Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Владимир Левчев: Чудото е винаги около нас

ЛИЦА

Владимир Левчев: Чудото е винаги около нас

"Чувството за хумор е важно нещо и сатирата много често може да бъде едно политическо оръжие" казва поетът

Писателят и преводач Владимир Левчев (Снимка: BulFoto)

Имаме един толкова странен и разнообразен свят. Както казва Атанас Далчев - "Чудото е винаги около нас и ни среща всеки ден", така че да вижда човек света или живота като едно чудо, както децата го виждат. Тогава може да бъде щастлив. Това каза пред БТА поетът и писател Владимир Левчев.

Премиерата на новата му книга "Астероид. Триптих за края на света" беше точно преди Коледа.

Романът съдържа три новели, които могат да се четат и самостоятелно, а действието преминава през ХХ, ХХI и XIII век. Излиза под логото над издателство "Лексикон". 

В интервю за БТА Левчев разказа за историята на романа, за силата на думите в поезията и прозата, за прогнозите за бъдещето, както и за важните неща, които ни убягват, докато правим планове именно за това бъдеще.

Още

Етгар Керет: Маслини или блус за края на света

Етгар Керет: Маслини или блус за края на света

- Как бихте представил "Астероид. Триптих за края на света" на читателите, които тепърва ще се потопят в света на новата Ви книга?
- Самата книга е роман, но може да се чете като три свързани, но отделни новели, които се казват "Забравихме си очилата в друга епоха", "Изгорелият Младежки театър" и "Сам в Града на безсмъртните". Може да се каже, че има един герой в трите новели, който живее в три различни епохи.

На премиерата Алек Попов ще ме представи, а актьорът Симеон Владов ще прочете една глава от първата новела.

Това е една книга, която доста дълго съм я писал. Всъщност, в нея дори има малко автобиографични елементи във втората новела. Както знаете, аз пиша повече поезия, по-рядко пиша проза. Имам два романа, писани през последните двадесет години, но се смятам главно за поет. Този роман е мислен доста прецизно и в някои моменти може би прилича малко на поезия, но като цяло има, разбира се, сюжет и си е роман. При това е малко научно фантастичен и малко мистичен. Роман за края на света.

- Заглавието действително звучи доста апокалиптично, но в сюжета има ли надежда? И какво според Вас ще е бъдещето на човечеството във XXIII век?
-Тъй като няма да доживеем до тогава, можем да си го представяме по един или друг начин (Смее се - бел. а.).

Да, романът ми има някакви идеи за това накъде се развива светът, но също и идеята, че има и неща, които са отвъд пространството и времето, и които са, така да се каже, винаги тук и сега. По някакъв начин това е една врата към една по-оптимистична прогноза за света. Защото ние винаги мислим за него с някакви черно-бели краски или за бъдещето като някаква дистопия, или пък като някаква съвсем розова картина и рай на Земята.

Още

Изложбата "Черти във време (в молив и лист)" - размисъл за състоянията, които отменят Края на света

Изложбата "Черти във време (в молив и лист)" - размисъл за състоянията, които отменят Края на света

Общо взето, знаем от историята, че нещата обикновено се случват малко по-различно, отколкото хората си ги представят. И е трудно да кажем, че всичко е черно или че всичко е бяло. Имаме един толкова странен и разнообразен свят. То това може би всъщност е и най-важното, за да бъде човек щастлив - да може винаги да се радва. Както казва Атанас Далчев - "Чудото е винаги около нас и ни среща всеки ден", така че да вижда човек света или живота като едно чудо, както децата го виждат. Тогава може да бъде щастлив.

Действително, много е важно за нас дали ще има енергийна криза, каква ще бъде средната заплата и така нататък. Това са много важни неща, особено когато хората са в нужда. Но, в крайна сметка, това, което е важно в живота, са дребните неща, които понякога почти не забелязваме, докато си правим планове за бъдещето.

Още

"Апокалипсис сега" се завърна в нова версия

"Апокалипсис сега" се завърна в нова версия

- А как успявате да намерите баланс между поезията и прозата?
- Разбира се, един роман е нещо доста различно от едно стихотворение. В него е много важно действието и сюжетът, характерите на героите. Но един разказ е доста близо като начин на въздействие до едно стихотворение. Той може да описва просто един миг, едно усещане, нещо, което се случва за кратко време с няколко герои или дори в съзнанието на един герой, което го прави близко до поезията.

Няма рязко жанрово разграничение, въпреки че в поезията има две неща, които са важни - едното са образите, които често са фигури на речта, метафори, тоест създава се текст и подтекст. И също музиката на езика, защото езикът звучи - той звучи във времето, както песента, а поезията е свързана с музиката.

По някакъв начин там е химията на езика - всяка дума е важна и нейното въздействие. Но, в крайна сметка, в една добра проза това също трябва да е така. Всяка дума трябва да е важна. Но когато имаме един роман от 500 страници, да кажем, не всяка дума е толкова важна, колкото в едно стихотворение от 50 думи.

Още

Немият Апокалипсис на Георги Господинов в 8 минути и 19 секунди

Немият Апокалипсис на Георги Господинов в 8 минути и 19 секунди

- Времето, в което живеем, може ли да бъде описано с някой от литературните жанрове?
- Ако говорим за политика, винаги сатирата би била най-подходящият жанр. Смята се, че Гьоте е казал: "Ако изгубим парите си, нищо не сме изгубили. Ако изгубим приятелите си, много сме изгубили. Ако изгубим чувството си за хумор, всичко сме изгубили".

Чувството за хумор е важно нещо и сатирата много често може да бъде едно политическо оръжие. Това важи за всяко време, не само за нашето. А има и друго отношение към света, което е именно търсенето на красивото и на това, което е важно за човешкия живот отвъд политиката. В романа ми също има такива моменти - някои разсъждения за живота и света около нас, които са доста политически.

Още

Постапокалиптично бъдеще в премиерата на рок операта "Исус Христос Суперзвезда" в Пловдив

Постапокалиптично бъдеще в премиерата на рок операта "Исус Христос Суперзвезда" в Пловдив

Но един роман или едно произведение на изкуството трябва все пак да има своя смисъл и отвъд злободневното, да може да се чете и след двадесет години, пък, дай Боже, и след повече от двадесет. Което значи, че политическите разсъждения трябва да са с една дистанция и с едно разбиране за важните и по-маловажните неща.

Владимир Левчев е роден на 17 октомври 1957 г. в София. Завършва Английската гимназия (1976) и изкуствознание в художествената академия в София (1982). Бил е редактор в издателство "Народна култура", списание "Глас", "Литературен вестник".

През 1994 г. заминава за САЩ с Фулбрайтова стипендия. Завършва MFA програма по творческо писане и между 1996 и 2007 г. преподава литература и писане в университети, в САЩ. Oт 2007 г. е преподавател по литература в Американския университет в Благоевград.

Автор е на стихосбирките "Аритмии", "Кой сънува моя живот", "Черна книга на застрашените видове", "Събрани сънища" и др. Автор е на романите "Любовни писма до свободата", "Крали Марко - Балканският принц", както и на редица други книги, сред които и преводи, включително на стиховете на Т.С. Елиът, Х. Тейлър, В. Висоцки и др.

Още

Ешкол Нево: Освобождение, рокендрол и човешки тревоги

Ешкол Нево: Освобождение, рокендрол и човешки тревоги

Още

Писателят Илия Троянов: Тази система оставя истината да плува в блато от лъжи

Писателят Илия Троянов: Тази система оставя истината да плува в блато от лъжи

Още

Каталунският писател Марти Жиронел: Бих искал един ден да видя Каталуния свободна

Каталунският писател Марти Жиронел: Бих искал един ден да видя Каталуния свободна

Още

Борис Панкин и рок бунтът "Коса" - за свободата, предразсъдъците, любовта и цветята

Борис Панкин и рок бунтът "Коса" - за свободата, предразсъдъците, любовта и цветята

Още

Яна Добрева: В момента се води битка за човешката душа

Яна Добрева: В момента се води битка за човешката душа

Още

Клинт Истууд: Остарявайки, си казваш, че знаеш твърде малко

Клинт Истууд: Остарявайки, си казваш, че знаеш твърде малко

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Джени Ерпенбек е първата германска писателка, която печели международната награда "Букър"

Ерпенбек, която започва работа като оперен режисьор през 90-те години на миналия век, получи тазгодишната награда за превода на английски език на романа си "Кайрос" за края на Студената война в Германия

Японският бестселър „Гърди и яйца“: Дръзка история на три жени, които търсят себе си (откъс)

Днес писателката Миеко Каваками, работила и като стюардеса и певица, е сред най-предизвикателните и интригуващи гласове на японската литература

Коя е Джейн Ан Филипс, спечелила литературната награда "Пулицър"?

Романът "Нощна стража" e за майка и дъщеря, които търсят убежище след войната в приют за душевно болни и постепенно се възстановяват от травмите.

Пролетният панаир на книгата стартира на 24 май в София

Събитието ще продължи до 2 юни, а гостите му могат да се насладят на повече от 110 културни събития, включително 40 на специално обособената сцена на Културната програма на Панаира

Проф. Николай Овчаров пише книга за аристокрацията по време на Второто българско царство

За новия си труд авторът сподели, че както и в опуса за царете, в нея освен историческите извори, ще бъде застъпена много и археологията

"Няма страшно" - оптимистичен преглед на семейното ежедневие

Сборникът с разкази от баща и дъщеря е хумористично четиво, идеално за плажа или за отпускане в края на деня, но въпреки лекотата си, без да съди и без да назидава, ни кара да се замислим