Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Марияна Арсенова повдига завесата на Музикалния театър - сърбин поставя "Цигулар на покрива"

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Марияна Арсенова повдига завесата на Музикалния театър - сърбин поставя "Цигулар на покрива"

Ремонт на балкона ще подобри видимостта значително, казва тя

Снимка: Павлин Даскалов; Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Директорът на Музикалния театър Марияна Арсенова коментира пред impressio.dir.bg с какво трупата ще изненада публиката през новия сезон. Сръбският режисьор Небойша Брадич ще постави "Цигулар на покрива". Защо той... Това ще разберете в следващите редове:

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Г-жо Арсенова, как се справяте с делегирания бюджет, който отпуска Министерството на културата на културните институции в България?
- Министерството никога не е отказвало да съдейства или да ни финансира според закона. Делегираният бюджет, когато се използва мъдро и се управлява правилно, работи много добре. При нас всички финансови въпроси се решават екипно с високо квалифицирани служители и засега се справяме добре.

Когато се въведоха делегираните бюджети, театърът много бързо навлезе с един положителен преходен остатък. Имаше публика, имаше приходи и резултатът беше изключително добър. След това имаше момент, в който делегираният бюджет беше оспорван, защото театърът от 560 хиляди лева като преходен остатък, стана с 517 хиляди на минус. За последните 3 години, в които аз съм директор, заплатите са вдигнати с 30% и три пъти са давани ДМС-та. Тази година благодарение на "Фантомът от операта" имаме над милион положителен остатък.

Министерството никога не e отказвало своята помощ. Но, за да може да иска министърът от държавата, трябва ние самите да искаме от него. Той ни чува. Искаме по-високи стандарти, защото делегираните бюджети не могат да скъсят разликата между заплата, инфлация, растящи цени и т.н.

- Това, че имате остатък, вярвам, ви дава възможност да работите по-спокойно...
- Искам да отбележа, че когато делегираните бюджети навлязоха, заплатите в театъра бяха ниски. И сега, когато казвам, че сме ги повишили, отново не говорим за някакви големи суми. Делегираните бюджети, по мое мнение, работят. Държавният музикален театър е единственият национален културен институт, чийто предмет на дейност са жанровете оперета и мюзикъл. Говоря за онези заглавия, които са с хитова стойност.

Ние поставихме "Фантомът от операта", а сега през януари ни предстои "Цигулар на покрива", а след това? Не са много световните заглавия, които са над тях по популярност.

Сръбският режисьор Небойша Брадич по време на репетициите на "Цигулар на покрива"

- Феномен ли се оказа "Фантомът от операта"...
- Да, ясно го казвам. Интересът на публиката е голям, а и вярвам, че ние отговорихме със спектакъл на изключително високо ниво.

- И, респективно, приходите са добри...
- Да. Споменах вече, че имаме сериозен преходен остатък. Това ни дава увереност, че се движим в правилна посока. Към момента приходите ни са добри. А каква година предстои... Никой не може да каже. "Фантомът на операта" е върхът в мюзикъла.

Още

Овации на премиерата на "Фантомът на операта" в Музикалния театър

Овации на премиерата на "Фантомът на операта" в Музикалния театър

- Може би един от върховете?
- По-скоро е върхът. Говоря и за посещаемост, и период, в който се играе. Той е на сцена повече от 34 години - на "Уест Енд", а 31 години е на "Бродуей" и е в рекордите на "Гинес" по посещаемост. Друг такъв феномен няма. "Цигулар на покрива" също е силно заглавие, но е силно по различен начин. Той е с изключително дълбока драматургия. Дори колегите настръхват по време на репетициите. Материалът е много силен.

Сръбският режисьор Небойша Брадич ще постави "Цигулар на покрива"

- И да завършим с "Фантомът на операта". Ще има още една серия от представления.
- Да, тя ще е през ноември. Билетите са пуснати в продажба. Ще има 8 представления от 3 до 17 ноември.

Аплаузи на премиерата на мюзикъла "Фантомът на операта" в Музикалния театър, 25 януари 2019 г. (Снимка: Национален музикален театър)

- Да разбирам ли, че договорът е бил за четири поредици от представления?
- Не. Просто интересът към заглавието ни накара да преговаряме и да купуваме още представления. Няколко пъти казвах това и не искам да звучи като рекламен трик. И не беше. Просто интересът беше голям.

Музикалният театър е първият в България, който работи с Андрю Лойд Уебър. Говорим за контакти от около 20 години. Професор Донев започна с "Исус Христос Суперзвезда", "Евита", "Котки", "Йосиф и фантастичната му пъстра дреха"... След това взехме и "Булевардът на залеза", сега "Фантомът на операта".

До този момент спектаклите са се договаряли като авторски права за определен брой изпълнения и много рядко са се водили разговори за продължение. С "Фантомът на операта" ни се наложи да водим два разговора за продължения.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Има ли възможност да излезете с "Фантомът на операта" в чужбина?
- Това е въпрос на друга договорка. Като цяло има много мащабно представяне на "Фантомът на операта" по света, но ще помислим. Иначе е интересно това, че мюзикълът се поставя тази година, ако не се лъжа, за първи път във Франция. Все пак действието се развива в "Гранд Опера" в Париж. А причината премиерата да се отлага няколко пъти е, че все нещо се е случвало, някакъв инцидент - досущ като в самия спектакъл...

- Как се стигна до "Цигулар на покрива" и защо точно този мюзикъл...
- Много музикални институти в България започнаха да правят мюзикъли, а атрактивните заглавия не са безбройни.

Когато операта прави "Мамма миа" и "Клетниците" - трябва да отговорим с хитово заглавие. "Цигулар на покрива" е поставян у нас преди 30 години.

Аз съм гледала всички представления и нямаше спектакъл, на който да не съм плакала и да не съм се смяла. Спомням си какво въздействие имаше върху публиката. Не бяхме работили досега с фирмата, която държи правата. Поискахме ги, дадоха ни ги. Буквално не повярвах, когато подписах договора. Ако има място, на което това представление ще е у дома си, това е Музикалният театър. Трупата ни е израснала като такава не само с наследените традиции, а и с любовта, която носи към нашето изкуство.

Режисьорът Небойша Брадич дава наставления по време на репетициите

- И сега, доколкото разбрах, се подготвя нещо уникално. Говоря за това, че артисти, които са играли преди 30 години, ще участват и сега...
- Е, няма да са в същите роли... (Усмихва се). Преди са били в ролите на дъщерите, сега ще играят ролите на майките. Катерина Тупарова - преди беше Хава, сега ще е Голда. Калина Ангелова - беше също една от дъщерите, сега също е Голда. Светлана Иванова също ще участва.

- Знаете какво сте гледали преди 30 години. Сега какво ще е новото, какво ви вълнува, какво искате да покажете...

- Аз съм една от Голдите... (Усмихва се). Надявам се, да имам време, за да направя тази роля, защото е изключително силна, женствена, обединява всички качества на жената.

Сега гледам различно на нещата, защото в момента за мен най-важно е да се направи организацията, а тя върви по план. Гледах вече няколко репетиции и от вълнение ми заседна буца в гърлото, а това означава, че се получава.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Сръбски режисьор... Защо?
- Първо исках режисьорът да е нещо по-различно от това, което сме свикнали и познаваме у нас. Трудно се правят нашите постановки, ако не си вътре в жанра. Ако нямаш усещането за музиката, за танците, усещането за музикалната страна на нещата, ще е трудно. Ако си драматичен режисьор, има опасност да не се разчетат добре музикалните номера. Ако си само оперен режисьор, може пък да не се получи усещането за театър. Водих разговори с няколко български драматични режисьори, но ни се разминаха плановете, защото не успяхме да съвместим графиците си. И така стигнах до Небойша Брадич. Той е драматичен режисьор, но има в биографията си постановки на 7 опери, 5 мюзикъла - между които и "Клетниците", бил е министър на културата на Сърбия. В момента заема поста на програмен директор на Националната сръбска телевизия.

Небойша Брадич носи друг различен полъх, друго усещане, има друг метод на работа и при това без да се губи балканската нишка, балканския нрав. Имахме вече два периода по 2 седмици репетиции. Може да се каже, че се потопи в нашата атмосфера. Хареса му да работи с нас, артистите пък с жажда идваха на репетициите. Вярвам,че ще се получи нещо различно и ново. В нашата професия нещата са субективни. Нека Господ да ни помага, никой не е абониран за успеха. Вдигнахме високо летвата, хората имат определени очаквания и ние работим така, че да ги радваме все повече. Затова аз се боря да запазим тези жанрове за нашия театър.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Подготвяте и нещо друго изненадващо. За първи път планирате да има представление в Музикалния театър на 31 декември...
- Преди много години също е имало представления в Музикалния театър на 31 декември, а ние сега просто решихме да възродим традицията. Постановката ще е "Прилепът" и ще е от 17 часа. По цял свят тя се играе на този празничен ден.

- Нови хора в екипа влизат ли за новия сезон?
- Попълнението при нас става много постепенно.

Мюзикълът като жанр изисква млади хора. Няма как да не се привличат нови. Даваме шанс на много, но сцената и публиката са тези които накрая решават.

- Имаме ли способни млади артисти...
- И още как. Публиката вижда техните изяви, харесва ги и им помага. Много често и непознати хора ме спират и ми казват какво ги вълнува, изказват добронамерено своите предложения. Аз се вслушвам в мненията им.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Сезонът започва на...
- На 26 септември откриват Балет "Арабеск" с Гала вечер. На 29 септември е откриването на сезона на Музикалния театър с юбилеен концерт "Влез в моя сън". С този концерт ще отдадем и заслуженото уважение към нашия главен диригент Юли Дамянов, който навършва 60 години.

- Промяна в цените на билетите за новия сезон...
- Ще има, да. Няма да бъде драстична промяна. При хитовите заглавия ще има увеличение, защото и правата не са никак евтини. При класическите заглавия също. Билет от 8 лева за един национален институт като Музикалния театър, съгласете се, че е много ниска цена. Цените не са променяни от години, така че се налага.

През лятото ще правим и ремонт на балкона, защото имахме проблем със зрителния ъгъл на определени места. Сега столовете ще се пренаредят и видимостта ще се подобри значително.

Имаме основания да кажем, че ще си заслужава новата цена на билета. Премиерата на "Прилепът" ще е на 20 октомври, след това има още три дати - 25, 26 и 27 октомври. През ноември е серията на "Фантомът на операта", а след това през декември започват нашите коледни приключения, както аз наричам нашите коледни концерти. Те са винаги със сюжет, нови декори - това са пълнокръвни спектакли. Коледните ни концерти в театъра ще са три и са на датите 21, 22 и 27 декември. На 28 декември е нашият традиционен Новогодишен оперетен бал в Зала 1 на НДК - това е неговата четвърта поредна година.

Както вече казах в началото - на 31 декември от 17.00 часа е празничният новогодишен спектакъл на "Прилепът" от Йохан Щраус с чаша шампанско в антракта и изненада за публиката. А през януари е премиерата на мюзикъла на Джери Бок "Цигулар на покрива".

Имахме тежък, но успешен сезон! Най-успешният досега! Завършваме го в неделя, 14 юли, с "Царицата на чардаша" от 17.00 часа. Чрез вас искам да поканя публиката на този спектакъл - последен за сезона.
Пожелавам на всички колеги да успеят да си починат добре през лятната отпуска, да съберат нови сили, за да можем с цялото си сърце на нашите творчески натури да създаваме уникални спектакли на оперетата и мюзикъла.

 Интервю на Калин КАМЕНОВ

Още

Марияна Арсенова: Дойдох в Музикалния театър и побързаха да ме съблекат... за хубавата Елена

Марияна Арсенова: Дойдох в Музикалния театър и побързаха да ме съблекат... за хубавата Елена

Още

Марияна Арсенова: Когато човекът на изкуството обича, той прави чудеса!

Марияна Арсенова: Когато човекът на изкуството обича, той прави чудеса!

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна