СПЕЦИАЛНИ ГОСТИ
Судабе и Фаршид отвъд облаците: Общото е стремежът ни към полет в един по-добър свят
Двамата ирански художници, двойка в живота, но с различен поглед като творци, пред Нихал Йозерган специално за Dir.bg - за изложбата в галерия "Интро" и за свободата без граници
Автор: 1741 Прочита 0 Коментара
/ От ляво надясно: Галеристът Валентин Щинков, гл. ас. д-р Сирма Костадинова от СУ, Судабе Чалащари и Фаршид Давуди на откриването на изложбата "Облаци в свободен полет" (Снимка: Нихал Йозерган)Те са двойка в живота, но в изкуството са различни вселени - едната допълва другата и така вървят към себеизразяването. Те са иранските художници Судабе Чалащари и Фаршид Давуди, които миналия четвъртък откриха своя изложба в столичната галерия "Интро".
Културното събитие е свързано с 30-годишнината от създаването на специалност "Иранистика" към катедра "Класически Изток" на ФКНФ в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Това е първото им гостуване в София.
Експозицията "Облаци в свободен полет" стана възможна благодарение на ръководителя на специалност "Иранистика" гл. асистент д-р Сирма Костадинова, която е и инициаторът, както и с усилията на галериста Валентин Щинков със съдействието на Външно министерство и на посолството на Техеран у нас. Двамата творци се надяват тази изложба, която е първо гостуване на ирански художници в България през последните десетина години, да засили културните връзки.
На откриването дойдоха и посланикът на Ислямска република Иран в София Н. Пр. Али Реза Ирваш, както и културният аташе в мисията Масуд Ахмади.
Картините на Судабе Чалащари съчетават по оригинален начин калиграфията с изящни флорални, геометрични и абстрактни персийски мотиви. Тази рамка обаче е разчупена от препратки към емблематични женски образи от картини на световното изкуство като "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи, "Свободата води народа" на Йожен Дьолакроа, статуята на Свободата и др.
В творбите на авторката се прокрадват феминистки послания, с които сякаш се стреми да стопи видимите и невидимите граници между Изтока и Запада, между "свое" и "чуждо", между "тук" и "там", както и между класиката и модерността.
Судабе Чалащари пред картините си (Снимка: Нихал Йозерган)
Колажи от ирански всекидневници, пресъздадени в картини, пък е основният художествен похват, с който Фаршид Давуди създава своите произведения. Чрез тези прерисувани, разкъсани и разбъркани "изрезки" от ирански вестници авторът по уникален начин съживява реални събития в Иран, някои от които оставили травмиращи спомени в картините му.
Неговото изкуство отправя, както ясно послание срещу цензурата, така и вдъхновява за промяна. Картините са наситени и със заряда на "невинното детство на журналистиката" от времето, в което интернетът не съществува или достъпът до него е ограничен.
Фаршид Давуди пред две от творбите си (Снимка: Нихал Йозерган)
Двамата се съгласиха да споделят емоциите си за читателите на Dir.bg пред Нихал Йозерган:
- Как се чувствате в София?
Фаршид Давуди: Тук бяхме посрещнати изключително топло и приятно изненадани да намерим много приятели на иранското изкуство. За нас е чест, че с тази изложба се открива 30-годишният юбилей от създаването на уникалната за България специалност "Иранистика" в СУ.
- Освен партньори в изкуството, вие сте и семейна двойка в живота. Споделяте ли обща визия, въпреки различните ви стилове и техники на рисуване? Какво е общото послание на тази изложба?
Фаршид Давуди: Това е труден въпрос. Да, ние сме семейство, но мисленето ни е различно. И все пак, това, което преживяваме в нашата страна и често обсъждаме помежду си, може би ни е повлияло и се е отразило на изкуството ни. Възможно е тъкмо тези преживявания да са общото помежду ни.
От друга страна, в нашия твърде забързан, модерен и политизиран свят само изкуството гради мостове и прескача ограниченията и разделенията, които поставят реалните граници, само изкуството около нас истински свързва света.
Фаршид Давуди в разговор с Нихал Йозерган пред неговите картини (Снимка: Нихал Йозерган)
Судабе Чалащари: Общото между нас е стремежът ни към полет.
Полет към един по-различен и по-добър свят. Този нов свят е свят, в който се твори единствено изкуство, и нищо по-различно от изкуство.
Судабе Чалащари пред картините си (Снимка: Нихал Йозерган)
- Като жена и художник, която живее в Иран, какво послание отправяте към българската публика?
Судабе Чалащари: Искрено вярвам, че изкуството е единственият истински мост който реално свързва хора, култури и цивилизации. Чрез него имаме възожност да стигнем до всяко едно място, така стигнахме и до София.
От ляво надясно: Судабе Чалащари и Нихал Йозерган (Снимка: Нихал Йозерган)
- Образът на жената в творбите ви е изведен на преден план. Прави впечатление, че използвате много произведения на световното изкуство, които са се превърнали в марка на Западния свят. Те служат като основа върху която претворявате своя специфичен ирански стил на рисуване. Сякаш "забулвате" с вашите традиционни ирански мотиви лицата на тези произведения, станали световно известни символи на свободата. Защо избрахте точно този стил, за да изразите себе си?
Судабе Чалащари: За мен персийската живопис е един вид медитация. За да се вдъхновявам, когато рисувам, имам навика да слушам традиционна иранска музика. Като жена и художник, се стремя да разкрия и развия в свой стил красотата на богатите класически ирански мотиви. Същевременно искам да разчупя персийската рамка, затова реших да използвам популярни в целия свят женски образи, в опит за да събера двете реланости в една.
Смятам, че въпреки всички ограничения, които съществуват в съвременния свят, моето изкуство е начин да се съчетае европейското, западното с иранското, източно изкуство. Бих искала да чрез картините си да предам посланието, че именно изкуството е това, което свързва хората, създава връзки и преодолява тези граници. Мотото на изложба "Облаци в свободен полет" изразява и една метафора.
Това е заглавие на стихотворение на съвременния ирански поет Мехди Ахаван Салес, в което той пише: "Да нарамим малко багаж и да потеглим по пътя без връщане. Да видим цвета на небето навред един и същ ли е..."
Судабе Чалащари пред картините си (Снимка: Нихал Йозерган)
- Каква е вашата действителност, реална или иреална и какво е вашето послание към хората в България?
Фаршид Давуди: Действителността винаги е относителна, защото всяка реалност се представя от различна гледна точка. Всяка страна представя своя аспект чрез медиите, които на свой ред имат способността да пречупват реалността и създават паралелни светове. Всъщност, коя реалност е реална?
Дали медиите пресъздават точно съществуващата действителност? Ние четем, слушаме, гледаме и така, чрез медиите опознаваме света, затова съзнанието ни е повлияно от тях.
Моето послание е за един нов, свободен, справедлив и по-добър свят за всички. Дискурсите в изкуството могат да бъдат универсални и да успеят да представят нова и вълнуваща визия за Иран.
Интервю на Нихал ЙОЗЕРГАН
Експозицията в галерия "Интро" на ул. "Цар Самуил" 28, където можете да се срещнете и разговаряте с иранските художници, ще бъде отворена до 17 април.
Изложбата "Облаци в свободен полет" може да бъде разгледана до 17 април
Биографични данни за творците:
Судабе Ганадиан Чалащари
Родена е през 1979 г. в гр. Шахр-е Корд, Иран. Завършва бакалавърска програма по Ръчни занаяти в техеранския университет "Суре", в който е и една от най-престижните художествени академии в Иран. Участва в редица фестивали и изложби на художествените занаяти в страната си.
В свята работа прилага разнообразни традиционни техники като керамика, дърворезба, калиграфия, печат, стъкло, иранска живопис. Интересът ѝ към изкуството на печата и традиционното оформление на корици и страници на книги се отразява и върху нейните произведения от серията "Идентичности", които са изложени в галерия "Интро".
Фаршид Давуди
Роден е през 1978 г. в гр. Техеран, Иран. Придобива бакалавърска степен по Живопис в университета "Суре" в гр. Техеран и магистърска степен по Изкуства в Художествената академия в гр. Исфахан. В периода 2017-2019 г. е преподавател в Университета по изкуства в Занджан.
Има пет самостоятелни изложби в Техран, Исфахан, Бандар Анзали. Участва в много други съвместни изложби в Иран, Непал, Китай, Турция, Ливан. Осъществява художествена практика в Париж, Франция и в Катманду, Непал. Носител е на престижни художествени награди от Фестивала за визуални изкуства "Фаджр" и Художествената академия в Исфахан.