Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

ИГРАТА НА СВЕТЛИНАТА

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Burn the island, 2024, studio view (Снимка: Димитър Генчев)

През април живописецът Димитър Генчев откри своята самостоятелна изложба Sepia в Sarieva/Gallery в DOT Sofia. Това е четвъртата изложба на Sarieva/Gallery в новооткритото пространство.

В основата на колаборацията между двете организации е представянето на установени и развиващи се български художници и утвърждаването на колекционерска среда.

Роден в Пловдив, Димитър Генчев завършва Националната художествена академия в София, Утрехтското училище по изкуствата (HKU). Учил е още в Rijksakademie в Амстердам и Ecole des Arts Decoratifs в Страсбург, Франция.

Още

SEPIA на художника Димитър Генчев в DOT Sofia

SEPIA на художника Димитър Генчев в DOT Sofia

Негови произведения са представяни в самостоятелни и групови изложби в Музея за съвременно изкуство De Domijnen, Ситард; Credo Bonum, София; Morsbroich Museum, Леверкузен; Кралският дворец в Амстердам; Cloud Seven, Брюксел; Софийска градска художествена галерия и др.

Това е втората му самостоятелна изложба със Sarieva/Gallery, като е представян в други групови изложби и инициативи на галерията регулярно през последните години. Генчев е носител на стипендия от фондация "Фонд Мондриан"; награди за живопис: Наградата на Buning Brongers в Холандия; Национална награда на Allianz България; награда от Националния конкурс за живопис и скулптура за млад български художник и наградата "Гауденц Б. Руф".

В текста за експозицията изкуствоведката Десислава Милева пише:

"Светлината е основополагаща в работата на Димитър Генчев. Тя е ритъм, импулс, миг на влюбване. Генчев не само рисува светлината. Той я създава в платното, умело вграждайки матови, лъскави или прозиращи елементи в диалог с източниците на осветление.

Тази игра на външна и вътрешна светлина, така характерна за автора, допълва усещането за непрекъснато движение и за съществуването в двуизмерната повърхност на платното на още едно трето измерение."

Димитър Генчев (Снимка: Христофор Балабанов)

Самият Димитър Генчев споделя, че вероятно афинитетът към материите и текстурите идва от някогашното му желание да бъде скулптор. Всъщност художникът изобразява онова, което вижда в света, но някак без да го копира.

В настоящата изложба негов обект на наблюдение е природата или едно съвсем обикновено листо. Основен творчески стремеж на Димитър Генчев е свързан силно с живописния експеримент.

"Димитър Генчев е художник алхимик. Един от онези, които търсят в изкуството безкрайните възможности за трансформация на материята и мистериите на нейното зараждане (...) Димитър Генчев комбинира абстрактни и фигуративни елементи, изследвайки докъде може да стигне разпадът и преливането на формите в едни безкрайни пространства, безтегловни, поглъщащи и ефимерни.

Пространства, които не обещават нищо, не разказват нищо и с това носят в себе си едно безмерно и така необходимо спокойствие в свят изтъкан от дисонанса на шумни наративи. Пространства, в които окото не търси да реконструира смисъл, история, граници, а да потъне все по-надълбоко" - пише още Десислава Милева.

Изложбата може да бъде видяна в Sareiva/Gallery в DOT Sofia до 12 май, като в последния ѝ ден ще има и разговор с художника:

- Разкажете ни малко повече за работата по изложбата Sepia - кога започна тя и кога са създадени картините в нея?
- Седем-осем месеца по-рано знаех, че ще правя самостоятелна изложба в Sareiva/Gallery в DOT Sofia. Обикновено работя едновременно върху две или три платна.

Понякога картините ми стоят определено време в ателието на незавършен етап. Технологичното време го изисква. Пластовете боя трябва да изсъхнат добре.

Работейки по друго платно, имам възможност да погледна старото с нови очи и да го завърша по най-добрия начин. Такъв е случаят с картината "Чупливо". Работата по нея започна година и половина преди откриването на изложбата.

В нея се виждат множество пластове с изображения, положени едно върху друго.

"Кралство" и "Чупливо" из изложбата Sepia на Димитър Генчев (Снимка: Яна Лозева)

- Как избирате темите, които се превръщат в акцент на изложбите Ви и защо в Sepia избрахте именно листото и природата като мотив?
- Темата за мен е повод или извинение, за да рисувам. Аз се интересувам от светлина, материя, цвят, хармония и пространство.

По изчистените линии на листото, наблюдавам играта на светлината. Понякога то ми напомня на водна повърхност или на намачкан плат. В гънките, светлинните и цветовите игри на листото аз прочитам пространство.

Това пространство ме провокира да го пресъздам върху двуизмерната повърхност.

От друга страна, в темата на листото за мен има и библейски мотив. Свързвам я с християнския празник Петдесятница, на който свещеникът хвърля орехови клонки в храма. По метафора на Калин Янакиев (мой любим автор) тези листа падат от огромното дърво на живота в Райската градина.

Sepia, 2024 (Снимка: Димитър Генчев)

Още

"Образ на ръба на материята" – несъществуващото пространство на българо-белгийската художничка Деница Тодорова

"Образ на ръба на материята" – несъществуващото пространство на българо-белгийската художничка Деница Тодорова

- Как Вие бихте разходили накратко някого сред картините от изложбата Sepia?
- Много се радвам, че картините ми са изложени в Sareiva/Gallery в DOT Sofia. Там, те са част от контекста на цялата сграда, която е дом на колекция за съвременно българско изкуство.

Първата картина която се вижда в галерията още от стълбището е "Кралство". Тя играе ролята на цветен акцент, който провокира зрителя да влезе в светлото изложбено пространство. Там той е заобиколен от големите платна, "Сепия" от едната страна и "Чупливо", заедно с "Изгори острова" от другата.

Представянето има интересен ритъм на картини с различен размер и цвят. Редуват се платна с малък и голям формат и такива с наситени и монохромни цветове. Това което ме радва е, че някои посетители се връщат, за да разгледат изложбата отново.

Още

Стефан Николаев избра новооткритото пространство "Dot Sofia" за новата си изложба "Дом"

Стефан Николаев избра новооткритото пространство "Dot Sofia" за новата си изложба "Дом"

- Живописната Ви работа съчетава хиперреализъм и абстракция - как Вие виждате реалността и какво значение има тя за Вашето изкуство?
- В заобикалящия ме свят аз намирам сюжети за рисуване. Често търся необикновеното в баналното.

Например - изсъхналите листа, които помитаме и изхвърляме, се превръщат в главен герой на произведение на изкуството.

По този начин се опитвам да изненадам зрителя и да му покажа красотата в обикновеното.

Чрез абстракция създавам благоприятна картинна среда. В нея, по реалистичен начин, подчертавам красотата на баналното.

Пред Sepia, 2024 на Димитър Генчев (Снимка: Радина Ганчева)

- Вие сте изцяло посветен на творческата си работа - как минава работния ден на художника?
- Отивам в ателието си, след като закарам сина ми на училище. Опитвам се да съм максимално съсредоточен и продуктивен. Свободата от работно време и конкретни задължения, ме провокира да си ги налагам сам.

Това е нещо като невидим камшик, който стои в ъгъла на ателието и който от време на време ползвам, за да се самобичувам. Винаги имам чувството, че не го ползвам достатъчно.

- Ако приемем, че всеки творец създава творчеството си, представяйки си с кого го споделя - какъв е Вашият идеален зрител? Какво вижда, чувства и разбира от Вашата живопис?
- Един от моите идеални зрители е колекционерът. Този, които толкова харесва картината, че иска да я притежава. Това е един вид признание за качеството на картината.

Друг идеален зрител е този, който има потребност от изкуство. Той има афинитет, чувствителност и глад към духовно преживяване. Той може лесно да се възторгва от произведение на изкуството. Грубият или невъзпитан човек по-трудно откликва на фините цветови нюанси.

- Какво намирате за важно и значимо в изкуството днес или за какво е важно да говори изкуството?
- Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя, да го оставя без дъх. Доброто изкуство е силно.

То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност.

То трябва да е удоволствие и почивка за сетивата. Може би, трябва да е, като природа. Колко много имам да работя в тази посока.

Интервю на Демна ДИМИТРОВА

Още

Кристо за начинаещи: проучвателен мандат за паметник

Кристо за начинаещи: проучвателен мандат за паметник

Още

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

Веселина Сариева: Съвременното изкуство търси красотата, то не я подменя

Още

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят

Още

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

"Съседите" на Венецианското биенале: Всяко насилие на държавата засяга всеки един от нас

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Симоне Грамалия: Музиката е огледало на времето

Симоне Грамалия е признат за един от най-добрите виолисти на своето поколение и българската публика ще има удоволствието да се увери в това

Ели Скорчева: Погледнах се в огледалото и видях Блага. Не бях аз

"Не съм искала нито да съм известна на всяка цена, нито да съм актриса на всяка цена. Аз исках на всяка цена да съм много добра. Където и да било", разкрива Скорчева

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием