Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Световноизвестната примабалерина Сабрина Боско: Най-същественото в хореографията е чувството

БАЛЕТНА МАГИЯ

Световноизвестната примабалерина Сабрина Боско: Най-същественото в хореографията е чувството

Интервю на Виолета Тончева преди премиерата на "Ромео и Жулиета" от Прокофиев на 8 февруари 2023 г. в Държавна опера Варна

Сабрина Боско (Източник: Държавна опeра - Варна)

Още

"Ромео и Жулиета" - най-щастливата трагедия в човешката култура

"Ромео и Жулиета" - най-щастливата трагедия в човешката култура

Световноизвестната примабалерина и хореограф Сабрина Боско пред Виолета Тончева за своя танцов прочит на балета "Ромео и Жулиета" от Сергей Прокофиев, ролята на съвременната хореография, чувството и свободата на тялото в нейния хореографски стил, работата с Мартина Префетто - Жулиета и Федерико Мелла - Ромео и самите балетни артисти за своите герои, за балета като разказ и начин на живот.

- Все още усещаме енергията на миналогодишното "Либертанго" в запълнения до последното място Летен театър, първата ни среща във Варна с вълнуващата хореография на световноизвестната примабалерина и балетен педагог Сабрина Боско.

Сцена от "Либертанго", 24 август.2022 г. (Източник: Държавна опeра - Варна)

Вълнението продължава и сега, през зимата, с февруарската премиера 2023 на балета "Ромео и Жулиета" от Сергей Прокофиев. В творческата Ви биография това заглавие заема специално място.
- Да, наистина е така. През 2006 г. бях поканена от Карла Фрачи, една от най-великите балерини на нашето съвремие, за постановка на балета "Ромео и Жулиета". Тогава за пръв път открих този прекрасен балет, чиято премиера в "Термите на Каракала" беше много успешна, а за мен остава незабравима.

Сега във Варна за втори път поставям "Ромео и Жулиета", като следвайки сценографската идея на Сергей Бобров, влагам моите стъпки, моята хореография и моята представа за Ромео и Жулиета.

Държавна опера - Варна

- С годините сте обогатили виждането си за балета, така че сегашните "Ромео и Жулиета" навярно са по-различни от онези през 2006 г.
- След завършване на балетното си образование в Куба и Италия, танцувах и поставях в различни театри в Германия, Виена и на много други места по света. Продължавам да го правя и сега. Постановките ми винаги се различават, най-малко, защото работя с различни балетни трупи. Но има и едно нещо, по което те си приличат. Където и да се намирам, аз влагам, наред с опита, и цялата си душа. Според мен, най-същественото в хореографията е чувството. По този начин създадох "Либертанго", по същия начин изграждам сега и танцовата партитура на "Ромео и Жулиета".

- Като изразно средство, Вие предпочитате съвременната хореография и в тази област създадохте свой стил. Кои са характеристиките на стила Сабрина Боско?
- Моят хореографски стил се опира на класическата хореография, но използва и съвременни изразни средства. В моята хореография тялото се чувства свободно и артистът влага докрай своята чувствителност. Тези характеристики може да разпознаете във всички мои постановки.

Още

Балет "Арабеск"  с  премиера на "Ромео и Жулиета"

Балет "Арабеск" с премиера на "Ромео и Жулиета"

- Федерико Мелла и Мартина Префетто познаваме от блестящите им изпълнения в "Либертанго" и нищо чудно, че сега сте ги избрали за главните роли в "Ромео и Жулиета". Какви са изискванията Ви към тях?
- Мартина и Федерико бяха чудесни в "Либертанго". Едновременно технични и емоционални, те умело изграждат своите персонажи. Мисля също, че хубавото приятелство, което съществува между тях, също допринася за успеха им като балетна двойка. Интересно е да се види как те сега подхождат към по-големи и по-сложни герои като Ромео и Жулиета, колко внимателно пресъздават нежността и мекотата в образите на двамата влюбени. С удоволствие работя с Мартина и Федерико, една наистина великолепна балетна двойка, която умее по много различни начини да предаде експресията с езика на танца. С "Ромео и Жулиета" им предоставих шанс за израстване, от който те се възползват, за да покажат най-доброто от себе си и да постигнат високо художествено ниво, което, убедена съм, публиката ще оцени по достойнство.

Аплодисменти за "Либертанго" 24 август 2022 г., Летен театър Варна (Източник: Държавна опера - Варна)

- Какви са впечатленията Ви от балета на Варненската опера?
- Интернационалната балетна трупа на Варненската опера се състои от избрани с кастинг танцьори от различни националности, с които ми е приятно да работя. Тук се почувствах сред приятели, още първия път, когато госпожа Димова ме покани да поставя "Либертанго". Сега правим "Ромео и Жулиета", а след това ще се подготвяме за лятната премиера на "Едит Пиаф". Работила съм и в други български градове и винаги ми е приятно да бъда в България.

С удоволствие се връщам и във Варна. Но знаете ли, когато си непрекъснато в балетната зала, непрекъснато репетираш и нямаш време за нищо друго, донякъде е все едно дали си във Франция, Италия или България. Навсякъде вършиш едно и също нещо, което обаче най-много харесваш, аз се чувствам най-добре в балетната зала (усмихва се).

- Мартина и Федерико, как ще опишете своите Жулиета и Ромео?
- За пръв път танцувам Жулиета, във Варна ще бъде дебютът ми в тази партия. Жулиета е мила и нежна, иска да обича и да бъде обичана. Харесвам я и съм щастлива, че имам възможността да се превъплътя в този красив персонаж.

Мартина Префетто (Източник: Държавна опeра - Варна)

- За мен няма да е дебют, тъй като в Италия вече много пъти съм излизал на сцената като Ромео. Ромео е олицетворение на влюбения младеж, готов да се жертва за любимата.
- Срещате ли трудности в хореографията, кои моменти бихте откроили в нея?

Трудностите не са в стъпките и движенията, а в емоциите, в пресъздаването на трепетите на любовта и страстта, на страха и всички останали чувства, с които е наситен балетът. А ако трябва да говоря за конкретна част, допада ми първото излизане на сцената, когато Жулиета и Ромео се запознават, както и па де дьо-то под балкона.

Федерико Мeлла в "Либертанго" (Източник: Държавна опeра - Варна)

Интерпретацията на балета в хореографския прочит на Сабрина Боско е различна, интересна и може би в това се състои трудността. Иначе аз, също като Мартина, харесвам първата среща и първото па де дьо на Ромео и Жулиета. Важен и много силен момент е също сцената на смъртта.

- Защо обичате балета?
- Мартина Префетто: Балетът е моят живот.

- Федерико Мелла: И моят. Балетът ме привлича с възможността да играя много роли.

Още

Марта Петкова: В момента в балета има огромна борба за роли

Марта Петкова: В момента в балета има огромна борба за роли

Сабрина Боско: Обичам балета, защото съм балерина и трябва да танцувам балет, за да се чувствам добре. Чрез балета ние разказваме нещо, което иначе не можем да направим с думи и за мен като човек този начин да общувам с другите хора е много важен.

В този смисъл и с благодарност към многобройните зрители на моето "Либертанго", бих искала отново да ги поканя - тях и всички останали почитатели на балетното изкуство, на "Ромео и Жулиета", за да видят и една друга моя страна и един различен начин на изразяване.

Мартина Префетто и Федерико Мелла: И ние - Ромео и Жулиета, ще ви очакваме.

САБРИНА БОСКО завършва Националното балетно училище в Хавана, Куба и Танцовата академия на Teatro Nuovo в Торино. Танцува в Deutsche Oper Berlin и оперните театри в Оберхаузен и Волфсбург. След завръщането си в Италия има ангажименти в Teatro Nuovo в Торино и си сътрудничи с Паоло Бортолуци, който я кани в Deutsche Oper am Rhein в Дюселдорф. Танцува също в балета на Фолксопер Виена, след което постъпва като репетитор във Виенската Щатсопера. През 2006 г. участва в постановка на балета "Ромео и Жулиета", по покана на прочутата италианска примабалерина Карла Фрачи, става нейна асистентка и балетмайстор на Оперния театър в Рим.

Сабрина Боско продължава да работи в чужбина, в партньорство с Виенската Щатсопера и Операта в Лайпциг. Заема позициите на Артистичен директор на Академия "Scuola Danza", "Нео-класически балет", Международния конкурс за танци в Кьолн и Festival Internazionale della danza e delle danze. През юни 2016 получава приза "Schiaccianoci d`oro" за умението й да формира млади таланти и да създава професионални танцьори.

През 2018 следва още една награда за заслуги в танцовата педагогика от "Grugliasco in Danza" и от регион Пиемонте. Отличена е също като "Най-добър танцов педагог" на Международния конкурс за танцови изпълнители "Хелиос" 2019, "Да танцувам в Албания 2019" и ГМТК - Глобален международен танцов конкурс 2019 в Уенжу, Китай, където е и президент на журито.

Сабрина Боско поставя танцови спектакли в Германия, Италия, Сърбия, РС Македония, Чехия. Публиката на Опера в Летния театър - Варна 2022 посрещна с възторг нейната постановка "Либертанго" по музика на Пиацола, а през 2023 г. Държавна опера Варна ангажира известната балерина и един от най-изявените танцови педагози на нашето съвремие за премиерни постановки на балета "Ромео и Жулиета" от Прокофиев и "Едит Пиаф", балетен спектакъл с вечните шансони, изпяти от "Врабчето на Париж".

"РОМЕО И ЖУЛИЕТА"

Балет по музика на Сергей Прокофиев
Хореография Сабрина Боско
Сценографска идея Сергей Бобров
Художник Ася Стоименова

Балет на Държавна опера Варна с Мартина Префетто - Жулиета, и Федерико Мелла - Ромео.

Премиера - 8 февруари 2023, 19.00, Държавна опера Варна 

Сергей Прокофиев (Източник: Държавна опера - Варна)

За "Ромео и Жулиета" от Сергей Прокофиев:

Историята на балета "Ромео и Жулиета" е не по-малко интересна от историята на двамата влюбени от Верона. През 1935 г. Сергей Прокофиев композира музиката и написва либретото, в съавторство с режисьора Сергей Радлов и драматурга Адриан Пиотровски. Версията предвижда щастлив край, за разлика от оригиналната драма на Шекспир. Но сталинистката цензура отхвърля новаторската музика на Рахманинов като "нетанцувална", поради което първо Лениградският театър "Киров", а след това и Болшой театър в Москва отказват да поставят балета. Разстрелът на Адриан Пиотровски през 1937 г. допълнително усложнява положението.

Прокофиев преработва музиката в отделни сюити и пиеси за пиано, които се изпълняват през 1936 и 1937 г., а през 1938 г. самият Прокофиев гастролира с тях в различни градове на Европа. Диригентът на оперния театър в Бърно (Чехословакия) присъства на концерта на Прокофиев в Париж, харесва сюитите и иска клавира.

На базата на тези сюити балетмайсторът Иво Ваня Псота създава първия едноактен балетен спектакъл "Ромео и Жулиета", чиято световна премиера в Бърно на 30 декември 1938 г., 3 години след написването на музиката, жъне огромен успех. В ролята на Ромео е самият Иво Псота, Жулиета е Зора Шемберова.

Още

На Международния ден на танца - "Арабеск" представя "Ромео и Жулиета"

На Международния ден на танца - "Арабеск" представя "Ромео и Жулиета"

Забранен в Съветския съюз чак до 1940 г., балетът, с трагичен финал, редица допълнения в музикалната партитура от Прокофиев и с нова, различна от оригинала хореографска идея на Леонид Лавровски, най-сетне излиза и на сцената на театър "Киров". Постановката, с Галина Уланова в партията на Жулиета, получава Сталинска награда.

В Болшой театър балетът "Ромео и Жулиета", в редакцията на Лавровски от 1946 г., със звездите Галина Уланова и Мая Плисецкая, достига повече от 200 представления. Филмът-балет "Ромео и Жулиета", с участието на Лавровски, е отличен на филмовия фестивал в Кан през 1954 г. Балетът шества по световните сцени в постановки на хореографи от ранга на Джон Кранко, Кенет Макмилън, Рудолф Нуреев, Джон Ноймайер.

Зора Шемберова - Жулиета в световна премиера, Бърно, 30 декември 1938 година (Източник: Държавна опера - Варна)

Първоначалният замисъл на авторите на балета се реализира едва през 2008 г. в САЩ. Музикалният историк, проф. Саймън Морисън от Принстънския университет, възстановява оригиналното либрето. Балетмайсторът Марк Морис следва основната партитура на Прокофиев, нейния състав, драматургична структура и щастлив финал. Възродената версия на балета от 1935 г. има премиера на Bard Music Festival в Ню Йорк (САЩ).

В България особено популярна е балетната версия на "Ромео и Жулиета" на Маргарита Арнаудова от 1972 г., а балет "Арабеск" отбелязва своята 50-годишнина през 2017 г. със същото заглавие, в хореографската редакция на Боряна Сечанова.

Варненската премиера на "Ромео и Жулиета", състояла се на 28.06.1978 г., е дело на балетмайсторите Галина и Стефан Йорданови, художник Лора Маринова.

През 2015 г., на Първия международен балетен форум, иницииран от Държавна опера Варна, в памет на Мая Плисецкая, балетът "Ромео и Жулиета", хореографска редакция на Сергей Бобров, един от партньорите на Мая Плисецкая, се играе в рамките на Опера в Летния театър на 29.07.2015 г., с участието на балетни артисти от Красноярския театър за опера и балет и Държавна опера Варна.

На 8.02.2023 г. във Варна предстои следващата премиера на "Ромео и Жулиета", танцов прочит на Сабрина Боско, сценографска идея Сергей Бобров, художник Ася Стоименова, в главните роли с Мартина Префетто и Федерико Мелла.

Виолета Тончева

Още

Балетната звезда Хорхе Барани - премиер солист на Балета на Старозагорската опера

Балетната звезда Хорхе Барани - премиер солист на Балета на Старозагорската опера

Още

Легендата на балета Михаил Баришников с остро обръщение към "света на страха" на Владимир Путин

Легендата на балета Михаил Баришников с остро обръщение към "света на страха" на Владимир Путин

Още

"Пристрастно. Операта на Варна" с Виолета Тончева

"Пристрастно. Операта на Варна" с Виолета Тончева

Още

"Лешникотрошачката" и "Лебедово езеро" в VII Международен балетен форум - Варна 2022

"Лешникотрошачката" и "Лебедово езеро" в VII Международен балетен форум - Варна 2022

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър