Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Оперната прима Даниела Дякова: Селика от "Африканката" е трудна роля с безброй подводни камъни

СЪБИТИЯ НА ГОДИНАТА

Оперната прима Даниела Дякова: Селика от "Африканката" е трудна роля с безброй подводни камъни

"Зрителите ще преживеят нещо уникално, което се случва за първи и последен път на сцената на Зала 1 на Националния дворец на културата", казва мецосопраното за представянето на мегапродукцията на 6 октомври под режисурата на Вера Немирова

Даниела Дякова като Селика в "Африканката" (Снимка: Държавна опера - Стара Загора)

На 6 октомври от 19.00 часа на сцената на Зала 1 на Националния дворец на културата софиянци и гостите на столицата ще се срещнат за първи път с "Африканката" на Джакомо Майербер.

Купи билет

Първата българска постановка на монументалната творба под режисурата на световно признатата режисьорка Вера Немирова е съвместна продукция на Дойче опер-Берлин и Старозагорската опера. В главните роли ще се представят Даниела Дякова /Селика/, Ивайло Михайлов /Васко да Гама/, Беса Лугичи /Инес/.

Участват още солистите Ивайло Джуров, Крум Гълъбов, Пламен Кумпиков, Делян Славов, Тереза Бракалова, Ивайло Йовчев и др., хор и оркестър на Държавна опера - Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур".

На диригентския пулт ще застане главният диригент на Старозагорската опера Ивайло Кринчев. Хормайстор Младен Станев.

Даниела Дякова - първата българска Селика

Още

Мегапродукцията "Африканката" на Дойче Опер-Берлин и Старозагорската опера за първи път в София

Мегапродукцията "Африканката" на Дойче Опер-Берлин и Старозагорската опера за първи път в София

Мецосопраното с кадифен тембър е сред най-търсените и обичани от публиката оперни изпълнители. Нейното име се чете постоянно в афишите на всички оперни театри в България, на редица престижни международни оперни сцени, а музикалната критика дава висока оценка на нейния голям талант, безспорен професионализъм и личностно и сценично обаяние.

Софийската публика я познава от многократните и гостувания на сцената на Софийската опера в ролите на принцеса Еболи от операта "Дон Карлос" на Верди, както и на принцеса Де Буйон в постановката на Варненската опера на операта "Адриана Лекуврьор".

Очарователното мецосопрано е предпочитана от знаменития Уго де Ана като Амнерис, Адалджиза и Далила в неговите постановки на оперите "Аида", "Норма", "Самсон и Далила". Сътрудничеството със световно признатия аржентински режисьор оставя трайна следа и повлиява силно израстването на певицата като артист.

Даниела Дякова заедно с Уго де Ана (Снимка: Държавна опера - Стара Загора)

Разговаряме с Даниела Дякова непосредствено преди гостуването на Старозагорската опера с мегапродукцията на операта "Африканката" на сцената на Националния дворец на културата на 6 октомври, в която Даниела Дякова изпълнява главната роля на индийската принцеса Селика:

Връщаме Даниела Дякова в началото, за да разберем повече откъде тръгва нейния път в света на операта. Родена в Сливен, певицата разказва с удоволствие за своите първи срещи с музиката и пеенето, за важните личности-вдъхновители в нейния живот, за нейните търсения и смели решения, за промените, за трудностите в професията и за шансовете, които се появяват неочаквано и навреме....

Като Далила в "Самсон и Далила" от Камий Сен-Санс на сцената на Софийската опера

"За мен беше предопределено да се занимавам с музика. В семейството ми всички пееха, свиреха на инструменти. Дядо ми е бил контрабасист в оркестъра на т.нар. тогава Работническа опера, диригент на самодеен хоров ансамбъл, а майка и татко са пеели в него. Така че съвсем в реда на нещата беше аз да съм в музикална паралелка от първи клас и след това да пея в детския хор "Дружна песен" с ръководител легендарният диригент Методи Григоров, който ни напусна завинаги тази година.

Бях забелязана още съвсем малка, че имам гласови качества и бях подкрепяна и стимулирана. Докато учех в гимназията /със специалност "Химия"/ всички вече знаеха, че аз ще ставам певица и да не очакват от мен големи постижения с формулите и цифрите. Не пропусках представленията на Работническата опера, която беше приютила години наред Учебния театър на Консерваторията.

Тези спектакли, в които участваха бъдещите световни имена като Цветелина Василева, Мариана Пенчева, Камен Чанев, много от настоящите първи солисти на Музикалния театър, запалиха в мен още по-силно любовта към операта. Започнах сериозна работа с Теодора Бинева, която ме подготви по солфеж и ме представи на Руско Русков, който идваше да работи със студентите в Учебния театър. Под негово ръководство започнах своите първи уроци по оперно пеене. Кандидатствах в Консерваторията, но първата година не ме приеха. Бях забелязана от Констанца Вачкова, която ме взе в своя подготвителен клас. На следващата година успях да вляза в Музикалната академия и една година бях в нейния редовен клас. Завърших образованието си при проф. Руско Русков.

В ролята на Амнерис от "Аида" на Верди във Софийската опера и балет (Снимка: Виктор Викторов)

През последната година в Музикалната академия се срещнах с Христина Ангелакова, която остави голям отпечатък в моя път на певица. С огромното си сърце, знания, вдъхновение и обич тя до голяма степен ме амбицира и повлия да стана това което съм. Тя беше причината да замина в Италия, за да продължа своето усъвършенстване. Христина ме мотивираше да не спирам, да подобрявам своя италиански, да се уча от майсторите.

Периодът в Италия беше за мен много важен, защото успях да натрупам ползотворен опит, да обогатя своя оперен и камерен репертоар, да се изявя на различни сцени, да подобря своя италиански език, да направя много контакти и т.н. Бях в продължение на 1 година в Милано в известната Scuola Civica di Musica в класа по интерпретация на маестро Лука Горла.Там, в Милано, имах възможността да изпълня ролите на Флора от "Травиата" и Фругола от "Мантията" на Пучини. На втората година от престоя ми в Милано след прослушване бях поканена от Серджо Сегалини, директор на Academia D`Arte e Lirica в Озимо, да направя специализация в същата академия по оперно пеене и интерпретация. Последваха множество концерти и роли в съвременни италиански оперни произведения.

Моята кариера в България започна през 2006 /ако не се лъжа/, с ролята на Сузуки в Старозагорската опера в постановката на операта "Мадам Бътерфлай" от Пучини на Нина Найденова.

Като Кармен на откриването на възстановената сграда на Старозагорската опера (Снимка: Старозагорска опера и балет)

Има нещо съдбовно в моята професионална връзка със Старозагорската опера. Имах привилегията да бъда Кармен в историческата премиера на едноименната опера /постановка на акад. Пламен Карталов/ , с която се откри възстановената сграда на Старозагорската опера през 2010.

Именно в този театър имах шанса наред с традиционния и задължителен за мецосопрана голям репертоар, да дебютирам в роли от много рядко изпълнявани в България опери като Адалджиза от "Норма", Ромео от "Капулети и Монтеки" на Белини, по-късно изпълних пак там ролята на Маркиза дел Поджо от комичната опера на Джузепе Верди "Крал за един ден". А наскоро - и ролята на Селика от "Африканката".

Не съм подозирала, че може в такъв ред да направя такива интересни роли, които общо взето са смесица от пределните възможности на сопрановия и мецосопрановия глас, на тяхната граница..

Да бъдеш първата Селика в България

Даниела Дякова като Селика в "Африканката" (Снимка: Държавна опера - Стара Загора)

Още

Първа среща на българската публика с "Африканката"

Първа среща на българската публика с "Африканката"

Когато получих поканата за Селика много се зарадвах, защото наистина си е освен предизвикателство да се направи тази невероятна, грандиозна роля, така и ласкателство факта, че ще бъдеш първата Селика в България. Когато се запознах с нотния материал не видях нещо, което да ме накара да се откажа. Напротив! Бях респектирана от диапазона, но не и демотивирана, защото това беше в моите гласови възможности.

После, обаче, с напредването на процеса на заучаване и репетициите, си дадох всъщност сметка, че това е една трудна роля с безброй подводни камъни и препятствия, което изисква стабилна и прецизна подготовка. В наши дни това си е направо лукс - няма такова време, така че за нас, солистите, си остава отговорността да съумеем да отговорим адекватно на изискванията на партитурата.

Сложността не свършва само с музикално-вокалната част на нещата, но и с актьорската им страна, защото Вера Немирова там се намесва доста сериозно и задачите, които тя ни поставя са изключително интересни и сложни, особено накрая на операта, където е най-трудната част. Затова бих казала, че колкото по-трудна, изстрадана е една роля, то толкова повече се влюбваш и заобичваш този плод на неимоверен труд и работа. След една година се усещам по-зряла, разбира се, за Селика и смятам, че този процес е много важен, тъй като времето е съществен фактор за отлежаването и осъзнаването на дадена роля.

С моите партньори на сцената се чувствам много добре, усещаме се прекрасно, помагаме си, а това е много важно за всички ни. Ние обичаме "Африканката"! В ръцете на маестро Ивайло Кринчев се чувстваме подкрепени и сигурни.

Купи билет

Немирова е създала един невероятен, фантастичен спектакъл. Страшно впечатлява с идеите и концепцията, която защитава, начина на изразяване, похватите, визията, която е съвременна и атрактивна, има да се види много и е поднесено по най-естетския начин. Зрителите ще преживеят нещо уникално, което се случва за първи и последен път на сцената на зала1 на Националния дворец на културата. Няма как да се повтори!

В ролята на Азучена от "Трубадур" на Верди по време на "Опера на стадиона 2019" (Снимка: Старозагроска опера и балет)

За какво още мечтае Даниела Дякова?

Това което бих искала да изпея занапред е част от френския оперен репертоар, а именно Шарлота от "Вертер" на Масне, както и ролята на Маргарита от "Проклятието на Фауст" от Берлиоз.

Даниела Дякова (Снимка: Старозагорска опера и балет)

ДАНИЕЛА ДЯКОВА (мецосопран) завършва оперно пеене в Музикалната академия "Проф. Панчо Владигеров" в София в класа на проф. Руско Русков и Христина Ангелакова. Участва в Майсторските класове на Лука Горла в "Scuola Civica di Musica" в Милано, Италия и на Каролин Диума в Созопол. Специализира оперно пеене при Серджио Сегалини в "Accademia D"Arte Lirica" в Озимо, Италия.

Даниела Дякова има няколко награди от авторитетни певчески конкурси, сред които Първа награда от международния оперен конкурс "Надежди, таланти,майстори" /Добрич/, Първа награда от конкурса "Млади оперни певци" - София, Втора награда на международния оперен конкурс "Георги Златев-Черкин" - София и Първа награда от конкурса "Цветана Дякович".

В репертоара ѝ са партиите на Адалджиза от "Норма", Амнерис от "Аида", Азучена от "Трубадур", Принцеса Еболи от "Дон Карлос", Фенена от "Набуко", Кармен от едноименната опера, Розина от "Севилският бръснар", Дорабела от "Така правят всички", Далила от "Самсон и Далила" на Масне, Улрика от "Бал с маски" и др.

Гастролирала е на сцените на престижни оперни театри в Австрия, Чехия, Унгария, Полша, Италия, Германия, Франция, Испания, Белгия, Холандия, Дания, Китай, Тайван, Япония под диригентството на Найден Тодоров, Диян Чобанов, Григор Паликаров, Бареза, Орен, Лоренцо Рамос, Алесандро Сан Джорджи, Херардо Вера, Хосе Кабайе, Хавиер Сарано, Айдар Торибаев, Пьотър Вандиловски.

Паралелно със своите артистични изяви у нас и в чужбина, тя e и директор на Симфоничния оркестър на Сливен /2004-2016/.

Още

Веселина Кацарова и Камен Чанев в празничен концерт за 95-та годишнина на Старозагорската опера

Веселина Кацарова и Камен Чанев в празничен концерт за 95-та годишнина на Старозагорската опера

Още

Звездата на Виенската опера Денис Черевичко открива новия балетен сезон на Старозагорската опера

Звездата на Виенската опера Денис Черевичко открива новия балетен сезон на Старозагорската опера

Още

Старозагорската "Турандот" с кукли обра овациите в София (галерия)

Старозагорската "Турандот" с кукли обра овациите в София (галерия)

Още

"Италианката в Алжир" на Старозагорската опера гастролира в София

"Италианката в Алжир" на Старозагорската опера гастролира в София

 

Коментирай 1

1/1

Даниела Дякова като Селика в "Африканката" (Снимка: Държавна опера - Стара Загора)

В ролята на Амнерис от "Аида" на Верди във Софийската опера и балет (Снимка: Виктор Викторов)

Даниела Дякова като Селика в "Африканката" (Снимка: Държавна опера - Стара Загора)

Като Далила в "Самсон и Далила" от Камий Сен-Санс на сцената на Софийската опера

Даниела Дякова (Снимка: Старозагорска опера и балет)

Като Кармен на откриването на възстановената сграда на Старозагорската опера (Снимка: Старозагорска опера и балет)

Даниела Дякова заедно с Уго де Ана (Снимка: Държавна опера - Стара Загора)

В ролята на Азучена от "Трубадур" на Верди по време на "Опера на стадиона 2019" (Снимка: Старозагроска опера и балет)

Календар

Препоръчваме ви

Тео Ушев: Изкуството не се търкаля по улиците, на него се обучава

"Абсолютно нищо не се случва от 89 година насам. И на мен ми е много мъчно, защото е провал след провал. Това едва ли не е някаква такава съдба - прокълната, все едно, че тази държава е била прокълната да пропада"

Ив Тошайн - знамена, вериги, гилотини и... поетична съблазън

"В това интересно време ние сме на първия ред в "киното". Ако трябва да действаш трябва да е сега! И аз действам с тази инсталация!", казва визуалният артист и художник за последния си проект "Erewhelse" на сградата на столична галерия

Адела Пеева: Мълчанието с достойнство на Ирина и Христо Пискови е еталон за творческа съвест

Режисьорите на филма "Понеделник сутрин", определян като един от най-добрите в българското кино, имат тъжна история - филмите им не се разпространяват по време на социализма, а след падането на Берлинската стена те нямат нито един филм

Хайде, Отело, да заспиваме вече: Дим, барабани и Боян Арсов x 2

Кои звезди си поплакаха на първия ред в "Азарян", докато Дездемона си отиваше

Васко Василев на 50: Отворен съм за всякакви идеи и предизвикателства

Световноизвестният цигулар отпразнува своя рожден ден в София, сред приятели, почитатели и неговата любима музика

Екология + алкохол = театър?

Откриващият спектакъл на юбилейния десети ACT Фестивал за свободен театър отново ще предизвика границите между живота и изкуството