СЛЕД РЕСТАВРАЦИЯ
Картината "Свободата води народа" на Дьолакроа разкрива истинския си блясък в Лувъра
"Досега богатството на хроматичната наситеност беше загубено… под жълтеникавите слоеве", казва Алар, който наблюдава метаморфозата на картината
Редактор : / 1797 Прочита 1 Коментара
Посетител пред картината "Свободата води народа" на Йожен Дьолакроа в Лувъра в Париж (Снимка: Pierre Crom/Getty Images)Посетителите на Лувъра в Париж ще могат да открият истинските цветове на картината "Свободата води народа" на Йожен Дьолакроа след реставрацията й, която продължи повече от шест месеца, предаде АФП, цитирана от БТА.
Творбата, смяната за шедьовър на живописта, беше пожълтяла от натрупалите се в продължение на десетилетия слоеве лак и мръсотия.
"Ние сме първото поколение, което преоткрива цветовете на Дьолакроа", казва Себастиан Алар, директор на департамента "Живопис" в Лувъра.
Картината, на която извън Лувъра са се възхищавали само посетителите на филиала му в град Ланс, Северна Франция, и в Япония през 1999 г., изобразява алегория на Свободата: полугола жена, развяла синьо-бяло-червено знаме на барикада сред въстаници в центъра на Париж. Йожен Дьолакроа я създава през 1830 г.
"Досега богатството на хроматичната наситеност беше загубено... под жълтеникавите слоеве", казва Алар, който наблюдава метаморфозата на картината в музейна зала, превърната в работилница за реставрационни дейности.
Това се дължи на факта, че с течение на времето върху творбата са били нанесени осем слоя лак, за да се подсилят цветовете. След това те са покрити от матовожълта маса, в която според него са се задържали "мръсотия и прах".
Последната голяма реставрация е направена през 1949 г. Настоящата е реализирана в рамките на стартиралата през 2019 г. кампания за голямоформатни творби от 19-и век, отбелязва АФП.
"Омагьосващо е да видиш как под лака се появява материя в много добро състояние, с живи маски от четката", казва пред АФП Бенедикт Тремолиер, една от двете реставраторки, работили по проекта.
"Дьолакроа е скрил навсякъде малки щрихи от синьо, бяло, червено... сякаш повтарящи знамето, но които изобщо не се забелязваха", добавя колежката й Лоранс Мюньо.
Подобно на други голямоформатни произведения, огромното платно (2,60 м високо и 3,25 м широко без рамката) не може да бъде транспортирано до специална работилница.
За да планират дейностите си, специалистите разчитат на архиви и стари снимки. Освен това правят "подробни анализи на платното, което е подложено на инфрачервени, рентгенови и ултравиолетови лъчи", казва пред АФП Кот Фабр от отдела за живопис на Лувъра.
Картината, изобразяваща Революцията от юли 1830 г., пристига в Лувъра през 1874 г. Тя е собственост на френската държава, която я купува през 1831 г.
"Гениалната идея на Дьолакроа е, че е успял да представи колективно действие в движение, което не може да бъде спряно, с мъже, обединени около жена, въплъщаваща идеята за свободата", казва Фабр, цитиран от АФП.