Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Нов прочит на един стар филм за жертвения смисъл на охридското злато

ПРЕЗ ОБЕКТИВА НА ВРЕМЕТО

Нов прочит на един стар филм за жертвения смисъл на охридското злато

Уникални кадри от архива на фотографа Иван Григоров, от снимачната площадка на филма "Спасението" на режисьора Борислав Пунчев

Полският актьор Ян Новицки, в кадър от филма "Спасението", 1984 г. / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Има исторически факти, които времето превръща в легенди. И когато историята ни постави в нова реалност, сме длъжни да си припомним тези факти и да се замислим, защо те са се превърнали в легенда. Пред нас застава въпросът, можем ли да превърнем легендите за другарство, взаимопомощ и себеотрицание в исторически факт?

Тези въпроси ни зададе един стар филм на режисьора Борислав Пунчев - "Спасението", а припомнянето дойде с помощта на неговата дъщеря Боряна Пунчева и излъчването на документалния филм "Легенда за охридското злато" на 25-и този месец в ефира на телевизия бТВ.

Още

НВИМ представя спасените бойни знамена на Българската армия

НВИМ представя спасените бойни знамена на Българската армия

Филмът "Спасението" на режисьора Борислав Пунчев е от 1984-а година. Заснет е по новелата "Охридска балада" на Серафим Северняк. Сценарият е на автора и на Петър Пейчев. Този филм е признат за истинска "епопея на най-сплотения период на българския дух в разделените територии", и на фона на днешните събития може да ни послужи за поука.

Режисьорът Борислав Пунчев по време на снимките на филма "Спасението" / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Режисьор и оператор на "Спасението" е Борислав Пунчев, музиката е на Симеон Пиронков, художник на филма е Петко Бончев. Във филма участват много натуршчици, но и професионални актьори - българи, поляци и немци. Речта на актьорите е автентична на съответните езици, което още повече допринася за документалното звучене на лентата.

Режисьорът Борислав Пунчев обсъжда с актрисата Алиция Яхиевич сцена от филма с нейно участие / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

В главната роля на достолепния охридчанин Никола Бакърджиев играе Коста Цонев, негова съпруга във филма е актрисата Невена Коканова, а бъдещата им снаха - дъщерята на самия Борислав Пунчев - Боряна Пунчева.

Полските актьори Михал Байор /вляво/ и Ян Новицки - вдясно, режисьорът Борислав Пунчев, в средата / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

От полска страна участва актьорът Ян Новицки, когото Борислав Пунчев познавал още от 1974-а година. По онова време Пунчев и Любомир Шарланджиев имали идея да направят телевизионен сериал по романа "Тютюн" на Димитър Димов.

Полските актьори Ян Новицки и Михал Байор, в сцена от филма "Спасението" / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Направили пробни снимки на Новицки за ролята на Борис Морев, но идеята за сериала пропаднала. Пунчев, обаче, харесал полския актьор и когато събира екипа за "Спасението", го поканил за ролята на коменданта на Охрид.

Реквизитът и гардеробът във филма също са автентични / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Дъщерята на Борислав Пунчев - Боряна Пунчева си спомня, как някога с екипа пътували няколко пъти до Охрид, за да усетят атмосферата на града, както и да направят фотоси.

Фотографът Иван Григоров, който по онова време работел за в. "Поглед" е заснел уникални кадри от снимките на филма.

Автограф на полската звезда Ян Новицки, лично за фотографа Иван Григоров / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Какво разказва самият той:

"Борислав Пунчев е направил много филми с моя баща Румен Григоров, а аз имах честта да бъда негов асистент-оператор. Благодарение на него направих и първата си фотоизложба "Лондонски улици" през април 1977-а година.

Борислав Пунчев, зад камерата, по време на снимките на филма / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Едно от най-вълнуващите преживявания и за двама ни беше, когато той снимаше филма си "Комини". Бяхме се качили на един много висок комин на "Кремиковци" и аз го задържах буквално като цирков артист с ръце, за да може да снима. Засне уникални кадри с едни майстори, които се движеха необезопасени по тясното скеле около върха на комина.

Треска ме тресеше щом погледнех надолу!...

Измерване на светлината преди снимките / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Филмът за Охрид се засне във Велико Търново, Несебър и Созопол, чийто залив напомня на Охридското езеро.

В киноцентъра се изградиха декорите на кметството в Охрид и на къщата на Никола Бакърджиев.

Полският актьор Ян Новицки, в кадър от филма / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Пазя фотоси и от снимките на първия игрален филм на Пунчев като оператор, който беше и първият игрален филм на Въло Радев като режисьор. Става въпрос за филма "Цар и генерал".

Тогава, в двореца Кричим, "царя" (Наум Шопов) зашлеви "телефониста" (Руси Чанев).

Сега си спомням и за някои гафове, лично сторени мен. Бяха изградили с декор скривалището на генерала, а аз го разруших, като без да искам съборих една от тежестите на крана и провалих снимачния ден.", разказва Иван Григоров.

Гримьорът Михаил Фердинандов подготвя за снимки актьора Ян Новицки / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

След като филмът "Спасението" е готов, политическата цензура в бивша Югославия реагира остро с протестна нота, и забранява прожекцията му.

Особено яростна е реакцията на Скопие. От целия някогашен соц лагер филмът бил прожектиран единствено в Полша.

Полският актьор Михал Байор, в кадър от филма "Спасението" / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Още

Стотици се поклониха пред ”великана” Коста Цонев

Стотици се поклониха пред ”великана” Коста Цонев

 

Но през 1984-та лентата е отличена със Специалната награда на филмовия фестивал "Златната роза" във Варна, а Съюзът на филмовите дейци му присъжда три награди: награда за режисура на Борислав Пунчев, награда за мъжка роля на Коста Цонев и награда за сценография на Петко Бончев.

Вторият оператор Иван Геков /вдясно/, снима сцена от филма / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Още

Ян Енглерт: Бях приет със симпатия и безкористни чувства в България

Ян Енглерт: Бях приет със симпатия и безкористни чувства в България

 

През 2004-та година, в полската филмотека дъщерята на Пунчев - Боряна Пунчева открива копие на филма със заглавие "Да спасим града". Филмът очевидно е бил запазен от поляците, главно заради участието на полските актьори Ян Новицки, Алиция Яхиевич и Михал Байор в него, а може би и заради това, че самият Борислав Пунчев е полски възпитаник.

Полската актриса Алиция Яхиевич, в кадър от филма "Спасението", Снимка: Иван ГРИГОРОВ

И така днес, благодарение на Боряна Пунчева, можахме да видим "Легенда за охридското злато" - филм за филма на баща й "Спасението". Лентата ни припомня исторически събития, които е добре да преосмислим отново.

Полската актриса Алиция Яхиевич и режисьорът на филма "Спасението" Борислав Пунчев / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Какъв е сюжетът: По време на втория етап на Втората световна война 24-рима български войници са били откупени от охридчани със злато.

Хората доброволно се разделят със златните предмети, които имат, независимо че те са част от техните спомени и от родовата им памет.

Пръстени, обеци, гривни, гердани, брошки, монети, ордени и медали от войните и дори... зъбни протези се трупат в купчинката, която трябва да достигне десет килограма - такава е цената на откупа за човешките животи.

Борислав Пунчев обяснява на полския актьор Ян Новицки сцената със златото във филма "Спасението" / Снимка: Иван ГРИГОРОВ)

Още

Чудесата, сътворени от Христос, според евангелията

Чудесата, сътворени от Христос, според евангелията

Кулминацията във филма е моментът, в който малко преди да изтече ултиматумът, кантарчето на златаря отсича девет кила. Не достига един. Тогава старият поп Тома (в ролята - актьорът Кирил Янев) жертва златния кръст на черквата "Св. Климент", подарен от двама охридчани, преселени в София.

Режисьрът Борислав Пунчев, по време на сниките на филма "Спасението" / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Попът вдига високо кръста и го понася през града към кметството, а зад него един след друг тръгват хора, и така се образува едно огромно шествие на Спасението.

Войниците са откупени, а Охрид - спасен от унищожение.

"Камера работи!", началото на един снимачен ден / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

За откупа със злато в Охрид има много легенди. Според някои то било върнато на дарителите, според друга било изнесено от града от оберлейтенант Август Фогел. Но това не е толкова важно. Важен е жестът на обикновените хора, които се разделят с ценни за тях златни предмети, за да откупят българските войници.

Полският актьор Ян Новицки, в кадър от филма "Спасението" / Снимка: Иван ГРИГОРОВ

Текст: Еми МАРИЯНСКА
Снимки: Иван ГРИГОРОВ

Още

Гданският музей на Втората световна война - с изложбата "Борба и страдание" в София

Гданският музей на Втората световна война - с изложбата "Борба и страдание" в София

Още

Превръщат подводна база от Втората световна война в най-големия център за цифрово изкуство

Превръщат подводна база от Втората световна война в най-големия център за цифрово изкуство

Още

Режисьорът на "Тютюн" отнесе в гроба тайните на Невена Коканова

Режисьорът на "Тютюн" отнесе в гроба тайните на Невена Коканова

Още

 Великата Невена Коканова: Запалете лампите, после ни чака само тъмнина!

Великата Невена Коканова: Запалете лампите, после ни чака само тъмнина!

 

Коментирай 5

Календар

Препоръчваме ви

Един ден с Гена Димитрова през 1988-а

Снимки на Иван Григоров от урок на знаменитата певица в Софийската опера

За възродения народ и пътя му към светли бъднини (галерия)

Снимките на родЕния репортер Иван ГРИГОРОВ от далечната 1973 ни напомнят за миналото, което на едни носи носталгия, а на други - нищо, защото не помнят "онова" време...

Бърза помощ ще има и хеликоптер.., само че в Прага преди 36 години

Докато в България "Болница на края на града" събира мало и голямо пред малкия екран, фоторепортерът Иван Григоров ни води в истинската "Бърза помощ" на столицата на тогавашна Чехословакия

Употребен и забравен

37 години от оня 1 април 1986, когато обективът на Иван Григоров улови завръщането на Сергей Антонов у дома след 1222 дни в италиански затвор

В края на март 1984 г. - една друга Варшава, една друга Полша, един друг свят

Поглед към живота на Стария град със снимките на Иван Григоров

Анджей Вайда: Светът е тежко болен

Снимки на Иван Григоров от срещата на Анджей Вайда със Стефан Данаилов, Наум Шопов, Васил Михайлов и трупата на Театъра на народната армия на българска сцена през 1978-а