ГОЛЕМИТЕ В ИЗКУСТВОТО
Първосъздателите на съвременния дизайн умират в нищета
Чарлс Макинтош и Маргарет Макдоналд оказват голямо влияние върху Виенския сецесион
Автор : / 5934 Прочита 0 Коментара
Маргарет Макдоналд и Чарлс МакинтошПрез 20-те години на миналия век в градчето Порт Вендерс, Южна Франция, местните жители за пръв път видяли една ексцентрична двойка мъж и жена. Мъжът всеки ден рисувал с акварели и отпивал на бавни глътки уискито си, а жената изглеждала видимо болнава и кротко наблюдавала съпруга си.
Почти никой от местните французи не подозирал кои са тези чужденци, които живеят така скромно, почти на ръба на нищетата. А това били създателите на шотландския дизайн - Чарлс Макинтош и съпругата му Маргарет Макдоналд.
Макинтош се ражда в Глазгоу на 7 юни 1868 година. На 15-годишна възраст става чирак при един архитект, от когото учи занаята. През свободното си време прави чертежи за фирмата "Хъниман и Кепи", с надеждата да стане съдружник.
Взима уроци по рисуване в Училището по изкуствата в Глазгоу. Именно на тези курсове се запознава с бъдещата си съпруга Маргарет, сестра й Франсис и техния приятел Хърбърт Макнеър. Групата става известна като "Четиримата".
Приятелите имат сходни виждания за изкуството, организират съвместни изложби. Неследдълго критиците се произнасят, че "Четиримата" са автори на един нов стил - "Стил Глазгоу".
Именно този стил оказва огромно влияние върху Виенския сецесион и цялата европейска култура.
Фрагмент от пано на Маргарет Макдоналд
През 1889 г. Макинтош започва работа в една архитектурна фирма и там развива един ясно разпознаваем собствен стил, характеризиращ се с дълги линии, контраст и флорални декоративни мотиви.
Проектът му за Училището по изкуствата в Глазгоу е първата поръчка в кариерата му на архитект и той й отделя много енергия и труд. Струва си, защото сградата се превръща в образец на стила Ар Нуво във Великобритания.
Фасада на Училището по изкуства в Глазгоу
Освен като архитект, Макинтош работи и в областта на интериорния дизайн, мебелиерството, текстила и металопластиката.
Много от творбите му са съвместна работа с жена му Маргарет.
Пано, ковано желязо, на Маргарет Макдоналд
Работите на Макинтош са сравними с тези на съвременника му Франк Лойд Райт, и изиграват огромна роля върху модерните течения в изкуството в края на 19-и и началото на 20-и век.
Декор на чайна стая на Чарлс Макинтош
На върха на славата си, през 1914 г. Макинтош и съпругата му се преместват да живеят в селцето Уолбърсуик, Съфолк.
Бавно и постепенно Макинтош скъсва с архитектурата и дизайна, и се отдава на рисуването с акварели. Предимно на пейзажи и натюрморти.
След като с Маргарет се заселват в Порт Вендрес, френско пристанище близо до границата с Испания, Макинтош прави опити да рисува и морски пейзажи.
Пейзаж акварели на Чарлс Макинтош
Всъщност, той е единственият от групата на "Четиримата", който сериозно се занимава с архитектура и дизайн, всички останали са само художници. Връзката помежду им, обаче, оказва влияние.
При създаването на мебели, Макинтош взаимствал от рисунки на сестрите Макдоналд - Маргарет и Франсис.
Част от интериора на Хил Хаус с пано на Маргарет Макдоналд
Чарлс Макинтош и Маргарет Макдоналд се женят през 1899 г. в Ливърпул.
Техният брак и творческият им съюз се оказват здраво споени от общите им възгледи за изкуството. Веднъж Макинтош казва публично:
"Аз съм само талантлив, а Маргарет е гений!"
Цветни акварели на Чарлс Макинтош
Стават семейна двойка и другите двама от "Четиримата" - сестрата на Маргарет - Франсис и Хърбърт Макнеър.
Чарлс и Маргарет експериментират дизайнерски решения в собствения си дом и в декорирането на чайни стаи, докато стигнат до дизайнерския шедьовър на Макинтош - домът на издателя Валтер Блек в Хеленсбург, близо до Глазгоу - т.нар. Хил Хаус.
Ракурс към Хил Хаус на Чарлс Макинтош
Сградата се отличава със строга геометрия, а във вътрешността - с прост интериор - бели стени и черни мебели.
Тази "пестеливост" се оказва революционна за времето си. Хил Хаус не е задръстен от мебели, и затова сякаш се изпълва със светлина.
Дълъг хоризонтален прозорец играе ролята на картина, в която се оглежда самата истинска природа.
Интериорна снимка от вътрешността на Хил Хаус
Именно за Хил Хаус, Макинтош създава и прочутия стол, носещ името му - "Стил Макинтош".
Прочутият стол "Стил Макинтош"
Архитектът-дизайнер бил запленен от изкуството на Япония и постоянно се стремял да го "адаптира" към европейския вкус.
Ето как създава и бюрото-тип "кимоно", за гостната на Хил Хаус.
Макинтош, този много талантлив човек, според някои имал тежък характер и страдал от алкохолизъм. По време на Първата световна война го арестували като... немски шпионин, по подозрението, че твърде много общува с немски художници?!?
Ивовата чайна стая на Чарлс Макинтош и Маргарет Макдоналд
Завистниците тържествували, че този "странен" художник вече не им се пречка в Глазгоу, а постоянно се мести тук-там.
След престоя си във Франция, най-накрая Чарлс и Маргарет решават да се установят в Лондон.
Там тя започва работа като илюстратор на детски приказки, но здравето й се влошава и е принудена да спре да работи. Чарлс Макинтош издържа домакинството с поръчкови акварели.
Входът на църковната зала на Свободната шотландска църква, Глазгоу
Последните години на двойката са изпълнени с нищета и болести. Пръв, през 1928 г. умира Чарлс.
Пет години по-късно умира и Маргарет.
Ръчхилската църковна зала на Свободната шотландска църква, Глазгоу
Двойката, поставила началото на съвременния дизайн, си отива от този свят почти забравена.
Но Чарлс Макинтош оставя много недовършени проекти, които и след смъртта му доказват неговия огромен талант и напомнят за огромния му принос в дизайнерското изкуство.
Еми МАРИЯНСКА