за живота на Айлийн Грей със заглавието "Цена на желанието". Цената, която е платила ирландката, е наистина висока, но и скъпоценна.

Вижте творби на Айлийн Грей ТУК

За края на февруари до юни тази година бе планирана изложба с творби на Айлийн Грей в Ню Йорк, но откриването й бе отложено заради пандемията от коронавирус.

Източници: Eileen Gray website | Collins Barracks музей

 

Още

Нов архитектурен шедьовър на Жан Нувел откриха в Доха

Нов архитектурен шедьовър на Жан Нувел откриха в Доха

Още

Валерий Гергиев и Рикардо Мути откриват архитектурен шедьовър с форма на летяща чиния

Валерий Гергиев и Рикардо Мути откриват архитектурен шедьовър с форма на летяща чиния

Още

Най-оригиналните балюстради в съвременната архитектура

Най-оригиналните балюстради в съвременната архитектура

Още

Музеят на изкуството и науката в Сингапур - архитектурният лотос на Азия

Музеят на изкуството и науката в Сингапур - архитектурният лотос на Азия

Коментирай 1

Календар

Препоръчваме ви

Проф. Дечко Узунов в "Светско монументално изкуство"

Откриването на изложбата е на 29 февруари (четвъртък), 18:00 ч. в галерия-музей "Дечко Узунов"

Дечко Узунов: Изкуството се създава в тишина, а пък и в тишината трябва да се гледа

Днес отбелязваме 125 години от рождението на именития ни художник и интелектуалец

Мара Белчева със свой личен кът в музея на Петко и Пенчо Славейкови

Постоянната експозиция с лични вещи, преводи, ценни ръкописи и писма на на голямата любов на Пенчо Славейков бе представена за първи път на 14 февруари в къща музей "Петко и Пенчо Славейкови" в София

Показват най-богатата колекция от лични вещи на Апостола

Музей "Васил Левски" в Ловеч ще отбележи 70-годишнината си с уникална изложба

Две изложби, посветени на 151-годишнината от гибелта на Васил Левски - в Художествена галерия в Ловеч

Чрез експозициите виждаме как животът на Апостола не свършва на бесилото в София на 6 февруари (по стар стил) 1873 г., а продължава в пространството и времето, за да стигне до наши дни и да продължи напред в бъдещите