КИНООТЛИЧНИЦИ
Филми със силни социални послания победиха във водещите категории на италианските "Оскари"
Продукцията "Аз, капитанът" на Матео Гароне спечели най-много италиански филмови награди "Давид на Донатело"
Редактор : / 405 Прочита 0 Коментара
Матео Гароне, Сейду Сар и Муса Фол по време на церемонията по връчване на наградите "Давид на Донатело" (Снимка: АНСА/БТА)Филми със силни социални послания си поделиха италианските филмови награди "Давид на Донатело" на церемония вчера късно вечерта, състояла се в "Театър 5" в римското киностудио "Чинечита", предаде АНСА, цитирана от БТА.
Продукцията "Аз, капитанът" на Матео Гароне спечели най-много - седем - награди "Давид на Донатело", смятани за италианския вариант на американските награди "Оскар".
Филмът имаше общо 15 номинации. Той беше отличен снощи за най-добър филм и за режисура. Продукцията отнесе и наградите за операторско майсторство, монтаж, звук, продукция и визуални ефекти.
Филмът разказва историята на двама младежи от Сенегал, потеглили по пътя на незаконната миграция и е де факто филмова одисея за незаконните мигранти от Африка за Европа. Темата е силно актуална както в Италия, така и в целия ЕС в навечерието на европейските избори.
Главните роли във филма се изпълняват от двама сенегалски младежи Сейду Сар и Муса Фол. Техните герои носят същите имена. Двамата актьори не веднъж са споделяли, че ако не бяха постигнали успех в Италия благодарение на филма на Матео Гароне, те вероятно също щяха да потеглят по пътя на незаконните мигранти от Африка, бленуващи за по-добро бъдеще в ЕС.
"Аз, капитанът" имаше и номинации за "Оскар" и за "Златен глобус" за чуждоезичен филм, но не успя да спечели нито една от двете американски награди.
С най-много номинации за "Давид на Донатело" - общо 19 -, беше дебютната продукция на актрисата, певица и режисьор Паола Кортелези "Все още има утре".
Филмът, издържан в черно-бели тонове, разказва за жертвите на домашното насилие и за еманципацията на жените през 40-те години на миналия век в Италия. Снощи филмът спечели отличията в шест категории, в това число наградата за най-добра актриса в главна женска роля, която във филма се изпълнява от самата режисьорка Кортелези, както и наградата на зрителите.
Продукцията получи и наградите в категорията за актриса във второстепенна роля за Емануела Фанели, за най-добър оригинален сценарий, наградата за най-добър режисьорски дебют и наградата "Давид на Донатело" на младите зрители.
"Все още има утре" отчете рекорди от приходи в киносалоните и беше прожектиран в редица италиански училища и в италианския парламент. Мнозина в Италия подчертаха, че продукцията е посветена на една все още актуална тема - насилието над жени, което в Италия не бележи отстъпление, въпреки че на ключови постове сега там са две жени - премиерката Джорджа Мелони и лидерката на опозицията Ели Шлайн.
Продукцията "Палацина Лаф" на Микеле Рондино, разказваща историята на психически тормоз от страна на работодател над синдикални работници в стоманодобивен завод в Италия и посветен на действителен случай в Таранто през 1997 г., получи наградата в категорията за най-добър актьор в главна мъжка рола на Микеле Рондино, наградата за най-добър актьор във второстепенна роля за Елио Джермано и наградата за най-добра филмова песен "Моята земя", изпълнена от Диодато.
На церемонията Матео Гароне подчерта, че неговият филм се е зародил от желанието да разкаже част от пътуването на мигрантите, за която никой не говори. Двамата актьори във филма му - Сейду и Муса, от своя страна благодариха на италианците и на всички, които спасяват мигрантите по море. Паола Кортелзи на свой ред благодари на всички 5 милиона зрители, които са отишли в киносалоните, за да гледат един черно-бял филм, а после се пошегува, че получава награда за дебют като режисьор в момент, когато навлиза в менопаузата и настъпва в зрялата възраст.
Церемонията за връчването на наградите "Давид на Донатело" беше водена от известния италиански водещ Карло Конти, за когото се говори, че догодина ще поеме воденето и на фестивала в Сан Ремо. Партнираше му като водеща колежката му Алесия Маркуци. Церемонията беше излъчвана директно по телевизия РАИ Уно.