Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Марияна Арсенова повдига завесата на Музикалния театър - сърбин поставя "Цигулар на покрива"

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Марияна Арсенова повдига завесата на Музикалния театър - сърбин поставя "Цигулар на покрива"

Ремонт на балкона ще подобри видимостта значително, казва тя

Снимка: Павлин Даскалов; Колаж: Юлиян Илиев/Dir.bg

Директорът на Музикалния театър Марияна Арсенова коментира пред impressio.dir.bg с какво трупата ще изненада публиката през новия сезон. Сръбският режисьор Небойша Брадич ще постави "Цигулар на покрива". Защо той... Това ще разберете в следващите редове:

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Г-жо Арсенова, как се справяте с делегирания бюджет, който отпуска Министерството на културата на културните институции в България?
- Министерството никога не е отказвало да съдейства или да ни финансира според закона. Делегираният бюджет, когато се използва мъдро и се управлява правилно, работи много добре. При нас всички финансови въпроси се решават екипно с високо квалифицирани служители и засега се справяме добре.

Когато се въведоха делегираните бюджети, театърът много бързо навлезе с един положителен преходен остатък. Имаше публика, имаше приходи и резултатът беше изключително добър. След това имаше момент, в който делегираният бюджет беше оспорван, защото театърът от 560 хиляди лева като преходен остатък, стана с 517 хиляди на минус. За последните 3 години, в които аз съм директор, заплатите са вдигнати с 30% и три пъти са давани ДМС-та. Тази година благодарение на "Фантомът от операта" имаме над милион положителен остатък.

Министерството никога не e отказвало своята помощ. Но, за да може да иска министърът от държавата, трябва ние самите да искаме от него. Той ни чува. Искаме по-високи стандарти, защото делегираните бюджети не могат да скъсят разликата между заплата, инфлация, растящи цени и т.н.

- Това, че имате остатък, вярвам, ви дава възможност да работите по-спокойно...
- Искам да отбележа, че когато делегираните бюджети навлязоха, заплатите в театъра бяха ниски. И сега, когато казвам, че сме ги повишили, отново не говорим за някакви големи суми. Делегираните бюджети, по мое мнение, работят. Държавният музикален театър е единственият национален културен институт, чийто предмет на дейност са жанровете оперета и мюзикъл. Говоря за онези заглавия, които са с хитова стойност.

Ние поставихме "Фантомът от операта", а сега през януари ни предстои "Цигулар на покрива", а след това? Не са много световните заглавия, които са над тях по популярност.

Сръбският режисьор Небойша Брадич по време на репетициите на "Цигулар на покрива"

- Феномен ли се оказа "Фантомът от операта"...
- Да, ясно го казвам. Интересът на публиката е голям, а и вярвам, че ние отговорихме със спектакъл на изключително високо ниво.

- И, респективно, приходите са добри...
- Да. Споменах вече, че имаме сериозен преходен остатък. Това ни дава увереност, че се движим в правилна посока. Към момента приходите ни са добри. А каква година предстои... Никой не може да каже. "Фантомът на операта" е върхът в мюзикъла.

Още

Овации на премиерата на "Фантомът на операта" в Музикалния театър

Овации на премиерата на "Фантомът на операта" в Музикалния театър

- Може би един от върховете?
- По-скоро е върхът. Говоря и за посещаемост, и период, в който се играе. Той е на сцена повече от 34 години - на "Уест Енд", а 31 години е на "Бродуей" и е в рекордите на "Гинес" по посещаемост. Друг такъв феномен няма. "Цигулар на покрива" също е силно заглавие, но е силно по различен начин. Той е с изключително дълбока драматургия. Дори колегите настръхват по време на репетициите. Материалът е много силен.

Сръбският режисьор Небойша Брадич ще постави "Цигулар на покрива"

- И да завършим с "Фантомът на операта". Ще има още една серия от представления.
- Да, тя ще е през ноември. Билетите са пуснати в продажба. Ще има 8 представления от 3 до 17 ноември.

Аплаузи на премиерата на мюзикъла "Фантомът на операта" в Музикалния театър, 25 януари 2019 г. (Снимка: Национален музикален театър)

- Да разбирам ли, че договорът е бил за четири поредици от представления?
- Не. Просто интересът към заглавието ни накара да преговаряме и да купуваме още представления. Няколко пъти казвах това и не искам да звучи като рекламен трик. И не беше. Просто интересът беше голям.

Музикалният театър е първият в България, който работи с Андрю Лойд Уебър. Говорим за контакти от около 20 години. Професор Донев започна с "Исус Христос Суперзвезда", "Евита", "Котки", "Йосиф и фантастичната му пъстра дреха"... След това взехме и "Булевардът на залеза", сега "Фантомът на операта".

До този момент спектаклите са се договаряли като авторски права за определен брой изпълнения и много рядко са се водили разговори за продължение. С "Фантомът на операта" ни се наложи да водим два разговора за продължения.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Има ли възможност да излезете с "Фантомът на операта" в чужбина?
- Това е въпрос на друга договорка. Като цяло има много мащабно представяне на "Фантомът на операта" по света, но ще помислим. Иначе е интересно това, че мюзикълът се поставя тази година, ако не се лъжа, за първи път във Франция. Все пак действието се развива в "Гранд Опера" в Париж. А причината премиерата да се отлага няколко пъти е, че все нещо се е случвало, някакъв инцидент - досущ като в самия спектакъл...

- Как се стигна до "Цигулар на покрива" и защо точно този мюзикъл...
- Много музикални институти в България започнаха да правят мюзикъли, а атрактивните заглавия не са безбройни.

Когато операта прави "Мамма миа" и "Клетниците" - трябва да отговорим с хитово заглавие. "Цигулар на покрива" е поставян у нас преди 30 години.

Аз съм гледала всички представления и нямаше спектакъл, на който да не съм плакала и да не съм се смяла. Спомням си какво въздействие имаше върху публиката. Не бяхме работили досега с фирмата, която държи правата. Поискахме ги, дадоха ни ги. Буквално не повярвах, когато подписах договора. Ако има място, на което това представление ще е у дома си, това е Музикалният театър. Трупата ни е израснала като такава не само с наследените традиции, а и с любовта, която носи към нашето изкуство.

Режисьорът Небойша Брадич дава наставления по време на репетициите

- И сега, доколкото разбрах, се подготвя нещо уникално. Говоря за това, че артисти, които са играли преди 30 години, ще участват и сега...
- Е, няма да са в същите роли... (Усмихва се). Преди са били в ролите на дъщерите, сега ще играят ролите на майките. Катерина Тупарова - преди беше Хава, сега ще е Голда. Калина Ангелова - беше също една от дъщерите, сега също е Голда. Светлана Иванова също ще участва.

- Знаете какво сте гледали преди 30 години. Сега какво ще е новото, какво ви вълнува, какво искате да покажете...

- Аз съм една от Голдите... (Усмихва се). Надявам се, да имам време, за да направя тази роля, защото е изключително силна, женствена, обединява всички качества на жената.

Сега гледам различно на нещата, защото в момента за мен най-важно е да се направи организацията, а тя върви по план. Гледах вече няколко репетиции и от вълнение ми заседна буца в гърлото, а това означава, че се получава.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Сръбски режисьор... Защо?
- Първо исках режисьорът да е нещо по-различно от това, което сме свикнали и познаваме у нас. Трудно се правят нашите постановки, ако не си вътре в жанра. Ако нямаш усещането за музиката, за танците, усещането за музикалната страна на нещата, ще е трудно. Ако си драматичен режисьор, има опасност да не се разчетат добре музикалните номера. Ако си само оперен режисьор, може пък да не се получи усещането за театър. Водих разговори с няколко български драматични режисьори, но ни се разминаха плановете, защото не успяхме да съвместим графиците си. И така стигнах до Небойша Брадич. Той е драматичен режисьор, но има в биографията си постановки на 7 опери, 5 мюзикъла - между които и "Клетниците", бил е министър на културата на Сърбия. В момента заема поста на програмен директор на Националната сръбска телевизия.

Небойша Брадич носи друг различен полъх, друго усещане, има друг метод на работа и при това без да се губи балканската нишка, балканския нрав. Имахме вече два периода по 2 седмици репетиции. Може да се каже, че се потопи в нашата атмосфера. Хареса му да работи с нас, артистите пък с жажда идваха на репетициите. Вярвам,че ще се получи нещо различно и ново. В нашата професия нещата са субективни. Нека Господ да ни помага, никой не е абониран за успеха. Вдигнахме високо летвата, хората имат определени очаквания и ние работим така, че да ги радваме все повече. Затова аз се боря да запазим тези жанрове за нашия театър.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Подготвяте и нещо друго изненадващо. За първи път планирате да има представление в Музикалния театър на 31 декември...
- Преди много години също е имало представления в Музикалния театър на 31 декември, а ние сега просто решихме да възродим традицията. Постановката ще е "Прилепът" и ще е от 17 часа. По цял свят тя се играе на този празничен ден.

- Нови хора в екипа влизат ли за новия сезон?
- Попълнението при нас става много постепенно.

Мюзикълът като жанр изисква млади хора. Няма как да не се привличат нови. Даваме шанс на много, но сцената и публиката са тези които накрая решават.

- Имаме ли способни млади артисти...
- И още как. Публиката вижда техните изяви, харесва ги и им помага. Много често и непознати хора ме спират и ми казват какво ги вълнува, изказват добронамерено своите предложения. Аз се вслушвам в мненията им.

Снимка: Иван Григоров/Dir.bg

- Сезонът започва на...
- На 26 септември откриват Балет "Арабеск" с Гала вечер. На 29 септември е откриването на сезона на Музикалния театър с юбилеен концерт "Влез в моя сън". С този концерт ще отдадем и заслуженото уважение към нашия главен диригент Юли Дамянов, който навършва 60 години.

- Промяна в цените на билетите за новия сезон...
- Ще има, да. Няма да бъде драстична промяна. При хитовите заглавия ще има увеличение, защото и правата не са никак евтини. При класическите заглавия също. Билет от 8 лева за един национален институт като Музикалния театър, съгласете се, че е много ниска цена. Цените не са променяни от години, така че се налага.

През лятото ще правим и ремонт на балкона, защото имахме проблем със зрителния ъгъл на определени места. Сега столовете ще се пренаредят и видимостта ще се подобри значително.

Имаме основания да кажем, че ще си заслужава новата цена на билета. Премиерата на "Прилепът" ще е на 20 октомври, след това има още три дати - 25, 26 и 27 октомври. През ноември е серията на "Фантомът на операта", а след това през декември започват нашите коледни приключения, както аз наричам нашите коледни концерти. Те са винаги със сюжет, нови декори - това са пълнокръвни спектакли. Коледните ни концерти в театъра ще са три и са на датите 21, 22 и 27 декември. На 28 декември е нашият традиционен Новогодишен оперетен бал в Зала 1 на НДК - това е неговата четвърта поредна година.

Както вече казах в началото - на 31 декември от 17.00 часа е празничният новогодишен спектакъл на "Прилепът" от Йохан Щраус с чаша шампанско в антракта и изненада за публиката. А през януари е премиерата на мюзикъла на Джери Бок "Цигулар на покрива".

Имахме тежък, но успешен сезон! Най-успешният досега! Завършваме го в неделя, 14 юли, с "Царицата на чардаша" от 17.00 часа. Чрез вас искам да поканя публиката на този спектакъл - последен за сезона.
Пожелавам на всички колеги да успеят да си починат добре през лятната отпуска, да съберат нови сили, за да можем с цялото си сърце на нашите творчески натури да създаваме уникални спектакли на оперетата и мюзикъла.

 Интервю на Калин КАМЕНОВ

Още

Марияна Арсенова: Дойдох в Музикалния театър и побързаха да ме съблекат... за хубавата Елена

Марияна Арсенова: Дойдох в Музикалния театър и побързаха да ме съблекат... за хубавата Елена

Още

Марияна Арсенова: Когато човекът на изкуството обича, той прави чудеса!

Марияна Арсенова: Когато човекът на изкуството обича, той прави чудеса!

Коментирай 2

Календар

Препоръчваме ви

Димитър Маринов пред Dir.bg: Подготвям моноспектакъл, липсва ми сцената

Тази година съм отказал роли в 3 сериала, защото това бяха неща, които вече съм ги правил и не искам да ги правя, разказва актьорът

Чин Чин – как интуицията, обичта и вярата окриляват децата в новата книга на Нуша Роянова

"Децата са като "чист лист хартия", донякъде от родителите зависи какво ще напишат и нарисуват върху него", убедена е писателката

"От Киото до Париж" - в уникалния музикален свят на Юко Уебаяши

Струнен квартет и ансамбъл "КласикАрт" заедно с Николай Стойков - флейта, Весела Тричкова - арфа, Маргарита Илиева - пиано и Мартина Митева - вибрафон ви канят на завладяващо музикално пътешествие

That's Not All Folks! - или една бизнес история за кино като на кино

"Не можеш да гледаш една мащабна продукция на лаптоп, с ниско качество, със субтитри, които някой е "превел на коляно", с неясни граматически и езиковедски познания. Нещо е сдъвкано и изплюто...", коментират Божидар Илиев и Янаки Дерменджиев

Крис Шарков: Истински съвременен може да бъде човек, който не принадлежи на това време

Театралният режисьор постави на българска сцена пиесата "Заклеваш ли се в децата" по Саломе Льолуш с участието на Весела Бабинова и Владимир Зомбори. Той сподели пред екипа ни, че започва репетиции и по "Елементарните частици" на Уелбек

"Формата на нещата" между необходимостта да обичаме и страха да обичаме

Режисьорката Максима Боева за своята постановка във Варненския театър