Въведете дума или фраза за търсене и натиснете Enter

Леа Тодоров: Баща ми ме научи, че в любовта се ражда познанието

СПЕЦИАЛЕН ГОСТ

Леа Тодоров: Баща ми ме научи, че в любовта се ражда познанието

Дъщерята на изтъкнатия френски интелектуалец с български произход Цветан Тодоров ще бъде гост на кино-литературния фестивал Синелибри

Снимка: Francois Berraldacci

Още

"Клети създания" спечели голямата награда "Златен лъв" за най-добър филм на кинофестивала във Венеция

"Клети създания" спечели голямата награда "Златен лъв" за най-добър филм на кинофестивала във Венеция

Леа Тодоров идва в България като член на международното жури на фестивала.

Тя ще представи първия си пълнометражен филм "Мария Монтесори: Новата жена" с италианската актриса Жасмин Тринка в главната роля. Освен това ще представи видео проект с архивни материали, свързани с баща й Цветан Тодоров и връзката му с България. Филмовият пърформанс "Цветан Тодоров, България и аз" ще бъде френската гала вечер на фестивала на 18 октомври във Френския институт. 

Кадър от филма на Леа Тодоров "Мария Монтесори: Новата жена" (Източник: Синелибри")

През 2014 г., три години преди смъртта си, Цветан Тодоров моли дъщеря си да заснеме едно последно пътуване.

"Пътуваме заедно през една непозната страна. Този, който е напуснал комунистическа България преди 51 години и който толкова трудно се връща...сякаш се страхува да срещне там далечния си зъл двойник. Двойника, в когото би се превърнал, ако беше останал в тази тоталитарна държава."

Още

Излиза ново издание на „Ние и другите“ от българо-френския философ и литературовед Цветан Тодоров

Излиза ново издание на „Ние и другите“ от българо-френския философ и литературовед Цветан Тодоров

Леа Тодоров е родена в Париж през 1982 г. 

Леа Тодоров е кинорежисьор и актриса с българо-френски произход, дъщеря на световноизвестния интелектуалец Цветан Тодоров - философ, литературовед, историк, структуралист и културолог, и на канадско-френската преводачка и писателка Нанси Хюстън.

Леа режисира документалните филми "Спасяване на човечеството през работно време" (2012) и "Руска утопия" (2015).

Участва в биографичната драма "Спомен за болката" (2017), адаптация по романа на Маргьорит Дюрас.

Снимка: Francois Berraldacci

Филмът участва в Международния фестивал на историческия филм в Женева и във филмовия фестивал в Ла Рошел. Този проект за алтернативните методи на преподаване вдъхновява нейния първи пълнометражен игрален филм "Новата жена" (2023 г.), носител на наградата Emergence 2021, за една от тези учителки, известната Мария Монтесори.

В интервю за Impressio, Леа Тодоров споделя за вдъхновението си и интереса към личността на Мария Монтесори и нейните революционни методи в медицината и женските движения, но и за отношението ѝ към България и най-важните уроци, завещани от баща ѝ. 

Още

"Четене и живот" на Цветан Тодоров - за първи път на български

"Четене и живот" на Цветан Тодоров - за първи път на български

- Идвате в София, за да представите първия си филм "Мария Монтесори: Новата жена". Как историята на Мария Монтесори ви вдъхнови да заснемете този филм? Кое беше онова, което най-много ви впечатли?
- Преди години прекарах четири години в работа по документален филм за алтернативните методи на преподаване между двете войни (School Revolution, в съавторство с Йоана Груджинска).

Така проучих Мария Монтесори, която по онова време беше звездата - и дивата - на новото образование.

Животът ѝ е сложен и завладяващ. Но това, което наистина привлече вниманието ми, беше фактът, че тя е трябвало да се откаже от детето си, за да стане жената, която е била. Това е историята, която избрах да разкажа.

Кадър от филма на Леа Тодоров "Мария Монтесори: Новата жена" (Източник: Синелибри")

- Мария Монтесори е изпреварила времето и е имала нова визия за жените. Да имат равни права и задължения, а бракът и майчинството да са избор на самите жени. Смятате ли, че нейната визия за новата жена е напълно осъществена днес?
- Разбира се, това зависи от държавата! И дори когато законът е равнопоставен, колективното несъзнавано понякога работи в обратна посока.

Именно това исках да покажа във филма чрез образа на Джузепе Монтесано: модерен мъж, който разбира и интелектуално подкрепя избора на Мария, но е завладян от тежестта на традицията.

Още

"Триумфът на твореца" - последната книга на философа Цветан Тодоров (откъс)

"Триумфът на твореца" - последната книга на философа Цветан Тодоров (откъс)

- Във вашия филм ролята на Мария Монтесори се изпълнява от Жасмин Тринча. Как се събрахте с голямата италианска филмова звезда за този филмов проект?
- Още от първите чернови на сценария мислех за нея, когато си представях ролята.

Но когато най-накрая й го изпратихме официално, тя тъкмо беше започнала да снима първия си пълнометражен филм като режисьорка. Така че й отне известно време да се съгласи. Но участието ѝ във филма беше решаващо: Жасмин ме накара да заобичам Мария.

Когато пишех, не изпитвах особена любов към нея като персонаж.

Намирах я за сурова и авторитарна, а някои елементи от биографията ѝ бяха непонятни за мен.

Затова исках да се дистанцирам от нея, да покажа нейните двусмислици и амбивалентност, но интерпретацията на Жасмин просто я кара да бъде, отвъд доброто или злото. На снимачната площадка тя сякаш беше посетена от Мария Монтесори.

Кадър от филма на Леа Тодоров "Мария Монтесори: Новата жена" (Източник: Синелибри")

Още

Цветан Тодоров: У всекиго от нас се крие по един варварин

Цветан Тодоров: У всекиго от нас се крие по един варварин

- По интересен начин показвате защо Мария Монтесори е една от "новите жени", които променят историята. Колебаехте ли се как искате да я представите?
- Дълго се колебаех за периода от живота на Мария, който искам да представя: първата Casa dei Bambini, пътуванията до Америка, сътрудничеството ѝ с фашизма на Мусолини...

Но имах интуицията, че най-интересният момент в биографията на Мария е, когато тя изоставя сина си. По онова време тя все още не е създала училище за деца със специални нужди.

Тя е работила в този логопедичен институт с деца, наричани "идиоти" или "непълноценни", и именно с тези деца със специални нужди е експериментирала това, което ще се превърне в неин метод.

И всъщност това е периодът от живота ѝ, който намирам за най-богат: тя провежда завладяващи образователни експерименти с тези деца и защитава модерна визия за жената.

Още

Почина "историкът на идеи" Цветан Тодоров

Почина "историкът на идеи" Цветан Тодоров

- На френската гала вечер на фестивала за кино и литература Cinelibri ще представите филмов спектакъл за вашия баща, известния интелектуалец Цветан Тодоров. Проектът ви се нарича "Цветан Тодоров, България и аз". Какво е била България за него?
- Спектакълът е озаглавен "Цветан Тодоров, България и аз" и е опит да се отговори на този голям въпрос!

- А каква беше България за вас през живота ви? Говореха ли ви за България, когато бяхте дете, и какво беше впечатлението ви от страната?
- Не съм идвала в България много преди 2014 г. - датата на пътуването, което предприехме с баща ми и брат ми, за да се сбогува с родната му страна.

От друга страна, дълго време съм пътувала из региона, в Източна Европа и на Балканите. Заснех документален филм в Грузия, друг в Косово и последно в Русия...

Още

Продуцентът Майк Дауни представя в София книга и филма "Възходът и падението на другаря Зило"

Продуцентът Майк Дауни представя в София книга и филма "Възходът и падението на другаря Зило"

- Коя е най-важната философска идея на баща ви и коя е тази, която според вас е оказала голямо влияние и върху вас лично, като дъщеря, но и като режисьор?
- Филмът ми "Мария Монтесори: Новата жена" до голяма степен е посветен на образованието.

Четейки нова версия на сценария, една от моите сътруднички ми каза, че за нея централната тема на филма е любовта чрез ученето и ученето чрез любов.

Това съответства на това, което наблюдавам в отношенията с дъщеря ми. Сякаш начинът, по който я обичам, е през това да я уча на знания и умения.

И че именно моята любов ѝ дава възможност да учи, че именно в любовта може да се роди познанието за света. Този прочит и на сценария, и на живота ми, ме докосна много, защото видях в него наследството на баща ми, който ме обичаше и едновременно с това ме възпитаваше.

Още

Гурме по френски с Жулиет Бинош

Гурме по френски с Жулиет Бинош

Още

Режисьорът на "Чума" Иван Владимиров: За нас "другите" могат да бъдат както абсолютното зло, така и спасение

Режисьорът на "Чума": За нас "другите" могат да бъдат както абсолютното зло, така и спасение

Още

Бляскави кинопремиери в програмата на Синелибри 2023

Бляскави кинопремиери в програмата на Синелибри 2023

Още

Синелибри 2023 ще се проведе между 6 и 29 октомври под мотото "Метаморфози"

Синелибри 2023 ще се проведе между 6 и 29 октомври под мотото "Метаморфози"

Коментирай 5

Календар

Препоръчваме ви

Необикновеното в баналното в самостоятелната изложба Sepia на Димитър Генчев

"Изкуството трябва да впечатлява, да затрогва дълбоко зрителя. То трябва да отнася публиката към една друга "Божествена" или "Ангелска" реалност", казва художникът

Пианистът Сергей Бабаян: Тази музика казва, че всичките ни мечти ще се сбъднат

Маестрото отговори на въпросите на Юра Трошанова от радио "Класик А" преди първото му гостуване у нас

Майа Тинкова: Интересно ми е да се превъплъщавам в толкова различни персонажи за кратко време

Ще обявим официалния старт на продуцентската къща "Гръм и Тряс"на самата премиера на "П.О.Р.Н.О на 30-ти април в Yalta art room, разкрива актрисата и продуцент

Анна Пампулова и неповторимият финес на балета

Балетна гала на световния ден на балета, посветена на 30-годишния творчески път Анна Пампулова на 29 април 2024 г., 19.00, Държавна опера Варна

Това, което е над нотите

Маестро Григор Паликаров пред Виолета Тончева за 150-годишнината от създаването на Верди Реквием

Неда Спасова: Премиера на български филм е наистина празник

"Не мога да опиша чувството, с което виждаш очите на зрителите след прожекцията на филма "Защото обичам лошото време", споделя актрисата