ИМЕНАТА НА XX ВЕК
Джио Понти - чудото на 360-градусовата архитектура, опростените мебели и светлинните пана
Той е автор на сградата на "Pirelli", но и на първата следвоенна кафемашина
Автор : / 3674 Прочита 0 Коментара
Джио Понти / Снимка: fontanaarte.com/enТой е считан за един от най-влиятелните архитекти и дизайнери на XX век. Гениален творец, създал образци на дизайна и архитектурата, индустриалното производство и занаятчийството. Джио Понти (Gio Ponti, 1891-1979) показва на света един различен подход към следвоенната архитектура в Италия и света - по-креативен и перспективен като начин на живот.
И днес създадените от него дизайнерски агенции и отделни творци-последователи продължават стила му на работа. В Музея на модерното изкуство в Париж бе организирана изложба в негова чест - Tutto Ponti, с над 500 предмета, макети, рисунки, някои от които никога не са били показвани, които проследяват кариерата му в периода 1921-1978 година.
Именно през отдалечената с близо век 1921-ва, Джио Понти отваря свое собствено архитектурно бюро. Завършил е Миланския политехнически университет и първите му творби са повлияни от класическата архитектура. Скоро, обаче, се прочува с авангардни идеи, които го правят известен и търсен дизайнер.
През 1923-та година е назначен за художествен директор на манифактурата за порцелан "Richard-Ginori". Там обновява и стандартизира масовото производство. Творбите му са наградени на Парижката международна изложба за декоративни изкуства през 1925-а година.
През следващата година Понти започва сътрудничество със занаятчии от Париж и Мурано и създава универсалните магазини "La Rinascente" в Италия, за мебели на достъпни цени. Съвместно с производителите лансира опростени модели, които изглеждат модерно и струват евтино. Това е оценено на биеналето в Монца, където на Понти му хрумва да прокламира творбите си и чрез списание. През 1928-а година основава сп. "Domus".
1930-а година е знаменателна в творческата биография на Джио Понти. Той буквално взривява бранша с модернистичните си архитектурни проекти на т.нар. "Case Tipiche" и офисите на "Montecatini" в Милано.
Наред с това отделя голямо внимание на вътрешния интериор и на осветителните тела в него. Създава осветителни тела за „Fontana Arte“, прибори за "Krupp", тъкани за "De Angeli-Frua" и "Ferrari", мебели за "Casa e Giardino" и др. През 40-те години се посвещава на производството на монументални стенописи в Palazzo del Bo в университета в Падуа.
През цялото това време рисува маслена живопис, пише сценарии, създава декори и костюми за "Ла скала". До края на живота си Джиио Понти обожава операта, театъра и киното и работи всеотдайно за тях.
Ражда се и второто му списание - "Stile", в което освен че сам проектира кориците, и пише под 23 псевдонима статии на актуални за архитектурата, дизайна и творците теми.
В края на Втората световна война, когато светът почва да предусеща едно ново начало и иска да се отърси от ужасите на войната, Понти създава няколко истински шедьовъра: аеродинамичната кафемашина "La Cornuta" (1949) за "Pavoni" и стола "Leggera" (1951) за "Cassina".
През 1948-а се концентрира върху сп. "Domus" и разгръща дизайнерския си талант в много точки на света: Венецуела, САЩ, Близкия изток, Хонконг и др.
В този период реализира два от своите най-големи шедьоври - вила "Планчарт" в Каракас и кулата "Пирели" в Милано. Емблематични сгради, които и до днес са архитектурни образци в бранша.
И днес предмети и мебели на Джио Понти присъстват в модния интериор на много обществени сгради. Той е автор на светещото пано за "Lumi", на креслото "Distex" за "Cassina" и мн. др.
Джио Понти буквално се забавлява от работата си, сякаш тя е игра. Има огромна слабост към повърхностите, сред които проявява предпочитание към керамиката. Негови са екстравагантните керамични покрития в х. "Parco dei Principi" в Соренто.
През 70-те години Джио Понти хвърля света в нова модна вълна, с неговите архитектурни фасади, наподобяващи сгънати листове хартия. Такива са катедралата на Таренте (1970) и художественият музей на Денвър (1974).
Мебелите му стават все по-мобилни и леки, за да се адаптират към средата на модернизиращия се свят.
Джио Понти оставя след себе си десетки важни сгради за историята на архитектурата на XX век - къщи, музеи, катедрали, университети, фабрики, офиси и др.
„Fontana Arte“е първата италианска компания, която се утвърждава в сферата на интериорния дизайн. Пиетро Киеза, собственик на занаятчийска работилница за производство на стъкло и Джио Понти превръщат "FontanaArte" в един от основните двигатели на зараждането на ранният италиански модернизъм в обзавеждането и аксесоарите за дома. "FontanaArte" е основен играч в италианския и международния дизайн и до днес.
Повече от 60 години Джио Понти експериментира с различни изобразителни средства като архитект, дизайнер, художник, учител, писател и издател.
Той е един от първите италиански архитекти, които са поканени за проектиране в чужбина - не само в Европа, но и в Америка и Изтока.
Изкуствоведи твърдят, че именно Джио Понти е основателят на т.нар. 360-градусова архитектура - неговият нетрадиционен начин за пространства за обитание.
Дизайнът на Понти се характеризира едновременно с простота и олекотеност на формите, и в същото време с изненадващ комфорт. Този стил се оказва креативен и в по-ново време, в нашата съвременност.