Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Павел Митков: Дигитализация - Да! Но не забравяйте, че изкуството невинаги е на квадратчета!

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Павел Митков: Дигитализация - Да! Но не забравяйте, че изкуството невинаги е на квадратчета!

"Дигитализацията е въпрос, който силно ме вълнува последните 10 години, а в началото предизвикваше противоречиви чувства", коментира художникът

Колаж: Павел Митков

Още

Художникът Павел Митков:  У нас си постоянно под такова напрежение, че все едно те удря ток

Художникът Павел Митков: У нас си постоянно под такова напрежение, че все едно те удря ток

"Един от най-актуалните и обсъждани въпроси е този за дигитализацията. С навлизането на новите технологии, най-вече на интернет, се роди и необходимостта всяко едно изображение, звук или текстов документ, да се превръщат в пиксели, цифри или най-общо казано да се опростяват и да могат да се възпроизвеждат лесно и многократно. Също така се даде възможност процесите да бъдат по-лесно прочитани и контролирани, а с помощта на софтуер да бъдат изчислявани за съвършено кратко време - нещо, което преди години беше немислимо.

Колаж: Павел Митков

Изкуственият интелект, който чука на вратата на съвремието, ще вкара цялата изчислителна мощ в посока, която му бъде зададена... и тук само можем да се молим това да бъде за благото и просперитета на човечеството.

Колаж: Павел Митков

От какво обаче ни лишава Дигитализацията или по-скоро къде можем да нарушим баланса?

Задавайки този въпрос ясно осъзнавам, че той няма дигитален отговор, защото всичко дигитално може да живее само в създадената за него технологична среда, т.е. във Вашия компютър, телефон или друго устройство. Например селфи с кора на бор няма да стане, нито пък хвърленият камък във водата е имейл, който ще пристигне някъде, освен ако не бъде засечен, уловен или заснет от дигитално устройство.

Колаж: Павел Митков

Същинската природа е доста по-различна, там процесите са по-сложни и вълнови. Има много нюанси навътре и навън, които не могат да бъдат уловени от дигиталните устройства, колкото и да са напреднали като технологии. Така както и домашната супа се различава от тази в пакетчето. Втората обаче може да бъде евтина, достъпна... и като истинска.

И сега като автор на тази статия, която ще бъде публикувана в сайта ми и в социалните мрежи (т.е. дигитализирана), бих искал не просто да нахвърлям фактите, но и да изкажа личното си усещане по темата. Надявам се масовата дигитализация да е този процес в човешката история, който да има за цел да пречисти материята и процесите от примесите, пречещи на развитието и извисяването на цивилизацията. Точно както водата се чисти замръзвайки. Иска ми се обаче, да съхраним красивите нюанси и разнообразието, и да запазим пъстротата в природата от заплахата, която съществува. И то не друга, а тази, при която сетивата и най-вече душата ни може да закърнее и започне да възприема в света само дигиталното.

Сещам се за великата картина "Черният квадрат" на Малевич и дали създадената в началото на миналия век творба не ни подсказва за пиксел, водещ в мрака?", разсъждава Павел Митков:

За изкуството, технологиите, пикселите, за супата, която ухае и понякога пари, но само, ако я опитате и купата е в ръцете ви - разговаряме с художника:

Колаж: Павел Митков

- Как преминахте през изолацията и рестрикциите през последните месеци? Кое ви беше най-трудно в този период на криза, особено за изкуството, което остана дълго време "заключено"?
- Рано е да говорим, че изолацията е минала, тъй като обичайните пътувания в чужбина (държавите в Европа, САЩ и др.) по изложби, изложения и форуми, които преди изолацията бяха по няколко на месец, в момента са на пауза. Но като всяко нещо в живота пред нас седи задача за решаване и едно от условията на тази задача е, че каквото и да правим в момента, трябва да потърсим вариант да го направим от вкъщи.

Това, разбира се, открива нови възможности, една от които е дигитализацията.

Колаж: Павел Митков

- Вярно е, че живеем в технологичен свят, но като творец кое ви провокира да напишете статия за дигитализацията?
- Дигитализацията е въпрос, който силно ме вълнува последните 10 години, а в началото предизвикваше противоречиви чувства. От известно време насам дори и хората на изкуството се разделиха на две групи - едни, които остро осъждат навлизането на дигиталните технологии в тази сфера и други, които силно ги приветстват. Аз се присъединявам по-скоро към една трета група, която все още не се е сформирала като мнозинство.

Това сме хората, мислещи, че класическите форми на изразяване в изкуството, могат да бъдат силна основа за развитие на дигитални технологии, както и дигиталните технологии могат да дадат живот на класическите форми. Истината е, че дигитализацията предлага много големи възможности за бърза обработка на данни и това би било полезно не само по време на творческия процес, а и за развитие на целия маркетинг и мендижмънт около него.

Силното залитане в дигитални форми на изразяване и възприемане, ограничава човек от разнообразието на аналоговия и квантов свят.

Колаж: Павел Митков

- Като че ли вече не можем без технологиите, но не губим ли истинските, макар и несъвършени неща, сътворени от ръката? Докъде можем да стигнем и това плаши ли ви?
- Страхът е неразбиране и колкото повече не разбираме нещата, толкова по-страшни ни изглеждат.

За пример ще дам моето куче - два дни се боеше от дървена скулптура на ягуар, която донесох вкъщи. Обикновено в 99% от случаите ни е страх от неща, които не се случват, но според мен единствено и само трябва да изпитваме страх от собственото си невежество.

- Мислите ли, че изкуството, такова каквото го познаваме, е застрашено да изчезне в програмите, с които рисуваш, пишеш книги, свириш музика, гледаш театър?
- Не, категорично не, защото виртуалният свят ползва информация и енергия от материалния.

Снимката на връх Мусала е виртуална, но върхът е истински. Същото важи и за хладилника вкъщи. Даже напротив, виртуалният свят може да ни помогне да преосмислим по особен начин истинския.

- Общуването през екрана и пикселите превръща ли ни в щастливи самотници, които притежават целия свят с едно кликване?
- Общуването през екрана е по-скоро катализатор, който забързва процесите, започнали да се случват при отделния индивид, давайки му за единица време повече информация и възможности.

Почти е невъзможно да контактуваш с толкова много хора реално, колкото виртуално. И когато, например, аз водя мастъркласове и ме гледат 40 000 човека от целия свят е всичко друго, но не и усещане за самота.

- Последната ви картина...
- Последната ми картина е битката на два петела на фона на жълт квадрат.

Последната картина на Павел Митков

Още

Художникът Павел Митков започва кампания: "Рисувай против вируса"

Художникът Павел Митков започва кампания: "Рисувай против вируса"

Още

В Страстната седмица, художникът Павел Митков рисува Седемте Рилски Езера - духовния символ на България

В Страстната седмица, художникът Павел Митков рисува Седемте Рилски Езера - духовния символ на България

Още

Павел Митков с изложба в сградата на ООН във Виена

Павел Митков с изложба в сградата на ООН във Виена

Още

Художникът Павел Митков: Рисувам образа на Богородица винаги след молитва

Художникът Павел Митков: Рисувам образа на Богородица винаги след молитва

 

Коментирай 8

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър