Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Марияна Арсенова: Музикалният театър се позиционира и на международната сцена

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Марияна Арсенова: Музикалният театър се позиционира и на международната сцена

"Театърът подготвя гастроли в чужбина, очаква повече международни участници на Софийския фестивал на музикалния театър", разказва неговият директор

Премиерата на оперетата "Прилепът" на сцената на Музикалния театър с режисьор Марияна Арсенова (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

През 2023 година Националният музикален театър ще гостува в Сърбия и Северна Македония със свои спектакли. В същото време културният институт, който основа Софийския фестивал на музикалния театър, очаква още по-голямо международно присъствие на третото издание през лятото на следващата година.

Театърът подготвя и нови мюзикълни заглавия, доказали се като успешни и касови по световните сцени, които ще влязат в репертоара му от другата година. За реализирането на мюзикъла "Суини Тод", за който театърът е откупил правата, се преговаря с международен екип, направил негови успешни постановки на Бродуей и на лондонския Уест Енд.

"Фантомът на операта" - най-касовият спектакъл на Музикалния театър (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

В началото на 2023 година Музикалният театър започва репетициите на продължението на мюзикъла "Фантомът на операта" - "Любовта никога не умира" на Андрю Лойд Уебър. И докато на Бродуей се очаква "Фантомът на операта" да слезе от сцената, заради намалелите приходи, след като 35 години е игран без прекъсване, шедьовърът на Уебър продължава да пълни залите на Музикалният театър.

Нещо повече, българската постановка на "Фантомът на операта" се превърна не само в най-скъпата, но и най-успешната продукция в историята на Музикалния театър - тя донесе над един милион лева приходи за театъра.

Зрителите ще имат възможност да се насладят на живо на най-зрелищния мюзикъл на българската сцена още тази седмица. "Фантомът на операта" се завръща в пълния си блясък на сцената на Музикалния театър в три последователни вечери на 28, 29 и 30 октомври - това са последните дати за 2022 година.

Освен с мюзикълните си заглавия, театърът привлича все повече млада публика и със съвременните трактовки на класически оперети, както и с обръщането си към жанрове, присъщи на оперетното изкуство като вариетето например. Защо да си директор на национална културна институция, каквато е Музикалния театър, е кауза - ще разберете от Марияна Арсенова - директор на Държавния музикален и балетен център - София (юридическо име на Музикалния театър и Балет "Арабеск"):

Март 2022 г. На премиерата на "Графиня Марица" в Музикалния театър (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

- Г-жо Арсенова, през последните години Националният музикален театър придоби нова и модерна визия с богатия си репертоар от класически оперети, както и постановките на касови мюзикълни заглавия. Как успявате непрекъснато да държите буден интереса на публиката?
- Музикалният театър е национална културна институция, която е носител на този национален статут именно в жанра на класическата оперета и световния мюзикъл.

Оперетата е жанр, в който не се създават от близо 100 години нови произведения, но образците в този жанр са толкова красиви и са истински учебник за младите, които сега се срещат с жанра, както и наслада за ценителите на това изкуство. Въпреки че почти век не са създавани нови оперетни шедьоври, не може да се каже, че жанрът не се развива.

Още

Марияна Арсенова: Театърът като институция е важен за облика на столицата

Марияна Арсенова: Театърът като институция е важен за облика на столицата

Напротив, подрастващото поколение обръща своя поглед с любопитство и интерес към тези класически оперетни заглавия, защото вижда нови режисьорски похвати, нови технически решения в декора, в сценографията, в костюмите. Всичко това създава един темпоритъм на спектакъла, който е много близък до съвременността и кара все повече млада публика да влиза в салона на нашия театър.

В началото малко плахо добавяхме някои "закачки", поставяйки оперетите "Прилепът", "Царицата на чардаша", които публиката познава много добре. Влизайки в салона, зрителите виждат една класическа постановка, чието действие тече неусетно, без излишно да се проточва във времето. Хората се зареждат с позитивни емоции и казват - не усетихме кога свърши спектакълът, искаме още да продължи.

Марияна Арсенова в ролята на Цилика в оперетата "Царицата на чардаша" (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

Разбира се, това в никакъв случай не е самоцелно. Винаги всичко трябва да бъде оправдано, да бъде естетично, защото нашето изкуство е преди всичко красота. Неслучайно се казва, че оперетата е изкуството на младостта, любовта и красотата. Всички заглавия в 99 процента завършват с хепиенд и публиката, когато идва при нас, трябва да усети тази оптимистична глътка въздух, от която имат нужда в трудното ежедневие.

От друга страна, световните мюзикъли сами по себе си като заглавия привличат публиката, а Музикалният театър поставя спектакли, които в момента шестват по световните сцени.

По този начин ние не отстъпваме като репертоар на това, което се играе на европейските сцени и на Бродуей. Да, обръщаме се повече към международни постановъчни екипи, за да пренесем опита им тук. Но в същото време държим на класата и на подготовката на нашите артисти, които по нищо не отстъпват на чуждестранните си колеги.

Репетициите на "Цигулар на покрива": Небойша Брадич - режисьор, Марияна Арсенова - директор на театър, Анна Пампулова - гост -хореограф и Юли Дамянов - главен диригент (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

Точно поради тази причина в момента водим преговори с чуждестранен екип за премиерата на мюзикъла "Суини Тод", която ще е през следващата година. Но тези преговори никак не са лесни, защото следпандемично творците имат вече своите графици за години напред. Искрено се надявам да се осъществи тази идея и публиката ни да бъде зарадвана и изненадана с още интересни решения, които вярвам, че ще станат факт благодарение на постановъчния екип.

Към новата осъвременена визия на нашите постановки, трябва да добавим и обновяването на спектаклите чрез попълването на състава с все повече млади хора, които с младежкия си ентусиазъм напълно импонират на героите в класическите оперети, които също като тях са млади.

Чардаш, шоколад и рокендрол в "Графиня Марица" на Музикалния театър (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

Още

Мюзикълът "Цигулар на покрива" закрива Софийския фестивал на музикалния театър

Мюзикълът "Цигулар на покрива" закрива Софийския фестивал на музикалния театър

- От две години софийската публика и гостите на столицата вече могат да се насладят на изкуство ви и на открито. През този театрален сезон предстои третото издание на Софийския фестивал на музикалния театър. Разкажете ни нещо повече за този успешен проект.
- През пандемичната 2020 година се реализира първото издание на този фестивал. С моите колеги много се колебахме в началото, но все пак решихме, че ако седим и изчакваме момент, в който всичко да бъде наред и ние тогава да започнем да работим върху този проект, той може изобщо да не се случи в близкото бъдеще.

Основната цел на този фестивал е да се направи една платформа, която да стане културно средище на състави от цяла България и международни състави, които да представят селектирани от наша страна заглавия в областта на мюзикъла и на съвременния танц.

Желанието ни е да направим един обмен на постановъчни екипи, на художници, на сценаристи, на режисьори, които да внесат своята свежа нотка на идеи при трактовката на спектаклите.

Идеята ни беше да направим един музикален форум за оперета, мюзикъл и съвременен танц, един международен притегателен център, в който да си дават среща енергиите на творци с различна националност. Подобни фестивали дават невероятен тласък за нови идеи и отварят много възможности за обмен и творческа колаборация. Освен това съпътстващите уъркшопове и работни ателиета на Софийския фестивал на музикалния театър са много полезни, както за колегите, така за всички, които се интересуват от музикалното и танцовото изкуство.

Откриване на второто издание на Софийския фестивал на музикалния театър 2022 г.

Още

Марияна Арсенова повдига завесата на Музикалния театър - сърбин поставя "Цигулар на покрива"

Марияна Арсенова повдига завесата на Музикалния театър

Благодарение на свободния достъп до тези форми, хората могат да научат интересни факти и да получат ценна информация от "първа ръка", защото нашата професия е такава, че цял живот може да се учим, защото винаги откриваме нови и нови идеи в начина, по който показваме нашето изкуство.

Също така откритото пространство, на което специално за целта строим фестивалната сцена, на фона на фасадата на Учебния корпус на Военната академия, която е архитектурен паметник на София, всичко това дава едно съвсем различно усещане за спектаклите. Освен традиционната публика, която идва на нашите спектакли, се привлича и много нова публика, която има интерес към гостуващите състави и театрите от чужбина.

Предстои трето издание на Софийския фестивал на музикалния театър и искам специално да благодаря на ръководството на Военна академия и на Столична община за подкрепата. Те ни оказват изключително добро съдействие за осъществяването на този наш проект.

Още

Уикален балетен спектакъл от Северна Македония, вдъхновен от Пикасо, на фестивала на музикалния театър

Уикален балетен спектакъл от Северна Македония, вдъхновен от Пикасо, на фестивала на музикалния театър

Третото издание през 2023 година ще се осъществи отново от средата на юни до средата на юли месец. В него ще участват много повече състави от чужбина - от Гърция, от Турция, наред със съставите от Северна Македония и Сърбия, които гостуваха и на второто издание.

В същото време през следващата година Музикалният театър е поканен в Ниш, Сърбия на фестивала на открито през март. През есента ще гостуваме в град Велес, Северна Македония на Фестивала на античната драма - там ще участваме с оперетата "Орфей в ада" от Офенбах, спектакъл по античен гръцки сюжет.

Колегите от Северна Македония много възторжено отправиха към нас покана да гостуваме и това е начин чрез такъв тип сътрудничество да направим крачка към позиционирането ни на международната сцена и така Националният музикален театър да направи своята международна заявка.

Сръбският режисьор Небойша Брадич сред официалните гости на Софийския фестивал на музикалния театър (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

- Съчетаването на професията Ви като артист със задълженията Ви на директор на Държавния музикален и балетен център-София, а от известно време и на преподавател в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" е истинско предизвикателство. Как успявате да съвместите всички тези дейности?
- Като директор на Държавния музикален и балетен център-София артистичните ми изяви са изключителна рядкост и то единствено, когато наистина има нужда да се включа в репертоара. Обикновено участвам в концерти с неща, които съм пяла и които са в моето възрастово амплоа.

Това е за мое творческо съжаление, защото енергията, която артистът получава, когато е на сцена, не може да се сравни и с най-голямото заплащане. Това е нещото, което ми дава сили да продължа да работя за каузата, която всъщност представлява моята мениджърска позиция, защото да си директор на такава институция е кауза.

За мен успехът, който е постигнал театърът през годините се дължи на прекрасната атмосфера, която цари в него и на огромната любов, с която хората тук работят. Това се усеща и като енергия на сцената и достига до публиката.

Христо Сарафов, Марияна Арсенова и Александър Мутафчийски в концерт на Музикалния театър (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

От една година съм хоноруван преподавател по актьорско майсторство на студенти и докторанти в областта на оперното, поп и джаз пеене в Национална музикална академия "Панчо Владигеров". Занимавам се с това, което всъщност ми е втората специалност във висшето образование - музикално-сценична режисура.

Още

Марияна Арсенова: Дойдох в Музикалния театър и побързаха да ме съблекат... за хубавата Елена

Марияна Арсенова: Дойдох в Музикалния театър и побързаха да ме съблекат... за хубавата Елена

Наред с постановките, които съм режисирала, за мен е друг тип емоция работата с младите ми колеги.

Приятно е, когато събуждаш интереса на прохождащите артисти не само към пеенето, но и към изграждането на актьорския образ на сцената.

За мен е много интересно, защото тази енергия, която аз нося като артист, който вече отстъпва мястото си на по-млади колеги, може да се пренесе в изграждането и в създаването на един млад талантлив човек като му се посочи пътя, който трябва да извърви, за да израсне като артист.

"Фантомът на операта": Християна Лоизу - Кристин, Денко Проданов - Раул, хор и балет на Музикалния театър (Снимка: Държавен музикален и балетен център – София)

- Каква е мениджърската Ви визия за развитието на националния ни оперетен театър и какви са приоритетите Ви в тази посока?
- Развитието на театъра през последните години дава сам по себе си отговорът на този въпрос.

Музикалният театър отново е синоним на високо професионално изкуство, с авторитет в културните среди и публиката ни. Целият колектив на Държавния музикален и балетен център-София утвърди Музикалния театър и Балет "Арабеск" действително като национална културна институция с високохудожествен стил на репертоарната си политика.

Още

Марияна Арсенова: Когато човекът на изкуството обича, той прави чудеса!

Марияна Арсенова: Когато човекът на изкуството обича, той прави чудеса!

За мен е важно този път да продължи с нови привлекателни методи и режисьорски и технически похвати за пресъздаването на класическата оперета, с мюзикъли от световни заглавия, които трябва да бъдат поставяни тук, защото трупата има изключителен потенциал и може да се съизмерва с трупите в цял свят, които играят този репертоар.

Продължавайки тази посока на развитие, това, което за мен като мениджър е много важно, е да се направи един отдавна мечтан основен ремонт на сцената и просцениума, за да може този творчески капацитет, който има Държавния музикален и балетен център-София, да бъде изцяло реализиран в прекрасните заглавия, които предлагаме на нашата публика и които са сравними с образците по цял свят.

Техническите ни съоръжения също се нуждаят от огромен ремонт. Вълшебствата, които творим на сцена, когато са подплатени със съвременни технически средства и похвати, ще направят нашите спектакли напълно съпоставими със световните и ще разгърнат нашия творчески потенциал с още по-голяма сила.

*Материалът е предоставен от Националния музикален театър: 
Website | Facebook | Instagram | YouTube

Още

"Цигулар на покрива" - един различен спектакъл в Оперетата

"Цигулар на покрива" - един различен спектакъл в Оперетата

Още

През април гледаме шедьовъра на световния мюзикъл "Цигулар на покрива" в Музикалния театър

През април гледаме шедьовъра на световния мюзикъл "Цигулар на покрива" в Музикалния театър

Още

"Фантомът" Влади говори за операта

"Фантомът" Влади говори за операта

Още

"Кристална лира" за "Фантомът на операта" на Музикалния театър

"Кристална лира" за "Фантомът на операта" на Музикалния театър

Още

БНР и Музикалният театър сключиха договор за партньорство

БНР и Музикалният театър сключиха договор за партньорство

Още

Музикалният театър представя "Царицата на чардаша" на 8 октомври в памет на Арон Аронов

Музикалният театър представя "Царицата на чардаша" на 8 октомври в памет на Арон Аронов

Коментирай 0

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър