Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Парижкият театър на ужаса "Гран-Гиньол" бил на върха на славата цели 65 години

АЛТЕРНАТИВНО ИЗКУСТВО

Парижкият театър на ужаса "Гран-Гиньол" бил на върха на славата цели 65 години

Зрители масово припадали от натуралистичните сцени

Афиш на театъра и гореща сцена от представление

"Той бе играл смъртта на сцената на "Гран-Гиньол" в Париж. Тогава бе познат като Ерик Карон и имаше немалка слава на изпълнител на необичайни роли. После започна войната, а с нея се появи и този шанс. Дълго преди падането на Париж под ударите на немските войски, той стана агент на Райха. Дейността му на шпионското поприще се развиваше изключително успешно и германците много го ценяха; помагаше му и актьорският талант". /откъс от разказа "Живият мъртвец" - "The Living Dead" на Робърт Блох, 1967 г. /

"Гран-Гиньол" - най-малкият парижки театър, с голяма слава

Още

"Мулен Руж" - греховният крал на нощта, стана на 128 години

"Мулен Руж" - греховният крал на нощта, стана на 128 години

Да, имало е такъв театър в Париж - "Гран-Гиньол" - театърът на ужаса. За кратко време той придобива огромна популярност и е на върха на славата цели 65 години.

Драматурзи поставят на сцената му ужасяващи спектакли с насилие и смърт. Над 1000 постановки, които едновременно шокирали и възторгвали публиката. "Гран-Гиньол" остава в историята на драматургичното изкуство като един от най-големите популяризатори на жанра "ужаси за развлечение".

Сцена в стила на средновековните романи на ужаса

Още

Кримски готически замък с драматична история

Кримски готически замък с драматична история

"Гран-Гиньол" бил основан през 1895 г. от френския драматург Оскар Метение /фр. Oscar Méténier/. Той купил стар параклис, разположен в глуха уличка около Монмартр, и го превърнал в театър, като запазил готическия вид на сградата и религиозните символи във вътрешността й.

Дървени ангели се спускали от тавана и буквално удряли по главите музикантите от оркестъра.

Убит арлекин - чест персонаж в постановките на театъра. Афиш от 1920 г.

Салонът побирал само 293-ма седящи зрители - бил най-малкият в Париж, но скоро станал най-прочутия.

Първоначалната идея на Метение била да направи "натуралистичен" театър - натурализмът бил популярно течение в европейската драма през 19-и век.

Луд доктор "съживява" мъртва жена

Още

Митове и легенди за проклятие обезлюдяват красив италиански остров

Митове и легенди за проклятие обезлюдяват красив италиански остров

Сюжетите се развивали в реалистична обстановка от битовото ежедневие. Възгледите на Метение клоняли към "низката" страна на живота, където конфликтите са по-ярки, и разбира се - по-подходящи за драма.

В много от пиесите на драматурга героите са проститутки, престъпници, улични бандити. Полицията веднъж забранила една от постановките му - "Мадмоазел Фифи", в която главната героиня била проститутка.

Афиш на постановката "Веселият" от 1890 г.

В този начален период на съществуването си, театърът далеч не бил така мрачен, както в по-късния, когато натуралистичните постановки отстъпват сцената за истински театрален ужас и кървави представления.

Безумният доктор - един от най-ужасяващите персонажи на постановките в театъра

Още

Замъци сред водата

Замъци сред водата

През 1897 г. театъра поема Макс Мори /фр. Max Maurey/, който първоначално поставил широк спектър драматургични творби - от комедия до драма. След първия сезон тематичният избор се насочил към произведения в стила на Едгар Алън По - с по-задълбочен поглед към социални и политически теми, истории с убийства, халюцинации и насилие.

Така, постъпателно театърът се насочвал към славата си на "театър на ужаса".

Рекламен плакат за шоу на ужаса в театъра, 1928 г.

През 1901 г. в репертоара на театъра били включени пиеси на Андре де Лорд /фр. André de Lorde/.

Персонажите им били повече от страшни - лели, които убиват деца; доктори, извършващи лоботомия; ревниви жени, които с ножици избождат очите на съперниците си.

Ревнива съпруга изгаря в киселина лицето на мъжа си

Още

"Емма": Най-краткият филм на ужасите на годината

"Емма": Най-краткият филм на ужасите на годината

Де Лорд написал над 150 пиеси на ужаса, които съставляват своеобразна знакова епоха в историята на "Гран-Гиньол". Самият им автор бил кръстен от театралните критици "Принцът на насилието".

През 1910 г. в театъра започват да се поставят още по-реалистични постановки, в които насилниическите сцени включват и секс. За повече съспенс, били включени и специални ефекти. Така публиката можела да види как кръвта изтича от раните на "убитите", или дори как хвръква... нечия отрязана глава.

Убиийство на сцената на театъра в постановка от 1937 г.

Още

Църква от човешки кости в Рим

Църква от човешки кости в Рим

Имало случаи, в които някои зрители с по-слаби нерви, припадали - налагало се да се вика линейка. Често зрители крещяли и да дойде полиция.

Усещанията на публиката били толкова шокиращи, че понякога предизвиквали масова паника в салона. Имало случай, в който кървава сцена предизвикала загуба на съзнание у 15 зрители едновременно.

Двойка изверги ослепяват младо момиче

Популярността на театъра продължавала да расте и достигнала своя пик в периода между двете световни войни.

"Гран-Гиньол" се превърнал в такъв хит, че дори туристи, попаднали в Париж, искали непременно да гледат негови представления.

Сцена на удушаване

Още

Първата голяма звезда на Холивуд - Мери Пикфорд, получава почетно военно звание

Първата голяма звезда на Холивуд - Мери Пикфорд, получава почетно военно звание

Театърът създал и свои звезди. Една от тях била Паула Маха. Тя си спечелила прозвището "най-убиваната жена в света". За цялата си кариера, от 1917-а до 1930-а година, актрисата "умряла" на сцената в 10 000 представления, и то по разнообразни начини: заклана, стреляна, удушена, отровена и дори веднъж - изядена от... пума.

Паула изиграла ролята на жертва на сексуално насилие над 3 000 пъти.

Сцена на убийство

Статия в сп. "TIME" описва гореща сцена по следния начин:

"Жертвата стоеше завързана със запушена уста. След това садист отряза зърната на гърдите й с градинска ножица, след което извади очите й с помощта на вилица и нож".

Очевидно това садистично развлечение е имало своите почитатели, защото славата на театъра все повече растяла.

Още

Тя дръзва да каже "Не!" на Хитлер

Тя дръзва да каже "Не!" на Хитлер

Втората световна война слага край на всичко това. Може би хората осъзнали, че реалността може да бъде по-жестока и от художествената измислица, и че ужасът не може да бъде развлечение?!?

"Гран-Гиньол", макар и вече не така на върха на славата, обаче продължил да съществува. До 1962 г., когато последният му директор го закрива с думите:

"Ние не искаме да ни сравняват с Бухенвалд. До войната хората мислеха, че случващото се на сцената, не може да се случи реално в живота. Но сега ние вече знаем, че реалността може да бъде по-жестока и от най-жестокия театър!..."

Еми МАРИЯНСКА

Още

"Франкенщайн" стана на... 2 века

"Франкенщайн" стана на... 2 века

Още

Танцьорката, заради която крал се отказва от короната си

Танцьорката, заради която крал се отказва от короната си

Още

Жената-ангел от ретро картичките умира при бомбардировка

Жената-ангел от ретро картичките умира при бомбардировка

Още

Хари Худини излъгал, че ще разкрие секретите на триковете си в завещанието си

Хари Худини излъгал, че ще разкрие секретите на триковете си в завещанието си

1/1

Сцена в стила на средновековните романи на ужаса

Безумният доктор - един от най-ужасяващите персонажи на постановките в театъра

Сцена на убийство

Убит арлекин - чест персонаж в постановките на театъра. Афиш от 1920 г.

Афиш на постановката "Веселият" от 1890 г.

Рекламен плакат за шоу на ужаса в театъра, 1928 г.

Убиийство на сцената на театъра в постановка от 1937 г.

Луд доктор "съживява" мъртва жена

Двойка изверги ослепяват младо момиче

Сцена на удушаване

"Гран-Гиньол" - най-малкият парижки театър, с голяма слава

Ревнива съпруга изгаря в киселина лицето на мъжа си

Календар

Препоръчваме ви

Ню Йорк, Ню Йорк - повече от век назад

Стар шведски филм буди носталгия у американците

Коя е истинската Лиляна Паница, извън филма "Недадените" и спектакъла на композитора Георги Андреев?

Българският евреин Самуел Ардити от години се бори за нейното признаване за "Праведница на народите"

За Деня на детето - "аполитично"

С носталгия по детството и празника

Изгубената България: Тамя, руси плитки и огромни сини очи

След залповете на Аврора в България пристигат около 24 000 белогвардейци със семействата си и още много интелктуалци, благородници и артисти - общо около 35 000 души

Емигранти - изгубените мечти

"Човек умира и в гроба отива, а ликът му остава за спомен..."