Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Режисьорът на "Вездесъщият" Илиян Джевелeков: "Матрицата" еволюира и затяга примката си

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Режисьорът на "Вездесъщият" Илиян Джевелeков: "Матрицата" еволюира и затяга примката си

Милионите камери за видеонаблюдение по света вероятно никога преди не са записвали толкова пустота. Празни улици, булеварди, площади...

Снимки: Мирамар филм/Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg

"В този период на изолация, най-сетне видях как работят съпругата и синът ми. Сутрин към 9 часа си пожелаваме "Приятен ден" и всеки си отива в стаята. Жени се закотвя пред компютъра, слага слушалките, строява телефоните пред себе си и работи почти без да спира, средно по 10-12 часа дневно.

Синът ми Даниел, също се тропосва пред лаптопа си, на чийто монитор, "разграфен" на близо 25 квадрата, се появяват реципрочен брой личица на деца, на които той преподава математика. Мечтал съм си да видя любимите си хора в действие, как работят. Е, случи ми се и това. Кеф!", разказва режисьорът.

Илиян Джевелеков е роден в артистичния квартал "Капана" на Пловдив. Учи психология в Софийския университет. Завършва кино и ТВ режисура в Националната академия за театрално и филмово изкуство в класа на акад. Людмил Стайков.

През 1993 г. филмът на Илиян Джевелеков "Искам да съм свободен" печели награда за най-добър късометражен филм на Международния филмов фестивал "Златна роза" във Варна. От 1994 до 2000 г. работи като продуцент и режисьор в компанията "Ку-ку филм".

Снимки: Мирамар филм/Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg

През 2001 г. Илиян Джевелеков, Матей Константинов и Георги Димитров създават продуцентска компания "Мирамар Филм". 

"Дзифт" (2008) на режисьора Явор Гърдев е продуцентски дебют на Илиян Джевелеков в пълнометражното игрално кино. Филмът получи наградата Сребърен Свети Георги на Московския кинофестивал, Наградата Златна Роза на фестивала на българското кино във Варна и след това участва в много престижни международни фестивали.

Love.net е режисьорски дебют на Илиян Джевелеков. Филмът се завърта в кината на 1 април 2011 г., като събира над 206 000 зрители и се нарежда в топ 10 класацията на най-добрите бокс офис постижения в България за всички времена. Международната премиера на филма e през месец юни в рамките на Московския международен кинофестивал. На Фестивала на българския игрален филм "Златна роза" филмът получава награда за най-добра женска роля (Лилия Маравиля), най-добър сценарий (Нели Димитрова, Матей Константинов, Илиян Джевелеков) и награда за дебют в лицето на режисьора Илиян Джевелеков.

С Джон Лоутън в работен момент на филма "LOVE.NET", реж. Илиян Джевелеков (Снимка: Мирамар филм)

Хитовият филм на Джевелеков "Вездесъщият" спечели голямата награда за пълнометражен филм на 35-ия Фестивал на българския игрален филм "Златна роза". За "Вездесъщият" са още наградите на публиката и на Гилдия "Критика" към Съюза на българските филмови дейци. Наградата за женска роля е за Теодора Духовникова, а за мъжка роля - за Велислав Павлов.

На снимачната площадка на филма "Вездесъщият", реж. Илиян Джевелеков (Снимка: Мирамар филм)

Разговаряме с Илиян Джевелеков за това как "звучат" днес посланията на филма му "Вездесъщият" за тоталното наблюдение и изкушението да владееш света, знаейки тайните на всички, записвайки ги без тяхно знание.

Режисьорът на филма "Вездесъщият" Илиян Джевелеков ексклузивно пред Dir.bg

- В ситуацията на карантина, как изглеждат посланията на твоя филм "Вездесъщият"? Промени ли се нещо?
- Мислих си за новите тенденции за всенаблюдение. Милионите камери за видеонаблюдение по света вероятно никога преди не са записвали толкова пустота. Празни улици, булеварди, площади...

От друга страна, след като излезе наяве част от реалния мащаб на проблема с "короната" в Китай, местните власти извадиха на показ леко шокиращи инструменти за технологичен контрол. Специални дигитални QR-кодове показват моментния здравен статус на всеки човек. Всяка персона има свой дигитален еквивалент и определен цвят в системата, които определят възможностите й за придвижване и достъп докъдето и да било. Във всеки един момент се знае къде си и какъв е дигиталният статус на познатите и непознати хора около теб, спазени ли са правилата на съвместимост и физическа дистанция.

Велислав Павлов в кадър от филма "Вездесъщият", реж. Илиян Джевелеков (Снимка: Мирамар филм)

Коронавирусът е чудесна възможност за правителствата да практикуват и усъвършенстват електронния си контрол над хората. "Матрицата" еволюира и затяга примката си.

- Когато излезе филмът "Вездесъщият" говорихме, че всеки от нас има своите малки или големи тайни, някои са и "мръсни", че човек трябва да има своето неприкосновено местенце, трябва да има право на личен периметър. Как стоят сега нещата?
- Това с "неприкосновеното местенце" по време на "социална изолация" за повечето хора е трудна работа. Стоиш си вкъщи и най-близките ти са нон-стоп около теб - с всичките си особености и нужди.

- Необходимо ли е всеки ден да се броят по телевизията заразени, заболели, загинали? Съществува ли опасност психиките на някои хора да не издържат?
- При положение, че целият свят е пламнал и всички медии по света говорят главно за "короната", огласяването на фактите е логична и световно разпространена практика. По-голямата опасност за психическата устойчивост на хората в България, според мен идва от пренасищането в голяма част от медиите и в социалните мрежи с непроверена, частична и противоречива информация, "коронясана" с гръмки и страховити заглавия.

Велислав Павлов в кадър от филма "Вездесъщият", реж. Илиян Джевелеков (Снимка: Мирамар филм)

- Ти лично как се чувстваш в условията на прословутата "социална изолация"? Свикна ли?
- Естеството на работата ми е такова, че когато съм зает с по-тежки проекти, се налага задълго да се уединявам и изолирам. Монтажът на "LOVE.NET" бе 9 месеца, на "Вездесъщият" - 6, всичко това умножено по 12 часа работа дневно, почти без почивен ден. Да не говорим за работата по сценариите... Прословутата "социална изолация" не е толкова необичайна за мен.

- Смяташ ли, че мерките срещу пандемията нарушават човешките права?
- Кризата и социалната изолация за повечето от нас е пределно икономическо и психическо изпитание. Ситуацията е наистина много сложна и предизвиква различни реакции. Много хора, включително такива, които харесвам и са ми близки, започнаха активно да заклеймяват взетите мерки срещу "короната" - агресивно, дидактично, крайно - този проблем бил измислен, били сме прости, че не разбираме как ни манипулират и не схващаме глобалната конспирация...

Илиян Джевелеков (Снимка: Личен архив)

Опитвам се да им "вляза в обувките", чета анализите, които постват като свои манифести, но дано ми простят - аз вярвам повече на тримата водещи български медици - директорите на "Александровска", "Пирогов" и ВМА, които в една неделна сутрин, седмица преди Великден, се явиха заедно на пресконференция и без да крият страха и тревогата си, призоваха хората към разум и спазване на извънредните правила.

Тези мъже ме развълнуваха дълбоко с умората, човечността и тъгата, които излъчваха. Не ми допада, че много "широки специалисти" шумно и крайно оплюват разумно постигнатото и сеят безотговорност, негативизъм и екстремен авантюризъм. Всички сме в един кюп и е много важно да бъдем разумни, емпатични, градивни и изобретателни.

- Ще успее ли да натрупа човечеството някакви "дивиденти" от глобалния колапс, в който изпадна?
-Тук бих цитирал един от най-видните български психиатри Проф. д-р Георги Ончев, който в интервю на Митко Стайков сподели увереността си, че "злото е за добро, че пандемичната криза ще направи хората по-единни и човечни, и ще възстанови уважението към авторитетите, загубено в последно време, а това, което в момента изглежда страшно, всъщност е шанс за човечеството да се върне към ценности, които е загърбило."

 - Има ли нещо "извънредно" в заниманията ти по време на "извънредното положение"?
- Освен, че затворихме офиса, проектите ни са стопирани и търпим обичайните за подобна ситуация негативи, другото по-извънредно в "извънредното" е, че заедно с Матей Константинов работихме много здраво през целия близо 50-дневен период на карантината и в края на април успяхме да завършим сценариите на шестте епизода на "Порталът" - сериал за БНТ, който по договор трябва да снимаме в края на лятото.

На снимачната площадка на филма "Вездесъщият", реж. Илиян Джевелеков (Снимка: Мирамар филм)

Интересно е и, че в този период, най-сетне видях как работят съпругата и синът ми. Сутрин към 9 часа си пожелаваме "Приятен ден" и всеки си отива в стаята. Жени се закотвя пред компютъра, слага слушалките, строява телефоните пред себе си и работи почти без да спира, средно по 10-12 часа дневно. Синът ми Даниел, също се тропосва пред лаптопа си, на чийто монитор, "разграфен" на близо 25 квадрата, се появяват реципрочен брой личица на деца, на които той преподава математика. Мечтал съм си да видя любимите си хора в действие, как работят. Е, случи ми се и това. Кеф!

На снимачната площадка на филма "Вездесъщият", реж. Илиян Джевелеков (Снимка: Мирамар филм)

Любопитен детайл е, че точно в този период на изолация кипи мащабна работа по санирането на блока ни, която е концентрирана около нашия етаж. Което означава, че почти във всеки един момент, включително и през уикендите, пред прозорците и по терасите ни работят или преминават хора, "въоръжени" с кофи и инструменти. Има завишен въздушен трафик на Карлсоновци в работни облекла (на 8-я етаж сме). Сюрреалистично е. Работиш вглъбено, а от външната страна на прозореца, на два метра от теб, няколко мъже (с маски) стържат, чукат, мажат, свирукат си, пеят, говорят си, смеят се. Личен периметър ли?! Свиква се.

Илиян Джевелеков (Снимка: Павлин Даскалов)

- Ще кажеш ли няколко думи за сериала, на който сте написали вече сценария в екстремната ситуация?
- Центърът в сериала е един мъж от 2019 г., който преминава през времеви портал и се връща 40 години назад - в социалистическа България през 1979 г. Попада в средите на българската естрада, а мисията му е да промени негативните, трагични и несправедливи събития, които са се случили с баща му. Жанрът е "машина на времето", което в случая върви в комплект с "кримка, приключенски, фентъзи". Всичко това е гарнирано с много българска естрадна музика от 70-те.

- Какво си мечтаеш да направиш, след като всичко това приключи?
- Мечтая си родителите ми да са добре и след като всичко това приключи да се вдигнем до Созопол и няколко дни да си бъбрим и да се радваме на морето.

Снимки: Мирамар филм/Колаж: Траяна Генчева, Dir.bg

- Ти смяташ ли наистина, че хората ще се променят след като преживеем това, което ни се случи? 
- Ще ми се да вярвам, че ще станем по-добри, емпатични и смислени.

- В какво вярваш днес?
- В спасителната сила на смеха и самоиронията. Всеки ден интернет е засипан с нови вицове, видеоклипове, колажи и афоризми, посветени на "короната". Немалка част от тях са изключително находчиви и смешни и могат да те извадят от коронаступора.

Интервю на Валерия КАЛЧЕВА

Още

Оглеждай се за "Вездесъщият"! Никой не е застрахован!

Оглеждай се за "Вездесъщият"! Никой не е застрахован!

Още

Режисьорът на "Вездесъщият" Илиян Джевелеков:  Всеки от нас има своите мръсни тайни

Режисьорът на "Вездесъщият" Илиян Джевелеков: Всеки от нас има своите мръсни тайни

Още

Велислав Павлов: Жена ми ме освободи от ролята на Вездесъщия

Велислав Павлов: Жена ми ме освободи от ролята на Вездесъщия

Още

"Вездесъщият" е българското предложение за "Оскар" за чуждоезичен филм за 2019 г.

"Вездесъщият" е българското предложение за "Оскар" за чуждоезичен филм за 2019 г.

 

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър

Дейвид Гарет: ICONIC е пътуване през времето и историята на музиката

Прочутият цигулар идва за два концерта у нас