Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Радослав Парушев: Няма поводи за отчаяние, само за смях

БЪЛГАРСКА ПРОЗА

Радослав Парушев: Няма поводи за отчаяние, само за смях

"Убеден съм и в способността ни да ни се разминава на косъм, в последния момент. Не смятам, че ще успеем да се самоунищожим, въпреки целенасочените ни хилядолетни усилия в тази посока" споделя писателят

Радослав Парушев (Снимка: Личен архив)

Радослав Парушев се появява отново - но този път не с роман, а сборник с разкази. И то един от най-добрите му, публикувани досега. В "От тази страна на смъртта" ще се срещнете с 19 истории, които ни отвеждат към историята, към дистопичните усещания, сериозното, смешното, рационалното и вулгарното. Радослав Парушев споделя в интервю за Impressio, че целта му е само една: да направи читателя щастлив. 

Разговор за пандемичното настроение, Апокалипсиса, оптимизма и манията по Константинопол. 

Корицата на "От тази страна на смъртта" на Радослав Парушев е дело на Анна Симеонова

- След последния ти роман "Изнасилени от чудеса", защо реши да минеш към формата на късия разказ?
- Това е номер, който въртя от началото на века, вече 20 години - редувам сборници с интелектуалистки разкази (които по правило, винаги допадат на критиката) с романи (които по правило вбесяват критиката, защото й се струват прекалено вулгарни). Е - честито, следващото ще бъде роман.

С писателката Велинка Минкова, също авторка на издателство "Колибри" на Панаира на книгата в НДК, декември, 2021 г. (Снимка: Издателство "Колибри)

- Този сборник е написан по време на пандемията. Различно е писането в такъв период - изненадващ, в който се правят опити за ново приспособяване към други условия, време, променящо хората психически, физически.
- Нищо като хората не може да се свърши през пандемията. Казвам го не само като артист, но и като ръководител на собствен бизнес.

В началото, пролетта на 20-а година, имаше наивистични прогнози, че изкуството ще спечели от възможността за концентрация и вглъбяване, предоставена от социалната изолация. Нищо не спечели в това ужасно изнервено, напрегнато, паническо, конспиративно време.

Радослав Парушев (Снимка: Личен архив)

- В книгата обединяваш донякъде историческото с постапокалиптичното. Как така Константинопол се оказа такава важна нишка? Защо?
- Подобно на много други варвари през историята, и на мен Константинопол ми владее въображението, още от малко дете, още от романите на Фани Попова-Мутафова, с които израстнах.

Когато, като възрастен, го видях наживо (това, което са оставили от него) ни най-малко не отслабих фасцинацията си. Величествено място, където е създадена съвременната човешка цивилизация, или поне - по-елегантната част от нея. Дължа на Града още книги.

- Читателят едновременно може да се отчае от света, в същото време и да се забавлява сякаш в някаква черна комедия. Кое е чувството, което искаш да оставиш в този, който чете сборника?
- Чувство за щастие.

Автографи на щанда на издателство "Колибри" на Коледния панаир на книгата в НДК (Снимка: Издателство "Колибри)

- В разказите ти срещаме много познати събития от история, философия, политика и пандемия. Понякога можем да намерим много обяснянения за света ни днес в миналото. Смяташ ли, че историята се повтаря?
- Не, не се повтаря. Всеки ден е уникален. Но, който не се учи от катаклизмите в историята (например - Западната цивилизация не се учи от падането на Града), ще получи още от същото, или - много подобно.

- Представял ли си си понякога твоя читател? Какъв е той, как изглежда?
- Както по принцип, с много малко изключения, изглеждат читателите в България - жени с висше образование на възраст 50 - 75, от София или Пловдив.

Подписване на книги в къщата на издателство "Колибри" Casa Libri (Снимка: Издателство "Колибри)

- Като песимист или оптимист се определяш?
- О, няма поводи за отчаяние, само за смях. Няма за кога да сме песимисти.

- Апокалипсис или бъдеще предвиждаш за света от сегашна гледна точка и защо?
- Аз вярвам в способността на човешкия вид да твори добро, да прави смисъл, да изпълва пещерата със светлина и студа с топлина.

Убеден съм и в способността ни да ни се разминава на косъм, в последния момент. Не смятам, че ще успеем да се самоунищожим, въпреки целенасочените ни хилядолетни усилия в тази посока.

Снимка: Издателство "Колибри

- Кое е последното, което човек, прочел книгата, сподели с теб, какво ти каза?
- Че това била най-добрата ми книга досега. Аз не съм сигурен, че е така. Но, както знаем, сигурността е за посредствените.

Автор: Юлия ВЛАДИМИРОВА

Още

"Хулиганът" Хенри Милър: Прави каквото искаш, но нека то да носи екстаз

"Хулиганът" Хенри Милър: Прави каквото искаш, но нека то да носи екстаз

Още

Непревеждана досега празнична история на Джани Родари излиза на български (откъс)

Непревеждана досега празнична история на Джани Родари излиза на български (откъс)

Още

Владимир Левчев: Чудото е винаги около нас

Владимир Левчев: Чудото е винаги около нас

Още

Цочо Бояджиев e новият носител на наградата за поезия "Иван Николов"

Цочо Бояджиев e новият носител на наградата за поезия "Иван Николов"

Още

Мишел Уелбек с нов роман през януари

Мишел Уелбек с нов роман през януари

Още

Каталунският писател Марти Жиронел: Бих искал един ден да видя Каталуния свободна

Каталунският писател Марти Жиронел: Бих искал един ден да видя Каталуния свободна

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Българският павилион на Венецианското биенале по изкуства се открива на 19 април с проекта "Съседите", разположен в зала "Тициан" в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

JP3 - Живко Петров трио с премиера на "Beyond the Flesh"

На 13 април в рамките на Европейския музикален фестивал Варна 2024 триото ще представи композициите на Живко Петров от дебютния филм на Дими Стоянович "Плът"

Йордан Славейков: Най-грубо казано, в драматургичното писане са важни глаголите

"Ако човек има потребност да пише, има и потребността да обясни сам на себе не просто невидимата, неосезаемата част от света, а да си обясни поривите на душата си. Аз самият правя това всеки път, когато пиша и приветствам хората, които искат да го правят", споделя писателят и режисьор

Грузинската режисьорка Тинатин Кайришвили: Опитваме се да запазим добрите отношения с руснаците

Тя споделя, че Грузия винаги е готова да посрещне хора, бягащи от режима в Русия

Режисьорът Цветан Драгнев: Черната кутия не е нещо мрачно, тя пази важното

"Общи приятели ми пуснаха парчето "Опа хей" и после по интернет намерих всичко останало", разкрива режисьорът на "Балканска черна кутия" първата си среща с музиката на Никола Груев - Котарашки